SUPERCARB 1kg -40%

Vertaistukiketju unihäiriöisille mimmeille

Onko täällä muuten muita tosi "herkkäunisia" eli on tosi vaikea saada unta, jos kuuluu jotakin (normaalejakin) ääniä? Mä oon ollut aina siinä suhteessa tosi herkkä, eli pitää olla melkeinpä täysin hiljaista ja mielellään myös pimeää, että pystyn nukkumaan. Onko tämä mielestänne tottumiskysymys, eli voisikohan tästä jotenkin oppia pois? Rasittavaa esim. jos työmatkalla hotellissa onkin yhtään äänekkäämpi ilmastointi, en nuku koko matkan aikana :jahas:.

Minä olen myös herkkäuninen, tosin tasaiset ja tutut äänet eivät haittaa, mutta pienetkin oudot ja poikkeavat.

Pimeässä nukkuminen on pelkästään hyvä asia, vuorokautinen hormonaalinen rytmi toimii parhaiten kunnolla äärevissä valaistusolosuhteissa. Itse haluaisin tämän kaupunkikämpän huomattavasti pimeämmäksi öisin.

Taas on ihan perkeleellinen unihäiriöjakso takana. En pysty enää edes keskittymään tehtäviin, jotka vaativat usean asian pitämistä mielessä yhtä aikaa. Mutta luulen, että alkaa jo helpottaa sillä määräänsä enempää ei valvo eläinkään.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Jep, voisin liittyä kanssa älyttömän herkkäunisiin. En pystyisi ikinä nukkumaan kuorsaavan ihmisen kanssa samassa huoneessa, joskun huonekaverin kuorsaus on oikeasti pitänyt hereillä puoli yötä, mutta ei siitä oikein kehtaa mennä sanomaankaan. Ja heti kun joku muu talossa herää, olen myös ylhäällä, vaikka ei kuuluisi muuta kuin pari yskäisyä tai jotakin. Ilmastointi on myös aika paha, puhumattakaan sitten jos jostain kuuluu musiikkia. Ja kun ei edes voi korvatulppia laittaa korviin, kun ne HÄIRITSEVÄT liikaa... Ei voi olla näin hankalaa!

Viimeiset pari kuukautta olin nukkunut todella hyvin, mutta nyt rupeavat taas uniongelmat alkamaan. Aina kun stressi vähänkin nousee, niin yöunet rupeavat lyhenemään... Onneksi ei ole enää kamalasti töitä jäljellä, ehkä pari viikkoa, mutta rupeaa jo ärsyttämään, että vaikka herätys on kuudelta, en saa unta ikinä ennen puoltayötä. Ja yrittämisestä ei ole ollut kiinni, joskus olen ollut kymmeneltä makailemassa siellä mutta uni ei vaan tule. Lopulta katsoo kelloa, ja ottaa aikalailla päähän, kun se on taas puoli yksi ja turhauttaa niin ettei mitään rajaa :curs:. Ja aamuyöstä tulee herättyä ainakin kerran, jossain neljän maissa, mutta ehdin kyllä yleensä aina nukahtaa ennen herätyskelloa.

No, onneksi unettomuus on aika kausiluontoista, liittyy lähes aina lisääntyneeseen stressiin. Kun päivät alkavat mennä liian pitkiksi, ruokahalu menee ja sen kautta unetkin. Toivon siis että nyt kun kesäloma alkaa saisi nukuttua enemmänkin kuin sen 5-7 tuntia yössä.

Entä Nadesha, oletko jatkanut hiilihydraattikokeilua, onko se tehonnut? Itsekin tajusin, kun tuon postauksesi nyt luin, että tosiaan, aikaisemmin söin leipää ja hedelmiä ennen nukkumaanmenoa, kun nykyään syön yleensä rahkaa tms. proteiinipitoista. Joten kiinnostaisi onko tuo tosiaan auttanut unensaantiin.

Kyllä se mulla tuntui vaikuttavan! Eli jätin illalla proteiinit vähemmälle ja olen syönyt esim mysliä/muroja ja rasvaista jugurttia tai leipää ja vihanneksia tai hedelmän. Ja uni tuli!

Toisaalta, nyt taaskaan en nuku, mutta syyt löytyy tuolta ylikuntoketjusta. Ja henkinen kuormitus juuri nyt aiheuttaa mullakin unettomuuspiikin.

Äh, kirjoitin jo yhden vastauksen, mutta nettipahus pätkäisi taas ratkaisevalla hetkellä :curs: Anyway, oma tilanteeni ei ole mihinkään muuttunut, ja tuskin muuttuukaan, kun syyt ovat hormonaaliset - eli edelleenkin nukun huonosti ennen kuukautisia. Lääkkeenä tällä hetkellä Zopiclone Alpharma (eli kopio-Imovane), jota otan tarvittaessa, käytännössä muutaman kerran/kk.

Jaahas, kuulun ilmeisesti tänne! Minulla huono nukkuminen on jatkunut niin kauan kun poika näki päivänvalon. Poika täyttää kohta 2v ja vieläkin taistellaan yhtenäisestä yöunesta. Joskus on niitä kausia, kun hän nukkuu putkeen koko yön, mutta nyt taas viime aikoina herää joka yö tasan 2, 5 ja sitten 7 aikaan ylös. No mullahan ne unet tulee sitten tosi katkonaiseks, kun ensin herättää poika ja kun mene uudelleen nukkumaan ja saan unen päästä kiinni, niin kohta saattaa herättää koira ja kun taas pääsen unten maille, niin kello onkin se 5 ja sitten herättää poika. Ainiin ja unohdin siitä välistä miehen puhuvan herätyskellon!!!!!:curs: se soi puol 5! Sitten kun aamu koittaa, teen kaikkeni, että saan itseni "hereille" ja päivä menee sellasessa tokkurassa. Että voi olla kypsää!

Jahas. Taas. (En nuku.)
Tulee sellaisia 2-4 yön jaksoja, joina nukun normaalit yöunet. Joskus, kun olin hetken paremmassa kunnossa, nukuin jopa pari kolme viikkoa hyvin. Ilman nukahtamislääkkeitä.
Ja nyt valvotaan. Taas. Väsyttäisi kyllä. Paljonkin. Mutta en nuku. Kuuden jälkeen olisi tarkoitus herätä. Kokeilen toisinaan hiilaritankkausta ennen nukkumista, kyllä se monesti auttaa. Nyt ei pitäisi olla siitäkään kiinni.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Jahas. Taas. (En nuku.)
Tulee sellaisia 2-4 yön jaksoja, joina nukun normaalit yöunet. Joskus, kun olin hetken paremmassa kunnossa, nukuin jopa pari kolme viikkoa hyvin. Ilman nukahtamislääkkeitä.
Ja nyt valvotaan. Taas. Väsyttäisi kyllä. Paljonkin. Mutta en nuku. Kuuden jälkeen olisi tarkoitus herätä. Kokeilen toisinaan hiilaritankkausta ennen nukkumista, kyllä se monesti auttaa. Nyt ei pitäisi olla siitäkään kiinni.

Samassa veneessä täälläkin keikutaan. :(
Mulla on ollu viimeiset 10 vuotta nukahtamisongelmia, sekä yöllistä heräilyä ja uneen uudelleen pääsemisen kanssakin oli vaikeuksia. Olen sen verran saanut karsittua, että pääasiallisesti nukun yöni hyvin, havahdun joskus pari kertaa mutta nukahdan heti uudestaan. Mutta se nukahtaminen...:(

Tällä hetkellä oon niin väsynyt, että en pysty opiskelemaan, liikkumaan, ruokahalu on ollut kadoksissa jo kolme viikkoa, enkä uskalla enää ajaa autolla koska nukahtelen rattiin. Luennoilla nukahtelen jatkuvasti, mitään ei jää mieleen ja kurssit ei tule menemään läpi tällaisinaan.

Sellainen 2-5 tuntia on aika hyvä jos saan öisin nukuttua. Aamuisin pitää kuitenkin kuuden maissa heräillä (töihin, kouluun tms.) ja vaikka pistäisin 21 maissa itseni makuulle niin saatan olla vielä pikkutunneilla hereillä. Ja sitten on tietenkin näitä öitä, että en nukahda kertaakaan.

Väsyneenä on ihan kamalaa olla. Tavarat tippuu käsistä kun on liian väsynyt niitä käsissä pitääkseen. Askel painaa ja mieli on apea ja ärtyisä kun aivot eivät jaksa ajatella kaikkea sitä mitä pitäisi. Nukahtamislääkkeistä ei ole apua, Remeronia mulla oli joskus mutta se väsytti liikaa, en kyennyt poistumaan kämpiltä käytännössä ollenkaan kun kauppamatkallakin piti torkahtaa jossain kivenkolossa.

Onko kenelläkään kokemusta hypnoosista tai muista hoitokeinoista (ei lääkkeistä)?

Hei kaikki valvovat punttaajat!

Eipä mulla mitään uutta lisättävää tänne ole, mut voinpa ainakin kertoa kuuluvani tähän samaan sakkiin.. Jos nukun yli 5 tuntia yhtenäkin yönä viikon aikana niin saan olla onnellinen!

Töissä on vaikea olla ja lukeminen pääsykokeisiin lähes mahdottomuus.. Kokoajan väsyttää, mutta jos meen sänkyyn on nukkumatilla vaan hauskaa: turha edes haaveilla nukahtavansa!

Imovanet, Tenoxit ja monet masennuslääkkeet on testattu, mut sama on ollut vaikutus kuin karkeilla..

Hyvällä ystävälläni todettiin melatoniini tuotanossa häiriö ja hän poti juurikin unettomuutta. Ystäväni oli koko yläasteen ja lukioajan nukkunut huonosti, kertoi vain valvovansa ja katsovansa öisin leffoja ja olevansa päivisin huonomuistinen ja välillä vähän outo. Huomasin kyllä tämän, että ystäväni ei joka päivä oikein jaksanut keskittyä tai olla läsnä.

Viime vuonna ystäväni kertoi, että hänellä oli löydetty siis jotain ongelmia melatoniini-hormonin tuottamisessa. Hän sai siihen lääkityksen ja nykyisin kuulemma nukkuu hyvin.

Ei se unettomuus välttämättä aina ole hoidettavissa kotikonstein vaan joskus syy voi olla pintaa syvemmällä. Kannattanee siis käydä tsekkauttamassa hormoniarvot, jos unettomuudesta on kärsinyt kauan ja se häiritsee tavallista elämää.

Minäkin olen huonouninen. Olen ollut jo lapsesta asti. Ekana elinvuotena en kuulemma nukkunut lähes ollenkaan (ihmisten aikoihin). Senkin jälkeen miun on ollut vaikea nukkua esim. vieraissa paikoissa. Nyt eräs suuri ero on, että unirytmini on noin 2 h edellä muita ikäisiäni. Eli nukuttaa alkaa viimeistään kymmeneltä, mutta herään aikaisin todella helposti. Olen yrittänyt siirtää tätä rytmiä, mutta ei onnistu, se palaa luonnostaan samaan. Nukun harvoin yhtäjaksoisesti, herään aina yleensä vähintään kerran, mutta nukahdan miltei heti uudelleen. Toisinaan saattaa tulla pidempiä unettomuuskausia.

Veikkaan, että olen herkästi stressaantuva, ja se vaikuttaa suoraan unirytmiin. Lapsuuteni oli hyvin stressaava, mutta luulen, että olen luonnostaankin unirytmiltäni tällainen.

Yksi lisää unihäiriötapaus ilmoittautuu....

Yläasteella aloin nukahtaa äärettömän huonosti. Saatoin pyöriskellä sängyssä aamuyöhön eli unet jäi usein muutamaan tuntiin. Kävin terveydenhoitajalle sanomassa moneen kertaan näistä jaksoista, mutta ohjeena oli lähinnä säännölliset iltarutiniit, ei raskasta liikuntaa/ruokaa illalla yms. Eli ihan peruspoppakonstit, joista ei loppukädessä ollut mitään hyötyä. :jahas:

Käytin pitkään jos jonkinlaisia luontaistuotteita, mutta niistäkään ei ollut apuja.

Kun täytin 18 v. marssin lääkärin luo ja sanoin, etten tule millään selviämään opiskelusta ilman apua nukahtamisongelmaan.
Lääkäri oli sitä mieltä, että ei suostu ilman psykiatrin arviointia antamaan lääkitystä, vaikka ongelma oli jatkunut häiritsevänä jo viitisen vuotta.

Soitin sitten nuorisopsykologille, joka totesi, että seuraava vapaa aika on vasta lähes puolen vuoden päästä.
Siinä vaiheessa olin jo niin väsynyt, että törmäilin oviin ja esineet putoilivat käsistä :itku:

Menin uudestaan lääkärille, joka pitkän väännön, avautumisen ja anelun jälkeen kirjoitti minulle reseptin nukahtamislääkettä.
Voin sanoa, että elämä helpotui huomattavasti sen reseptin myötä :worship: :zzzz:

Janice, oletko kokeillut nukahtamislääkeittä? (eri asia kuin unilääkkeet)

joo, sain ennen tenoxia ja imovanea nukahtamislääkkeitä. Ensimmäiset pari kertaa ne tehosivatkin, mutta sitten kolmannen pillerin aikana alko vaikutus jo loppumaan.. Taidan seuraavana hoitokeinona yrittää punkkupullo illassa systeemiä, tiedän että SE auttaa:)

Mun tekis mieli kokeilla sitä melatoniinia ja sitten olisi ehkä ihan fiksua ottaa täyslomaa aikaisista aamuherätyksistä yms. Sitä kautta voisi yrittää korjata pielessä olevaa unirytmiä - luulisin. Varsinkin jos saisin siihen ammattilaisen apua. Edellisessä asunnossa oli hirmuisen levotonta mutta tämä uusi koti vaikuttaa rauhalliselta, joten ehkä sekin helpottaa olemista.

En ole joulun jälkeen päässyt kunnolla treenaamaan koska unen puute vie voimat lihaksista. Aivan tuskaista edes yrittää punttia nostaa kun pää nuokahtaa heti kun istahtaa alas.

Mulla näkyy huono palautuminen jaloissa, ja jalkojen palautumattomuus unessa. On sietämätöntä koettaa nukkua, jos jalat eivät rentoudu. Joskus herään yöllä viruttamaan jalkoja jääkylmässä vedessä. Pieksen jalkojani. Vihaan sitä tunnetta. Vihaan unettomuutta. Tämä unettomuuden laji on pahin kaikista, seuraavaksi tulee PMS-unettomuus. Onneksi palautumattomuusunettomuutta (vai miksi sitä kutsuisi?) on harvinaista. Vaivaa joskus leirien yhteydessä tai kisareissuilla, jos ei painonvedon vuoksi ole voinut tankata kunnolla.

Muutenkin kärsin kyllä unettomuudesta. Tajusin tässä eräänä päivänä, että mulla on varmaan koko loppuelämän ajan aina resepti nukahtamislääkkeisiin. En ota sellaista läheskään joka ilta, ja aina mieluummin nukun ilman kemiallisia apuvälineitä, mutta silti mulla on se purkki tuolla aina. On ollut jo vissiin neljä vuotta joihinkin tabuihin resepti.

Mäkin olen muuten ollut lapsesta asti huono nukkuja. Lisäksi on todella harvinaista, etten heräisi yön aikana kertaakaan. Yleensä herään 2-3 kertaa.

Täällä myös unihäiriöinen, jonka elämä vaikeutui entisestään lapsen saamisen myötä. Olin kyllä jo ennen lastakin ollut huono nukkumaan ja herännyt muutamia kertoja öissä. Mutta sitten alkoi vielä vauva valvottaa... usein vielä niin, että se oma "luonnollinen havahtuminen" ja vauvan herätys sattuivat eri aikaan, eli nukuin vajaan vuoden ajan noin tunnin pätkissä joka ikisen yön.

Nyt meidän neiti kyllä nukkuu jo täydet yöt. Tai joskus toki saattaa itkeskellä, jos on vaikka sairas. Mutta omat unet ei ole korjaantuneet, vaan ovat huonompia kuin ennen raskautta/vauva-aikaa. Nukahtaminen on vaikeaa, ellen satu olemaa aivan älyttömän väsynyt monen huonon yön jäljiltä. Heräilen kaikkiin ääniin helposti. Herään monta kertaa yössä ihan muuten vaan ja uudestaan nukahtaminen saattaa kestää jopa tunteja. Monesti aamulla asiaa pohtiessa huomaan, että yön saldo on esim. 4 tuntia, vaikka olenkin yrittänyt mennä nukkumaan ajoissa pitkien yöunien toivossa (ja tarpeessa).

Tämä asia ahdistaa jo nyt, kun mietin tulevaa töihin paluuta. Nyt sentään "saan" olla vaan kotona väsyneenä ja koettaa edes nukkua päiväunet neidin kanssa yhtä aikaa. Tämä onnistuu kyllä noin 1 kerralla 20:stä, koska päivällä nukahtaminen on mulle vielä vaikeampaa, vaikka olisin kuinka väsynyt.

Mulla näkyy huono palautuminen jaloissa, ja jalkojen palautumattomuus unessa. On sietämätöntä koettaa nukkua, jos jalat eivät rentoudu. Joskus herään yöllä viruttamaan jalkoja jääkylmässä vedessä. Pieksen jalkojani. Vihaan sitä tunnetta. Vihaan unettomuutta. Tämä unettomuuden laji on pahin kaikista, seuraavaksi tulee PMS-unettomuus. Onneksi palautumattomuusunettomuutta (vai miksi sitä kutsuisi?) on harvinaista. Vaivaa joskus leirien yhteydessä tai kisareissuilla, jos ei painonvedon vuoksi ole voinut tankata kunnolla.

Mä en varsinaisesti kärsi unettomuudesta, joskin huonosti nukutuista öistä nimenomaan kovan jalkatreenin jälkeen. Tuntuu, että jalat ei palaudu vaan niitä kuumottaa ja lihaksissa tuntuu päiväinen (tai edellispäiväinen) treeni. Mä en ymmärrä mistä tämä johtuu: syön mielestäni hyvin, otan aina palkkarin treenin päätteeksi ja venyttelenkin miltei aina. Jos joku keksii jonkin hyvän vippaskonstin :rolleyes: niin olisin kiitollinen. Siis auttaisiko joku lisäravinne (magnesium?) tai ehkä hieronta? Hierontaa mä oikeastaan voisinkin kokeilla.

Lisäys vielä: tuota magnesiumia siis söin viime syksynä ja tuntui, että se auttoi hetkellisesti mutta pitemmän päälle en huomannut suurta eroa? En tarkalleen ottaen muista, mistä luin juuri magnesiumista mutta sen piti nimenomaan auttaa lihaskipuihin ja palautumiseen. Pitäisikö siis vain urhoollisesti jatkaa magnesiumin popsimista ja katsoa pitemmällä aika välillä mitä tapahtuu?

Uskaltaako noita apteekista ilman reseptia saatavia rohdosvalmisteita, valeriaana ym. kokeilla ihan keskella normi viikkoa, tarkoitan vain etta ovatko akkiseltaan kovinkin voimakkaita? Jatkuuko vaikutus viela aamupaivalla? Kamala kammo omasta isoaidistani, joka on kayttanut uni- etta nukahtamislaakkeita vuosikaudet. Han on aina pitkalle paivaan saakkaa pienessa tokkurassa, vaikka ottaa laakkeen jo hyvissa ajoin illalla. Olen kuitenkin pienikokoinen enka hirveasti laakkeita tahan mennessa kayttanyt..Ehka uniongelmani paranee loman seurauksena mutta ennen lomaa olivat kaikki yot yhta painajaista, kun ei aamu meinannut koittaa sitten millaan..:(

Jos joku keksii jonkin hyvän vippaskonstin :rolleyes: niin olisin kiitollinen. Siis auttaisiko joku lisäravinne (magnesium?) tai ehkä hieronta? Hierontaa mä oikeastaan voisinkin kokeilla.

Magnesium voi auttaa, samoin kylmä (tai ehkä kuumakin, tai kylmä-kuuma) suihku.

Valeriaanaa uskaltaa kyllä kokeilla viikolla. Ei ole kovin tujua ainetta, ja voihan sen ottaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Ei se silloin todennäköisesti enää aamulla tunnu missään.

Jossain sanottiin, että jo lasi (lämmintä?) vettä voi auttaa. Tämä ei mieltä ylennä, jos on painonveto menossa. Silloin nukkuminen on muutenkin kaikkein vaikeinta.

Kannattaa ainakin olla kahtomatta sitä kelloa jos yöllä heräilee!! Mäkin olen ollut koko ikäni luonnollisesti huonouninen, välillä nukun tosi hyvin ja välillä huonosti. Eniten siihen kyllä vaikuttaa se, miten ehtii illalla rauhoittumaan ja rentoutumaan. Nukahtamislääkkeiden käyttöä kannattaa pyrkiä välttämään ja sitäpaitsi niistä ei ole pidemmän päälle mitään hyötyä. Myös treenisärky ja palautumisen keskeneräisyys tekee yön levottomaksi, ei ole tavatonta että keskellä yötä menee läträämään pohkeisiin hevoslinimenttia. Olen yleensä koko päivän jaloillani liikkeessä, niin pohkeet on aika kovilla. Hieronta ja linimentit kyllä helpottaa tilannetta. Tsemppiä kaikille mimmeille ja muistakaa vanha klisee kehon kuuntelusta! mua ei enää häiritse uniongelmat niin paljoa, sillä jos välillä nukkuukin huonosti niin kyllä se uni sieltä aina ennemmin tai myöhemmin tulee! väsyneempinä päivinä ei vaan kannata odottaa itseltään liikoja esim treenin suhteen.

Suositut

Back
Ylös Bottom