Venyttely

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maddoxx
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
22.4.2002
Viestejä
344
Venyttelystä on aikasemminkin ollut puhetta, mutta ajattelin pistää uuden threadin kauhistuneena noitten jenkkisaittien venyttelyvastaisuudesta, alko ihmetyttää kannattaako sitä venytellä ollenkaan kun tosi harvat prot kuulemma sitä harrastaa :confused: Kuulemma voimat lähtee eikä saa pumppia jne.

Itse olen ennen treeniä lämmitellyt aluksi pyörällä joku 5 min, ja siihen päälle about 5 min. venyttelyt.. ja treenin jälkeen parin tunnin päästä uudelleen 5 min. palauttavat venyttelyt. Ajattelin kyllä ton treenin jälkeisen venyttelyn kylmille lihaksille ainakin jättää väliin toistaiseksi ja kokeilla treenata muutaman kerran pelkän lämmittelyn ja lämmittelysarjojen avulla. Mites muut, kokemuksia treenistä venyttelyn kanssa tai ilman.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilman venyttelyä menee hartiat, niska ja lavat niin jumiin, että ei ole paljon vaihtoehtoja. Tai olisi, jos voisi käydä hierojalla pari kertaa viikossa. Jalkojen kanssa kyllä pärjää ilman venyttelyä.
 
Originally posted by Maddoxx
Venyttelystä on aikasemminkin ollut puhetta, mutta ajattelin pistää uuden threadin kauhistuneena noitten jenkkisaittien venyttelyvastaisuudesta, alko ihmetyttää kannattaako sitä venytellä ollenkaan kun tosi harvat prot kuulemma sitä harrastaa :confused: Kuulemma voimat lähtee eikä saa pumppia jne...
Itse en pahemmin venyttele ennen treeniä vain lämmittelen.
Venyttelen sitten sarjojen välissä,tulee muuten aivan sika pumppi paikoille...:eek:
 
Missähän opuksessa sanottiin, että treenejä edeltävä venyttely lisäisi loukkaantumisriskiä.... Mutta olikohan jotain 5-15sek. joka aktivoi lihaksen.
 
savolainen neuvo taannoin bodauksessa, että treeniä edeltävä venyttely sais kestää 5-10sek. liikettä kohden. palauttavassa/lihaksia pidentävässä venyttelyssä kannattaa taas venyttää ainaki 30sek
 
En ennen venytellyt ollenkaan, mutta nyt on pakko, muuten pakarat ja alaselkä menevät totaalisen jumiin.

Niin sitä vanhetessa jäykistyy...
 
Hola,

ite venyttelen joka pv iltaisin ku jumittelen telkkua.. siis silloin pitkät venytykset (n.30-45s).
Meille opetettiin matsitreeneissä, että ennen treenejä venytysten pitäisi olla todella lyhyitä, juuri tuo max 10s. Pitempi venytys tekee lihakset hetkellisesti "hitaiksi", liittyy jotenkin hermotuksiin..
En sitten tiedä onko pelkkää bullshittiä, mutta noin olen toiminut ja ei mitään pahaa sanottavaa.

Uskon vakaasti, että hyvin "venyvä" :) keho on fyysisesti "parempi" kuin tönkkösuolattu. No tämä on vaan mun mielipide, ei tarvitse soittaa Espanjan inkvisitiolle...
 
Originally posted by Sir_Jesse
Missähän opuksessa sanottiin, että treenejä edeltävä venyttely lisäisi loukkaantumisriskiä.... Mutta olikohan jotain 5-15sek. joka aktivoi lihaksen.

Joo tuolla Elite Fitnessissäkin vedottiin johonkin uusimpiin tutkimuksiin, joiden mukaan treeniä edeltävä venyttely ei ainakaan vähennä loukkaantumisriskiä, sen lisäksi venyttely tappaa lihaksen refleksitoiminnon (reflex action) ja heikentää lihasta, mutta on tässä kyllä kasvettu venyttelyn kanssakin ihan kiitettävästi, tiedä sitten kuinka paljon enemmän voimaa olisi tullut ilman venyttelyä :D

Tämä(kin) asia tuntuu jakavan mielipiteet niin jyrkästi kahtia, et ei kai tässä voi luottaa kuin omiin tuntemuksiinsa ja kokeilla eri tapoja.
 
