Venyttely

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ite en kanssa venyttele ollenkaan ja ihan kivasti kulkee, lämmittelen kyllä sen yhden sarjan verran, ei mulla ole aikaa salilla 45min venytellä ja 1½ vielä treenata. Jos joku paikka jumiintuu niin sit voi vähän rapsutella :D

Mieti sitten olisiko pitän kuitenkin lämmitellä edes se 5min ku makaat kotona olkapään kiertäjäkalvosin paskana. Pieni vaiva-suuri hyöty.:kippis1:

NIMENOMAAN! Olen just saanut olkapääni perusteellisen paskaksi, koska en ole venytellyt tarpeeksi/oikein ja eilen en voinut tehdä rintatreeniä ollenkaan, koska olkapää vihloi sen verran kovaa pelkällä tangollakin tehdessä. Myös mun selkä on niin jäykkä, että kaveri sitä hieroessa kehotti menemään ammattilaiselle ja sanoi, ettei ihme jos olkapäihin sattuu, kun koko selkä on ihan kummallisessa asennossa. Kyllähän ne lihasten väliset kemiat aika perseelleen menee, jos vain täysillä pumppaa lihaksiin voimaa, mutta ei palauta niiden veneyvyyttä millään. Kysy vaikka Hulkilta. ;)

Nyt teen 2 kilon itkupainoilla kiertäjäkalvosinta suuntaan ja toiseen ja venyttelen selkää kuumassa suihkussa + odotan maanantaita, että voin soittaa lääkärille. Niin, että ihan hyödytöntähän se venytteleminen on... :david: :wall:

Jaa.. Tuosta artikkelista.. Hmmm.. "Kipeytymis- ja loukkaantumisriski ei vähene, vaikka kuinka nytkyttäisit.".. Minun mielestäni venyttelyn ei tulisi tapahtua nytkyttämällä. :) Ja OK, kyllähän ne lihakset tulee kipeäksi jos on tullakseen. Ja toisaalta lihasten "lämmittely" pienentää loukkaantumisriskiä, vaikka kyllähän siihen lämmittelyyn monesti sisältyy venyttelyäkin. Voin tuohon väitteeseen jonkin verran yhtyäkin, mutta en väittäisi venyttelyn olevan turhaa. Varsinkaan yhtä jyrkästi kuten tuossa artikkelissa.

Mieti sitten olisiko pitän kuitenkin lämmitellä edes se 5min ku makaat kotona olkapään kiertäjäkalvosin paskana. Pieni vaiva-suuri hyöty.:kippis1:

Itelläkin meni vasen olkapää tossa talvella hieman rikki mutta syynä uskon olevan enemmänkin lämmittelyn ja tekniikan puute sekä ylirasitus kuin venyttelyn puuttuminen. Jokatapauksessa, siellä ammattilaisilta tuli jo hieman suitsutusta niin kyllä mä nyt alan taipumaan siihen uskoon että siitä jotain hyötyä vois ollakin.

Mutta se mikä mua edelleen kiinnostaa että onko pystytty osoittamaan eroa esimerkiksi palautumisessa tai kasvussa venyttelyllä ja ilman? Vai onko erot yhtä "huimia" kuin vaikka glutamiinin vetämisellä? Mutta toisaalta, ei mua saa venyttelemään kuin paha PT tai käskevä emäntä. Ja tällä hetkellä kumpaakaan ei löydy. :whip:

Itelläkin meni vasen olkapää tossa talvella hieman rikki mutta syynä uskon olevan enemmänkin lämmittelyn ja tekniikan puute sekä ylirasitus kuin venyttelyn puuttuminen. Jokatapauksessa, siellä ammattilaisilta tuli jo hieman suitsutusta niin kyllä mä nyt alan taipumaan siihen uskoon että siitä jotain hyötyä vois ollakin.

Mutta se mikä mua edelleen kiinnostaa että onko pystytty osoittamaan eroa esimerkiksi palautumisessa tai kasvussa venyttelyllä ja ilman? Vai onko erot yhtä "huimia" kuin vaikka glutamiinin vetämisellä? Mutta toisaalta, ei mua saa venyttelemään kuin paha PT tai käskevä emäntä. Ja tällä hetkellä kumpaakaan ei löydy. :whip:

Lähinnä tuota lämmittelyä tuossa tarkoitinkin, en venyttelyä. Vaikka siitäkin varmasti on olisi hyötyä, kun saadaan paikkoja "auki" venytyksen myötä ja liikerata parantuu.

Mistään tutkimuksista en tiedä, mutta hyvin yleisesti tiedetää (mm. valmentajien ja terapeuttien..), että treenin jälkeen oli se sitten punttisalia tai juoksua niin reenin jälkeen suoritettu kevyt verryttely ja illemmalla syvät venytykset nopeuttavat palautumista. Tämä johtuu siintä, että verryttelyssä saadaan maitohapot ja kuonat likkeelle ja lisätään lihaksen rentoutta. Venyttelyllä taas saadaan lihas takaisin lepopituuteen jolloin lihaskireydet häviävät ja lihakset saadaan rennoiksi. Nämä taas nopeuttavat aineenvaihduntaa joka nopeuttaa palautumista.

Minä olen myös ollut aina rautakanki. Enkä venyttele ollenkaan. Aikanaan venyttelin fysioterapeutin pyynnöstä mutta en notkistunut yhtään vaan sain lihakset kipeäksi. Olen yhtä jäykkä venyttelin tai en.
Eräs perhetuttu, kuusikymppinen rouva laittaa suoralta kädeltä kämmenet lattiaan, vaikkei ole koskaan venytellyt tai harrastanut mitään liikuntaa sen kummemmin.
Minä teen venyttelyn sijasta enemmän hyppyjä, loikkia sekä rentoutusharjoituksia. Sen jotenkin tuntee mitä kroppa kaipaa.

Minä olen myös ollut aina rautakanki. Enkä venyttele ollenkaan. Aikanaan venyttelin fysioterapeutin pyynnöstä mutta en notkistunut yhtään vaan sain lihakset kipeäksi. Olen yhtä jäykkä venyttelin tai en.
Eräs perhetuttu, kuusikymppinen rouva laittaa suoralta kädeltä kämmenet lattiaan, vaikkei ole koskaan venytellyt tai harrastanut mitään liikuntaa sen kummemmin.
Minä teen venyttelyn sijasta enemmän hyppyjä, loikkia sekä rentoutusharjoituksia. Sen jotenkin tuntee mitä kroppa kaipaa.

Tuo venyvyys/elastisuus onkin hyvin yksilöllistä. Itselläni on hyvin elastinen kroppa ja lähes kaikki nivelet ovat yliliikkuvia ja tästä johtuen venyttely on hyvin tärkeätä, jotta tuo liikkuvuus säilyy, muuten kroppa vetää todella jumiin. Tuo liikkuvuus on myös ns. suojamekanismi eli estää yli maksimaalisen venymisen ylittämisen. Esim yksi kaverin tuttu oli hyvin jäykkä ja päätti mennä hierontaan ja keskittyu varsinkin olkapäihin. Voimakkaan hieronnan jälkeen ( ulkomailla tehty) henkilö huomasin kuinka olkapäät oliva "auenneet" liikkuvuus oli paljon parempi, mutta hieman siinä käsiä pyöritellessä olkapää lähti sijoiltaan.

Yleensä lämmittelen olemattomilla painoilla pitkän sarjan, jokaiselle paikalle (olkapäät, ojentajat ym ym) erikseen, sitten nostan painoja sen verta että 15 - 20 toistoo menee ja sit vähän painoja lisää.

Täälläkin vain lämmittelyt ja venyttelyt alussa ja lopussa syvävenytykset. Pitäisi kanssa ottaa sarjojen välissä mukaan sama touhu.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Yleensä lämmittelen olemattomilla painoilla pitkän sarjan, jokaiselle paikalle (olkapäät, ojentajat ym ym) erikseen, sitten nostan painoja sen verta että 15 - 20 toistoo menee ja sit vähän painoja lisää.

Ok. Viesti oli myös tarkotettu yleisesti. Näkee salilla paljon porukkaa jotka saliin päästyään ryntäävät suoraan esim. punnertelemaan penkkiä ilman mitää lämmittelyjä. Ei siis edes pelkällä tangolla pumppailua vaan suoraan lähelle maksimi sarjapainoja. Taannoin salilli ollessani vanhempi kaveri pisti isot painot suoraan penkkiin ja sit kuulu vittua ja saatanaa ja olkapää rikki. way to go.

PAremman tunteen saa kun lihas on valmistettu työhön venyttelyillä ja lämmittelyillä. Kylmänä tuntuu ettei jaksa ja hajottaa vaan itsensä.

Lämmittely, jonka jälkeen lyhyet venytykset kaikkiin harjoiteltaviin lihaksiin, muihin pidemmät. Sarjojen välissä lyhyet venytykset (alle 10s). Treenin lopuksi lyhyet venytykset ainakin harjoiteltaviin lihaksiin. Joskun jään tekemään syvävenytyksiä muihin lihasryhmiin (esim. jos olen tehnyt yläkroppaa , teen jaloille jne.) Kerran kaksi viikossa kunnon syvävenyttelyt koko kropalle.

Itse olen huomannut, että palautuminen on nopeutunut sekä kroppa alkanut ottamaan paremmin jumppaa vastaan kun venyttelyt kunnossa.

Tuota venyttelyn merkitystä olen itsekin miettinyt. Varmaankin on apua, mutta välillä tuntuu, että se hyöty on aika marginaalinen. Tutulla joogan opettajalla oli selkä paskana, huippu-urheilijoilla (joilla venyttelyt/hieronnat huippuja) paikat paskana ja parilla kaverilla, jotka tuntuvat venyttelevän työkseen, jalat ihan tukossa.

Tuossa aiemmin kommentoitiin, että faktat ja tilastot pitäisi unohtaa ja että se tehokkuus voidaan osoittaa teoriankin kautta. Näillä tilastoilla kuitenkin yleensä tämänkaltaisten asioiden vaikutukset osoitetaan . Tilastot tietenkin pitää rakentaa siten, että niissä eliminoidaan mahdollisimman hyvin muun kuin venyttelyn vaikutukset. Itselläkin pääasiassa selkä on ainoa, mitä nykyään fysioterapeutin ohjeiden mukaisesti venyttelen, ja edelleen vaan on paskana (pahat krampit vaivaa).

Joka tapauksessa en siitä venyttelystä toki lähtisi luopumaankaan, puhui tietyt tutkimukset mitä tahansa. Lähinnä kiinnostaa vain se todellinen vaikutus. Tilasto voisi olla esim. kuvaus venyttelevien treenaajien loukkaantumispäivien määrä ja voimien kasvu verrattuna henkilöihin, jotka eivät venyttele. Loukkaantumispäivillä en tarkoita tapaturmia, vaan päiviä jolloin loukkaantumisen takia on estynyt harjoittelemaan.

Tuota venyttelyn merkitystä olen itsekin miettinyt. Varmaankin on apua, mutta välillä tuntuu, että se hyöty on aika marginaalinen.

Tutkimuksia löytyy paljonkin. Esim armeijassa kaikkien rasitusvammojen määrä väheni pelkästään hamstringejä venyttelemällä (tämä ja monta muuta tutkimusta löytyy tarkemmin T. Kurz:n kirjasta Stretching scientifically).

Marginaalinen hyöty? Venytellään, silti paikat paskana?

Marginaalisesta hyödystä olen täysin erimieltä. Käytännön kokemus ja urheilijoiden tapojen ja harjoittelun analysointi on osoittanut, että ne ketkä panostavat lihashuoltoon kärsivät selvästi vähemmän erilaisista kiputiloista, rasitusvammoista ja myöskin heidän palautumisensa on ollut parempaa/nopeampaa (subjektiivinen mielipide).

Miksi jotkut eivät hyödy venyttelystä?
Kaikella on rajansa, niin ihmisen suorituskyvyllä, kuin venyttelyn hyödyilläkin. Ne ketkä eivät hyödy venyttelystä, venyttelevät väärin. Heillä on virheellisiä asentoja, venytykset ovat riittämättömiä tai liian rajuja väsyneisiin lihaksiin kohdistettuna. Myöskään neuraalista ärsytystä ei tule unohtaa. Staattinen venytys tunnetusti pahentaa JO OLEMASSA OLEVAA neuraalikudoksesta johtuvaa ärsytystä, kun taas hallittu dynaaminen venyttely vähentää sitä. Tästä paras esimerkki lienee Butlerin kuvaamat neurodynamiikan testit ja hoitomuodot, jotka perustavat juuri dynaamiseen "venyttelyyn".

Yksi tärkeä pointti on myös suhteellinen heikkous lihasepätasapainon kautta. Heikko lihas on taipuvainen kiristymään ja sitä kirystystä ei voi venyttää pois, venytys vain pahentaa tätäkin tilannetta.

Eli. Venyttely kannattaa 100%. Kysymys vain kuuluu: MILLOIN? MITEN? MIKSI?

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. Pitänee itsekin laittaa tuohon venyttelyyn lisää eforttia ja nykyisiä venytyksiä ehkä vähän järkeistää.

mikä olisi hyvä venytys
seisten pystyssä kämmenet maahan alkaa olla helppo
kun venyttely on tehnyt tehtävänsä
kokeilin laittaa kämmenet maahan ristissä
tossa on vielä tehtävää

Ilmeisest takareisille?
Kokeileppas laittaa yksi jalka kerrallaan pöydälle ja sitten taivutat itseäsi jalan päälle SELKÄ TÄYSIN SUORANA. Kyllä venyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom