venyttelystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dumbel
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Pari asiaa mitkä kaivaa mieltä, eli: Voiko reenin jälkeen venytellä liikaa? Oon kuullu sanottavan ettei pida "vetää yli"?! Mitä siitä seuraa palautumisen kannalta ( ja kehityksen) jos venyttelee liikaa heti reenin jälkeen. Tarkoitushan on vaan palauttaa lihas sen normaalipituuteen. Ja sitten kun on lihakset jumissa edellisistä reeneistä niin saako lihaksia venytellä jos ne on vielä kipeät? Ja miten? Kevyesti aukoa paikkoja vaiko ihan kunnon venyttely tarkoituksena lisätä notkeutta. Nopeuttaako vaiko hidastaako se palautumista jos esim. kaksi päivää jalkareenin jälkeen venyttelee ihan normaali venyttelyn (sanotaan että puolituntia-kolme varttia) vaikka reidet on arat? Neuvokaa viisaammat :)

Näin itsellä:

1.päivä treeni
2.päivä Lepo"Venyttely"
3.päivä treeni
4.päivä Lepo"venyttely"
jne.

reenin jälkeen 15-20min venyttely, 1h syvävenyttely kerta viikkoon lepopäivänä.

Kyllä venyttely on vain hyvästä, tosin ei aivan heti treenin jälkeen, kun lihakset on vielä pumpissa. Treenistä noin tunti-puolitoista on jo hyvä hetki venytellä. Itse aikoinaan kun oli motivaatio vielä hyvässä kunnossa niin venyttelin joka päivä treenin jälkeen noin puoli tuntia, eli koko kropan läpi. Noin puolen minuutin venytyksiä. Noin ainakin itsellä notkeus pysyi kunnossa ellei jopa parantunut.

Joskus tutkin asiaa ja muistelisin että 3 tuntia reenin jälkee semmonen kroppa läpi venyttely, mutta ei tietenkää "yli" eli repimällä.. niinku ei koskaan. Sitte iltasin venyttelen lepopäivinä. Eikai siitä ole haittaa vaikka venyttelisi kolme kertaa päivässä, jonku viikon päästä saattaa vaan mennä pää polviin tai jotain :)

Siis mitä järkeä lihasta on venyttää sillon kun se on kylmänä? Eli lepopäivänä tai tunti treenauksen jälkeen. Sehän no täysin turhaa ja saatanan kivuliastakin.

Eiköhän sitä kuitenkin yleensä lämmitellä ennen venyttelyä..? Jostain muistan lukeneeni että n. 4h treenin jälkeen olis optimiaika venytellä, koska silloin lihas on lyhimillään. Lähdettä ei tähän hätään löydy...

Kuulin joskus sellasta legendaa, että ilman lämmittelyä venytettäessä venytys toimisi paremmin. Syy oli että se venyttää juuri niitä lihassyitä jotka ovat lyhyitä/jäykkiä. Haiskahtaa bs..

Eiköhän sen venyttelyn voi hoitaa ilman erillisiä lämmittelyjäkin jos ei suoraan sängyn pohjalta touhuun ryhdy. Aloittaa vaan kevyesti ja tunnustellen, lisää sitten sitä venytystä pikkuhiljaa ja antaa välillä lihaksen levätä venytyksestä.

Sanoisin että ei kannata (raskaan puntti-/voima-) treenin jälkeen venytellä juurikaan. Ehkä hyvin kevyesti voi venytellä, jos erityisesti haluaa. Syynä on se, että kovan harjoittelun jälkeen lihas on "herkässä tilassa" ja venyttelyllä voi saada aikaan lisävaurioita. Näin kertoi minulle fysioterapeutti ja olin näin kuullut puhuttavan aimminkin. Aerobisen treenin jälkeen voi varmaan venytellä rennommin.

Itse olen yleensä tehnyt yhden huolellisen venyttelysession viikossa: aikaa on mennyt yleensä tunti tai enemmän. Hyvä aktiviteetti tv:tä katsellessa/kuunnellessa. Ennen treenejä venyttelen lyhyitä alle 10 s. venytyksiä lämmittelyn yhteydessä.

Olen myös kuullut saman jutun mitä nevahood tuossa kertoi, että täysin kylmänäkin voisi/kannattaisi jossakin tapauksessa venytellä. Tätä perusteltiin jotenkin niin, että jos haluaa saada liikkuvuutta, niin kannattaa venytellä lihakset kylmänä. Näin aiheutetaan pieniä vaurioita kudoksiin, jotka lisäävät liikkuvuutta (plastiset muutokset). Lämpinä tällaisia muutoksia ei tulisi kun kudokset ovat "elastisessa" tilassa (ts. palautuvat normaalipituuteen). Olen saattanut kuulla tämän aikoinaan jossakin liikuntabiologian luennolla (tai sitten kuulopuheita, en muista tarkaan). Enpä tiedä... saattaa toimia. Tulee vaan heti mieleen, että ei todellakaan mitään repimistä kannata harjoittaa.

Toisaalta, eipä sitä kovin paljon tule lämmiteltyä itsekkään ennen venyttelyä, eikä mitään vaurioita ole koskaan tullut.

Mikäs minä olen venyttelyssä muita neuvomaan. Saatanan kankea kun olen :). Tämäkin on yksilöllistä, eipähän ole ainakaan yliliikkuvat nivelet.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tämäkin on yksilöllistä, eipähän ole ainakaan yliliikkuvat nivelet.
Todellakin. Joskus vielä jaksoi venytellä oikein kunnolla ja usein kun oli lukenut jostain bodylehdestä, että se on hyväksi. No, venyvyyttä ei tullu tippaakaan lisää vaikka mitä teki ja vaikka kokeili eri tapoja. Sitten se venyttely jäikin kun huomasi ettei siitä ole mulle mitään hyötyä. Nyt useampi vuosi venyttelemättä eikä liikkuvuus ole huonontunutkaan. Olen sellainen perus rautakanki joka saa kämmenet lattiaan kun taivuttaa itseään eteenpäin.

Minuakii mietityttää että miten tuo kehittyminen? Kun oon kuullu joskus että lihas sais "tilaa" kasvaa kun sitä venytetään ennen ja jälkeen reenin :wtf:

Itse olen venytellyt aina 4h treenin jälkeen, jostain myös luin että se olisi paras aika venyttelyyn treenin jälkeen. Välipäivinä tulee myös venyteltyä koko kroppa läpi n. minuutin pituisilla venytyksillä. Pientä lämpöä tottakai otan ennen venyttelyä, kun ei ole treenipäivä.

Tuo on kait teoriassa totta, että olisi parempi venytellä about 4 tuntia treenin jälkeen. Toisaalta, kotona on usein muuta mielenkiintoisempaa tekemistä kuin venyttely ja saattaa jäädä tekemättä. OMT-fysioterapeutti sanoi, että parempi venytellä heti treenin jälkeen kevyesti kuin jättää kokonaan venyttelemättä. Ite oon huomannu selkeää hyötyä palautumisessa ja voimankehityksessä jos venyttelen.

Tuo on kait teoriassa totta, että olisi parempi venytellä about 4 tuntia treenin jälkeen. Toisaalta, kotona on usein muuta mielenkiintoisempaa tekemistä kuin venyttely ja saattaa jäädä tekemättä. OMT-fysioterapeutti sanoi, että parempi venytellä heti treenin jälkeen kevyesti kuin jättää kokonaan venyttelemättä. Ite oon huomannu selkeää hyötyä palautumisessa ja voimankehityksessä jos venyttelen.

Joo itse olen huomannut tuon 4 tuntia hyväksi ajaksi. Hst:llä reenatessa ei kyllä lihakset kovin kipeäksi mene mutta semmosta perusjumia on saanut tuolla hyvälle venyttelyllä ehkäistyksi..

Force kyllä sitä aina voi sen 30-40min venyttelyyn illalla varata aikaa :D, itse ajoitan venyttelyn yleensä illalle ja sinne se meneekin kun treenaan 17-18 aikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom