Venyttelyyn lämmittely

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Miten lämmittelette ennen venyttelyä? Siis tarkoitan sitä venyttelyä, jonka teette kotona pari tuntia treenin jälkeen tai vaikka illalla. Onko siinä lämmittelyssä tarkoituksena vaan saada syke nousemaan ja hiki pintaan, vai pitääkö siinä saada vaan ne lihakset lämpimiksi joita aikoo venytellä?

Originally posted by Mr k.k.
Jos aloittaa venyttelyn kevyesti, ei tarvitse erikseen lämmitellä...

Meinaatko että vaikka eka venyttelisin joka paikan kevyesti läpi ja sen jälkeen vois venytellä uudelleen ihan normaalisti?

mä teen yleensä punnerruksia jonku verran ja sit jotain kyykkyhyppelyä ja pyörittelen käsiä. tarkoitushan siinä olisi saada vaan lihakset lämpimään hieman, ettei niitä ala kylmiltään venyttelee...

Mun mielestä kevyt lämmittely ennen venyttelyä on aivan yhtä tärkeää kuin ennen treeniäkin. Kylmiltään venyttelyllä (tai kylmiltään treenauksella) voi saada aikaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Alkuun hyppelyä, käsien pyöritystä tms., jolla venyteltävä lihas/lihakset saadaan lämpimäksi ja itse venyttely aloitetaan kevyesti vähitellen liikeratoja laajentaen.

Originally posted by andor
Meinaatko että vaikka eka venyttelisin joka paikan kevyesti läpi ja sen jälkeen vois venytellä uudelleen ihan normaalisti?

Tarkoitin, että yksi venytys kevyesti, jonka jälkeen saman venytyksen voi hieman tehdä "kovemmin". Tämä pätee mielestäni normaaliin palauttavaan venyttelyy, mutta jos kyseessä on rankka liikkuvuutta lisäävä venyttely, silloin kevyt lämmittely on paikkallaan.

Joops, just jotain 5 punnerrusta, 10 kyykkyhyppyä ja käsien pyörittelyä ja kuolmasoutua 10kg:n käsipainolla... :kuola:

edit- Mr. KK, paljo mitat ja rasva%

Nyt kaivataan tähän pientä selitystä... Eli eilen kävelin poikkeuksellisesti salille ~20 min aika reipasta tahtia ja oli jalkapäiväkin vielä kyseessä. Pelotti jos mennessä, että mitenköhän jätkän käy, jos voimat ehtyy jaloista. Kuitenkin lopputulos oli täysin päinvastainen ja sain tehtyä _kaikki_ sarjat jaloille todella helposti, vaikka painoja oli viime viikosta nostettu ja silloinkin teki tiukkaa. Ruokapuolen hoidin ihan normaalisti, eli n. 2h ennen treeniä suht iso setti safkaa(ei paljoa hiilareita). Mikähän tässä nyt on kyseessä? Kai sitä pitää joskus koittaa mennä selällä salille, että selkätreenitkin sujuisivat paremmin :rolleyes:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Originally posted by Esa2
Nyt kaivataan tähän pientä selitystä... Eli eilen kävelin poikkeuksellisesti salille ~20 min aika reipasta tahtia ja oli jalkapäiväkin vielä kyseessä. Pelotti jos mennessä, että mitenköhän jätkän käy, jos voimat ehtyy jaloista. Kuitenkin lopputulos oli täysin päinvastainen ja sain tehtyä _kaikki_ sarjat jaloille todella helposti, vaikka painoja oli viime viikosta nostettu ja silloinkin teki tiukkaa.
Itse kun olen tutkinut mistä johtuvat "hyvät" treenit, niin olen tullut lopputulokseen että lepo on tärkein tekiä. Toiseksi tärkein tekiä on hyvä keskittyminen ja lämmittely sekä treenin rentous. En tiedä onko asia näin kaikilla...

Minusta tuntuu että jalkoja on ihan hyvä käyttää, esim. kävelemällä tai muuta, koska ne menevät helposti ikään kuin hapoille jos niitä ei käytä, esim. työpäivän aikana... Sydämen pumppaaminen ulottuu ainoastaan puutteellisesti jalkoihin. Joten jaloissa on lihasten veri-pumppi-tehtävä tärkeä.

Joo asenne ratkasee mulla ainakin treenin sujuvuuden. Jos menee salille intoa puhkuen ja iloisia asioita ajatellen niin treenitkin sujuu hyvin, mutta jos taas mielessä pyörii kaikkea muuta niin aika turhaahan se on siellä sätkiä. Ja lämmittelyssä se, että tulee kuuma ja hiki virtaa tuntuu vaan saavan energiat virtaamaan.. kofeiinikin voi auttaa ja alkaa siinä vaiheessa potkimaan ;) Ja lämmittelyn tarkotuksenahan ei tietty ole väsyttää täysin ja viedä tehoa itse treeniltä. Nimim. 3 minuuttia juoksumatolla treenin aluksi :D

Itse aiheesta samoilla linjoilla, eli pientä käsien pyörittelyä ja paikoillaan hyppimistä ennen venyttelyä, kunnes tulee lämmin. Kesällä kyllä muutenki käy niin kuumana ettei kauheesti tarvi tehdä että hiki lentää :)

varovasti aloittaa venyttely vaan,miten joku sykkeen nouseminen vaikuttaa esim. ojentajan venyttelyyn????

itse venyttelen päivittäin jo kymmenettä vuotta,enkä ole koskaan "loukannut:eek: itseäni venytellessä tms.

venyttelen ennen treeniä,sarjojen välissä ja illalla kotona.

Itse en ainakaan lämmittelyä kaipaa ja venytellessä ei ole mitään koskaan sattunut. Ensimmäinen venytys aina hieman rennommin ja seuraava jo kunnolla.

Suositut

Back
Ylös Bottom