Sanoisin että ei kannata (raskaan puntti-/voima-) treenin jälkeen venytellä juurikaan. Ehkä hyvin kevyesti voi venytellä, jos erityisesti haluaa. Syynä on se, että kovan harjoittelun jälkeen lihas on "herkässä tilassa" ja venyttelyllä voi saada aikaan lisävaurioita. Näin kertoi minulle fysioterapeutti ja olin näin kuullut puhuttavan aimminkin. Aerobisen treenin jälkeen voi varmaan venytellä rennommin.
Itse olen yleensä tehnyt yhden huolellisen venyttelysession viikossa: aikaa on mennyt yleensä tunti tai enemmän. Hyvä aktiviteetti tv:tä katsellessa/kuunnellessa. Ennen treenejä venyttelen lyhyitä alle 10 s. venytyksiä lämmittelyn yhteydessä.
Olen myös kuullut saman jutun mitä nevahood tuossa kertoi, että täysin kylmänäkin voisi/kannattaisi jossakin tapauksessa venytellä. Tätä perusteltiin jotenkin niin, että jos haluaa saada liikkuvuutta, niin kannattaa venytellä lihakset kylmänä. Näin aiheutetaan pieniä vaurioita kudoksiin, jotka lisäävät liikkuvuutta (plastiset muutokset). Lämpinä tällaisia muutoksia ei tulisi kun kudokset ovat "elastisessa" tilassa (ts. palautuvat normaalipituuteen). Olen saattanut kuulla tämän aikoinaan jossakin liikuntabiologian luennolla (tai sitten kuulopuheita, en muista tarkaan). Enpä tiedä... saattaa toimia. Tulee vaan heti mieleen, että ei todellakaan mitään repimistä kannata harjoittaa.
Toisaalta, eipä sitä kovin paljon tule lämmiteltyä itsekkään ennen venyttelyä, eikä mitään vaurioita ole koskaan tullut.
Mikäs minä olen venyttelyssä muita neuvomaan. Saatanan kankea kun olen
. Tämäkin on yksilöllistä, eipähän ole ainakaan yliliikkuvat nivelet.