Vetoremmit on ihan kuin muutkin apuvälineet (vyö, rannetuet, polvisiteet ym) punttien nostelussa. Joskus niiden käyttö on perusteltua, useimmiten ei.
En tiedä onko oma treenifilosofia "retarien" perintöä, mutta sen mukaan nostot koitetaan tehdä mahdollisimman pitkälle ilman apuvälineitä. Ite en toistaiseksi ole tarvinnut mitään apuvälineitä, ainoastaan magnesiumia käytän maastavedossa. Tosin itse oon melkeinpä aina treenannu 1- tai 2-jakoisella ohjelmalla koska oon ne kokenu itselleni parhaaks, kuten koen ne myös parhaaksi aloittelijalle. Vielä ei oo jääny selkä rasittumatta tarpeeks forkkujen pettämisen takia, vaikka oon maven jälkeen tehny vaikkapa leuanvetoa ja kulmasoutua samalla treenikerralla.
Jos treenataan monijakoisella ohjelmalla ja selälle tulee useita vetäviä liikkeitä saman treenin aikana, voi vetoremmit olla ihan ok osassa liikkeitä jotta rasitusta saadaan kohdistettua selkään mahdollisimman hyvin viimeisissä liikkeissä, eikä rasitus jää vajavaiseksi näppivoimien pettämisen takia. Sitten taas toisaalta jos alusta asti aletaan käyttämään vaikkapa niitä remmejä, niin voi olla varma ettei forkut kehity normaalissa tahdissa mukana ja niitä remmejä joutuu sitten käyttämään jatkossa aina.
Ainakin aloittelijan kannattaisi imo treenata mahdollisimman pitkälle ilman apuvälineitä. Jos ranteet ei kestä 80kg sarjoja penkkipunnerruksessa ilman tukia, niin vika on jossain muualla kuin siinä, että painoa olisi liikaa tangossa ja tukien käyttö siten pakollista. Sama homma jos ei pysty tekemään omalla painolla vaikka kymmentä leukaa ilman vetoremmejä, on vika jossain muualla yleensä kuin liian raskaassa taakassa.
Nivelterveydestä kun oli puhetta, niin samalla tavalla painoharjoittelu vahvistaa niveliä ja muita tukikudoksia lihasten ohella. Jos niveliltä vähennetään rasitusta alusta asti käyttämällä tukia ja muita apuvälineitä, niin nivelillä on imo suurempi riski rikkoutua kun sitä painoa alkaa tosissaan olla tangossa, kun ne eivät ole kehittyneet samassa tahdissa lihasten kanssa. Lisäks nivelten terveyteen vaikuttaa muukin kuin treenipainot, mm. oikea nostotekniikka, riittävä palautuminen ja oikeanlainen monipuolinen ruokavalio.