Venyttelystä

Venyttelyssä vois pitää sellaisenä "pääsääntönä" että heti alkulämpän lenkki/kuntopyörä tai muu, niin alussa max 10s. venyt ja treenin jälkeen 15s + lisää venytystä ja pidä 15s. Venyttely tapaa kannattaa myös vaihdella, 5-10s venytykset parantaa verenkiertoa, +20s venytykset parantavat liikeradan laajuutta.
Kannattavaa on kokeilla myös vastusta/ rentouta venytysta. esim. kaveri painaa alaspäin ja aluksi vastustat, rentoutat. n.5 toistoa per venytys ja kesto per venytys n.3s eli yhden venytyksen pituudeksi tulee n.15s.

Edit: Jos venyttely lisää loukkaantumisriskiä niin miksi ihmeessä sitten venytellään? :cool:
 
Mä venyttelen snadisti treenin jälkeen, jos siltä tuntuu ja joskus jos on paikat jumissa. Ennen treeniä en enää yleensä venyttele, ainoastaan lämmittelen. Ainakin treeni toimii, mutta se voi johtua muusta kuin tästä seikasta.
 
Ennen treeniä kevyitä 5-10s venytyksiä lämmittelyn jälkeen treenattaville lihaksille. Treenin aikana voin venyttää varovaisesti...Treenin(loppuverryttelyn=5min soutuvehje) jälkeen venytyksiä lihaksille joita en ole treenannut, ensin venytän vähän supistaen vastaan vähän aikaa ja sitten rentoudun ja pidän sellasen reilu 30s(toi kikka poistaa sen lihaksen puolustusmekanismin tms. ei pidä venaa niin kauaa että oikeasti venyy kunnolla). Treenin loppumisesta 2-3h kevyitä 15-30s venyttelyjä treenatuille lihaksille. Tähän päälle vielä 1-2 kertaa/vko aerobisen jälkeen 15-30s venyttelyjä kaikille lihaksille. Tällänen zydeemi on mulle ainakin ok, ei oo paikatkaan hajonnu koskaan.

Ennen venyttelin heti treenin jälkeen just treenatut lihakset, mutta lopetin kun se ei kuulemma oo kovin fiksua. Mutta ei mulla sillonkaan paikat hajonnu..
 
Kyllä venyttely pitää nostaa kunniaan. Itse lämmittelen ennen treeniä kuntopyörällä ja sen jälkeen kevyttä venyttelyä n.10 min, jossa käyn kaikki lihasryhmät pikaisesti läpi panostaen kumminkin treenattaviin lihasryhmiin. Venytys ei ole kovin raskas vaan kevyt ja kestää noin 10s per venytys. Joskus tulee venyteltyä kevyesti sarjojen välissäkin, mitä esimerkiksi Pauliina Talus kovasti suosittelee. Iltaisin jos on tarvetta kevyttä venyttelyä TV:n ääressä.... :p
 
Mä teen myös ennen reeniä lämmittelyn ja kevyen venytyksen treenattaville lihasryhmille.
Sarjojen välissä venyttelen välillä.
Venyttelyistä oon kuullut joskus , eli oisko alle 10s venytyksiä ois hyvä juttu, pidempi vie voimia.
Mihin perustuu, en muista enää.
Mä olen kokeillut erilaisia (venyttely)juttuja, mulle toi lyhyet/kevyet venytykset ennen treeniä toimii parhaiten.
Pari tuntia treenin jälkeen sitten huolellisempi venyttely, tai välipäivinä.
 
Unohtui tuossa äsken mainita se, että rankkojen treenien jälkeen EI kannata ruveta venyttelemään pitkiä venytyksiä (+30s.) Vaan kuten tapio jo ilmoitti niin välipäivinä parempi. Lisäyksenä se että mihin perustuu "voimien" vieminen pitkillä venytyksillä on syynä kimmoisuuden poistuminen (VÄLIAIKAISTA!) ja sen takia ennen treeniä lyhyet, verenkiertoa parantavat venytykset!
 
vielä venyttelystä

Noin mutulla venyttely tuntuis tuovan lihaksia paremmin esille?! tämä siis oma mielipide. kommentteja/paskaa tästä ajattelusta
 
Dynaamiset venyttelyt (eli liikkeessä) aamuisin ja ennen treeniä. Lisää dynaamista liikkuvuutta.

isometriset venytykset treenin jälkeen tai välipäivinä. lisää passiivista liikkuvuutta tehokkaasti.

passiiviset venytykset milloin huvittaa, ei kuitenkaan ennen treeniä. Nopeuttaa palautumista ja lisää hieman passiivista liikkuvuutta.

Tsatsoulinen tai Kurtzin kirja käteen eikä mitään hinaaja eepoksia.
 
Hola,

ota nyt tästä venyttelyongelmasta selvää..
Niin-tai-näin Subotai jatkaa venyttelyjä, toimivat mulle (ainakin plasebona).



Venyttely ei suojaa vammoilta (TIEDE 18.8.2000)

Kun seuraavan kerran suuntaat lenkkipolulle tai punttisalille, unohda vanhat opit. Tunnollinen venyttelijä ei välty vammoilta, vakuuttavat The New York Timesin lainaamat montrealilaistutkijat. Kylmiltään treenaavien vammautumisriski ei ole olennaisesti suurempi kuin venyttelijöiden. Ryhmän havainnot julkaisi elokuun The Physician and Sportsmedicine-lehti.

Venyttelyn eduksi on kuitenkin laskettava sen lihaksia lämmittävä ja kipuja lieventävä vaikutus. Nytkyttävistä liikkeistä voi kuitenkin olla jopa haittaa, sillä ne lisäävät lihasten jäykkyyttä ja altistavat venähdyksille.


Venyttely ei kannata (TIEDE 4.9.2002)

Venyttelitkö ennen tai jälkeen lenkin? Turhaa hommaa, tyrmäävät Sydneyn yliopiston liikuntalääketieteen tutkijat Rob Herbert ja Michael Gabriel. Kipeytymis- ja loukkaantumisriski ei vähene, vaikka kuinka nytkyttäisit.

Kaksikko perustaa väitteensä laajaan tutkimuskatsaukseen. Herbert ja Gabriel kävivät läpi kaikki aiheesta tähän mennessä julkaistut työt.

Pahimman kolauksen kärsi vanha väite siitä, että venyttelijä välttyy vammoilta. Australialaisten tekemien todennäköisyyslaskelmien mukaan ihmisen tulisi venytellä 23 vuotta estääkseen yhden loukkaantumisen. Laskelmat pohjautuvat varusmiehillä tehtyihin tutkimuksiin. Varsinkin alokaskausi on riskialtista aikaa.

kts.
http://www.tiede.net
 
Joo, mä jatkan myös venyttelyä.
Mä en oikeen luota noiden hyönteistutkijoiden ym vastaavien "tieteellisiin" tutkimuksiin, en tossa venyttelyhommassa enkä paljon muussakaan.
Varsinkin toi varusmiehillä tehty tutkimus oli naurettava, 23v venyttelyä estäisi 1 loukkaantumisen.

Todennäköisyyslaskelma..
:confused:
 
Näillä Herbertillä ja Gabrielillä on varmasti paljon omakohtaista kokemusta liikunnasta kun noin väittävät. Lienenkö sitten jotenkin erikoinen kun ainakin mulla venyttely vaikuttaa vaikkapa siihen pääsenkö jalkatreeniä seuraavana aamuna sängystä ylös vai en. Vituttaa tuollainen paskanpuhuminen! :mad:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom