Vetoremmien käytön filosofia- retarien perintöä?!?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
en ehkä lukenut aloituspostia tarpeeksi hyvin, mutta ihmettelen miten laivanvarustajat (=retari) liittyy vetoremmien käyttöön

Itse en käytä remmejä, ei tule 2-jakoisella niin paljoa mitään lihasryhmää yhtenä päivänä hinkattua, että forkuista loppuisi voimat

Hitto, mä en käsitä mikä vetoremmien tai rannesiteiden käytössä aiheuttaa loputonta keskustelua. Ostin itselleni molemmat tuotteet ja pari treeniä vedelly rannesiteillä (penkkiä ja dippiä). Käytän siteitä siis siksi, että vasen ranteeni kipeytyy ko. treeneissä mutta ei tunnu kipua enää. No eilen salilla tuli tietenkin haukankatseinen voimailia opastamaan aloittelijaa, kertomalla ettei heti kannata alkaa käyttään rannesiteitä. Kerroin tietenkin kohteliaasti perusteet miksi käytän. Ihmettelen miksi ei voisi siteitä käyttää jos itsestä tuntuu hyvältä. Hauska nähdä millaista keskustelua seuraavassa treenissä tulee noista vetoremmeistä... :)

Totta helvetissä käytän rannesiteitä lähes aina kuin myös vetoremmejä selkä-/hauistreeneissä, sanokoot muut mitä tahansa. Ei kestä mun ranteet tai grippi niitä rautoja joilla treenaan. Piste. Ja mikä kauheinta, jalkatreenissä käytän myös polvenlämmittimiä. Hyvin pitäneet muinaiset polvikivut poissa. Toki esim. ranne(forkku)- ja grippitreeniä tulee tehtyä jonkin verran, mutta ei muiden treenien kustannuksella.

Tajuaakohan nää kaverit jotka periaatteen takia mavettaa ja kyykkää ilman vyötä, punnertaa ilman rannesiteitä tai kulmasoutavat ilman remmejä siinä vaiheessa muuttaa ajattelumalliiaan, kun selkä ja muut nivelet on paskana ja takana on lukuisat kyynärvarren ja ranteen rasitusvammat? Kyllä ymmärrän, että alussa kun painot ovat pienet niin jokaisen tulisi treenata ilman apuvälineitä niin pitkään kun se on järkevästi mahdollista. Se nyt vaan nivelten kanssa tahtoo olla, että kerran kun ne paskoo niin vaiva on jossain määrin ikuinen. Kyllä niitä kannattaa suojella.

Eikai kukaan vaan periaatteen vuoksi ole käyttämättä vyörä, rannesiteitä, tai remmejä, vaan siksi että käyttämättä jättäminen vahvistaa keskivartaloa, ranteita, ja forkkuja. Ymmärrän kyllä jos kaikilla ei paikat kestä, joillain ei kestä välineistä huolimattakaan. Ei ole menneet nallekarkit tasan.

Se nyt vaan nivelten kanssa tahtoo olla, että kerran kun ne paskoo niin vaiva on jossain määrin ikuinen. Kyllä niitä kannattaa suojella.

Eikä tarvi edes varsnaisesti paskoa. Riittää kun kylmettää pari kertaa niin jo alkaa vaivaamaan. Omista ranne- ja polvikivuista saan osittain kiittää mopoaikaa. Parhaillaan talvella ilman hanskoja ajoi farkut jalassa ilman pitkiä kalsareita.

Tajuaakohan nää kaverit jotka periaatteen takia mavettaa ja kyykkää ilman vyötä, punnertaa ilman rannesiteitä tai kulmasoutavat ilman remmejä siinä vaiheessa muuttaa ajattelumalliiaan, kun selkä ja muut nivelet on paskana ja takana on lukuisat kyynärvarren ja ranteen rasitusvammat?
Fiksuimmat tajuaa sen, että kun tekee hommat oikein, niin ihmiskroppa kestää sen mihin se on tarkoitettukin.

Tajuaakohan nää kaverit jotka periaatteen takia mavettaa ja kyykkää ilman vyötä, punnertaa ilman rannesiteitä tai kulmasoutavat ilman remmejä siinä vaiheessa muuttaa ajattelumalliiaan, kun selkä ja muut nivelet on paskana ja takana on lukuisat kyynärvarren ja ranteen rasitusvammat? Kyllä ymmärrän, että alussa kun painot ovat pienet niin jokaisen tulisi treenata ilman apuvälineitä niin pitkään kun se on järkevästi mahdollista. Se nyt vaan nivelten kanssa tahtoo olla, että kerran kun ne paskoo niin vaiva on jossain määrin ikuinen. Kyllä niitä kannattaa suojella.

Niin tai sit osaa pitää maltin mukana treeneissä, keskittyy heikkoihin kohtiin ja tekniikkaan eikä lähe repimään. Voi samalla ne heikot kohdat vahvistua eikä tarvii kärsiä niistä kivuista.

Se mua muuten kiinnostaa et mitä sä paskot kulmasoutamalla ilman remmejä, venäytät peukalon pitämällä sormilukkoa? Ne kun ei ihan hirveesti tukea anna :D

Presentation1.webp

Niin tai sit osaa pitää maltin mukana treeneissä, keskittyy heikkoihin kohtiin ja tekniikkaan eikä lähe repimään. Voi samalla ne heikot kohdat vahvistua eikä tarvii kärsiä niistä kivuista.

Se mua muuten kiinnostaa et mitä sä paskot kulmasoutamalla ilman remmejä, venäytät peukalon pitämällä sormilukkoa? Ne kun ei ihan hirveesti tukea anna :D

Tuo kulmasoutu ei ollut liitetty mitenkään nivelten paskomiseen. Forkut kylläkin on kovilla jos aina vedetään vetävät liikkeet ilman remmejä.

- - - Updated - - -

Fiksuimmat tajuaa sen, että kun tekee hommat oikein, niin ihmiskroppa kestää sen mihin se on tarkoitettukin.

Jees, mutta ei linnunluisen kaverin kroppaa "ole tarkoitettu" punnertelemaan esim. yli 150kg raudoilla :) Siinä naruranteet huutaa hoosiannaa. Todella tapauskohtaista on mitä kestää ja mitä ei.

Täällä ei karsastella vetoremmejä, mutta en tarvitse niitä kun vasta mavessa isoilla romuilla, sielläkin koitetaan sinnitellä mahd pitkään ilman.
Sinäänsä oon tyytyväinen etten alusta asti opetellu käyttämään remmejä koska selvä ero mulla ja kaverilla puristusvoimassa vrt - että aloitettiin samaan aikaan salilla käynti ja nyt useiden vuosien jälkeen kaveri nappaa remmit heti ja puristusvoima ob suhteessa muuhun kroppaan heikko :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
oonkohan joten kehari mut toi ketjus tarjoiltu sormilukko ei vaa onnistu. ei sormet ees yltä tangon ympäri peukalon päälle.

Mä en ole paria kokeilua lukuunottamatta eläessäni käyttänyt vetoremmejä, ja forkut muistuttaa silti lähinnä lyijykynän vartta. Enemmän se forkkujen kehitys on geeneistä kiinni kuin siitä käytitkö remmejä tai ei.. Itsellä käyttämättömyys ei ole kiinni mistään periaatteista, vaan siitä etten koe mitään tarvetta käyttää niitä. Esim. mavessa mulla tilttaa jalat+selkä paljon ennen kuin tangon näpeissäpysyminen alkaa mitenkään tuntumaan ongelmalliselta.

oonkohan joten kehari mut toi ketjus tarjoiltu sormilukko ei vaa onnistu. ei sormet ees yltä tangon ympäri peukalon päälle.

Sama homma. Sormeni ovat erittäin lyhyet eikä tule kuuloonkaan, että saisin muut sormet tangon ympäri peukalon päälle tukevasti. Kitaran soitto onnistuu silti moitteetta, vaikka stereotyyppinen väite on että kitaristin sormet ovat pitkät, noh.. ei ainakaan minun kohdalla :D

Tässähän on sama homma kyseessä kuin yläasteelaisena; kovat jätkät eivät käyttäneet pipoa eikä kalsareita pakkasella. Sama homma jatkuu sitten aikuisena salin puolella jolloin näyttää olevan vuorossa salihanskat tai vetoremmit...

tällä hetkellä pakko käyttää remmejä vedoissa...tuli tenniskyynärpää ni ei kipuile kun käyttää :fuckyeah:

Tässähän on sama homma kyseessä kuin yläasteelaisena; kovat jätkät eivät käyttäneet pipoa eikä kalsareita pakkasella. Sama homma jatkuu sitten aikuisena salin puolella jolloin näyttää olevan vuorossa salihanskat tai vetoremmit...

Vertaat pukeutumista vetoremmeihin ja salihanskoihin? Jooh :D

Paska vertaus.

Jotkut harjoittelee niin ku ei huomista enää olis. Ymmärrän toki ajatusmallin, että aina pitää pyrkiä kovempaan parempaan jne jne, mutta heti kun luokkaantumisia tulee tyylillä x tai x niin siitä pitäisi aina oppia jotain eikä hakata paskoilla paikoilla päätä seinään. Sen takia täällä pakkiksellakin alle kolmekymppisiä jamppoja, joilla on nivelet ja olkapäät sairaalakunnossa. Jotkut osaa treenata järki päässä särkemättä paikkoja ja joitain ei edes kiinnosta hajoaako paikat kunhan rauta liikkuu vaan edes jotenkuten. Monesti huonojen tekniikkojen vaikutukset näkyy vasta vuosien päästä. Kuten vaikka kyykyssä pommilla pohjaan joka kerta. Eihän ne nyt nuorena särje, mutta odotellaanpa tonne +40 vuoteen niin jo alkaa vaikutukset tuntumaan.

Tää ei nyt varsinaisesti koskenu apuvälineitä vaan tekniikoita.

Vetoremmit on ihan kuin muutkin apuvälineet (vyö, rannetuet, polvisiteet ym) punttien nostelussa. Joskus niiden käyttö on perusteltua, useimmiten ei.

En tiedä onko oma treenifilosofia "retarien" perintöä, mutta sen mukaan nostot koitetaan tehdä mahdollisimman pitkälle ilman apuvälineitä. Ite en toistaiseksi ole tarvinnut mitään apuvälineitä, ainoastaan magnesiumia käytän maastavedossa. Tosin itse oon melkeinpä aina treenannu 1- tai 2-jakoisella ohjelmalla koska oon ne kokenu itselleni parhaaks, kuten koen ne myös parhaaksi aloittelijalle. Vielä ei oo jääny selkä rasittumatta tarpeeks forkkujen pettämisen takia, vaikka oon maven jälkeen tehny vaikkapa leuanvetoa ja kulmasoutua samalla treenikerralla.

Jos treenataan monijakoisella ohjelmalla ja selälle tulee useita vetäviä liikkeitä saman treenin aikana, voi vetoremmit olla ihan ok osassa liikkeitä jotta rasitusta saadaan kohdistettua selkään mahdollisimman hyvin viimeisissä liikkeissä, eikä rasitus jää vajavaiseksi näppivoimien pettämisen takia. Sitten taas toisaalta jos alusta asti aletaan käyttämään vaikkapa niitä remmejä, niin voi olla varma ettei forkut kehity normaalissa tahdissa mukana ja niitä remmejä joutuu sitten käyttämään jatkossa aina.

Ainakin aloittelijan kannattaisi imo treenata mahdollisimman pitkälle ilman apuvälineitä. Jos ranteet ei kestä 80kg sarjoja penkkipunnerruksessa ilman tukia, niin vika on jossain muualla kuin siinä, että painoa olisi liikaa tangossa ja tukien käyttö siten pakollista. Sama homma jos ei pysty tekemään omalla painolla vaikka kymmentä leukaa ilman vetoremmejä, on vika jossain muualla yleensä kuin liian raskaassa taakassa.

Nivelterveydestä kun oli puhetta, niin samalla tavalla painoharjoittelu vahvistaa niveliä ja muita tukikudoksia lihasten ohella. Jos niveliltä vähennetään rasitusta alusta asti käyttämällä tukia ja muita apuvälineitä, niin nivelillä on imo suurempi riski rikkoutua kun sitä painoa alkaa tosissaan olla tangossa, kun ne eivät ole kehittyneet samassa tahdissa lihasten kanssa. Lisäks nivelten terveyteen vaikuttaa muukin kuin treenipainot, mm. oikea nostotekniikka, riittävä palautuminen ja oikeanlainen monipuolinen ruokavalio.

Suositut

Back
Ylös Bottom