SUPERCARB 1kg -40%

Vertaistukiketju unihäiriöisille mimmeille

Ei ole vippaskonsti, mutta uniongelmista pitkään kärsineenä tiedän jo, että mulla aika usein auttaa pieni annos hiilareita, esim mysliä tai muroja ja hieman maitoa ennen nukkumaanmenoa.

Ja joskus unettomuuteen ei vain kerta kaikkiaan auta yhtään mikään. Ei EDES unilääke, vaikka toleranssia ei todellakaan pitäisi olla. Jos mieli kelaa jotakin murhetta, niin unilääkettä paremmin toimii rauhottavat, ei sillä että todellakaan suosittelisin niitä kenellekään.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Olin keskiviikkona taas vaihteeks lääkärissä tästä unettomuudesta. Korotin ääntäni siinä vaoheessa, kun lääkäri ehdotti et vaihdetaan vaan unilääkettä johonkin muuhun. Korotin siksi, et oon nyt kärsinyt n. 6 vuotta tästä unettomuudesta ja aina ne lykkää vaan eri reseptiä unilääkkeistä kun vanhat ei enään vaikuta.

No, mä en nyt tie sainko mä asiaani läpi, mut nyt määrättiin taas vaihteeks Klotriptyliä ja melatoniini-hormoonia. Kaks ekaa yötä ne autto, mut sit taisin tulla jo immuuniks niille, meinaan ei ne enään vaikuta mitään.. En tie pitäskö itkee vai nauraa:)

Janice: söin Klotriptyliä aika pitkään, ehkä jopa vuoden. En oikein muista... muistan vain, että minunkin kohdallani sen unta edistävä vaikutus toimi vain lakkasi toimimasta.

Ja sitten tähän yöhön. Voi hitto sentään. Täysikuu? PMS-unettomuus? Onko taas Venla treenannut liikaa? En tiedä, mutta taas on pari kolme tuntia mennyt levottomana, vaikka olin todella väsynyt mennessäni ensimmäisen kerran petiin. Kumpa vain en sieltä olisi noussut ja lukenut sähköpostia, jossa oli tärkeää asiaa. Meinaan kun se uniaika menee ohi, se menee aikamoiseksi toviksi.

Vituttaa melkein valvomista enemmän tapa syödä yöllä. Joskus - pahimpina unettomuusaikoina - saatoin tehdä itselleni hiilaritainnutuksen. Ja usein se auttoi. Nyt mulla on napit, mutta kun eivät nekään oikein auta. Pitäisi ehkä vaihtaa taas merkkiä. Mutta nyt juon kaakaota, just söin lakuja, ja 1½ viikon päästä pitää taas olla kolme kiloa laihempi. Ja kuinka ollakaan, hiilareiden unettavasta vaikutuksesta puhutaankin tuossa juuri yllä.

Oi unettomuus.

Onneksi huomenna ei tarvitse herätä kuin vasta yhdeksän aikaan. Jos herään silloinkaan.

Edit. Lievät rauhoittavat, kuten joku Oxamin, voi olla ihan ok. Se ei ala vaikuttaa yhtä nopeasti kuin nukahtamislääkkeet, mutta unen laatu on parempi niiden kanssa. Mä vedin joskus sekä Oxaminia että Stellaa / Stilnoctia, ja jos en mennyt nukkumaan saatoin käyttäytyä hieman oudosti. Muuten en usko, että se on mikään rikos käyttää lieviä rauhoittavia joskus... jos unettomuus on jo niin pahaa, että se tavallista elämää häiritsee, se on melkein kuin sairaus, ja sairautta saa kyllä hoitaa lääkkeillä ilman huonoa omaatuntoa, jos se tekee elämisestä edes vähän siedettävämpää. Tai jotain.

Mä olen kanssa huomannut et jalkatreenien jälkeisenä yönä tulee nukuttua tosi huonosti. Nukahtaminen on vaikeeta ja heräilen usein.

Kevät ja valoisuus aiheuttaa myös aikaisia herätyksiä, mun pitäis ehdottomasti ostaa pimentävät verhot makkariin. Sälekaihtimet ei ole riittävät. Kiva kun ukko taas nukkuu vaikka auringonpaisteessa.

Suuret määrät kahvia valvottaa mua, samoin kuin stressi. Pahinta on kuitenkin se, jos mun luonnollista vuorokausirytmiä häiritään jollain virastorytmillä (niinkun työaika tulee olemaan parin viikon päästä.) Mä kun tahtoisin herätä 08-9:00 ja mennä töihin kymmeneksi. Ja valvoa aina kahteentoista tai yhteen. Silloin mun järki pelaa ja olen iloinen oma itseni. Jos mua yritetään saada heräilemään 06-07:00 ja pitää mennä 22:00 nukkumaan niin lopputulos on hidasälyinen ja kiukkuinen minä, joka ei illalla saa ajoissa unta ja aamulla väsyttää niin maan penteleesti.

Mie vältän baareissa käymistä, koska myöhäinen nukkumaan meno ja alkoholi pilaa unirytmin ei vain siksi yöksi, vaan myös useammaksi muuksi yöksi. Jotenkin vähän tympii, että kaikki kiva, mitä kavereiden kanssa tehdään, pitää tapahtua klo 21 jälkeen ja siihen liittyy alkoholi :(

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mie vältän baareissa käymistä, koska myöhäinen nukkumaan meno ja alkoholi pilaa unirytmin ei vain siksi yöksi, vaan myös useammaksi muuksi yöksi. Jotenkin vähän tympii, että kaikki kiva, mitä kavereiden kanssa tehdään, pitää tapahtua klo 21 jälkeen ja siihen liittyy alkoholi :(

Sama juttu täällä! Baarireissun jälkeen mulla saattaa mennä koko seuraava viikko unirytmin tasaantumiseen ja valvomisesta (+mahdollisesta alkoholista) toipumiseen. Olo on vetämätön ja väsynyt eikä mitään oikein jaksa + seuraavan viikon treenit menee ihan puoliteholla jos sitäkään. Siksipä käyn baarissa tai muissa yömenoissa hyvin harvoin - maksimissaan kerran parissa kuukaudessa. Muakin harmittaa tää suomalainen vapaa-ajan vietto kulttuuri... jos kavereiden kanssa treffataan illalla niin siihen melko varmasti kuuluu alkoholi jollain tapaa. Jos ei niin ainakin kerran saa kuulla että "hitto kun tekis mieli lähteä baanalle" tai "nyt tekis mieli vetää perseet" :curs:

Edit. Sori, meni vähän ohi aiheen.

Sama juttu täällä! Baarireissun jälkeen mulla saattaa mennä koko seuraava viikko unirytmin tasaantumiseen ja valvomisesta (+mahdollisesta alkoholista) toipumiseen. Olo on vetämätön ja väsynyt eikä mitään oikein jaksa + seuraavan viikon treenit menee ihan puoliteholla jos sitäkään. Siksipä käyn baarissa tai muissa yömenoissa hyvin harvoin - maksimissaan kerran parissa kuukaudessa. Muakin harmittaa tää suomalainen vapaa-ajan vietto kulttuuri... jos kavereiden kanssa treffataan illalla niin siihen melko varmasti kuuluu alkoholi jollain tapaa. Jos ei niin ainakin kerran saa kuulla että "hitto kun tekis mieli lähteä baanalle" tai "nyt tekis mieli vetää perseet" :curs:

Edit. Sori, meni vähän ohi aiheen.

Perustetaanko aiheelle oma ketju? miulla riittää tästä kyllä argumentteja...

Perustetaanko aiheelle oma ketju? miulla riittää tästä kyllä argumentteja...

Joo!!! Voitko sie laittaa sen pystyyn, en keksi mitään lyhyttä ja ytimekästä otsikkoa :rolleyes:

Ihanaa, että täällä on tällainen ketju. Tai siis eihän se ihanaa ole, että unihäiriöisiä riittää, mutta kiva tietää, etten todellakaan ole ainoa. Mä oon aikaisemmin nukkunut tosi hyvin. Viime syksynäkin tilanne oli se, että kun laitoin pään tyynyn meni pari minuuttia ja nukahdin. Ja yleensä nukuin aamuun asti. Jos oli stressiä, se ei vaikuttanut nukahtamiseen, vaan unen laatuun eli silloin uni ei ollut kovin virkistävää, mutta mä NUKUIN.

Mut nyt viimeiset kuukaudet tilanne on ollut ihan toinen. Uni ei meinaa tulla, heräilen yöllä ja usein herään aamullakin jo ennen kellon soimista. :jahas: Nyt pitäis olla elämän vähemmän stressaavaa kuin syksyllä, enkä keksi, mistä tää voi johtua. Sen vaan tiedän, että väsyttää ja rupeaa todella menemään hermo tähän kukkumiseen. :curs: Se tosin tuskin auttaa asiaa.

Viime yö oli taas ihan karmea. Tultiin eilen reissusta ja yllätysyllätys en nukkunut hotellissa kovin hyvin, joten ajattelin, että sitä vois vaikka nukkua, kun käy saunassa, rentoutuu illan sohvalla ja menee ajoissa nukkumaan. Mut ei... Tunnin verran odotin unta ja sit siirryin olkkariin lukemaan kirjaa, silloin kyllä väsytti, mut en vaan nukahtanut.

Ärsyttää, kun aikaisemmin ei ole tällaista ollut ja nyt tää on kuitenkin jatkunut jo useamman kuukauden. :(

Mulla on eessä taas unettomien öiden aika. Tai siis sellanen et nukun 24:00-04:00 ja sit pilkin loppuaamun. Meillä on makkarissa sälekaihtimet (kaks ikkunaa eri seinillä) mut ei ne kaihtimet mitään auta aamuauringon nousulle. Kiva sitten vuorotyöläisen koittaa nukkua. Kun tenttiruljanssi on ohi niin mä lähden verhokauppoille. Aion hankkia jostakin vaikka kiven alta sellaset pimentävät (ja ihanan kalliit) verhot, joilla saa koko makkarin pilkkopimeäksi. Mies ei ymmärrä mua. Hän pystyy nukkumaan vaikka sohvalla keskellä päivää auringonpaisteessa, jos nukuttamaan sattuu. (Sillain et telkkari ja radio on päällä.) Mä taas herään kaikkiin pienempiinkin ääniin tai valomuutoksiin, ja sit olen aivan järkyttävän väsyny. Nyt on takana kaks huonosti nukuttua yötä vasta mut kun useampia tulee putkeen niin nukkumattomuuskin voi olla stressin ja kiukun tai alakuloisuuden aiheuttaja. Ja heti kun saa nukuttua yhet kunnon yöunet niin taas elämä hymyilee.

Kiva viel kun meillä on niin omituiset naapurit, et ne valvoo ja kolistelee yöllä kahen kolmen aikaan ja ulkoiluttaa koiraa 02:00. Ja nukkuu sitten päivät. Miljoona kertaa olen kironnu niiden päivärytmiä ja kolisteluja kun en saa nukkua. Ja sit kun mä vihdoin nukahdan kuuden aikaan kun nekin alkaa nukkumaan niin sit toinen siivoushullu naapuri tulee läiskyttämään mattoja 08:00 meidän makkararin ikkunan alle. (Mis on taloyhtiön ainut mattoteline.) Hän on kotiäiti ja heil on ilmeisesti allergiset lapset. Ja sekös mua kismittää kun tahtoisin nukkua. Joka toinen perjantai kattelen asuntopörssin kolahtaessa postilaatikkoon kaikki mummonmökit korvesta ja tiedän et ihan turhaan kun ei mies suostu tästä rivarista mihinkään muuttamaan, muuta kuin ehkä yhtä uuteen omakotitaloon, ja siihen meillä taas ei ole varaa niin kauan kuin mä opiskelen. Elämä on. Ehkä mun pitäs ostaa joku unikapseli mihin menisin iltaisin nukkumaan. Tuntuu et olen niin yksin uniongelmieni kans, et toiset pitää mua ihan ufona.

Onko kukaan ostanu tollasia pimentäviä verhoja? Jos nyt kuitenkin lähtis siitä et verhot ja korvatulpat -yhdistelmä ratkaisis mun ongelman...

Onko kukaan ostanu tollasia pimentäviä verhoja? Jos nyt kuitenkin lähtis siitä et verhot ja korvatulpat -yhdistelmä ratkaisis mun ongelman...

Meillä on ja kyllä toimii! Ehdoton pimeys ja ehdoton meluttomuus on auttaneet ainakin mun uniongelmiin. Eikun vaan tulpat korviin ja verhot ikkunaan. Onhan ne verhot arvokkaat, mutta kyllähän nyt niinkin perustavanlaatuiseen asiaan kuin uneen kannattaa panostaa.

En ole investoinut pimennysverhoihin, mutta minulla on makkarissa verhot, jotka ovat erittäin paksua ja tiheää puuvillakangasta ja melko tummat väriltään. Sekin jo auttaa!

Ja todellakin, earit ovat ihan loistava keksintö! Tulpat korviin niin ei naapureiden metelöinti häiritse - näissä vain on se, että en uskalla laittaa tulppia silloin kun on todella pakko herätä jonnekin aikaisin. Mulla kun ongelmana on lähinnä unen tulo, sitten kun nukun, nukun yleensä niin sikeästi, etten aina edes kuule herätystä, saati sitten jos olen tulpat korvissa.

Mulla olis varsinkin kesäaikaan todella unettomia öitä, jos ei ois pimennysverhoja. Anttilasta hommasin itselleni täysin pimentävän rullaverhon, ja kyl kannatti.

No niin, nyt olis taas hyvät neuvot kalliit. Tää unettomuus lamauttaa toimintakyvyn ihan täysin, en pysty liikkumaan kun en nuku ja en nuku kun en oo liikkunut. Kahtena viime yönä oon nukkunut yhteensä n. 6 tuntia ja nekin katkonaisesti.

Huomenna olisi vielä haastattelu ihan unelmatyöpaikkaani ja jos menen näin zombina, voikin unohtaa sen paikan saamisen samantien. Aiemmin vedin iltaisin Zopinoxia, mutta sen teho meni jo yhden 30 kpl purkin aikana vaikka söin niitä aika harvakseltaan. Nyt mulla on Mirtazapinia, joka toimii niin arvaamattomasti etten tiedä uskaltaako niitä ottaa. Mulle on määrätty 1/2 tablettia iltaisin ja viimeksi kun otin sen puolikkaan, olin sillä täysin koomassa KOLME päivää (en pysynyt hereillä töissä, olin ajaa junalla pysäkin ohi jne.). Eilen epätoivoissani otin sitten Mirtazapinia vain neljäsosatablettia ja sillä ei tapahtunut mitään. En varmaan kuitenkaan uskalla ottaa illalla puolikasta, koska sitten saatan nukahtaa kesken huomisen haastattelun.

Lääkäri sanoo koko ajan, että mun unettomuus johtuu vaan stressistä, mutta kun mun mielestä se on toisinpäin. Jos mä oon nukkunut hyvin, on elämässä kaikki hyvin, mutta stressi iskee vasta kun ei ole nukkunut. Mulla ei oo myöskään mitään paniikkia saada sitä työtä koska oon nytkin vakituisena ihan ok paikassa, mutta se on vaan aika ainutlaatuinen tilaisuus, joten olisi kiva mennä sinne hyvin levänneenä ja valmistautuneena.

Kaikki itsehoitojutut on kokeiltu paitsi jotkut valaiden laulu -kasetit. Mä vaan kuulemma huolehdin liikaa sitä, saanko unta vai en. No ihmekkös tuo että sitä stressaa, kun nukkumattoman yön jälkeen olo on niin raato, ettei mitään muuta pysty miettimään kuin nukkumista ja silti ei illalla nukahda.

Onko kenelläkään unihäiriöisellä mimmillä paljastunut oireiden syyksi kilpirauhashormoonin epätasapaino ? Luin tästä taannoin jotain juttua ja alan vahvasti epäillä että syy unettomuuteeni ei olekaan korvien välissä vaan kilpparissa.

Nyt mulla on Mirtazapinia, joka toimii niin arvaamattomasti etten tiedä uskaltaako niitä ottaa. Mulle on määrätty 1/2 tablettia iltaisin ja viimeksi kun otin sen puolikkaan, olin sillä täysin koomassa KOLME päivää (en pysynyt hereillä töissä, olin ajaa junalla pysäkin ohi jne.).
Mirtazapinista on joskus todettu, että se väsyttää niitä ihmisiä, joita myös antihistamiini väsyttää. Lääkäriltä tällaisen kuulin. Mä en ehkä ottaisi ennen tärkeätä haastattelua tuota sorttia. Vaikken itse ole lääkettä kokeillutkaan niin olen nähnyt kuinka tokkuraan siitä voi mennä.

Oletko kokeillut melatoniinia tai tavallisia rauhoittavia? Jotkut miedot rauhoittavat voivat auttaa nukahtamisessa ja parantaa unen laatua. Esimerkiksi semmoinen lääke kuin Oxamin saattaa toimia. (Itse kyllä vetelin joskus sekä Oxaminia että Stellaa tai Zopinoxia, ja silti toisinaan meinasi jäädä uni tulematta. :() Nykyisin muuten säännöllinen päiväunien nukkuminen - jos vain suinkin ehdin sellaiset vetää - auttaa paljon. Selviän huonosti nukutun yön jälkeen sillä, että tiedän voivani ehkä nukkua päikkärit ennen treenejä.

Itselläni noita uniongelmia setvittiin vuosia, eikä oikeastaan mitään yksittäistä syytä löytynyt. Nykyisin on paljon helpompaa kuin ennen, vaikka väliin niitä varsin vähäunisia öitä tuleekin. Tiedän, miten vituttavia ne kaikki "juo illalla lämmintä maitoa, nuku viileässä, älä stressaa" -tyyliset ohjeet ovat. Ne eivät silloin lohduta, kun uni ei vain tule.

Yhden yön valvominen ei vielä ole kauhean paha juttu, kaksi peräkkäistä huonosti nukuttua yötä on jo pahempi juttu. Koeta kuitenkin mieluummin nukkua luomu-unta vähän kuin pitkä tokkurainen lääkeuni. Jos sulla on Zopinoxeja vielä, ota ½-1 sellainen, yksi olut päälle ja tosi aikaisin nukkumaan! Voi kuulostaa pahalta, mutta voi myös auttaa nukkumaan. Ja koeta ajatella se haastattelu niin, että vaikka oisit ihan puolikuollut väsymyksestä niin sen aikaa pystyt tsemppaamaan. Piristääkö energiajuomat tai kahvi sua? Tai ylipäänsä joku virkistävä juttu ennen haastattelua voisi saada vireystasoa hieman ylemmäs.

Kilpirauhashormonit kannattaa ehdottomasti tutkia, jos tuollainen asia mietityttää.

PS. Yksi melko toimiva unilääke yhteen aikaan oli kunnon hiilaritankkaus. Olo ei ehkä siitä hirveästi kohene, mutta nukahtaminen helpottuu.

PS2. En sanonut mitään järkevää, mutta halusin vain kirjoittaa, kun tajuan sun fiilikset niin hyvin. Tuli surku! Toivottavasti joskus helpottaa. :haart:

PS2. En sanonut mitään järkevää, mutta halusin vain kirjoittaa, kun tajuan sun fiilikset niin hyvin. Tuli surku! Toivottavasti joskus helpottaa.

Kiitos, helpottaa kun yksikin ihminen tajuaa miltä tuntuu.

Haastattelu meni olosuhteisiin nähden ihan hyvin, en saanut juuri nukuttua edellisenäkään yönä mutta jotenkin sen ajan sain tsempattua. Heti kun pääsin siitä tilanteesta pois se väsymys oikein romahti niskaan ja kotiinpääseminenkin oli tuskan takana.

Mirtazapinia en enää ota, se on kyllä aivan kauheaa kamaa vaikka lääkäri kirkkain (=lääkeyhtiön manipuloimin) silmin sanoi että siinä on kyllä loistotuote. Ehkä jollekin, mutta ei ainakaan minulle. En nuku, mutten juuri pysy hereilläkään ja ruokahalu on aivan hervoton. Sivuvaikutuksenakin sanotaan ruokahalun ja painon nousu, ja jos ja kun kerran nuo ovat ensisijaisesti masennuslääkkeitä, niin kysynpä vaan auttaakko lihominen masennukseen? No, tämä menee vähän sivuraiteelle, mutta voi kunpa mullekin joskus löytyisi joku apu tähän. Seuraavaksi meinasin mennä työkaverin suosittelemalle vyöhyketerapeutille jos se vaikka availisi näitä meikäläisen kätkettyjä energiavirtoja.

Hyvää ja rauhallista yötä kuitenkin kaikille, toivottavasti myös minulle.

Nukahtamislääke Stella on toiminut itselläni hyvin, oliko siitä vielä täällä puhetta?
Ei ole siis varsinainen unilääke, vaan helpottaa nukahtamista ja näin ollen myös noidankehää, jossa nukahtamisesta on tullut ahdistavaa. Lääke ei itselleni ole aiheuttanut riippuvuutta ja toimii hyvin myös placebona yöpöydällä. Yrittäkäähän jaksaa kaikki unettomat, ette ole yksin...

Täällä kans yksi unihäiriöinen. Tulee valvottua liian pitkään kun uni ei tule ja sitten onkin tosi kivaa herätä aamuisin opistolle :jahas:

mites nois nukahtamistabuis, saako niitä ihan vaan kun menee lääkärillä käymään? En oo kuitenkaan ihan varma uskaltaisinko kokeilla.

Suositut

Back
Ylös Bottom