Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tänään korkkasin Remy Martinin VSOP:n, aloittelin siis konjakkeja harrastamaan ihan viimeaikoina ja kyseessä on ensimmäinen oma avattu pullo, piti oikeen vartavasten hakea puolen litran pullo kun en raaski tuota litran hennessy VSOP:tä avata maistelun takia. Hieman oli Remy martin vahvemman maikuinen kuin odotin vaikken näistä mitään tiedä. Hennessyn VSOP:tä maistanut kerran aiemmin ja se oli kyllä pehmeämmän makuinen kuin tämä Remy. Hyväähän tämäkin on, saa nähdä kauanko tuo 0,5l riittää kun sillontällön nautiskelee siivun. Ens kerralla kun meen ravintolaan syömään niin tilaan kyllä jälkiruoaksi jonkin XO:n että voi vertailla tuon VSOP: ja XO:n laatua, kun XO:ta en ole kuin kerran maistanut sen ikäisenä että se oli silloin kamalaa myrkkyä :D

- - - Updated - - -

Sanokaa nyt hyvät ihmiset onko Hennessy VSOP ostamisen arvoinen konjakki? Vai olisko joku muu hyvää ja ehkä halvempaa?

Viskiä mulle ei kannata tyrkyttää koska en pidä niiden ilmeisestikin maltaisesta mausta.
Eikös Hennessyn VSOP ole lähes parasta VSOP:tä näistä yleisistä merkeistä ? Ainakin niin olen kuullut sanottavan. Remy Martin ja corvouisier on ilmeisesti aika samalla linjalla ja makutottumuksista riippuu minkä merkin tuotteista tykkää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuli mieleen kysymys tuosta konjakin säilymisestä, kun aiemmin joku sanoi lähes täyden pullon pysyvän hengissä n. vuoden avattuna, niin entäpä onko sillä mitään merkitystä pilaantumiseen kuinka usein pullon korkkia raottaa ? Esimerkiksi kun tuon remyn tuoksu on aika nautinnollinen niin kannattaako lopettaa korkin availu pelkästään haistamista varten ? :D
Entäpä, osaatteko neuvoa mistä saa suht halvalla laadukkaita konjakkilaseja ? Niitä tulppaaninmuotoisia en oo löytänyt oikein mistään ja aromilasillekkin ois tarvis. Jonkin konjakkimerkin oma brändätty lasi ois kova mutta niitä ei taida saada kuin gift boxeissa mukana tai ebaysta tilaamalla.

Tuohon säilymiseen liittyen, niin mä en pidä juurikaan viinaa himassa, enkä varsinkaan maistele jotain tuotetta samasta pullosta säännöllisesti, jotta pystyisin sanomaan johonkin vankkaan omaan kokemukseen perustuen, mutta olen sitä mieltä, että jos et ikuisuuksia samaa pulloa säilytä, niin et tule huomaamaan eroa maussa säilytyksen aikana. Ihan sama, vaikka välillä tuoksut pullosta otatkin.

Noita laseja löytyy parin minuutin googlaamisella ympäri nettiä. Paremmin varustelluista kaupoista samaten. Minä panostaisin juomakohtaisesti oikeanlaiseen lasiin. Näissä on vähän koulukuntaeroja, että minkä mallinen lasin nyt pitäisi olla, että se olisi sopivin maisteluun, mutta varmasti tällä pulleammalla konjakkilasilla ja aromilasilla pärjäät ihan hyvin. Jos haluat panostaa "laadukkaampaan" tai kalliimpaan lasiin, niin mikäs siinä, jos se tuo arvoa maisteluun, mutta en tiedä tuoko se mitään todellista lisää itse juoman makuun, jos vertaat vaikka sokkona kahta samanmallista lasia.

Merkkilaseja saat varmaan tosiaan netistä tilaamalla. Itse olen jonkun verran hyödyntänyt ravintolamaailmaa sen, mitä merkkilaseille on joskus käyttöä ollut. Samaten näistä on joskus hierottu kauppoja toisin päin tuttujen kanta-asiakkaiden kanssa. Jos sattuu olemaan joku tarpeeksi tuttu ravintola, niin ainahan voi kysäistä, että onko niillä jotain mieleistä lasimallia ja suostuvatko yhdestä luopumaan johonkin hintaan.

Piti linkittää tämä jatkoksi tohon edelliseen, mutta unohtui. Tässä Riedelin näkemys "oikeasta" konjakkilasista:

Vinum Cognac Hennessy 2kpl

Linkin kautta pääsee selaamaan noita muillekin alkoholeille tarkoitettuja laseja. Samalla huomaa, että noista laseista saa maksaa ihan mukavia summia näin halutessaan.

