SUPERCARB 1kg -40%

Vertaistukiketju unihäiriöisille mimmeille

Lohduttavaa tietää, että olemassa on muitakin yökyöpeleitä! Olen luullut, että painiskelen yksin unettomuuden kanssa. Apua en oo vielä hakenut, enkä oikein tiedä uskallanko edes hakea tähän mitään lääkettä. Mulla on mennyt rytmi aivan sekaisin. Joulun aikana mieheni teki yötyötä enkä saanut nukuttua koko sen aikana ollenkaan. Vaikka koitin mennä nukkumaan siinä puolenyön aikaan niin nukkuminen meni sängyssä pyörimiseen. Nukahdin sitten vasta, kun mies tuli kotiin puolviisi. Tätä on oikeestaan jatkunut tähän asti. Mies ei kylläkään enään tee yötyötä ja hänellä nyt normaalirytmi, mutta mulla ei! Saatan valvoa 02-03 asti ja meen sitten nukkumaan. Aamulla pitäisi herätä 06, mutta ei ole onnistunut, herään puolenpäivän aikoihin. Mulla on kyllä ollut stressiä. Koulusta on poissaoloja, kurssit saan suoritettua, mutta poissaolot aamuisin vaikuttaa numeroihin.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Starfish, olen kokeillut useitakin eri valeriaanavalmisteita. Jotkut auttavat jossain määrin, jotkut taas ovat olleet täysin yhtä tyhjän kanssa.

Yhtään Imovanea en vielä ole ottanut, ans kattoo ny, miten pitkään paketti säilyy koskemattomana...

^Kun olin toisen kerran raskaana, kuuntelin sellaista synnytä rentoutuneena CD-levyä. Siinä käytiin kehon paikat varpaista asti läpi. (Jos muistan oikein, se meni kutakuinkin näin): Ajattele pikkuvarvastasi (sitä ei pitäny mitenkään jännittää kuin joissain eri rentoutustekniikoissa), se tuntuu lämpimältä ja painavalta... jne. Eli tolleen keskityttiin yhteen asiaan (ei tollaisiin "turhanpäiväisyyksiin", kuin normaalisti pyörii mielessä) ja kyllä minä aina nukahdin kun kuuntelin levyä. Tai menin siihen suggeesioon, sillä heräsin aina, kun tuli se kohta, kun levyn mukaan piti herätä.

Sitten, kun lapset olivat pieniä (ovat kyllä vieläkin), niin tärkeille päiväunille, nukahdin sillä tavalla, että mielessäni, ilman sitä levyä, ajattelin vartalonosa kerrallaan ne samat mantrat kuin siinä levyssä. Ja iltaunille. Oli muuten oikeasti hyvä keino!!! Harmi vaan, että johonkin se tapa jäi... Enkä muista edes tarkkaan mitä siinä levyssä sanottiin.

Uneton täälläkin. On kyllä rentoumiset ja suggestiot kokeiltu, valeriaanat, herbivalit & tryptotabsit mysökin, mutta uni ei vaan ole...Vuoden olen nyt nukkunut Zopinoxin avulla. pahimpina aikoina 3 tablettia vasta laittoi tajun kankaalle, nytte riittää ½ tai 1. Kärsin myös liian aikaisesta heräämisestä, ja uni loppuu toisinaan aamuyöllä vaikka on vielä väsynyt. Pahin ongelma on silti unen saaminen. En ole huomannut kierrolla olevan kummempaa vaikutusta. syksyllä sain myös melatoniinia, jota otan nytkin, mutta se ei yksin riitä. Mulla ei oo zopinoxista tullut mitään ongelmia muutakuin riippuvuus :( Eli ei oo muistikatkoksia eikä selasta...tietääkseni :) Eikä seuraavana päivänä ole tokkurassa, päivvastoin, ihanaa kun nukkui sentään.

Vertaistuki tuntuu tärkeeltä, koska ei sitä ahdistuksen määrää voi ymmärtää ellei itse ole maannut pitkääkin pidempiä öitä valveilla, kuolemanväsyneenä mutta kyvyttämänä nukahtamaan.

Oon etsiskellyt jotain unispesialisteja Tampereelta, muttei oikein löydy. Ainoat uniongelmiin erikoistuneet läääkärit Tampereella mitä olen löytänyt, on ollut jotain uniapnea-spesialisteja. Tietääkö kukaan onko jotain enemmän "puhtaasti" unettomuuteen erikoistuneita?

Enkä muista edes tarkkaan mitä siinä levyssä sanottiin.

Ikään kuin niillä tarkoilla sanoilla olisi mitään väliä. Tietoisessa rentoutumisessa tärkeintä on rauhallinen hengitys ja se, ettei ajattele muuta kuin rentoutta. Ei välttämättä tarvitse käydä koko kroppaa läpi varvas kerrallaan (itse jos tekisin noin, nukahtaisin kesken kaiken anyway), vaan voit ihan vain ajatella: "Hengitän rauhallisesti- olen rento- hölpöti pölpöti".

Kun oppii kunnolla rentoutumaan, siihen ei tarvita kuin muutama hengenveto.

Unettomuudesta en osaa sanoa, koska itse tarvitsen unihäiriöihin kovan stressin ja silloin auttaa juuri rentoutus ja meditaatio. Sen verran olen lukenut, että toisilla kuulemma avantouinti (säännöllinen sellainen) auttaa krooniseenkin unettomuuten.

Täällä on myös yksi, jota vaivaavat jonkinlaiset unihäiriöt. Toisinaan nukahtamisessa kestää tuntikausia, joskus en saa unta ollenkaan, ja vaikka uni tulisikin, heräilen kahden ja neljän välillä enkä saa enää nukutuksi. Rentoutumiskasetit toimivat ennen, mutta eivät enää. Kofeiinin (kahvin ja teen) jättämisellä pois ei ole vaikutusta. Itsesuggestiota olen kokeillut, sisäistä puhetta olen korjaillut, yrittänyt itseni väsyttämistä liikunnalla, luonut iltarutiineja, kokeillut erilaisia iltapaloja, harjoitellut rauhoittumista... mutta ei.

Lääkkeidenkäytön aloittamista siirsin niin pitkään kuin mahdollista lähinnä siksi, että pelkäsin viimeisenkin oljenkorren katoavan, jos tabletitkaan eivät toisi unta. Ensimmäisellä kerralla lääke toi kaivatun unen, mutta jo toisella kertaa uni ei tullutkaan koko yönä lääkkeenotosta huolimatta.

Mikä neuvoksi?

Tätä ei taas nukuta :jahas:. Heräsin kuitenkin tänään jo ysin maissa, mikä on jo saavutus sekin. Illalla jouduin nukkumaan lyhyet päiväunet kun päätä alkoi särkeä ikävästi. Nyt en sitten saa unta. Ei nukuta pisaraakaan. Kait se on kohta vaan pakko mennä sänkyyn makaamaan. On kyllä todella ärsyttävää vaan pyöriä sängyssä kun ei saa unta.

Huomenna herään kahdeksan aikoihin ja se tarkoittaa sitä että en saa nyt yöllä kunnon yöunia ja se taas johtaa siihen että jossain välissä illalla alkaa nukuttaa niin mahdottomasti että nukahdan vaikka istualtaan. Ja sitten ei taas yöllä nukuta.

Olen yrittäny jättää nokoset nukkumatta vaikka miten väsyttäisi, mutta viimeksi se johti siihen että en nukkunut milloinkaan. En saanut yhtään sen paremmin unta öisin. Se iltaväsymys kun alkaa helpottaa joskus yhdeksän jälkeen ja sitten olen taas pirteä kuin peipponen. Aamulla taas jotain aivan muuta...

Lääkkeidenkäytön aloittamista siirsin niin pitkään kuin mahdollista lähinnä siksi, että pelkäsin viimeisenkin oljenkorren katoavan, jos tabletitkaan eivät toisi unta. Ensimmäisellä kerralla lääke toi kaivatun unen, mutta jo toisella kertaa uni ei tullutkaan koko yönä lääkkeenotosta huolimatta.

Mikä neuvoksi?

Kokeilitko siis jotain nukahtamislääkettä? Itselläni ei nukahtamislääkkeet auttaneet yhtään: joko en saanut lainkaan unta tai sitten heräsin pian nukahtamisen jälkeen ja valvoin loppuyön... Siinä vaiheessa meinas toivo kyllä mennä.

