Vihreät poliitikot, älyvapauden riemuvoitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
"--kasvisruokaan proteiinia"

Tässä on todellakin oikeaa meininkiä.

Kouluissa voisi yleisesti syödä enemmän kasvisruokaa. Suomalaiset lapset ei todellakaan saa liikaa kasvikunnan tuotteita. Tampereella käytiin tässä joku aika sitten aiheesta debattia. Vanhempien mielipiteet yllättää. Käsitys tuntuu olevan että kaikilla koulun aterioilla pitäisi olla lihaa. Siis mikä kumma ihmisoikeus se lihan syöminen joka aterialla on. Ja jotenkin että kasvisruuan syöttäminen lapsille olisi jotenkin ideologian tyrkyttämistä. Ei riitä ymmärrys. Paljon parempi vaihtoehto ne rehut on kuin jauholihaseos, josta yli puolet on muuta kuin lihaa. Enkä väitä että kaiken kouluruuan pitäisi olla kasvista, mutta pari kasvispäivä viikossa ei vahingoita ketään.

"--kasvisruokaan proteiinia"

Tässä on todellakin oikeaa meininkiä.

Kouluissa voisi yleisesti syödä enemmän kasvisruokaa. Suomalaiset lapset ei todellakaan saa liikaa kasvikunnan tuotteita. Tampereella käytiin tässä joku aika sitten aiheesta debattia. Vanhempien mielipiteet yllättää. Käsitys tuntuu olevan että kaikilla koulun aterioilla pitäisi olla lihaa. Siis mikä kumma ihmisoikeus se lihan syöminen joka aterialla on. Ja jotenkin että kasvisruuan syöttäminen lapsille olisi jotenkin ideologian tyrkyttämistä. Ei riitä ymmärrys. Paljon parempi vaihtoehto ne rehut on kuin jauholihaseos, josta yli puolet on muuta kuin lihaa. Enkä väitä että kaiken kouluruuan pitäisi olla kasvista, mutta pari kasvispäivä viikossa ei vahingoita ketään.
Nykyään kouluissa on joka päivälle kasvisvaihtoehto, joten miksi sitä pitäisi lisätä? Pitäisikö samoin tein laittaa viikkoon myös pari pakollista lihapäivää? Ja kalapäivä sekä riistapäivä?

Enkä väitä että kaiken kouluruuan pitäisi olla kasvista, mutta pari kasvispäivä viikossa ei vahingoita ketään.

Paitsi niitä satoja/tuhansia koululaisia, jotka kyseisinä päivinä jättävät syömättä tai menevät hakemaan energiansa lähikaupasta energiajuomien, karkin yms. muodossa. Kyllähän tuosta Helsingin kasvisruokapäivästä on jo ihan tarpeeksi tilastoa, joka osoittaa juuri tuon varsin ikävän kasvisruokapäivästä johtuvan seurauksen.

Siitä vähän tutkimusta pureskeltavaksi: http://www.helsinki.fi/taloustiede/Abs/DP58.pdf

Minua ihmetyttää tuossa, että miksi pitää tuoda politiikkaa ja ideologiaa sellaiseen asiaan kuin kouluruoka. Ei kouluruuan koostumuksen pitäisi olla mikään poliittinen päätös.

Minua ihmetyttää tuossa, että miksi pitää tuoda politiikkaa ja ideologiaa sellaiseen asiaan kuin kouluruoka. Ei kouluruuan koostumuksen pitäisi olla mikään poliittinen päätös.
Kyllähän poliitikko tietää paljon paremmin kuin vaikkapa joku Patrik Borg, että millaista ruokaa pitää syödä ;)

Paitsi niitä satoja/tuhansia koululaisia, jotka kyseisinä päivinä jättävät syömättä tai menevät hakemaan energiansa lähikaupasta energiajuomien, karkin yms. muodossa. Kyllähän tuosta Helsingin kasvisruokapäivästä on jo ihan tarpeeksi tilastoa, joka osoittaa juuri tuon varsin ikävän kasvisruokapäivästä johtuvan seurauksen.

Siitä vähän tutkimusta pureskeltavaksi: http://www.helsinki.fi/taloustiede/Abs/DP58.pdf

Taitaa vihreät kadota kuin pieru saharaan, kun pitäisi alkaa tilastoista puhua ;)

Ja sen perustulon määrän siis pitäisi nimenomaan olla sellainen, ettei se riitä mukavaan elämiseen. Sen pitäisi riittää siihen, että ihminen pystyy sillä juuri ja juuri ostamaan itselleen ruokaa ja ehkä kerran vuodessa pari vaatetta kirpputorilta. Ja maksaman vuokraa halvimmasta mahdolisesta asunnosta, joka siis ei sijaitse missään Helsingin keskustassa. Pääkaupunkiseudun asuntopula on sitten toinen ongelma mikä olisi myös helposti ratkaistavissa poliittisin toimin, mutta se on eri kysymys.
Jos muut harkinnanvaraiset tuet poistetaan ja perustulo jätetään niin pieneksi että sillä juuri ja juuri syö ja maksaa asunnon, millä rahalla kustannettaisiin äkilliset ja yllättävät menot jotka nyt voi harkinnanvaraisena saada sossusta? Mummolle uusi rollaattori ettei tarvitse muuttaa palvelutaloon, tai vaikka silmälasit ja tekarit ja ylimääräiset lääkekulut, ja papan hautajaiset että saadaan arkku maksettua, vaikeasti allergisen lapsen erityisruokavalio? Jos ukko/akka hakkaa ja lasten kanssa joutuu lähtemään juosten, pitääkö rahat muuttoon, takuuvuokraan ja huonekaluihin säästää ensin itse?

Mun mielestä one size fits all - tyyppinen tuki ei olisi hyvä, koska tuen tarvitsijoita on erilaisia.

Jos muut harkinnanvaraiset tuet poistetaan ja perustulo jätetään niin pieneksi että sillä juuri ja juuri syö ja maksaa asunnon, millä rahalla kustannettaisiin äkilliset ja yllättävät menot jotka nyt voi harkinnanvaraisena saada sossusta? Mummolle uusi rollaattori ettei tarvitse muuttaa palvelutaloon, tai vaikka silmälasit ja tekarit ja ylimääräiset lääkekulut, ja papan hautajaiset että saadaan arkku maksettua, vaikeasti allergisen lapsen erityisruokavalio? Jos ukko/akka hakkaa ja lasten kanssa joutuu lähtemään juosten, pitääkö rahat muuttoon, takuuvuokraan ja huonekaluihin säästää ensin itse?

Mun mielestä one size fits all - tyyppinen tuki ei olisi hyvä, koska tuen tarvitsijoita on erilaisia.
Pääosin ei mistään. Minusta se ei ole hyvä systeemi että näitä nyyhkytarinoita keksimällä voi käydä sossusta rahastamassa milloin mitäkin "tarvetta" varten vastikkeetonta rahaa, jolla voi sitten ostaa vaikka seuraavan baari-illan juomat tai uuden pleikkarin.

Sitten ehkä todellisia hätätapauksia varten voisi kenties olla järjestelmä, jossa valtio myöntää pienen summan matalakorkoista lainaa aivan pakottavaa tarvetta varten. Mutta kertaluokkia pienemmässä mittakaavassa kuin nykyinen harkinnanvarainen sossutuki.

Sitten ehkä todellisia hätätapauksia varten voisi kenties olla järjestelmä, jossa valtio myöntää pienen summan matalakorkoista lainaa aivan pakottavaa tarvetta varten. Mutta kertaluokkia pienemmässä mittakaavassa kuin nykyinen harkinnanvarainen sossutuki.
Millä nämä perustulon varassa olevat sen lainan lyhennyksistä selviäisivät? Ja millä resurssein pyöritettäisiin tätä valtion lainajärjestelmää joka myöntää lainoja ainoastaan "aidosti hädänalaisille", kun perustulon myötä tarpeettomaksi käynyt byrokratia olisi purettu?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Millä muut ihmiset selviät pikavipeistään tai luottokorttilaskuistaan? Miksi yhden ihmisryhmän pitäisi saada
äkilliseen rahantarpeeseen ilmaista rahaa, kun muut joutuvat yleensä lainaamaan/käyttämään säästöjä/
turvautumaan sukulaisiin?

Millä nämä perustulon varassa olevat sen lainan lyhennyksistä selviäisivät? Ja millä resurssein pyöritettäisiin tätä valtion lainajärjestelmää joka myöntää lainoja ainoastaan "aidosti hädänalaisille", kun perustulon myötä tarpeettomaksi käynyt byrokratia olisi purettu?
No ei kai nyt ajatus ole että kukaan on koko elämänsä sen perustulon varassa? Tai jos on sellaisen valinnan tehnyt, niin sitten ei ole varaa ylellisyyteen. Eli maksavat takaisin sitten kun ovat töissä. Ja siis tietenkään koko virkamieskoneistoa ei kerralla irtisanottaisi, eli jos jokin tällainen lainajärjestelmä päätettäisi tehdä, niin eiköhän ne olisi samat tyypit jotka nykyistä sossua pyörittävät. Mutta kokoluokka olisi vain muutamaa pykälää pienempi. Edelleen, tuo nyt oli vain tuollainen ajatus mikä tuli nopeasti mieleen, että jos nyt ylipäätään haluttaisiin säilyttää minkäänlainen harkinnanvarainen rahoitus, niin se voisi olla lainamuotoinen.

Onko sulla nyt niinkuin sellainen peruslähtökohta tässä, että ihmisen pitää voida olla tekemättä mitään tuottavaa näin halutessaan, ja muiden pitää sitten maksaa kaikki mahdolliset rahantarpeet mitä tämä sattuu keksimään?

Onko sulla nyt niinkuin sellainen peruslähtökohta tässä, että ihmisen pitää voida olla tekemättä mitään tuottavaa näin halutessaan, ja muiden pitää sitten maksaa kaikki mahdolliset rahantarpeet mitä tämä sattuu keksimään?
Ei ole. Mulla on lähtökohtana se, että jokainen työikäinen ja -kykyinen elättää itsensä (ja mahdollisen perheensä) ihan ite. En vaan ole vielä keksinyt mitä sitten tehdään, jos ihmiset ei tee niin kuin minä haluan, joko siksi etteivät pysty tai siksi ettei nyt vaan nappaa. Jos joku viisaampi sen keksii niin oikein hyvä homma! :)

En mä perustuloajatusta mitenkään lähtökohtaisesti vastusta, mietinpähän vaan mitä sitten tehdään, jos joku ei leikikään mun säännöillä. Nykytilanteeseen liittyy ongelmia, perustuloon liittyy ongelmia. Onhan nytkin ihmisiä jotka elävät koko elämänsä toimeentulotuen tai muun tuen varassa, jo toisessa sukupolvessa. Varmasti tämä vähenisi jos tuosta vaihtoehdosta tehdään mahdollisimman ankeaa, mutta löytyisi niitä silti. Toisaalta aina on olemassa ihmisiä jotka jostain täysin ymmärrettävästä ja hyväksyttävästä syystä eivät joko hetkellisesti tai pidemmällä ajanjaksolla pysty itseään elättämään, eikä kyse ole siitä onko töissä käynti ankeampaa kuin kotona makaaminen. Mä en tiedä mitä tällaisten ihmisten elämän ankeuttamisella saavutetaan.

Mun mielestä nykyisten tukien myöntämisperusteita vois tarkistaa. En silti poistais niitä kokonaan. Eipä sillä että asiasta mitään tietäisin.

Ei ole. Mulla on lähtökohtana se, että jokainen työikäinen ja -kykyinen elättää itsensä (ja mahdollisen perheensä) ihan ite. En vaan ole vielä keksinyt mitä sitten tehdään, jos ihmiset ei tee niin kuin minä haluan, joko siksi etteivät pysty tai siksi ettei nyt vaan nappaa. Jos joku viisaampi sen keksii niin oikein hyvä homma! :)
Jos ei laiskuuttaan viitsi työelämään hakeutua niin sitten voi itse ratkaista, miten aikoo hengissä pysyä. Niitä, ketkä eivät oikeasti kykene työtä tekemään on kuitenkin sen verran marginaalinen osuus väestöstä, että heidän elättämisensä valtion kassasta ei tulisi muodostumaan ongelmaksi.

Minusta valtion ei pitäisi maksella ihmisten lainoja. Jos on asuntolainaa ja tulot ei riitä lainan lyhentämiseen, niin asunto pitää silloin myydä. Ei sosiaalitukea pidä maksaa varallisuuden kasvatusta varten. Sen pitäisi olla se turvaverkko jolla estetään nälkiintyminen jne.

Minusta pitäisi ottaa käyttöön myös jonkinlainen luottokorttimalli, jossa kansalaispalkka maksettaisiin saldona jonkinlaiselle prepaid luottokortille jolla sitten saisi kaupasta ruokaa jne. mutta sillä ei voisi ostaa alkoholia, tupakkaa tai vastaavia. Vähentäisi varmasti syrjäytymistä ja alkoholiongelmia jos ei voisi käyttää sosiaalitukia päihteisiin. Samalla tavalla voitaisiin korvamerkintä myös lapsilisät.

Luin ton kans tänää.. mikä vittu tota emakkoa oikeesti vaivaa? mistä se repii tollasta ideaa.. Kai tää on sitä että pitää näyttää hyvältä ja tosi avuliaalta siellä EU.ssa!! Kohta voidaan ottaa jokasesta eu-maasta kiintiömäärä nuoria ilmaseksi kouluun ja töihin!

Heh, ei muuta kuin Suomi työllistämään espanjalaisia, jotta estetään Espanjan köyhyys. Eikö olekin mahtavaa tämä edustuksellinen demokratia?

Back
Ylös Bottom