Kiitosta jälleen kerran vastauksesta. Täytyykin enon kanssa jutella, kun on entinen keittiömestari ja sillä on sidoksia paikalliseen ravintolamaailmaan melko laajalti. Tuo 60e parista lasista alkaa olla melko reippaasti, kun sain kokonaisen satsin (6kpl) kristallisia aromilaseja samaan hintaan :D Mutta tuollaiset tulppaaninmuotoiset, astetta halvemmat olis vielä hakusessa.

Zone-sarja -42%
- - - Updated - - -

Eikös Hennessyn VSOP ole lähes parasta VSOP:tä näistä yleisistä merkeistä ? Ainakin niin olen kuullut sanottavan. Remy Martin ja corvouisier on ilmeisesti aika samalla linjalla ja makutottumuksista riippuu minkä merkin tuotteista tykkää.
Kiitokset mielipiteestä! Kurkkaan myös nuo vaihtoehdot läpi ja katson josko raaskis joku kerta vaikka maistella jotakin.

Olen antanut ymmärtää itselleni ettei Rémy Martin ole arvostettua missään muualla kuin Suomessa. Ainakin oma pulloni on harvoin avattu koskapa aina on parempiakin tarjolla eikä ole mitään tiettyä tunnelmaa mihin tuo sopisi. Hennesyä en ole edes viitsinyt hankkia kun en siitä pidä ollenkaan.

Olen antanut ymmärtää itselleni ettei Rémy Martin ole arvostettua missään muualla kuin Suomessa. Ainakin oma pulloni on harvoin avattu koskapa aina on parempiakin tarjolla eikä ole mitään tiettyä tunnelmaa mihin tuo sopisi. Hennesyä en ole edes viitsinyt hankkia kun en siitä pidä ollenkaan.
Minäkin pidän Hennessyä ihan avec-juomana kahvin kanssa paremman puutteessa. Meukowia pidän hyvänä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Remystä en tiedä, kun en ole pahemmin muita ehtinyt vielä maistelemaan, että minkälaatuista on verrattuna muihin. Hyvältä ainakin vaikuttaa, hennessyä on avaamaton litran pullo (VSOP) niin kunhan sen korkkaan voin alkaa vertailemaan. Hennessystä en oo kyllä kuullut muuta kuin hyvää ja remyä on kehuttu. Sittaas jostain renaultista oon kuullut vain negatiivista kommenttia. Mites, jos remy ja hennessy on peruskuraa, niin entä esim.courvoisier ? Noihan kolme nyt on kuitenkin maailmalla tunnetuimpia konjakkeja, niin eikai ne voi ihan paskoja olla ?

Tuli nyt mättöpäivän kunniaksi avattua enolta keväällä valmistujaislahjaksi saatu Johnnie Walkerin Black Label 12 Years Old ja kaadettua siivu yömyssyksi. On kyllä varsin toimivaa kamaa. Yleensä itse nautiskellut noita pehmeämpiä irkkuviskejä, Bushmillsin viskit etenkin suosikkeja, mutta tästä löytyy aika mukavasti särmää olematta kuitenkaan liian karvasta kuivana nautiskeltavaksi. Me like.

Kiitosta jälleen kerran vastauksesta. Täytyykin enon kanssa jutella, kun on entinen keittiömestari ja sillä on sidoksia paikalliseen ravintolamaailmaan melko laajalti. Tuo 60e parista lasista alkaa olla melko reippaasti, kun sain kokonaisen satsin (6kpl) kristallisia aromilaseja samaan hintaan :D Mutta tuollaiset tulppaaninmuotoiset, astetta halvemmat olis vielä hakusessa.

stockalta, 4,90€ kpl

Glencairn viskilasit. Niitä ne "ammattilaisetkin" käyttävät. :)

cutty-sark-12-yo-blended-scotch-whisky-70cl-40-abv.jpg

Onkos pakkislaiset tätä 12v sekoiteviskiä maistanut? Tänään itse maistoin ekan kerran ja täytyy todeta että aivan mainio sekoiteviski, isokaato piste com: issakin arvosteltu 8.5/10 tosin sitä ei voi niinkään pitää minään mittarina. Enivei, minusta tämä on todella hyvä sekoiteviski, yksi parhaista mitä itse olen maistanu (olen aika vähän viskejä maistellu vasta), oli pehmeä mutta silti luonnetta löyty, sekoitettu mm. Macallania ja Highland Parkkia tuohon. hintakin alle 30euroa. Islay Mist on vain säväyttäny tänhetkisistä sekoitteista kunnolla ja nyt tämä! Muttei silti IM:ää voita.