Menin sitten vielä yhdelle lääkärille ja se oli sitä mieltä, että paras keino on syödä Remeronia (mirtatsapiini), joka ei siis ole nukahtamislääke vaan ennemminkin depressiolääke, jota käytetään unettomuuteen väsyttävän vaikutuksensa takia. Remeronin pitäisi nukahtamisvaikeuksien lisäksi auttaa pysymään unessa ja syventämään unta. Mulla toi oli ainoa keino pystyä nukkumaan! Nykyisin en sitä tarvitse, ainakaan toistaiseksi :rolleyes:

Täällä myös yksi stressistä johtuvasta unettomuudesta kärsivä. Työpaikka ottaa aika rankasti päähän, eikä pitkät työmatkat ainakaan helpota tilannetta. Uusi työpaikka on hakusessa, mutta tuntuvat olevan nyt kiven alla. Aikaisemmin ei nukahtamisongelmia ollut, mutta nukuin tosi levottomasti ja heräilin yöllä. Nyt kuvioihin on tullut myös nukahtamisvaikeudet ja ilmeisesti unenpuutteesta johtuva kestopäänsärky. Työterveyslääkärin luona kävin ja se oli sitä mieltä, että mun unettomuus ja päänsärky johtuu jumissa olevista niskoista, joten määräs lihasrelaksanttia. No niskoja on hoidettu, mutta eipä tilanne ole muuttunut. Noilla lihasrelaksanteilla kyllä nukahtaa, mutta olo on aamullakin vielä niin tokkurainen, etten niitä halua käyttää. Täytenee käydä vastaanotolla uudestaan.

Täällä yks saikulla oleva. Painoin pari kuukautta meneemään max 5h unta vuorokauteen ja pää oilis kyllä kertänyt, mutta kroppa alkoi temppuilemaan. Painot ei noussut salilla, jatkuva pääkipu eikä ykskään 10km lenkki onnistunut viimeisen kuukauden aikana. Tilanne oli kyllä täysin itseaiheutettua kun ei yksinkertaisesti ollut aikaa nukkua enempää, kannatti alkaa opiskelemaan töiden päälle. Kalenterissa saattoi olla merkintä 10.00-13.00 NUKU ja siinä oli vuorotyöläiselle ainoa aika nukkua. Eikä se tietenkään ihan niin helposti mennyt, että laitanpas nyt kolmeksi tunniksi nukkumaan.
Nyt levännyt viikonlopun ja kohta lähtee sama painaminen päälle. Muuten menettelis, mutta pelkään etten osaa enää nukkua kunnolla kun kroppa päättää herätä parin tunnin välein ettei vaan sittenkin tarvitsisi olla jo jossain tekemässä jotain.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Mikä neuvoksi?

Ootko miettiny onko sulla mahdollisesti jotain siellä taustalla josta unettomuus on oire, esim. stressi tai masennus? Silloin niihin puuttuminen voi auttaa. Mutta ei sieltä pääkopasta aina löydy selkeää "aiheuttajaa", mulla ei kans nukkuminen onnistu vaikka olisin ihan onnellinen ja rauhallinen, toki sitten huono mieliala pahentaa tilannetta.

Voimia ja jaksamista sulle.

Noilla lihasrelaksanteilla kyllä nukahtaa, mutta olo on aamullakin vielä niin tokkurainen, etten niitä halua käyttää.

Uah, niinpä... Mä sain joskus muutama vuosi sitten Sirdaludia + Voltarenia, kun työhuoneen ikkunasta veti kylmästi ja sen seurauksena hartialihakset tulehtuivat. Nukutti kyllä makeasti, mutta ikävänä sivuoireena tuli huimaus/"maailma pyörähtää ympäri"-puuskia aina silloin jos tällöinkin :jahas:

Ardilla sanoi:
Mutta ei sieltä pääkopasta aina löydy selkeää "aiheuttajaa", mulla ei kans nukkuminen onnistu vaikka olisin ihan onnellinen ja rauhallinen

Samma här.

Täällä kanssa yksi joka on kärsinyt pahoista uni-, tai sanoisinko nukahtamisvaikeuksista ehkä niin pienestä asti kun vaan pystyn muistamaan..Ollut ehkä elämäni inhottavin vaiva, mä kaikenlisäks nuorempana pelkäsin pimeää aivan helvetisti, joten mikäs sen mukavampaa kun pyöriä koko yö sängyssä pilkkopimeässä kuunnellen joka rapsahdusta..:(

Aina koulun terveydentarkastuksissa sanoin asiasta, mutta aina vaivaa vaan vähäteltiin tyyliin "kyllä se uni vielä tulee..", joo millonkahan kun tässä on jo yli kymmenen vuotta sitä odoteltu.:jahas:

Sitten tänä syksynä oli pakko sanoa jo vähän kovempaa lääkärille että nyt olisi jo vähän pakko saada muutakin apua kun ohjeita tyyliin "lue jotain rauhottavaa kirjaa illalla".. Sitten määräsi melatoniinia ja antoi ressun somnar-nimiselle unilääkkeelle, käski ensin kokeilla melatoniinia, ja sitten jos se ei toimi, niin sitten somnoria. Melatoniinia en edes hakenut, vaan heti ekana iltana otin somnortabletin. Ja voi elämä sitä nukahtamisen helppoutta, ne joilla ei ole nukahtamisvaikeuksia, ei ne voi koskaan ymmärtää miten elämää helpottava ominaisuus se on! Mä tuun ikuisesti olemaan katkera niille ihmisille jotka saa unta samantien kun vaan painaa pään tyynyyn, mulla menee normitapauksessa se pari-kolme tuntia ennen kun uni tulee:(

Nykyään otan ehkä n. kerran viikossa - kahdessa puolikkaan somnorin, sillon jos aamulla on aikanen herätys ja on pakko saada nukuttua..Puolikas on riittäny mulle hyvin, se tuo useimmiten unen n.15-30 minuutissa. Ainoa huono puoli on se, et jos on hirveesti stressiä, niin saatan herätä n.tunti nukahtamisen jälkeen uudestaan. Jos kokonaisen ottaa, niin somnor vie kyllä tajun ihan kirjaimellisesti pihalle melkein heti, mutta herättää AINA aamulla sit joskus viiden maissa, mistä lie johtuu..? Somnor ei siis vissiin ole mikään pitkäkestoinen, vaan ihan vaan nukahtamisen helpottamiseen tarkotettu lyhytaikainen nukahduslääke..

Kohtapuoliin pitäisi käydä uusimassa resepti, mua pelottaa et ne kattoo siellä kun jotain narkkaria..? :rolleyes: Ei sitä normaaleilla unenlahjoilla varustettu ihminen tajuakkaan miten elämää raunioittava vaiva unettomuus on..:(

Kohtapuoliin pitäisi käydä uusimassa resepti, mua pelottaa et ne kattoo siellä kun jotain narkkaria..? :rolleyes: Ei sitä normaaleilla unenlahjoilla varustettu ihminen tajuakkaan miten elämää raunioittava vaiva unettomuus on..:(

Eivät varmasti katso kuin narkkaria :) sen verran yleistä on nää uniongelmat. Mutta raunioittava on kyllä hyvä sana kuvaamaan tätä vaivaa. En edes muista elämää jolloin nukkumaanmenoa ei varsinaisesti ajatellut, meni vaan nukkumaan. Ja uni tuli vaikka oli jossain vieraassa paikassa yökylässä! Oli se joskus sellaista, kumpa taas jonain päivänä voisi vain :zzzz: kun väsyttää.

Unihiekkaa kaikille unettomille!

Kokeilitko siis jotain nukahtamislääkettä? Itselläni ei nukahtamislääkkeet auttaneet yhtään: joko en saanut lainkaan unta tai sitten heräsin pian nukahtamisen jälkeen ja valvoin loppuyön... Siinä vaiheessa meinas toivo kyllä mennä.

Menin sitten vielä yhdelle lääkärille ja se oli sitä mieltä, että paras keino on syödä Remeronia (mirtatsapiini), joka ei siis ole nukahtamislääke vaan ennemminkin depressiolääke, jota käytetään unettomuuteen väsyttävän vaikutuksensa takia. Remeronin pitäisi nukahtamisvaikeuksien lisäksi auttaa pysymään unessa ja syventämään unta.
Kokeilin Tenox-nimistä pitkävaikutteista nukahtamislääkettä. Ihan hyvä kuulla, etten ole ainut, jolla nukahtamislääkkeestä ei ole ollut apua. Täytynee siis harkita muita vaihtoehtoja.

Ootko miettiny onko sulla mahdollisesti jotain siellä taustalla josta unettomuus on oire, esim. stressi tai masennus? Silloin niihin puuttuminen voi auttaa. Mutta ei sieltä pääkopasta aina löydy selkeää "aiheuttajaa", mulla ei kans nukkuminen onnistu vaikka olisin ihan onnellinen ja rauhallinen, toki sitten huono mieliala pahentaa tilannetta.
Nukkumisongelmia on ollut hyvinäkin aikoina, mutta kieltämättä varsinkin viimeiset puoli vuotta on ollut aika vaikeaa mm. jatkuvan kuumeen, syömishäiriön, masennuksen ja ahdistuksen kanssa. Varmasti ne ovat osasyynä samoin kuin stressikin, mutta varsinkin kroonisoituneen syömishäiriön parantaminen vie todella paljon aikaa. Yritän siis auttaa tilannetta edes nukahtamislääkkeillä, sillä pääkoppaa en tuskin saa kovin nopealla aikataululla kuntoon.

Kiitos Angelica ja Ardilla! Tästäpä voisikin lähteä kokeilemaan, josko uni tänään tulisi... :rolleyes:

hep

Täällä kans yks unihäiriöinen. Paino on puolessa vuodessa tippunut n.15kg. Aluksi se kävi kuin itsestään, syynä pidän murrosiän loppumista, mutta sitten muut ihmiset alkoivat huolestua ja tarkkailemaan syömisiäni ja sitä kautta itsekin tulin pakkomielteiseksi ruoasta. Samaan syssyyn alkoivat satunnaiset univaikeudet.

Reenaan todella rankasti ja illalla rojahdan väsyneenä sänkyyn, mutta uni ei tulekaan. Päässä vain pyörii se kaikki, mitä seuraavana päivänä PITÄÄ muistaa ja miten ajoittaa ruokailut ja reenit. Ahdistavaa ku lihakset ja mieli huutaa unta, mut en vain pysty siihen. Palautuminen on etanavauhtista ja jaksaminen kirjotuksissa pelottaa.

Nyt taas olen nukkunut tunnin 22.30-23.30 ja sen jälkee nukkumattia ei oo näkyny. Huomenna se on kai käveltävä luontaistuotekauppaan. Lääkkeet ei tule kysymykseen yliherkkyyden takia. Lähden kohta varastamaan miehen arginiinit, parantaa kuulemma unenlaatua.

Pitääpä etsiä joku kattava lista unettomuuden syistä ja alkaa käymää sitä läpi.

Nukkumisongelmia on ollut hyvinäkin aikoina, mutta kieltämättä varsinkin viimeiset puoli vuotta on ollut aika vaikeaa mm. jatkuvan kuumeen, syömishäiriön, masennuksen ja ahdistuksen kanssa. Varmasti ne ovat osasyynä samoin kuin stressikin, mutta varsinkin kroonisoituneen syömishäiriön parantaminen vie todella paljon aikaa. Yritän siis auttaa tilannetta edes nukahtamislääkkeillä, sillä pääkoppaa en tuskin saa kovin nopealla aikataululla kuntoon.

Elisha (ja muutkin), jos haluut jutella enempi tästä niin laita ihmeessä mulle meiliä ardilla@pakkotoisto.com. Sulla ei oo vippejä ni en voi privaa laittaa.

Apuja löytyy, ei tätä tarvi kenenkään osata ratkaista yksin :haart:

Voi kiitos, Ardilla, ihanaa että joku haluaa auttaa :) Minäpä katson, jos vaikka saisin sähköpostin aikaiseksi. Niin uskomatonta kuin se onkin, sellainenkin on nykyään hirveiden ponnisteluiden takana :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom