Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Caol Ilan osalta on hyviä kokemuksia Elements of Islay -sarjasta, mutta sehän ei tietenkään tarkoita mitään muiden merkkien kohdalla.
Ardbegin AR 1 & AR 2 myös hyviä tämän sarjan esiintymiä.
Ovat varmasti. Syyskuussa kävin Vinopoliksessa kivijalkaliikkeessä, mutta alkuaineita oli suhteellisen niukka valikoima tarjolla ja argonia ei muistaakseni ollut, koska AR 1 ja AR 2 oli myyty loppuun ja AR 3 ei ollut vielä ilmestynyt. Webbikauppaan verrattuna valikoima oli muutenkin selvästi pienempi. Suosittelen kuitenkin kaikkia tuolla suunnalla liikkuvia sinne poikkeamaan. Palvelu on erinomaista ja tämä fill your own bottle on aika spesiaali kokemus alkossa käyntiin verrattuna.
Fill your own bottle at our Whisky Shop : The Whisky Exchange

Suosittelen kuitenkin kaikkia tuolla suunnalla liikkuvia sinne poikkeamaan.

Korkeat hyllyt silti :)

...tämä fill your own bottle on aika spesiaali kokemus alkossa käyntiin verrattuna.
Fill your own bottle at our Whisky Shop : The Whisky Exchange

Tuli testattua spessu-Ardbegilla.

Palvelussa - tai oikeammin jälkihoidossa - oli sen sijaan pientä parantamisen varaa. Yksi näistä AR 1 -pulloista vuosi lentomatkalla, eikä siitä haluttu antaa mitään kompensaatiota. Peruste oli se, että koskaan aiemmin ei heidän korkkinsa ollut vuotanut. Tuolla perusteella minä kyllä kompensoisin sopivasti, jotta asiakkaalle, jolla kävi huono tuuri, jäisi kaupasta hyvä maku. Tämäkin palstatila olisi nyt aiheeseen liittyvät kehut moitteiden sijasta.

Lähtökohtaisesti en pidä savuisista viskeistä, mutta ei Ardbeg 10yo pahaakaan ole. Tuoksu on paljon pahempi kuin maku. Maku ehkä enemmän tervainen vai onko sitten turpeinen kuin savuinen. Vois tätä toisenkin litran lekan ostaa.

Lähtökohtaisesti en pidä savuisista viskeistä, mutta ei Ardbeg 10yo pahaakaan ole. Tuoksu on paljon pahempi kuin maku. Maku ehkä enemmän tervainen vai onko sitten turpeinen kuin savuinen. Vois tätä toisenkin litran lekan ostaa.

Loistava pullo. Ja itse olen niin hullu, että tykkään siitä tuoksustakin.:rock:

Ardbegin tenniä on itekki tullu maisteltua taas kun syksy on tullut. todella maukasta kamaa, aistin jopa kaulasta salmiakkia ja lakritsaa sillon... :o Nyt on ollut turpeisempaa ja savuisempaa sen jälkeen, hieman enemmän tervaakin olen aistinu tästä kympistä ku mitä ennen, vaikka yleensä en ole sitä hoksinut oikein tästä ardbegin kympistä kun vertaa vaikkapa Lappariin.

Konjakin ystäville on tullut aivan loistava uutuus Braastadilta eli VSOP:n luomuversio, joka on pehmeää kuin parhaat XO:t. :)

Melkein teki mieli juoda koko synttäripullo kerralla.

Ardbegin Uigedael, eli tynnyrinvahvuinen versio on niin ruja, ruma, rietas ja räävitön, että on ollut oma talvien suosikki pari vuotta.

Bunnahabhainit samassa kelkassa, muutaman sijan taaempana.

Kirjoitusasut voivat vähän heittää, kun en jaksa tarkistaa. Nojatuolissa hyvä 15-vuotias Glenni just sylissä. Viski, ei lapsi.

Pitää muuten olla vesilasi toisessa kädessä kun tota Ardbeggiä siemailee. Yks ilta maistui siltä, että joku ois sekoittanut turvetta makeaan viskiin ja oli ihan järkyttävän makuista. Täytyis vaan muistaa kitata vettä välissä niin maku on tasapainoisempi.

^ Kokeilepas lisätä vettä siihen viskiin tippa kerrallaan ja maistele, että muuttuuko maku mieleisemmäksi. Maksimissaan siis muutama tippa yleensä, määrä riippuu viskistä ja ihmisestä. Pilli tai lusikka on tässä avuksi, jos tapa ei ole tuttu.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jamesonin panimossa käyty viikonloppuna. Siisti paikka ja maistui Jameson taivaalliselta!
WP_000330.webp

Onko nuo kalliimmat jamesonit mistään kotoisin?
Mitä nää meinaat? 12-vuotiasta, 18-vuotiasta tai esim. Rarest Vintagea? Onhan ne täysin juotavia, mutta samaan rahaan saa paljon muutakin. Viimeksi mainittu taitaa olla jo lähemmäs 300€ puteli. Varsin hyvää se kyllä muistaakseni oli.

Kaikki on mistään kotoisin, mutta ei se hintaa välttämättä katso. Olen maistanut kallista huonoa ja kohtuullisen hintaista hyvää. Ja päin vastoin.

Omalta osaltani irkkujen "ongelma" on kolmas tislaus, jolla tehdään tuotteesta "puhtaampaa". Se osaltaan (mun mielestä) vie kyllä mennessään särmää ja aromeja. Tarkoituksena lienee juotavuuden helpottaminen.

Ja kuten Max yllä (mahdollisesti) viittasi, niin kolmen huntin (taas arvaus: single malt) skottiin sijoittaisin myös henkilökohtaisesti mieluummin tai vaikkapa kolmeen huntin skottiin kuin esim. tähän RV:hen, josta voi kyllä sanoa varsin hyvyyttä, mutta ehkä hintalapun perusteella olisi suotavaa voida sanoa vähän enemmän.

Onko pakkiksen konjakkitietäjillä suositella hyvää VSOP:tä ? Pehmeää ja ''arvokasta'' makua haen. Joulupulloa tilailen siis itselleni ja oma kokemus on ainoastaan Remyn VSOP joka oli omaan mieleen ihan jees sellaisenaankin vaikka moni on haukkunut. Haen tosin vielä hiukan pehmeämpää makua. Mielessä kävi courvoisier ja Vikingin luettelossa (josta pullo tulee) tuli vastaan baron otard, josta en oo ennen kuullut.

Mistä tunnistaa pilaantuneen viskin? Mulla oli joskus Loch Lomond pullo jossa korkki oli kuivunut ja mureni vähän aukaistessa. Se oli jotenkin helvetin pahan makuista ja mietin että onko se pilalla vai ei. No nyt sitten tuli vastaan bunna pullo jossa on kokoajan korkki kostea ja samantyylinen haju pullossa. Kun aukaisin tuon pullon niin otin sen hyllyltä ja sinetti pois ja korkki pois. Heti kiinnitti huomiota sen korkin kosteus. Nyt on pullo ollut viikkoja hyllyssä ja aukaisin sen sen varovasti ja edelleen se korkki on kostea + ei kovinkaan tiukka vs mitä muissa pulloissa hyllyssä on.

Onko pakkiksen konjakkitietäjillä suositella hyvää VSOP:tä ? Pehmeää ja ''arvokasta'' makua haen. Joulupulloa tilailen siis itselleni ja oma kokemus on ainoastaan Remyn VSOP joka oli omaan mieleen ihan jees sellaisenaankin vaikka moni on haukkunut. Haen tosin vielä hiukan pehmeämpää makua. Mielessä kävi courvoisier ja Vikingin luettelossa (josta pullo tulee) tuli vastaan baron otard, josta en oo ennen kuullut.
Nostellaan tätä kun kukaan ei oo vastannut :D

Nostellaan tätä kun kukaan ei oo vastannut :D

Hennessy VSOP ja Meukow VSOP aika varmoja.

EDIT.

Ja laivoilla myydään jonkin verran Hinen VSOP:ta. Sitä ei tunnu saavan Alkosta eikä SuperAlkostakaan, mutta laivoilla tullut vastaan. Kaveri maistoi ja tykkäsi.. ja hän on oikea konjakkiguru. Ainakin olevinaan.:)

Hennessy mulla on hyllyssä odottamassa YO-juhlia niin sellaista en nyt osta. Meukowia oon kuullut kehuttavan kanssa mutta sitä ei taida viikkarilta löytyä. Vaihtoehtoina onkin Courvoisier, Baron Otard, Larsen , Soerlie(?) ja De Luze. Kaikki siis VSOP ja vaihtoehdot on noin vähissä kun haluan pienen pullon, 70cl tai litra on liikaa kun tuo hennessy aukeaa toukokuussa. Mitkä noista olis siis korkkaamisen arvoisia ja onko joukosta joku aivan paskaa ?

Hennessy mulla on hyllyssä odottamassa YO-juhlia niin sellaista en nyt osta. Meukowia oon kuullut kehuttavan kanssa mutta sitä ei taida viikkarilta löytyä. Vaihtoehtoina onkin Courvoisier, Baron Otard, Larsen , Soerlie(?) ja De Luze. Kaikki siis VSOP ja vaihtoehdot on noin vähissä kun haluan pienen pullon, 70cl tai litra on liikaa kun tuo hennessy aukeaa toukokuussa. Mitkä noista olis siis korkkaamisen arvoisia ja onko joukosta joku aivan paskaa ?

Noista ostaisin Courvoisierin. Ja on toi Larsenkin aika varma... ei sitä kukaan ole koskaan mulle kritisoinu ja itselle maistuu kyllä ihan ok.

Back
Ylös Bottom