Connemaran Peated Single Malttia pitkän tauton jälkeen availin ja haistelin ja maistoin, oli muuttunu se kankea alkumaku jotenkin todella toffeiseksi, suklaiseksi ja karamellimäiseksi, turvetta kans jonkin verran (tuo irkkuhan on tehty hieman islay tapaan ja irkulle tyypillisen 3x tislatun tapaan vain kahdesti tislattu tää) tosin savuinen ei niinkään ole. Mutta siis todella hyvältä maistu pitkän tauon jälkeen, ilma jättäny jälkensä. En tuolta kovin paljoa odottanu aluksi, mutta tosi hyvä mallasviski kun saa olla hapen kans tekemisissä.

ps. Haddington Houseakin tuli maisteltua tuossa jokunen päivä sit, en suosittele sitä kellekkään aloittelijalle, minusta tolla saa vain väärän kuvan mitä se viski on, tää oli todella alkoholimainen ja kitkerä bensiinin oloinen tjsp. kuuluu kuumavesi+termospullo tee sarjaan pilkkireissuille tää.

Sain nyt viimein käytyä St. Michaelsissa. Tuollahan olisi viihtynyt vaikka kuinka ja kauan, mutta yksi kun piti maistaa, niin valitsin Port Ellenin 1979 3rd editionin. Pari, kolme olutta alla, niin alkoi jo olemaan niillä rajoilla, että maistaako kunnolla, mutta hyvää oli. Erittäin. Kai se oli suotavaakin, kun hinta oli 76€/4cl.

Miihkali on valikoimaltaan erinomainen paikka. Hintapolitiikka kallistuu karvan suolaiseen.

Oliko toi PE 24 yo?
Niillä oli jotkut tuotteet aika yläkanttiin hinnoiteltuja. Tyyliin Ardbegin kymppi oli 13,20€ neljä senttiä, mikä rupeaa olemaan siitä tuotteesta aika reippaasti. Mutta varmaan joku kateajattelu siellä on takana, ja jos erikoisoluista ja paremmista viskeistä haluaa jotain jäävän näppiinkin, niin hinnasta tulee äkkiä aika suolainen.

En tullut rupatelleeksi enempiä tuosta viskistä, kun töissä olleella mimmillä oli sesonkia siinä päällä, mutta internetin perusteella oli varmaan 24-vuotiasta.

Mutta varmaan joku kateajattelu siellä on takana, ja jos erikoisoluista ja paremmista viskeistä haluaa jotain jäävän näppiinkin, niin hinnasta tulee äkkiä aika suolainen.

Eipä toi varmaan sellainen nopean kierron bisnes ole. Jos hyllyssä on 400 pulloa melko tai helvetin kallista viinaa, joista otetaan silloin tällöin parin sentin siivuja, niin hitaastihan ne sijoitetut eurot takaisin tulevat. :)

En tullut rupatelleeksi enempiä tuosta viskistä, kun töissä olleella mimmillä oli sesonkia siinä päällä, mutta internetin perusteella oli varmaan 24-vuotiasta.

OK. Port Ellen on omalta osalta jäänyt aika vähälle maistille. Pitäisi varmaan jossain vaiheessa noihinkin tutustua ennen kuin kokonaan loppuvat.

Eipä toi varmaan sellainen nopean kierron bisnes ole. Jos hyllyssä on 400 pulloa melko tai helvetin kallista viinaa, joista otetaan silloin tällöin parin sentin siivuja, niin hitaastihan ne sijoitetut eurot takaisin tulevat. :)
Jos ajatellaan jotain peruspubia, niin rahahan tehdään tyyliin kossulla ja hanakeskarilla. Erikoisemmat viskit on ihan palvelutuotteita. Tuolla St. Michaelsissa myynnin rakenne voi olla vähän erilainen, kun ovat selkeästi profiloituneet viskeihin, mutta olutta tuollakin pääsääntöisesti jokaisella oli edessä, kun minä kävin.

Ja joo, kannattaa noita Port Elleneitä maistaa, jos jossain tulee eteen. Aika nopsaan ne täälläkin ovat heilahtaneet, jos joku mesta on onnistunut pullollisen haalimaan hyllyyn.

Toivottavasti PE:ltä (eli Diageolta) tulee vielä uusi sarja / jatkoa edelliselle ODB release -sarjalle. 80-luvun alun tynnyreitä on vielä pullottamatta. Tekisi mieli sijoittaa muutama punta pulloon PE:tä, ja mielummin ODB kuin independent. Independent puolelta The Whisky Exchangen Pe3/Pe5 -Elements of Islay pullot (50 cl) lähtisivät 199 punnalla, varsin kohtuullinen hinta PE:stä. Caol Ilan osalta on hyviä kokemuksia Elements of Islay -sarjasta, mutta sehän ei tietenkään tarkoita mitään muiden merkkien kohdalla.

Back
Ylös Bottom