SUPERCARB 1kg -40%

Vertaistukiketju unihäiriöisille mimmeille

Oon kärsinyt melko pahasta unettomuudesta viimoset pari kuukautta. Yläasteikäisenä viimeksi oli nukahtamisongelmia, saatoin silloin pyöriä sängyssä monta tuntia, ennen kuin uni tuli, mutta sitten kun nukahdin, niin en sitten kyllä heräillyt kesken kaiken.Nyt ei oo moneen vuoteen ollut mitään ongelmia, nukahtamiseen on mennyt maksimissaan puoli tuntia - mutta tää syksy on kyllä muuttanut tilannetta ihan täysin.

Kaikki alkoi kun pari ystävääni menehtyi yllättäen. Ensimmäisinä viikkoina unen päästä kiinni saaminen oli todella vaikeaa ja heräilin koko ajan, mutta nukahdin aina kuitenkin uudelleen. Tilannetta ei helpottanut painajaiset, joiden näkemisen pelossa ei sitten uskaltanut mennä enää uudelleen nukkumaan. Joka yö tuli nukuttua vähemmän ja vähemmän, ja lopulta tuli romahdus töissä, kun en ollut nukkunut 3 vuorokauteen ja jouduin sairaslomalle. Lääkäri määräsi 30 tabletin purkin Zopinoxia.

Aluksi Zopinoxit eivät auttaneet yhtään, stressasin liikaa sitä nukahtamista ja ei väsyttänyt sitten ollenkaan. Ja viikon pituinen sairasloma meni täysin ryyppäämiseksi - koko ajan oltiin joko humalassa tai krapulassa, mutta ainakin pääsin omia ajatuksiani "pakoon" kun tuli aina sammuttua, mutta sitä nyt ei voi sanoa nukkumiseksi. Välillä on nytkin tullut mieleen, kun jonkun aikaa olen taas töissä ollut, että tekisi mieli iltaisin ottaa joku yömyssy, jos se helpottaisi nukkumista...

Teen vuorotyötä, ja aamuviikoilla en ole voinut kuvitellakaan, että ottaisin nukahtamislääkkeen, koska seuraava päivä 'zopinox-yön' jälkeen menee aina kauheassa zombie-koomassa.

Nyt alkaa pikku hiljaa syömään jo tosi paljon tyttöä tämä unen puute, ihminen kun ei kovin pitkään kestä sellaista. Muutenkin kun on yleensä niin sisukas, että töistä ei olla pois ennen kuin on pää kainalossa. Eniten ärsyttää että tilanne on haitannut todella paljon treenaamista. Viimeisen 2 viikon aikana esim. on tullut salilla käytyä kerran. Työmatkat kuljen pyörällä ja päivittäin tulee poljettua 20km, mutta ei sekään tunnu rentouttavan ja helpottavan nukahtamista.

Toissa yönä en taaskaan nukkunut ollenkaan ja eilen illalla tuli otettua 2 zopinoxia ja nukuinkin sitten 13h!Kauheassa koomassa taas oltiin koko päivän, mutta hymyilytti silti vähäsen, koska enään ei ollut niin kamala väsy. :dance:

Normaaliarkea ei pysty elämään ollenkaan, pienetkin asiat tuntuvat välillä tosi raskailta ja ylitsepääsemättömiltä. Helpottaisi suuresti elämää kun saisi ees nukuttua. Olisi surun käsitteleminen ja rutiineihin palaaminen sitten paljon helpompaa!

...sori offtopicit...

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Ite kärsiny nukahtamisvaikeuksista säännöllisen epäsäännöllisesti lukiosta asti. Nyt meni sen verta vaikeeks että nukuin pommii töistä useita kertoja ja sitte päivästä toimistolla tai koulussa ei saannu mitää tehtyy. Kävin eilen lääkärissä ja sain Doxal nimistä lääkettä. Toi o jonkin asteen masennuslääke, ite kummastelin et miks tollasta ku en koe olevani masentunu. Lääkäri kerto et mun annoksella toi auttaa nukahtamaa ja poistaa uupuneisuuden, jota oon tuntenukki nyt... Onkos muilla mimmeillä kokemusta tosta lääkkeestä? Ite en aamulla päässy suunniteltuu aikaa ylös, mutta tähän olin jo varautunu. Mutta ainaki sain unta ja en heränny ku kerran :D

mulla kans ollut nyt todella vaikea saada unta,, sitten kun viimein nukahtaa niin heräilee n. tunnin välein :( tosin uskon että tämä hiukan päälle viikon kestänyt unettomuus johtuu tupakoinnin lopetuksesta,, nikotiini vaje valvottaa :)

Työmatkat kuljen pyörällä ja päivittäin tulee poljettua 20km, mutta ei sekään tunnu rentouttavan ja helpottavan nukahtamista.

Sitkee sissi tosiaan oot, sillä mua ei saa huonosti nukutun yön/öiden jälkeen liikkeelle kunnolla edes kävellen. Pitäis pystyy tekemään edes pieni kävelylenkki töistä tultua mutta nyt kun on koko ajan pimeää ja märkää ei sekään innosta yhtään. Mä käyn nykyään salilla oikeestaan vain viikonloppuisin kun viikolla on aivan liian väsynyt. Mitään kehitystä tällä tavalla on turha yrittää, mutta siitä nyt en jaksa ottaa lisästressiä.

Ärsyttävintä tässä on se mitä monet tässäkin ketjussa aiemmin on todenneet: unettomuus invalidisoi. Normaalit, hyväuniset ihmiset ei tajua kuinka peruselämä kärsii ja ihmissuhteetkin on kohta muisto vain. Kaveri pyysi juuri huomisillaksi pienimuotoisiin illanistujaisiin luokseen ja oli pakko sanoa, että kiitos kutsusta mutta tuskin jaksan raahautua paikalle. Kotona tiuskii miehelle eikä jaksa mitään perusaskareita. Mun työ vaatii monien pienten asioiden muistamista ja todennäköisesti heikohko työpanos on pistetty jo merkille ylemmillä tahoilla. Odottelen vaan millon tapahtuu se Suuri Unohdus, jonka jälkeen voinkin mennä työkkärin kautta kotiin. Vaikka monessa paikassa sanotaan, että unettomuus on sairaus, ei se aina siltä tunnu, koska ymmärrystä asiaan ei saa. Tulee vaan näitä "lasi lämmintä maitoa ja aikaisemmin nukkumaan" -vinkkejä.

Saritar, mun mielipide on, että lyhyen unettomuusputken katkaisuun kannattaa käyttää nukahtamislääkettä, koska pitkittyessään vaivat on paljon kauhemmata ja putken katkaiseminen vaikeampaa kuten tämäkin ketju todistaa. Ei sen pyytämistä tarvitse todellakaan hävetä mitenkään ja fiksu lääkäri kirjoittaa sitä pyytämättäkin jos kerrot ettet saa unta. Nukahtamislääkkeisiin ei myöskään ihan pienellä määrällä pitäisi jäädä koukkuun, ongelmia saattaa tulla vasta kuukausien käytön jälkeen.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Ihanaa, että en ole yksin.
Olen vuodesta 2003 kärsinyt vakavista unihäiriöistä. Lue: unettomuudesta. Kaikki alkoi isäni kuolemasta ja sitten kaikki skeida vuosien varrella kulminoitui unettomuuteen. Kaikkia mahdollisia keinoja ja lääkkeitä olen kokeillut (olen siis varsinainen asiantuntija ja koekaniini). Ärsyynnyn älyttömästi juuri näistä "juo maitoa ja liiku vähän ulkona" kommenteista. Nämä ihmiset eivät tiedä paskaakaan, millaista helvettiä tämä välillä on.
Nyt nappaan joka ilta nukahtamislääkkeen ja sillä hyvä. Välillä en nuku silläkään hyvin, mutta voin paremmin ja elämänlaatu on parempaa. Unettomuus aiheutta iainakin minulle vahvaa masennusta, muistin menetystä, flekmaattisuutta, ärtymystä... Mitä ikinä.
Olkaa aidosti onnellisia te, joilla on hyvät unenlahjat. Itse tekisin melkein mitä vain saadakseni taas nukuttua normaalisti... :(

