Vielä aerobisesta...

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
44
Kertokaahan nyt hyvät ystävät... Olen lukenut sivukaupalla kirjoituksia aerobista koskien. Yksi kannattaa pitkiä tasavauhtisia lenkkejä, toinen spurtteja ja kolmas jotain siltä väliltä. Eli kysymys kuuluu vielä kerran: Kun treenaan salilla 4 kertaa viikossa, niin MILLAINEN aerobinen treeni polttaa parhaiten rasvaa, mutta ei tapa lihasmassaa??

Tietääkseni kaikki aerobiset kyllä polttelee niitä lihaksiakin, mutta sen mitä itse olen ymmärtänyt niin:
pitkä lenkki = paljon lihaspolttoa
lyhyt lenkki = vähän lihaksen polttoa

Esim. tuo HIIT treenithän ei kestä kuin jotain pyöreät 5 minuuttia, joten siinä ei sitä lihasta kerkeä paljon palamaan, mutta rasvat kyllä sillä treenillä kärsii.

Taitaa tuo HIITti perustua enemmän siihen jälkipolttoon. Eli siinä viedään syke sellaiselle tasolla, jonka jälkeen tuo elimistön ns. jälkipoltto kesttä kauemmin (ja on tehokkaampaa) kuin pidemmän tasavauhtisen, matalammalla sykkeellä tapahtuvan treenin jälkeen.

Eli siis mitä on aikanaan (ainakin mun kouluaikoina ) puhuttu, että pitkä ja matalasykkeinen treeni polttaisi enemmän rasvoja, on ainakin osaltaan viety romukoppaan, ja nyt kehotetaan enemmänkin viemään se syke sellaiselle tasolle, että saavutetaan tuo tehokas jälkipoltto. Homma perustuu kai siihen, että tuo jälkipolton vaikutukset kestäisi pidempään kuin pitkän, tasavauhtisen, matalasykkeisen treenin "rasvanpolttoteho" ts. energiankulutus saadaan HIITillä nousemaan pidemmäksi aikaa korkeammalle tasolle.

Sekavaa, joku joka paremmin osaa vois selittää tuon niin että muutkin tajuaa.

Powerhead: Itse olen saanut Suomen Olympiakomitean työntekijältä vinkin, jossa suositellaan juoksemaan lihaksen kasvatuksen aikana kerran viikossa noin puolentunnin lenkki. Lenkin aikana tulisi vedellä puolesta minuutista minuuttiin kestäviä vetoja neljän, viiden minuutin välein. Vetojen tulisi olla melko lähellä maximisykettä.

Voisin kilauttaa jossain vaiheessa tuolle kaverille ja pyytää uudelleen perustelut sille miksi juuri tuon tyylistä treeniä suositteli... Itse nääs enää muista...

Ei ne lihakset nyt niin lähde vain, mutta on totta kyl et natikalla kaverilla pitää olla todellisuuden tajua vetäes aerobisia..itse suosittelisin 45min lenkkkejä 2-3 kertaan viikossa normaalilla maastossa kävelyllä ja joka toinen viikko vois vedellä sit intervalli/hiit tyyliin hieman, vuorotellen korkeita ja matalia sykkeitä, ajatellen pidemmälle. Kehon hyvä monipuolinen kunto on monta kertaa hyväksi lihaksen kasvatus treenillekin. Sit taas painoa pudotellessa/kiristellessä aamulenkit ja treenin jälkeiset kuntopyöräilyt. Sopivasti kaikkea ajatellen myös tulevaisuutta ja sitä tulevaa eläke-aikaakin :) ps. Samaan aikaan kyllä ei valitettavasti voi olla Haile Gebreselassie ja Ronnie Coleman..:)

Tietääkseni kaikki aerobiset kyllä polttelee niitä lihaksiakin, mutta sen mitä itse olen ymmärtänyt niin:
pitkä lenkki = paljon lihaspolttoa
lyhyt lenkki = vähän lihaksen polttoa

Esim. tuo HIIT treenithän ei kestä kuin jotain pyöreät 5 minuuttia, joten siinä ei sitä lihasta kerkeä paljon palamaan, mutta rasvat kyllä sillä treenillä kärsii.

Tuosta HIIT-treenin kestosta sen verran, että alkuun suositellaan 15 min lämmittelyä (syke siellä jossain 120-130 huitteilla muistaakseni) ja loppuun samanlaista cooldownia. Eli reipas puolituntinen siihenkin helposti heilahtaa.

Mun käsittääkseni HIITissä on lähinnä ajatuksena se, että niitä lihaksen energiavarastoja ei ajeta tyhjiin = vähemmän lihaskatoa.

Hieman epämääräisen, mutta lisää lähteitä sisältävän yhteenvedon asiasta löysin täältä, huomaa taulukko kohdassa "esimerkkejä tutkimuksista". Tuon mukaan HIIT ei edes jälkipoltolla kuluta yhtä paljon kaloreita kuin pitkät lenkit, mutta se mitä lähtee, lähtee rasvakerroksesta. Which was nice.

Jahka saan vielä viimeisen kilon massaa keräiltyä, alkaa dieetti HIITillä höystettynä. Kerron sitten miten kävi.

Viimeksi muokattu:
Eikös perinteinen salitreenin jälkeinen 30-60min kuntofillari pyrähdys olisi aika fiksu veto. Tai kävely salin jälkeen tai aamulla ennen aamiaista. Noita kun ei liikaa vetele niin tuskin lihasta palaa vittujakaan.

Itse tekisin yli 1½h aerobisen kerran viikossa erittäin matalalla kuormalla, jolloin rasvan poltto suhteessa aerobiseen rasitukseen on todella kova. Jos normaali syke on siinä 80 ja hengästymisen raja 140-150 niin harjoitus tapahtuisi sykkeellä 110-120.

Btw, miksi ei useita erilaisia aerobisia? Lyhytkestoisella maitohappoa tuottavalla reenillä saat itsesi ainakin niin tukkoon että tuskin on kehitykselle eduksi, paloi lihaksia tai ei...

Itse suosisin hiihtoa koska se rasittaa tasaisesti koko kehoa ja erityisesti keskivartaloa. Huomattavasti paremmin sopisi tarkoitukseesi kuin esimerkiksi juoksu

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom