SUPERCARB 1kg -40%

Vertaistukiketju unihäiriöisille mimmeille

Reenaan todella rankasti ja illalla rojahdan väsyneenä sänkyyn, mutta uni ei tulekaan. Päässä vain pyörii se kaikki, mitä seuraavana päivänä PITÄÄ muistaa ja miten ajoittaa ruokailut ja reenit. Ahdistavaa ku lihakset ja mieli huutaa unta, mut en vain pysty siihen. Palautuminen on etanavauhtista ja jaksaminen kirjotuksissa pelottaa.

Onkohan sulla mahdollisesti ylikunnon oireet? Erityisesti ylikunnon alkuvaiheessa voi tulla nukahtamisvaikeuksia, tämä tieto löytyi seuraavalta sivulta: http://veteraaniurheilija.blogspot.com/2006/01/oletko-ylikunnossa.html
Ylikuntoon voisi viitata myös tuo hidas palautuminen. Kannattaa hellittää treenejä ja levätä reilusti, koska ylikunnosta palautuminen voi kestää TODELLA kauan, mikäli se pääsee oikein pahaksi.

Samoin kannattaa hellittää vähän henkiselläkin puolella. Mulla oli samanlainen aikatauluriippuvuus omien kirjoitusteni aikaan. Olin suunnitellut puolen tunnin tarkkuudella elämäni lukulomalle, ja joulusta kirjoituksiin asuin käytännössä saunassa, joka oli ainoa rauhallinen lukupaikka. Syömiset oli mitä oli ja suorittaminen pääasia. Tuntui, että jos ei kaikkea aikaansa käytä lukemiseen, koko homma romahtaa ja musta ei ikinä tule mitään. Koko ajan tein muistiinpanoja pikkutarkoista asioista, ja milloin en lukenut, jumppasin hiki hatussa ja syke taivaissa. Silloin tuntui, että tähän on panostettava kaikki, mutta jälkeenpäin ajateltuna homma oli neuroottista ja melko lailla epätervettäkin.

Lukemisessa kannattaa muistaa, että laatu korvaa määrän, ja laadun tae on se, että antaa itsensä myös levätä ja unohtaa välillä ne kirjat. Kirjoitusten kanssa on todella helppo polttaa itsensä loppuun, mutta kannattaa muistaa, että ne ovat vain osa pitkää ketjua, eikä menestys kirjoituksissa varmasti hitsaa tulevaisuuden suuntaa, siihen voi vaikuttaa myöhemminkin. Parhaansa saa yrittää, mutta hampaat irvessä tekeminen ei ole mukavaa eikä välttämättä edes tehokasta.

Tsemppiä, ota iisisti, ja anna välillä itsellesi armoa!

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Saanaa: ne kirjoitukset menee hyvin kunhan luet tärpit ja ymmärrät asiat ulkoa opettelemisen sijaa. mie käytännössä reenasin koko lukuloman v.2004 ja kirjotin e:n paperit. pitää vain lukea oikeat asiat ja muistaa myös levätä:) kirjoituksia edeltävänä iltana turha tehdä mitään oppimisen eteen, korkeintaan rentoutua ja tyhjentää ajatukset seuraavasta päivästä. Hyvä idea kirjotuksiin valmistautuessa on järkätä kavereiden kanssa tuumauspiirejä, joissa käsittelette tärkeitä aiheita ja opetatte toisianne:) kirjotukset on vaan sellanen paha paikka, josta voi lähteä tuo unettomuuskierre liikkeelle, ja siitä selviäminen voi kestää piiiitkään. muista, että tuo on vain väliaikaista ja ne tentit on ohi ennen kuin ehdit kissaa sanoa. ja kaatuuko maailma loppupeleissä, jos et pääsekään jostain läpi? elämässä kyllä ehtii vielä opiskella ja tehdä töitä, vaikket lukiosta suoraan heittämällä jatko-opintoihin pääsisikään. voimia! :love:

Minäkin olen aikaisemmin kärsinyt univaikeuksista. Nyt ongelma on ainakin toistaiseksi pysynyt poissa mm. säännöllisen työrytmin ansiosta.

Pari sanaa noista lääkkeistä, Stilnoct (ja Somnor ym.) on tosiaan nopea- ja lyhytvaikutteinen, eli se sopii parhaiten nukahtamisvaikeuksiin. Itse käytin satunnaisesti Somnoria ja puolikas tabletti riitti. Imovane on jonkin verran pitkävaikutteisempi ja auttaa myös aamuyöheräämisiin (nukahtamiseen voi auttaa pienempikin annos 3,75-5mg, aamuheräämisiin 7,5mg on sopiva, toki näissä on taas sitä yksilöllistä vaihtelua).
Melatoniinikin voi auttaa nukahtamiseen, mutta se kannattaa ottaa ainakin tunti ennen nukkumaan menoa. Vähän omaa kokemusta ja mutua melatoniinista: tuntui että jos annos oli suuri (yli 2 mg), niin herääminen aamuyöllä oli taattu. Ja ei toivoakaan uudelleen nukahtamisesta. Mutta pienempi annos (0,5-1 mg) ei aiheuttanut tätä ongelmaa. Kyllä se jonkin verran tuntui helpottavan nukahtamista, liekö sitten pelkkää plaseboa.

Ja siihen univajeesta stressaamiseen voi auttaa tieto, että ihminen nukkuu "tehokkaammin", jos takana on univajausta, siis syvän unen määrä nousee kevyen unen kustannuksella. :)

Kokeilitko siis jotain nukahtamislääkettä? Itselläni ei nukahtamislääkkeet auttaneet yhtään: joko en saanut lainkaan unta tai sitten heräsin pian nukahtamisen jälkeen ja valvoin loppuyön... Siinä vaiheessa meinas toivo kyllä mennä.

Menin sitten vielä yhdelle lääkärille ja se oli sitä mieltä, että paras keino on syödä Remeronia (mirtatsapiini), joka ei siis ole nukahtamislääke vaan ennemminkin depressiolääke, jota käytetään unettomuuteen väsyttävän vaikutuksensa takia. Remeronin pitäisi nukahtamisvaikeuksien lisäksi auttaa pysymään unessa ja syventämään unta. Mulla toi oli ainoa keino pystyä nukkumaan! Nykyisin en sitä tarvitse, ainakaan toistaiseksi :rolleyes:

Joo Remeron on kyllä tosi hyvä lääke pitkäaikaisen unettomuuden hoitoon, pitää vain löytää se sopiva annostus...itsellä riittää 7,5-15mg...isompina annoksina sitä taidetaankin käyttää enemmän masennuksen hoitoon. Unia näen paljon ja yleensä ne muistaa hyvin jälkeenpäin:D Remeron saattaa aiheuttaa joillakin ärtyneisyyttä, itse en ole huomannut eroa normaaliin;) ja kuitenkin se nukkuminen on mulle se suurempi asia.

Nukahtamislääkkeet esim. Imovane ei nukuta kun sen hetken, käytän niitä silloin tällöin, jos esim unirytmi vaihtelee (pitää herätä tosi aikaisin tmsp) Somnor ja Stilnoct on myös ihan ok, Tenox ei tehonnut mulla ollenkaan.

En muista artikkeleita/lehtiä mistä ne luin, mutta tarkistakaa nukahtamis/unilääkkeiden "turvallisuus". Itse en ala syömään esim. Stilnoctia, koska jenkeissä on mm. ammattikuskeille sattunut onnettomuuksia. Syynä on ollut lääkkeen vajaa poistuminen elimistössä eli vaikka sen ei pitäisi vaikuttaa yli 8 tunnin jälkeen niin aiheuttanut silti tarkkaavaisuushäiriöitä ja huimausta.

En muista artikkeleita/lehtiä mistä ne luin, mutta tarkistakaa nukahtamis/unilääkkeiden "turvallisuus". Itse en ala syömään esim. Stilnoctia, koska jenkeissä on mm. ammattikuskeille sattunut onnettomuuksia. Syynä on ollut lääkkeen vajaa poistuminen elimistössä eli vaikka sen ei pitäisi vaikuttaa yli 8 tunnin jälkeen niin aiheuttanut silti tarkkaavaisuushäiriöitä ja huimausta.

Totta...muistaakseni tuo Stilnoct saattaa myös pakkausselosteenkin mukaan aiheuttaa "harha-aistimuksia" (minkä vuoksi suosittu myös lääkkeiden väärinkäyttäjien keskuudessa). Itse muistan sen, kun olin ensimmäisen kerran ko. lääkettä ottanut illalla ja sitten seuraavana päivänä töissä pariinkiin otteeseen näin asioita, joita ei pitänyt olla:eek: -esim olin näkevinäni erään työkaverin, joka olikin kuulemma lomalla...sitten kun luin netistä uutisia, olin lukevinani jonkun aivan ihmeellisen uutisen, jota ei ollut olemassakaan....(yritin myöhemmin etsiä tuota uutista, eikä sitä siis tosiaan ollut missään:D ). Siinä oli vähän WTF?-olo...

Onkohan sulla mahdollisesti ylikunnon oireet? Erityisesti ylikunnon alkuvaiheessa voi tulla nukahtamisvaikeuksia, tämä tieto löytyi seuraavalta sivulta: http://veteraaniurheilija.blogspot.com/2006/01/oletko-ylikunnossa.html
Ylikuntoon voisi viitata myös tuo hidas palautuminen. Kannattaa hellittää treenejä ja levätä reilusti, koska ylikunnosta palautuminen voi kestää TODELLA kauan, mikäli se pääsee oikein pahaksi.

Jeps, no ylikuntohan se tässä kokoajan yrittää ja sen takia pistettiin jo reenikieltoonki viikoksi, minkä seurauksena masennuin täysin, kun en ole sitä tyyppiä, kuka jaksaa olla vain kotona lepäilemässä.

Kirjotuksista en ole ottanut minkäänlaista ressiä, kun tuntuu olevan syömisten ja ylikunnon vastustamises jo iha tarpeeksi elämälle. Olen ollut aina se kympin oppilas nii ympäristön aiheuttamat paineet pistää ärsyttämään samoin, kun "nyt se on sit tärkeä kevät" -puheet.

Nyt kuitenki olen tehnyt ohjelman päästäkseni tuosta ikävästä syömishäiriöstä eroon ja luulen et sillä lähtee unihäiriötki! Kiitos tsemppauksesta!! (:

Itse syön väsyttävää masennuslääkettä (mirtazapiini), johon ei kehity riippuvuutta tai toleranssia. Noita voidaan määrätä pelkkiin univaikeuksiinkin pienellä annoksella.

No niin, tosta lääkkeestä ressu kourassa. Saapi nähdä auttaako...Aika jännä että siinä pienempi annos pitäisi väsyttää enemmän kuin suuri. Sen 15mg tabletin laittaminen 3 osaan onkin sitten haaste, siinä ei mitään puolitusuraa kai ole.

Nopeat hiilarit unettaa?

Osuipa silmiini pieni uutinen (HS 12.2.) tutkimuksesta, jonka mukaan nopeat hiilarit illalla auttaisivat nukahtamaan. Siteeraan:

"Oikein ajoitettu ja veren sokeripitoisuutta npeasti nostavia hiilihydratteja sisältävä ateria auttaa saamaan unen päästä kiinni. Nukahtaminen sujuu sutjakkaasti, kun aterian nauttii neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sopivia ruokia ovat esimerkiksi peruna ja useimmat leivät. Australialaistutkimukseen osallistui 12 vapaaehtoista miestä, joille tarjottiin kolme hiilihydraattipitoista ateriaa satunnaisessa järjestyksessä viikon välein. Yksi aterioista koostui verensokeria noepasti nostvista ja toinen hitaasti nostavista hiilihydraateista, ja ne nautittiin neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa. Miehet nukahtivat selvästi ripeimmin, kun he olivat syöneet veren sokeripitoisuutta nopeasti nostavia hiilihydraatteja neljä tuntia ennen nukkumaanmenemistä. Havainto saattaa auttaa nukahtamisongelmaisia."

Nopsat hiilarit myöhäisimmällä aterialla taas ei oikein sovi "body-ruokailun" ideologiaan, ja itsekin olen painottanut hiilarit aamuun ja päivään, ja rasvat ja proteiinit iltaan (näin yksinkertaistettuna siis). Ja nyt kun oikein muistelen, niin nukahtamisvaikeuteni pahenivat, kun aloin noudattaa k o ruokailurytmiä. Viime aikoina olen ottanut tavakseni syödä ennen nukkumaanmenoa jonkun hedelmän, esim omenan, ananasta, appelsiinin, ja jepulis: ei mitään vaikeuksia saada unta. Ehkä sattumaa, mutta jatkan kokeilua, ja katson olisko tuossa perää.

Mulla myös ollut jo pari vuotta uni ongelma. Nukahtamisessa ei ole ongelmaa mutta se hirveä levoton yö ja heräily saa seuraavasta päivästä karmean. Välillä on jopa niin paha väsymys päivällä että nukahan kouluun tunnille.Ramppasin lääkäreillä mutta kukaan ei ottanut tosissaan eikä verikokeista näkynyt mitään. Sitten tässä vähäaika sitten yks hammaslääkäri sano et mä puren yöllä hampaita yhteen että nää levottomat yöt johtuu siitä. En sit tiiä. Noi purenta lihakset on kyllä aika jumissa ja oon iteklki nyt huomannu et puren todella niitä hampaita yhteen huomaamattani ihan päivälläkin.

No niin, tosta lääkkeestä ressu kourassa. Saapi nähdä auttaako...

On auttanut! Ei oo viikkoon tarvinnut nukahduslääkkeitä käyttää, ihanaa. On kyllä väsyttänyt vähän normaalia enemmän päivälläkin nyt aluksi, mutta se kai lievenee pikku hiljaa.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Itselläni hieman erilainen unihäiriö päällänsä, nimittäin liikaunisuus..hävettää valittaa siitä, kun tietää teidän toisten kärsivän päinvastaisesta.. Pakko kuitenkin avautua, jotta saisin kysyttyä onko kellään koskaan ollut samanlaista vaivaa/aikakautta elämässä?

Olen koko aikuisikäni nukkunut talvisin paljon (liekö kaamosmasennusta) kun pohjosen ihmisiä olen. Aikaisemmin se ei ole vaivannut, mutta tänä talvena tilanne on mennyt ihan mahdottomaksi.Olin viime vuoden lopussa 2kk työttömänä, joten latasin akkuja ja nukuin joka yö 12h ja päälle vielä päikkärit (se on normaalia mulle). Kisaan SM-tasolla (ei bf tai fitness) ja pahin kisakausi oli lokakuussa. Kuitenkin loppuvuosi oli totaalilepoa ja mielenvirkistystä, joten jos olisi ylikunto, niin se olisi tolla leppäilyllä jo ohitse! Nyt töissä normaalia päivävuoroa klo 8-16, työ on kyllä kiireistä, mutta pystyn irtautumaan siitä vapaa-ajalla hyvin. En koe työtä stressaavana. Elämäntilanne muuten paremmin kuin hyvin, sillä olen alkanut seurustelemaan 3kk sitten ihanan miehen kanssa ja hyvin menee, hih. Ainakaan masennuksesta ei mielestäni ole kyse..

Viimeisen 3vk aikana olen ollut todella väsynyt, ei puhettakaan herätä aamukävelylle. Pysyn hädin tuskin hereillä pakollisen 8h töissä, alan kuitenkin haukottelemaan jo 12 jälkeen, mikä on todella hävettävää asiakaspalvelutyössä!! Töitten jälkeen kaadun sänkyyn päikkäreille, huomaan kuitenkin laittaneeni puhelimenherätyksen unissani kiinni ja herään sitten klo 21 aikoihin pissalle ja pesen hampaat ja laitan suoraan yöunille.. Ei puhettakaan, että jaksaisin salille tai ulkoilemaan. Viikonloppuisin olen nukkunut 12h ja sekä 2h päikkäreitä, miesystävä onneksi saa mut raahattu kävelemään ulkoilmaan.

Missä vika??! Ruokapuoli on kunnossa, syön 3h välein, riittävästi protskuja ja rasvoja. Kisaavana urheilijana ruokapuoli, lisäravinteet ja vitamiinit ovat kohdallaan, rautaa olen syönyt ylimääräistä jo useamman vuoden joka päivä..Lääkärissä on käyty, verikokeet otettu (viimeksi tänä aamuna).Hemoglobiiniarvo 132, lääkärin mukaan punasolut isohkoja, lepupulssi 52, joten ei pitäis olla ylikuntoo, ei tulehdusarvot koholla...Kilpirauhaskoe otettiin tänään, luin netistä että liikaunisuus voisi olla vajaatoiminnan oire?!Kuukautiset tulleet normaalisti ja sitä paitsi syön pillereitä (äiti epäili raskautta..odottaa lapsenlapsia epätoivoisesti lisää:)

Sosiaalinen elämä on kutistunut minimiin, koska en pysy hereillä:( Kirkasvalolampun ostin 2kk sitten, mutta siitä ei ainakaan vielä ole ollut apua..
Onko kenelläkään ollut samanlaista nukkumiskautta elämässä. Jos verikokeista ei löydy selvää syytä, onko edessä mielialalääkkeiden syönti, vaikka en tunne itseäni masentuneeksi, eikä ystävätkään sitä epäile. Liikaunisuus vain ainoa oire, jonka takia treeni kärsii ja sosiaalinen elämä. Hereillä ollessani olen kuitenkin iloinen oma minäni ja haluaisin tehdä elämässäni muutakin kuin vain nukkua!!!

Kertokaa kokemuksista.. Ja teille unettomat: Olisin todella onnellinen, jos voisin lahjoittaa teille päikkärini ja puolet yöunista!!Uskokaa pois. Tsemppiä teille kaikille!

Täällä on kans yks kausiuneton. Mun unettomuus pukkas päälle teini-iässä, ja on jatkunut sen jälkeen enemmän tai vähemmän pahana. Sen kyllä jo tietää illalla, että tänä yönä ei uni tule vaikka mitä tekis. Oon koittanut relaksantteja ja nukahtamislääkkeitä, valerianaa, ja ataraxia. Kaikki auttaa jossain määrin. Nykyään en nuku ilman villasukkia, ja "uniläppää" (siis sitä silmillä pidettävää kangaslappua). Suggeroin niillä itseni unten maille, mutta herään 4-5 kertaa yössä. Jotkut meistä ei kai vaan osaa nukkua. Huomaan samoja piirteitä nuorimmaisessani. Valvooko teidän suvuissa joku?

Yksi uusi uniongelmainen ilmoittautuu.

Vielä vuosi sitten olisin nukkunut vaikka 12 tunnin yöunia, mutta nyt ei ole puhettakaan moisesta! Pikkuhiljaa unet ovat jääneet noin 7 tuntiin yössä ja olen nyt viimeiset pari viikkoa kärsinyt joka ilta siitä, että uni ei tule, vaikka kuinka väsynyt olisin. Jo silloin, kun nukuin kunnolla, olin illalla ihan rätti-poikki, joten nykyisillä unilla olen valmis petiin jo alkuillasta. Yleensä menen sänkyyn joskus kymmenen aikaan, mutta uni tulee sitten vasta puolen yön jälkeen. Tää parin viikon jakso alkoi siitä, kun yritin vähentää hiilareiden syöntiä, mutta vaikka olen nyt viikon verran taas syönyt normaalisti ja hiilareita on ollut iltapalallakin, ongelma on jatkunut.

Haukottelen pitkin päivää, salillakin jopa kesken kyykkysarjaa! (Joku onkin jo kiukustuneena kirjoittanut meistä kummajaisista tuonne "mikä salilla ärsyttää"-threadiin :rolleyes: ) En silti saa päivälläkään unta, joten päivät saattavat kulkea todella nihkeästi. Väsymyksen takia olen sitten kärttyisä kaikille, ja avokki saa olla varpaisillaan:( En myöskään ole pitkään aikaan ollut innostunut illanistujaisista tai muusta yhdeksän jälkeen illalla tapahtuvasta toiminnasta, sillä niihin on lähes mahdoton jaksaa osallistua. Salille tai lenkille menen, vaikka kuinka väsynyt olisin, sillä tykkään siitä, mutta tuntuu, että treeni ei oikein pure. Treenaus on kuitenkin jonain päivinä se ainoa kohokohta, joka tekee huonostakin päivästä hiukan siedettävän. Stressiä ei hirveästi pitäisi olla, mutta joskus mietin illalla seuraavan päivän treeniä, ruokailua tai koulujuttuja. Tästä olen kuitenkin pyrkinyt eroon, sillä tiedän sen vaikeuttavan unen tuloa.

Syvät sympatiat siis multakin kaikille panda-silmäisille!

Voi itku. Nyt sitten taas valvotaan öisin. Mun ei ehkä pitäisi valittaa laisinkaan, muilla on paljon suurempia univaikeuksia, mutta... Kestän normaalisti aika hyvin stressiä, varsinkin työperäistä, mutta nyt on sitten ilmeisesti ns. vipannut kynnyksen yli. Olen alkanut valvomaan keskellä yötä pari tuntia. Mulla on normaalisti erittäin hyvät unenlahjat. Nytkin saan välittömästi unen päästä kiinni, kun menen nukkumaan, mutta yöllä 2-4 maissa herään ja valvon sitten seuraavat pari tuntia. Ei toivoakaan unesta. Silti aina toivon ja odotan, että nukahtaisi uudestaan, vaikka pitäis varmaan alkaa tehdä jotain muuta, kun voin olla 100% varma ettei unta tule pariin tuntiin. Ja sitten pyörin sängyssä ja kelaan stressin aiheuttajia... Tein muuten huvikseni netissä sellaisen stressitestinkin, ja vaikka eihän nuo mitään absoluuttista totuutta kerro (jos sinne päinkään), mutta aika "iloiset" luvut sieltä paukahti :jahas:

Tässä menikin muutama vuosi, kun viimeksi tästä vaivasta kärsin. Ajattelin, että josko ei enää koskaan tarvitsisikaan... Toisaalta helpotusta on pitäisi onneksi parin viikon sisään tulla, siis stressitilanteeseen. josko sitten nukkuisi taas yötkin läpi.

Mulla on ollut nyt viikon verran joku flunssantynkä päällä, johon on liittynyt jostain syystä unettomuutta. Viimeisenä 8 yönä olen yhtenä nukkunut n. 5 tuntia, muina öinä max. 2 tuntia. Koko ajan väsyttää, mutta ei vaan saa unen päästä kiinni. Tosi turhauttavaa, joten voin vain kuvitella, millaista olisi kärsiä unettomuudesta jatkuvasti.

Onko täällä muuten muita tosi "herkkäunisia" eli on tosi vaikea saada unta, jos kuuluu jotakin (normaalejakin) ääniä? Mä oon ollut aina siinä suhteessa tosi herkkä, eli pitää olla melkeinpä täysin hiljaista ja mielellään myös pimeää, että pystyn nukkumaan. Onko tämä mielestänne tottumiskysymys, eli voisikohan tästä jotenkin oppia pois? Rasittavaa esim. jos työmatkalla hotellissa onkin yhtään äänekkäämpi ilmastointi, en nuku koko matkan aikana :jahas:.

Onko täällä muuten muita tosi "herkkäunisia" eli on tosi vaikea saada unta, jos kuuluu jotakin (normaalejakin) ääniä?

Mä nukun joka yö korvatulpilla kotonakin, vaikka aika hiljaisessa talossa asun eli esim. liikennettä ei kuulu sisälle. Tapa on jäänyt päälle ajoilta, jolloin yläkerran kämpässä biletettiin kolmenakin iltana viikossa yöt putkeen. Talossa on suht huono lattia/katto eristys, eli kuulen normaalisti esim. mitä telkkariohjelmaa yläkerta katsoo, joten luonnollisesti etkojen ja jatkojen äänet kuuluu myös ERITTÄIN hyvin :jahas: Korvatulpista on tästä syystä siis tullut mulle korvaamattomia (heh, korva :D ... väsynyttä huumoria, sopii ketjuun :rolleyes: ) enkä osaa enää nukkua ilman niitä.

Osuipa silmiini pieni uutinen (HS 12.2.) tutkimuksesta, jonka mukaan nopeat hiilarit illalla auttaisivat nukahtamaan. Siteeraan:

"Oikein ajoitettu ja veren sokeripitoisuutta npeasti nostavia hiilihydratteja sisältävä ateria auttaa saamaan unen päästä kiinni. Nukahtaminen sujuu sutjakkaasti, kun aterian nauttii neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sopivia ruokia ovat esimerkiksi peruna ja useimmat leivät. Australialaistutkimukseen osallistui 12 vapaaehtoista miestä, joille tarjottiin kolme hiilihydraattipitoista ateriaa satunnaisessa järjestyksessä viikon välein. Yksi aterioista koostui verensokeria noepasti nostvista ja toinen hitaasti nostavista hiilihydraateista, ja ne nautittiin neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa. Miehet nukahtivat selvästi ripeimmin, kun he olivat syöneet veren sokeripitoisuutta nopeasti nostavia hiilihydraatteja neljä tuntia ennen nukkumaanmenemistä. Havainto saattaa auttaa nukahtamisongelmaisia."

Nopsat hiilarit myöhäisimmällä aterialla taas ei oikein sovi "body-ruokailun" ideologiaan, ja itsekin olen painottanut hiilarit aamuun ja päivään, ja rasvat ja proteiinit iltaan (näin yksinkertaistettuna siis). Ja nyt kun oikein muistelen, niin nukahtamisvaikeuteni pahenivat, kun aloin noudattaa k o ruokailurytmiä. Viime aikoina olen ottanut tavakseni syödä ennen nukkumaanmenoa jonkun hedelmän, esim omenan, ananasta, appelsiinin, ja jepulis: ei mitään vaikeuksia saada unta. Ehkä sattumaa, mutta jatkan kokeilua, ja katson olisko tuossa perää.

Onko unihäiriöisten mimmien elämässä tapahtunut muutoksia unen saamisen (ja unessa pysymisen) suhteen?

Entä Nadesha, oletko jatkanut hiilihydraattikokeilua, onko se tehonnut? Itsekin tajusin, kun tuon postauksesi nyt luin, että tosiaan, aikaisemmin söin leipää ja hedelmiä ennen nukkumaanmenoa, kun nykyään syön yleensä rahkaa tms. proteiinipitoista. Joten kiinnostaisi onko tuo tosiaan auttanut unensaantiin.

Itselläni on tässä vähän aikaa sitten kärjistynyt uneen pääsemisen ongelma, ei vaan nukuta! Kävin ostamassa luontaistuotekaupasta jotain yrttitabletteja, joita pitää ottaa kaksi ennen nukkumaanmenoa. Eilen otin, enkä tuntenut suurempaa vaikutusta. Täytyy jatkaa ja katsoa josko on edes lumevaikutusta.

Mä nukun joka yö korvatulpilla kotonakin, vaikka aika hiljaisessa talossa asun eli esim. liikennettä ei kuulu sisälle. Tapa on jäänyt päälle ajoilta, jolloin yläkerran kämpässä biletettiin kolmenakin iltana viikossa yöt putkeen. Talossa on suht huono lattia/katto eristys, eli kuulen normaalisti esim. mitä telkkariohjelmaa yläkerta katsoo, joten luonnollisesti etkojen ja jatkojen äänet kuuluu myös ERITTÄIN hyvin :jahas: Korvatulpista on tästä syystä siis tullut mulle korvaamattomia (heh, korva :D ... väsynyttä huumoria, sopii ketjuun :rolleyes: ) enkä osaa enää nukkua ilman niitä.

Sama täällä. Kissat ovat samassa tilassa ja reuhaavat öisin. En pystyisi enää nukkumaan ilman tulppia, välillä nekään ei riitä. Kissoilla on paha tapa tehdä kaikkia kiellettyjä ja vaarallisia asioita(sähköjohtojen repiminen tms) yöllä, joten mun on vaikea rauhoittua nukkumaan. Kun unen päästä saa kiinni, niin sitä riittää kyllä aamuyöhön, kunnes uni muuttuu kevyemmäksi ja herään herkemmin. Kadehdin tosissani ihmisiä, jotka nukkuvat syvästi ja heräämättä.:(

Suositut

Back
Ylös Bottom