En todellakaan taida kuulua joukkoon siltä osin, että oma nukahtamishäiriöni on täysin päinvastainen kuin kaikilla tähän mennessä ketjuun kirjoittaneilla, mutta häiriö kun häiriö. Koko syksyn oon saanu lukea lehtien kansista miten jokainen julkkis tilittää unettomuuttaan (joka johtuikin masennuksesta) tai neuvoja miten hoidat unettomuutta, mutta mitenkäs hoidat tätä:

Uni maistuu. Liian hyvin. Aina ja koko ajan. Nukun 7-12 tuntia yössä, nukahtamisessa ei ole mitään vaikeuksia, ellen jää miettimään jotain asioita (HYVIN harvoin), jolloin saatan valvoa parikin tuntia miettien ennen kuin muistan, että olin menossa nukkumaan ja sitten nukahdan heti. Päiväunet maistuu aina ja ovat 2-3 tuntisia, näitä saattaa tarvita myös 12-tuntisten yöunien jälkeen jo muutaman valvotun tunnin päästä, mutta erityisesti lyhyemmät yöunet nukuttavat vaikka sohvalle istualleen kirja sylissä ja kynä kädessä (useassakin tenttikirjassa on jotain epämääräistä töherrystä useammassakin kohtaa:jahas:).

Päivänukkumista muuten on tapahtunut n. 20 vuoden ajan aluksi vain aamutunneilla koulussa ja liikennevälineiden kyydissä istuessa. Pikkuhiljaa nukkuminen on eskaloitunut siten, että kuutisen vuotta sitten aloin nukahdella työpaikalla ja tällä hetkellä nukun melkein joka päivä ainakin jollakin tunnilla koulussa. Koulun jälkeen nukahdan tenttikirjojen ääreen sohvalle, joten tämä haittaa erittäin paljon koulun käyntiä myös siten, että on vaikuttanut jo parin harjoittelun arvosteluun, koska nuokkuminen alkaa kun toiminta loppuu. Nukun myös nykyisin lähes kaikissa kokouksissa, mikä on erittäin noloa ja pakottaakin luopumaan kaikista luottamustoimista.

Kesällä huomasin, että aamu-unien jatkaminen oli erittäin helppoa vaikka naapurissa piikattiin kylpyhuoneen lattiaa (kylppäriremontin kokeneet tietävät mikä helvetillinen melu piikkauksesta lähtee). Kesällä sain myös kokea minkälaista on kun silmät eivät yksinkertaisesti aukea ennen kuin olen nukkunut pari tuntia lisää, sekä sen miten kuukahdan Sirdalud 2 mg jälkeen vierailulla ollessa sohvalle (onneks oli vaan mummola ja juttukaverina äiti, jolle pysty ärähtämään, että on hiljaa ja antaa mun nukkua kun ei silmät avaudu:)) vaikka lääkkeen oton jälkeen nukuin tunnin verran. Todennäköisesti tästä syystä myös Panacod teki mulle krapulan ja vei jalat alta seuraavana päivänä vaikka otin yötä vasten migreeniin.

Aikaisemmin en edes itse huomannut nukahtamista ennen kuin heräsin, mutta nykyisin kun en jaksa taistella "kohtausta" vastaan annan silmien painua ja otan unet, jos siltä vähänkin tuntuu. Jos joku herättää minut kesken "kohtauksen" nukahdan heti uudestaan, joten tuo vain pitkittää tilannetta. Sosiaaliseen elämään tämä vaikuttaa siten, että kaikki muu tulee nukkumisen jälkeen. Erityisesti harjoittelujen aikaan, jolloin rytmini on herätys klo 5, kotiin klo 15, päikkärit viimeistään klo 16 klo 18 asti ja yöunille klo 21, minulla ei ole mitään muuta elämää. Tällöin mieheni hoitaa kodin, eläimet ja rouvan rouvan nukkuessa, koska on niin väsynyt, että meinaa itkettää. Kumma kun olen vielä naimisissa. Tai edes jonkinlaisessa fyysisessä kunnossa, kun liikunta rajoittuu vapaapäiviin.

Kavereiden ja erään opettajan painostuksesta johtuen käytin toista asiaa varten varatun lääkäriajan viime keväänä tähän asiaan ja kirjoitettuani A4 verran asiasta ranskalaisia viivoja hän vihdoin otti asian tosissaan. Nyt on yksi tutkimus tehty ja neurolla käytyäni sain sekä diagnoosin "unihäiriö", suosituksen 1-vuorotyöstä (erittäin todennäköisesti vaikeuttaa työnsaantia, ikään kuin se olis helppoa ollutkaan täällä päin) että lähetteen vielä kolmeen tutkimukseen. Kuulemma lääkitystä tähän vaivaan olis saatavilla, joten kemiaan on minunkin turvauduttava, vaikkakin aivan päinvastaisessa tarkoituksessa kuin teidän. En tiedä liittyykö asiaan myös kesällä alkanut unissakävely ja -keskustelu sekä edelleenkin pahenevat ja pitkittyvät migreenikohtaukset, mutta :zzzz:, vaihdetaanko?

Arghh, takana taas yksi karsea yö. Sänkyyn menin ekan kerran kello 21.30 mutta eipähän uni jälleen kerran suostunut tulemaan. Seurauksena tunnin välein kokeilin mennä nukkumaan, ja lopulta uni tuli siinä 4.30 aikaan. Ja herätys tietty 6.20. :(

Hirveet tärinät päällä, on tällainen kyllä ihan vammasta elämää.

Itse olen aika herkkä "unihäiriöille", eli lähinnä nukahtaminen on vaikeaa. Etenkin kovin rankan treenin päälle...

Olen havainnut kuitenkin, että illan rauhoittaminen (ei telkkaria, ei tietokonetta jne), proteiinipitoinen iltapala ja magnesiumin nauttiminen illalla auttavat. Samoin Tryptotabs-valmiste - saa luontaistuotekaupoista. Siinä on paria aminohappoa ja magnesiumia. Ei sovellu ilmeisesti MAO-estäjien kanssa käytettäväksi.

Stressistä en enää näin "ikääntyneenä" valvo: teen aina sen, mitä voin - enempää ei voi vaatia + jos joku asia silti painaa, mietin mitä siitä pahimmillaan seuraa - ja olen aina todennut, ettei maailma siihen kaadu, joten se niistä murheista. Jos tekemättömät asiat tuppaa vyörymään mieleen illalla, kirjoitan ne ylös ja teen niille (oikeasti) jotain huomenna.

Kärsin unettomuudesta niin että välillä unen saaminen kestää useita tunteja...Se on kauheaa.
Stressi on paha, sillon kaikki on sekaisin. Huomasin myös että uuden yläkerran naapurin muuton jälkeen unenlaatu on huonontunut, koska aina kun on juuri nukahtamassa siellä on kauhee rymistely käynnissä tai toinen yhtä kiva on herätä keskellä yötä yläkerran bileisiin :( Itselle olis siis tärkeää rauhallinen ympäristö ja pimeys kun kerran nukutaan! Myös kiireiden keskellä, treenaamattomuus pahentaa asiaa. Huh, nää on ikäviä asioita..

Mulla on ollut univaikeuksia jo monta vuotta. Nukahtamislääkkeitäkin on, tosin yritän olla käyttämättä niitä. Vain jos on ihan pakko.

Ongelmien laatu vaihtelee. Joskus en vaan meinaa saada nukuttua, ja sitten kun joskus aamulla uni tulee, nukkuisin pitkälle iltapäivään. Joskus taas nukahdan, mutta heräilen monta kertaa yön aikana. Toisinaan taas en muuta jaksais tehdäkään kun nukkua.

Väsyneenä en pysty mihinkään. Jos herään vasta iltapäivällä, on koko päivä pilalla.

Osasyy tähän on varmasti työni, joka on yötyötä. Se on silti mulle se parhain vaihtoehto tällä hetkellä, koska jos olisin päivätyössä, nukkuisin varmasti jatkuvasti pommiin.

Minulla on ollut toisinaan lapsesta saakkaa nukahtamisongelmia. Jos jokin asia painaa mieltä, niin en kertakaikkiaan saa unta. Sittemmin ongelmaksi on tullut myös se, että mieltäpainavan asian ei tarvitse enää olla sen suurempi kuin pelko siitä, että uni ei tule. Jos alan miettimään, että en varmasti saa unta, niin en varmasti saakkaan. Tähän ei auta mitkään rentoutumiskeinot tai kikat.

Juuri noin kuukausi sitten minulla meni KOLME yötä putkeen, etten nukkunut YHTÄÄN yöllä... päivisin onnistuin nukkumaan noin 30 min päikkärit... Siitä huolimatta kävin töissä ja reenasinkin. Olo oli aivan kamala, ja vaikka olin kuolemanväsynyt ei uni tullut yöllä. Nyttemin luin juuri artikkelin jossa varoiteltiin, että nukkumattoman yön jälkeen ei saisi harrastaa raskasta liikuntaa, voi kuulemma aiheuttaa rytmihäiriöitä... :rolleyes:

Unettomuus menee mulle aika pitkälti kausittain, ja nyt on edelleen menossa tuo sama unettomuuskausi joka alkoi kuukausi sitten. Joinakin öinä nukahdan helposti, mutta olen myös joutunut taas turvautumaan useana yönä nukahtamislääkkeisiin. Mitään ongelmaa nukahtamiselle ei ole esim. viikonloppuna kun tiedän, että aamulla ei tarvitse herätä aikaisin...

Hyyvin vanha ketju, mutta nostetaan! En nukahda enää millään, jos nukhadan lääkkeen avulla, herään vaan heti uudestaan. Olen kokeillut Imovanea, Somnoria, Tenoxia, Mirtazapiinia, ja lopulta Ketopinoria. Yhdelläkään ei ole sellaista vaikutusta että nukkuisin jotain tuntia pitempään, ei yhdessä, ei erikseen, ei millään.

Unettomuus on varmaan peräisin siitä että meillä on pieni vauva, sen kanssa kun piti heräillä tunnin välein alussa niin ehkä se on jäänyt päälle. Kroppa on päättänyt ettei ole järkeä nukahtaa turhaan. Vauva nukkuu nyt lähes täydet yöt, joskus herää kerran joskus ei. Minä olen hereillä ympäri vuorokauden, mitä nyt erilaisten nappien avulla nukahdan hetkeksi yöllä. Otan sitten vaan uuden napin, ja uuden napin, ja uuden napin.

Mulla on unettomuuteen erikoistunut lekuri apuna tässä mutta kun ei mitään ole vielä keksitty, kysyn täältä jos jollakin on samoja ongelmia ja jos niihin on löytynyt ratkaisua. Ei ole ennen tällaista ongelmaa ollut, oon nukkunut ennen ihan hyvin.

Ootko päässyt liikkumaan entiseen malliin vauvan syntymän jälkeen? Itse ainakin käyn aivan ylikierroksilla jos jostain syystä on jäänyt liikunta vähemmälle. En meinaa nukahtaa ja heräilen pitkin yötä. En tosin kyllä ole käyttänyt mitään melatoniinia vahvempaa.

Oon itseasiassa päässyt ihan hyvin liikkumaan! Vaunulenkit ei oo "kunnon liikkumista" mutta niitä kuitenkin päivisin, illalla kun mies tulee katsomaan vauvaa lähden salille tai juoksemaan! Se voi sinänsä aiheuttaa vähän hallaakin kun myöhäisiksi menee salikeikat... Mutta varmasti parempi mennä kuin olla menemättä-

Oletko kokeillut ns masennuslääkettä? Itselläni nuo unilääkkeet ym ei pahemmin toimi ja niihin jää helposti koukkuun. Cipralexia söin pari vuotta ja nukuin paremmin kuin koskaan. Lääke kannattaa ottaa illalla vähän ennen nukkumaanmenoa. Itse en siis ole masentunut ollut, enemmänkin kova stressaamaan ja ahdistumaan ja toisaalta myös innostumaan. Myös se auttaa, ettei kuku koneella myöhään. Kirjan lukeminen on parempi vaihtoehto. Kun pakkiksella ollaan niin myös aliravitsemus tiukkojen dieettien myötä aiheuttaa unihäiriöitä. Kannattaa miettiä onko se rasvaton kroppa sen arvoista.. Palautumisen kanssa tulee ongelmia heti kun unet jää vähemmälle, joten mitään rankkoja treenejä ei kannata huonosti nukuttujen öiden jälkeen tehdä. Jos töissä on kiirettä, tulee ero ym henkistä stressiä piisaa niin silloin pitäisi keventää treeniä, koska urheilu (etenkin rankka) on aina stressi elimistölle.

Lopetin lääkkeiden syönnin, vaikka sivuoireita ei ollut ja lääkärin mukaan niiden syöminen on täysin turvallista. Testailen nyt miten pärjään ilman lääkkeitä ja kehoa kuuntelemalla on sujunut ihan hyvin. Eron jälkeen oli unettomuusjakso, mutta nyt taas kaikki ok. Jos ongelmia alkaa tulla, en pelkää palata masennuslääkkeiden pariin.

Erään tutkimuksen mukaan iso osa unihäiriöstä johtuu niska/hartiaseudun jännityksestä, joka johtaa pinnalliseen hengitykseen. Tämä puolestaan aiheuttaa sen, että elimistö jännittyy eikä nukahtamiseen tarvittavaa kropan rentoutusta tule. Jos näitä vaivoja on niin suosittelen hoitamaan kuntoon, voit yllättyä! Myös säännöllinen elämänrytmi ja herääminen aina samaan aikaan voi auttaa. Tsemppiä!

Vaikea sanoa oonko unihäiriöinen mutta empä taida nukkuu oikein. onnex en joudu ottaan mitään lääkkeitä enää nykysin. jos ei panacodia, ardineksia ja muita vastaavia särkylääkkeitä sekä lihasrelaksantteja, tuohon selkääni olen joutunut vieläkin välillä ottamaan autokolarin jälkeen.
Sitten kun illalla nukuttaa nukahdan kuitenkin suht hyvin, mutta aika on ylensä aika myöhänen.yöllä pienikin ääni niin pomppaan pystyyn eikä nukuta taaskaan ja tietty viikolla aamusin lasten kouluun herätykset eka 5.30 toinen 6,30 aamupalat ja muut aamutoimet varsinkin tuolle toiselle. sillon tekis mieli nukkuu, sit ulkoilutan koirii jonkajälkeen rupeentekeen aamupalaa mulle ja isännälle.
Jotkut kavereista kyllä ihmettelee mun nukkumista/nukkumattomuutta ja miten jaksan mitään tehä päivisin, en tarvi onnex hirveesti unta. Vuorokaudessa sais mustakin olla paljon enempi tunteja ni vois nukkuakin enempi.
Hiukanko potuttaa tälläi illalla kun isäntä sanoo et mennään nukkuun niin on mentävä makaan sänkyyn toinen "kuorsaa" no onnex ei oikeesti kuorsaa nukkuu siis vieressä ja ittee ei nukuta yhtään mut jos en mee viereen ni isäntä ei pysty nukkuun ja sit se kiukuttelee koko yön seuraavan päivän ja seuraavan yön kun sen uneton kirre kun alkaa siihen ei tuu loppuu .

Lähes jokapäivä sanon aamupäivän aikana useaankin kertaan et meen illal tosi aikasin nukkumaan kun oon nii väsynyt muttakun tulee ilta eipä nukutakkaan. just tätä tää mulla on no nyt kone kii ja pyykit kuivuun ja nukkumaan ettei isäntä häiriinny mun tietokoneen naputuksesta. vaikka tässä on 3 huonetta välissä se häiritsee.... sitkun pyörin sängyllä se vaan nukkuu ei häiritte yhtään.(tai poukkaan yöllä päästään koirii pihalle hyvin nukkuu)

Mulla on vähän erilainen unihäiriö: Kävelen unissani, ja on todella raskasta, koska aamulla tuntuu että olen entistäkin väsyneempi, kuin nukkumaan mentäessä. Tää ei vissiin lopu koskaan ja on totaalisesti perseestä. Kiva aina aamulla kuulla, et oot taas kävelly pisin kämppää, selitellyt kummallisuuksia jne. Onneksi nää on hiukan kausiluonteisia, joskus joka yö, sitten voi olla pari viikkoa et ei ollenkaan.

Ajattelin tehdä yhteenvedon erilaisista lääkkeistä, joita käytetään nukahtamis- ja uniongelmiin. Osittain ammatillisesta näkökulmasta, omakohtaisesta kokemuksesta ja asiakkaiden kokemuksesta (vaikuttava aine, valmistenimet, haitat, hyödyt, muuta). Yleisimmät univaikeuksiin kirjoitettavat lääkkeet tässä.

Nukahtamislääkkeet:

tsopikloni 5mg tai 7.5mg (Imovane, Zopinox, Zopiclone,Zopitin, Zopitabs, Zopiklon)
tsolpideemi 10mg (Stella, Somnor, Stillnoct, Zolpidem)
tsaleploni 10mg (Sonata)
nitratsepaami 5mg (Insomin)

-lyhytaikaiseen käyttöön (alle 4 viikkoa)
-vaikuttavat lyhyessä ajassa (keskimäärin 30min)
-auttavat nukahtamisvaikeuksissa
-voimakas riski riippuvuuteen (jollei käyttö ole satunnaista ja annosta vaihdella)
-muistamattomuus lääkkeiden ottoa edeltävistä tapahtumista

Unilääkkeet (bentsodiatsepaamit):

tematsepaami 10mg tai 20mg (Tenox, Temazepam)
oksatsepaami 15mg, 30mg tai 50mg (Opamox, Oxamin)
loratsepaami 1mg (Temesta)

-ei suositella säännölliseen käyttöön
-vaikutusaika keskimäärin 1h
-väsyttävät, pidentävät unta
-aiheuttavat säännöllisessä käytössä riippuvuutta
-tokkuraisuus herätessä

Unilääkkeet (psyykenlääkkeet):

mirtatsapiini 15mg, 30mg, 45mg (Remeron, Mirtazapin, Mirtazapine, Mirtachem)
ketiapiini 25mg, 100mg, 200mg (Seroquel, Ketipinor, Quetiapin, Quetiapine)

-sopivat säännölliseen käyttöön
-vaikutusaika keskimäärin 30-60min
-väsyttävät, pidentävät unta
-voivat aiheuttaa tokkuraisuutta herätessä
-psyykelääkkeiden "stigma"

Muut unentuloa helpottamaan käyttävät tai väsyttävät valmisteet:

melatoniini 1mg, 2mg, 5mg (Circadin, Melatonini)
valeriaana (Dormiplant, Sedomium)
lihasrelaksantit: titsanidiini 2m, 4mg, 6mg (Sirdalud, Tizanidin) ja orfenadriini (Norflex, Dolan, Norgesic)
hydroksitsiini 25mg (Atarax)
tryptofaani

-lihasrelaksantit eivät sovi säännölliseen käyttöön
-luontaistuotteiden käytössä (valeriaana jne) otettava huomioon vaikutukset muiden lääkitysten kanssa
-melatoniini vaikuttaisi sopivan säännölliseen käyttöön ja vaikuttaa "luonnollisella" tavalla unirytmin säännöllistämiseen
-hydroksitsiini on allergialääke, mutta väsyttävyydensä takia voidaan käyttää tilapäisesti univaikeuksiin
-tryptofaanista itselläni ei ole paljoa tietoa

Tässä tällaista. Yksilöllisiä eroja on AINA. Riippuvuuden haitta on kuitenkin noissa riippuvuutta aiheuttavissa on todellinen ja siinä ei aina oma arvio tilanteesta riitä. Kaikkia unettomuuden hoidossa käytettäviä valmisteita ei tässä ole (Dormicumia ei mielellään käytetä nykyään, diatsepaamiakin harvemmin, Xanor on vaikeaa riippuvuutta aiheuttava), mutta ne perukset. Kaikkien uni- ja nukahtamislääkkeiden lopettaminen on syytä tapahtua asteittain ja vähitellen, jos on ollut säännöllistä käyttöä. Toivottavasti en loukkaa ketään tällä tekstillä, koska tarkoitus ei ole ja ei ole tarkoituksena myöskään olla kaikkitietävä.

Suositut

Back
Ylös Bottom