Venyttelyllä isoksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonza
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
45
Olen jo pitkään ollut kevyen venyttelyn kannalla ennen treeniä ja varsinkin sarjojen välissä, olen saanut paremman pumpin päälle, kuin jos en venyttele.
Nyt olen ollut lähes täysin ilman punttitreeniä viime kesästä lähtien ja sitäkin ennen jo pitkään oli treeni täysin satunnaista, 1-3 kertaa kuukaudessa tuli hiukan yläkroppaa tehtyä, viime kesää edeltävä vuosi. Parin viikon innostumisia oli välissä, mutta niihin ei paljoa jalkatreenejä kuulunut, (teko?)syinä toimivat polven ja alaselän kipeytyminen.

Ja nyt asiaan:
Tämän karkeasti puolitoistavuotisen jalkatreenitauon aikana takareiteni kasvoivat enemmän kuin koskaan punttitreenillä!
Eiväthän ne nytkään kummoisessa kunnnossa ole, mutta enää siinä kohdalla, missä lihaksen pitäisi olla, ei ole sitä kuoppaa. Kaikki muut paikat kropassa ottivat tauon aikana takapakkia, paitsi takareidet!

Olen asiaa miettinyt ja keksin vain yhden selityksen: Venyttely.

Viime kesänä ja sen jälkeen on tullut käytyä pelaamassa sählyä maalivahdin paikalla aina kun polvi vaan on jotenkin kestänyt, 1-2 kertaa viikossa. Maalivahdin hommien takia olen takareidet sitten venytellyt kunnolla aina ennen pelejä, muut paikat ovat jääneet vähemmälle. Ja takareidet ovat kasvaneet...
Olen myös miettinyt, että voisiko sählyn peluussa tulla sellaista ärsykettä, että se olisi aiheuttanut lihaskasvun. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, ettei siinä sellaista ärsykettä tulisi, varsinkaan enemmän takareisille kuin pakaroille tai etureisille, sillä pakarat ja etureidet ovat pienentyneet siinä missä koko muukin kroppa.
Ainoa selitys, minkä keksin, on siis se kunnollinen venyttely kerran-kaksi viikossa.

Saapa nähdä, että miten takareidet suhtautuvat nyt, kun olen pääsemässä uudestaan punttitreeniin kiinni, mutta ajattelin silti käydä sählyssä veskaroimassa sen pari kertaa viikkoon. Kasvaisivat nyt sitten kunnolla, kun treeniäkin tulee! :whip:

Jos jollain on joku paikka pahasti jumissa, ei tahdo kasvua tulla, niin kokeilkaa lisätä 1-2 kunnollista venyttelypäivää niille lihaksille viikkoon ja katsokaa tapahtuuko mitään! Ette siinä paljoa varmastikaan häviä, kokeilkaa :thumbs:

Onko muilla vastaavia kokemuksia, että lihakset kasvaisivat treenittäkin?

Mulla Jalat kehittyy omasta mielestä tosi hyvin en sitten tiedä juontaako juurensa siitä että tuli 14-20vuotiaanan venyteltyä suunnilleen 5 kertaa viikossa, edelleenkin onnistuu splitti kevyesti.

En laskenut määriä. Aika lyhyitä, ehkä 10-20s kerrallaan, mutta tein niitä aika paljon.

Kyllä venyttelyllä voi kasvaa. Coleman venyttelee videollaan jalkoja, ja melkoset patit on koipiin kasvanu. :D

Onko suositella jotain Venyttelyä käsittelevää kirjaa/nettisivua jossa olisi hyvät kuvat venytysliikkeistä sekä jotain ohjelmaa koko vartalon tasapuoliseen venyttelyyn?

Ite oon tehny samalla tavalla nyt vuodenvaihteesta lähtien, eli kevytte venyttelyä treenin aikana, aina sarjojen välillä ja ennen ja jälkeen treenin. Hyötyä nyt ei taida vaan näkyä vielä missään :D

sterpuska sanoi:
Mulla Jalat kehittyy omasta mielestä tosi hyvin en sitten tiedä juontaako juurensa siitä että tuli 14-20vuotiaanan venyteltyä suunnilleen 5 kertaa viikossa, edelleenkin onnistuu splitti kevyesti.

Samoin mulla on jalat kehittyny/kehittyy tosi hyvin ja on suht isot muuhun kroppaan nähden...ja itsekkin nuorempana venyttelin paljon ja sain spiraalit ja spagaatit milloin vain...monesti aina jalat oli tuolien välissä venymässä :whip:
Samoin karatessa tuli oltua vuosia...

...tiedä sitten johtuisiko jalkojen parempi kehittyminen tuosta venyttelystä vai geeneistä... :rolleyes:

nikke1 sanoi:
Onko suositella jotain Venyttelyä käsittelevää kirjaa/nettisivua jossa olisi hyvät kuvat venytysliikkeistä sekä jotain ohjelmaa koko vartalon tasapuoliseen venyttelyyn?
Jotain tällaista minäkin kaipaisin. Kannattaisi varmaan venytellä enemmän / järkevämmin kun nyt tulee tehtyä.

Searchillä löytyi tällainen joka vaikuttaa vähän turhan teoreettiselta ("This facilitates joint motion by lubricating the entire joint with synovial fluid. Such lubrication permits your joints to function more easily when called upon to participate in your athletic activity." :rolleyes: ). Tässä threadissä mainitaan joku Method Putkisto-niminen kirja.

Googletan ny vielä, kai sieltä jotain löytyy.

Itse venyttelen aina, joka sarjan välissä.
Se on ehdoton lisä jos haluaa kunnolla kehittyä.

Venyttely lisää lihaksessa IGF-1 reseptorien määrää ja aiheuttaa myös tätä kautta enemmän kasvua.
Kovien sarjojen jälkeen/välissä on todella hyvä tapa aiheuttaa lisää mikrovaurioita lihakseen venyttelemällä. Kun esim. penkin jälkeen rinta on kovassa pumpissa, niin sitä kun sopivasti vääntää, niin ai että! :whip:

Itseltä löytyy tällainen:

Bob Anderson: Venyttely
Hyvää perustietoa venyttelystä ja selkeät ja yksinkertaiset kuvat venyttelyliikkeistä + kuvattu hyvin, mihin mikäkin venyttelyliike vaikutaa.
Myös paljon valmiita venyttelyohjelmia eri lihasryhmille ja eri urheilulajien harrastajille.
Luulisin, että löytyy mistä tahansa isommasta kirjakaupasta. Itse maksoin tästä 23,50€.

edit: Wrangen kustantama eli ainakin kyseisen firman sivuilta voinee tilata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo jotain kokemusta löytyy.
3v treenin aikana oli mun kädet olevinaan saavuttanu jonkun asteen tason, ettei ne siitä tuntunu enää kasvavan. Tasan vuosi sitten aloin ihan testiluontosesti venyttämään ojentajia & hauiksia sarjojen välissä. Lyhyitä, aika napakoita venytyksiä. Aiemmin (ikuisesti) 42cm olleet tumppuni kasvoivat parissa kuukaudessa 1.5-2 sentillä. Se vielä pisti tuosta ajasta mieleen, että en tosiaankaan treenannut tai syönyt mitenkään eritavoin kuin aiemmin, joten täysin venyttelyn piikkiin laitan tuon kehityspyrähdyksen.

Tino99 sanoi:
Kaikille muille lihaksille tiedän venytykset mutten hauiksille, joten voisiko joku antaa jonkun kuvan tai selityksen

Tiedäthän rintalihasvenytyksen, jossa kainalossa 90 asteen kulma ja käsivarsi kauttaaltaan seinää vasten. Siitä sitten rintamasuuntaa käännetään seinästä poispäin ja aikun venyttää. Samantapaisesti toimii hauiksen kanssa. Tällä kertaa tosin painat vain kämmenen seinään kiinni ja tällöin käsivarsi tuleekin kohtisuorasti seinästä. Mutta edelleen rintamasuuntaa kääntäen seinästä poispäin saa aikaa venytystä tosin hauiksessa tällä kertaa.

Lihaksella on tilaa kasvaa, kun lihaskalvoja avitetaan joustavammiksi venyttämällä.
Tätä voidaan vielä tehostaa jännittämällä staattisesti lihasta ja sen jälkeen venytämällä. Esim. takareisi jännitykseen 20 s ja sen jälkeen pitkä venytys 40-60s.
Toimii aikakin kamppailulajeissa.

edit: Punttitreeneissä saat lihan jo pulleaksi nostoillasi ja sitten vain sarjojen välissa tai lihasryhmän vaihtovälissä venytykset.

tämäpä kiintoisaa.. oon kyllä venytelly pienenpänä aika paljo koripalloreeneissä ja nykyäänki oon kaveriporukassa se kumimies jolla menee melkee jalka niskan taaksen ja jalat takakautta päähän "sillassa" :D
Pitääpä alkaa venytteleen taas! Jos se kerta nopeuttaa kehitysta niinku tekee lisää sitä "vauriota"
rollerghost sanoi:
Venyttely lisää lihaksessa IGF-1 reseptorien määrää ja aiheuttaa myös tätä kautta enemmän kasvua.
Kovien sarjojen jälkeen/välissä on todella hyvä tapa aiheuttaa lisää mikrovaurioita lihakseen venyttelemällä.

Lihaskalvon venyvyys kasvun ehto.

Esim. Manfred Höeberl on joskus kertonut venyttelyllä olleen suuri merkitys hänen käsiensä koon kasvattamisessa. Jos lihasta ympäröivä kalvo liian tiukka, ei lihaksella tilaa kasvaa. Pohkeissa tuntuisi olevan tavallista sitkeämmät kalvot ja itse olenkin vuosia taistellut pahojen säärikipujen (penikkatauti) kanssa. Aina kun syön hyvin ja treenaan pohkeita kovaa tulee ongelmia vaikka venyttelisi pohkeita joka päivä. On muuten vittumainen vaiva. Kyllähän siinä lepo auttaisi, mutta kun ei tikkujalkoja itselleen haluaisi. Monet kilpailevat kehonrakentajat ovat joutuneet leikkauttamaan pohjelihaksen kalvon halki tilan puutteen vuoksi (Pahan penikkataudin parantamisen viimeinen konsti).
Treenin aikana tehdyt venytykset venyttävät kalvoa poikkeuksellisen hyvin, koska kalvo pumpista kasvaneen lihaksen takia on jo muutenkin tavallista venytetymmässä tilassa. Todennäköisesti osa niin kutsutusta "lihasmuistista" perustuukin siihen, että kalvo on tilavampi, kun se on joskus joutunut venymään kasvaneiden lihasten mukana.

Jos joku kaipaili venyttelykirjaa, niin varmasti kirjastosta löytyy joku Method Putkisto -kirja. Juuri lainasin ittekin, peräti kaksin kappalein. Toinen venyttelystä, toinen voimasta, jos sieltä saisi vinkkejä syvien vatsalihasten treeniin. Sitten olen Wrangelta tilannut tuon Bob Andersonin Venyttely-kirjan.

Iltaisin tulee venyteltyä jalkoja TV:tä katsellessa. Siinä vääntää itseään kaikenlaisiin asentoihin. Ylävartalon venyttely on kyllä jäänyt vähän retuperälle.

grimJester sanoi:
...vähän turhan teoreettiselta ("This facilitates joint motion by lubricating the entire joint with synovial fluid. Such lubrication permits your joints to function more easily when called upon to participate in your athletic activity.").

Eli helpottaa nivelen liikkuvuutta siten, että voitelee niveltä nivelnesteellä. Ja se taas sallii nivelen paremman toimivuuden.

Kuten olen (kai?) jo joskus sanonutkin: Notkeus ja venyvyys ei johdu lihasten pituudesta. Venyttely EI pidennä lihaksia. Eikä muuten mikään muukaan, joogat ja putkistot mukaanlukien. Se olisi fysiologinen mahdottomuus. Notkeus on kiinni hermoston toiminnassa. "Jäykällä" henkilöllä keskushermosto/aivot luulee ettei suurmepi liikelaajuus ole mahdollista ilman vaurioita. Venyttelemällä totutetaan keho uuteen, laajempaan liikkeeseen, ja hermosto sallii pikkuhiljaa suuremman liikelaajuuden.

Asiasta lisää:
-Pavel Tsatsouline:n ´kirjat
-www.stadion.com, Michael Kurtz, M.Sc. sivusto, jossa samaa tavaraa kuin Tsatsoulinen kirjoissa, paitsi että Kurtz oli paaaaljon aiemmin.
Itäblokin fysiologiaa, siis. Toimii aivan sikahyvin. Suosittelen... :thumbs:

"tämäpä kiintoisaa.. oon kyllä venytelly pienenpänä aika paljo koripalloreeneissä ja nykyäänki oon kaveriporukassa se kumimies jolla menee melkee jalka niskan taaksen ja jalat takakautta päähän "sillassa" :D
Pitääpä alkaa venytteleen taas! Jos se kerta nopeuttaa kehitysta niinku tekee lisää sitä "vauriota" "

Joo-o..Sehän on niin, että vaikka joku olisi kuinka kumitarzan ja saisi väännettyä pään perseeseen, niin ei se _välttämättä_ tarkoita, että lihakset ovat elastisia. Nimittäin jokainen varmaan tietää, että myös selän ja raajojen suhteellinen pituus yms. vaikuttaa ratkaisevasti.

Eli pääasia on, että kun venyttelee, niin sen pitää tuntua siltä, että lihas hajoaa :) Silloin tulee niitä mikrovaurioita (IGF-1 respan määrä lisääntyy), lihaksen elastisuus paranee ja se kasvaa enemmän.
Mutta tietysti pitää muista kohtuus...Eli EN ota vastuuta jos joku nyt revityttää lihaksensa rikki siinä toivossa, että se kasvaisi! :hyper:

Suositut

Back
Ylös Bottom