Venyttely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jasper97
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Koska venyttely kannattaa tehdä jos käy salilla ma ke ja pe? Välipäivinä? Juuri enne treeniä? Heti treenin jälkeen? Treenipäivinä illalla? Ja monta kertaa viikossa? Joka päivä? Joka treenipäivä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei ainakaan kannata varmaan heti treenin jälkeen, kun paikat on niin tukossa..Välipäivinä vissiin parasta, tosin voi venytellä treenipäivänä illalla. Ennen treeniä jos venyttelet , sarjapainot tippuu jollain, mutta toisaalta loukkaantumisriski pienenee.

Ennen treeniä voi hyvän yleislämmittelyn jälkeen tehdä lyhyitä n.5sek venytyksiä että saa paikat auki. Näiden jälkeen sitten liikekohtaiset lämmittelyt. Noin 2-3h treenin jälkeen voit venytellä pidempään (30-60sek), jotta lihakset palaisivat lepopituuteen ja palautuminen nopeutuu. Muista ennen näitäkin venytyksiä hieman lämmitellä, älä ikinä venytä kylmiä lihaksia. Heti treenin jälkeen ei kannata koska lihakset ovat täynnä verta ja hermosto muutenkin jumissa. Jos haluat parantaa lihastesi venyvyytä ja liikkuvuutta niin sitten välipäivillä 1-2min venytyksiä.

Venyttely on treenaamista siinä missä muukin toiminta, joten suhtaudu siihen vakavasti ja tee se kunnolla.

melkein jo aloitin ketjun mutta mutta...

eli koska kannattaa venytellä? heti salin jälkeen (eli n. 1h päästä) vai omana päivänään? kuinka usein skippaatte, ts. ette anna arvoa asialle?

ojentajat tuntuu olevan aina venyttelyä vailla, onko siihen olemassa joku jota ei google löytänyt? :D

Ennen treeniä aerobisen lämmittelyn jälkeen noin 10-15 sekunnin mittaisia venytyksiä. On totta, että syvävenyttely ennen treeniä laskee tuloksia, mutta oikein jumiset paikat avaan pitkillä venytyksillä ja treenaan ne vasta lopuksi. Noin kolme tuntia treenin jälkeen teen 1-2 minuutin mittaisia venytyksiä, isoille lihaksille pidempiä. Nämä ovat pelkästään notkeutta ylläpitävää venyttelyä, joten myös välipäivinä kannattaisi venytellä tavoitteellisesti notkeutta lisäten.

lyhyesti: lämmittely ei sisällä minkäänlaisia venyttelyjä, ellei liikelaajuushakuja ilman mitään pitoja lasketa. käytännössä lihasta tulisi ärsyttää ja tonusta nostaa ennen treeniä ja se ei venyttelyllä onnistu. jos oma laji ei vaadi selkeää liikkuvuuden lisäämistä, on venyttelyn hyödyt treenin jälkeenkin täysin tyyppikohtaisia. tässä eroaa hyvin selkeästi esim. punttitreeni ja vaikkapa voimistelijan voimatreeni ja venyttelyn käyttö. palautumisen nopeuttamista kannattaa tehdä suurimmaksi osaksi ihan muilla keinoin. liiallinen venyttely jopa tyhjää lihasta.

en mä venyttelyä kiellä tai pidä sitä jotenki pahana. sen tarpeellisuutta vaan liioitellaan ja kuvitellaan sen olevan itsestäänselvä osa lämmittelyä ja palautumista. verenkierron lisääminen treenatulle alueelle kevyellä liikunnalla on fiksumpi tapa ja eipä se kunnon domseissa uliseva lihas niin kovasti venyttämisestä tykkää ees. toki monet tykkää venyttelystä ja siitä tulee kiva fiilis. eipä semmosta viitti väkisin kieltää. mutta kuten sanottua, venyttelyn hyödyt riippuu lajista ja treenaajasta eniten.

Eli tarkoitatko että venyttelystä ei ole hyötyä lihasten kannalta, mutta ei haittaakaan? Eli jos venyvyys riittää liikeratoihin mitä harrastamassaan lajissa tarvitsee niin venyttelyn voisi vaikka lopettaa ns. turhana hommana? Entäs vanhenevan ihmisen kohdalla, onko tilanne sama vai onko "iän tuoma jäykkyys" myytti? Oikeesti kiinnostava aihe mulle tämä. Mun mielestä venyttely on ihan mukavaa, mutta vie paljon aikaa ja jos siitä ei ole mitään hyötyä niin voishan sen ajan muutenkin käyttää. Varsinkin jos siitä voi olla vielä jopa haittaa lihaskasvulle, vai mitä tuo lihasten tyhjeneminen tarkoitti aiemmassa viestissä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nämä eivät nyt ole absoluuttisia totuuksia. Kannattaa kokeilla miten oma keho reagoi, niin oppii tekemään siten kuin itselle kokee parhaaksi.

Itse venyttelen hädin tuskin ollenkaan ja jäykkyytenä se näkyy.

lämmittely ja venyttely on täysin eri asia. kuten sanottua aiemmin, venyttelyn tarve ja hyödyt on hyvin yksilöllisiä. kyllä mä tiedän hyvin vahvoja tyyppejä eri lajeista, jotka ns. joutuu venytteleen paljon ja silti tehoja löytyy. tää ei kuitenkaan mitenkään oo yleistettävissä. pääasiassa kuitenkin lämmittelyvaiheen tulis valmistaa hermostoa tulevaan koitokseen ja sillon venyttely on vähiten hyödyllistä. käytännössä haitallista hieman yleistäen. palautteluvaiheessa hyödyt voi olla suuremmat ja liikkuvuuteen se on yks keino, muttei ainoo.

Zone-sarja -42%
Kiitos jto:lle selvennyksestä. En taida siis välipäivävenyttelyjä jättää pois, koska mulla se näkyy äkkiä jumisuutena joka suuntaan kun venyttely unohtuu. Lämmittelyssä en venyttele, ainoastaan välipäivinä.

lämmittely ja venyttely on täysin eri asia. kuten sanottua aiemmin, venyttelyn tarve ja hyödyt on hyvin yksilöllisiä. kyllä mä tiedän hyvin vahvoja tyyppejä eri lajeista, jotka ns. joutuu venytteleen paljon ja silti tehoja löytyy. tää ei kuitenkaan mitenkään oo yleistettävissä. pääasiassa kuitenkin lämmittelyvaiheen tulis valmistaa hermostoa tulevaan koitokseen ja sillon venyttely on vähiten hyödyllistä. käytännössä haitallista hieman yleistäen. palautteluvaiheessa hyödyt voi olla suuremmat ja liikkuvuuteen se on yks keino, muttei ainoo.
Mitä keinoja herra jto sitten suosittelisi liikkuvuuden lisäämiseksi? Eli mulla ei tällä hetkellä riitä liikkuvuus mennä kyykyssä kovinkaan syvällle ilman että alaselkä pyöristyy ja myös rintarankakin saisi olla liikkuvampi. Viime vuoden puolella venyttelin puoli vuotta aktiivisesti useita kertoja viikossa ja tein jopa 3-5 minuutin pituisia venytyksiä, mutta oikeastaan ilman minkäänlaista parannusta liikkuvuuteen. Voiko tästä päätellä, että staattinen venyttely ei tehoa kaikille?

kyllä venytellä voi ja kannattaa ihan vaikka vaan senkin takia, jos sen tuntuu kivalta. senkin sanoin jo aiemmin. lähinnä mun kirjoituksen tarkotus oli hieman ravistaa pois siitä venyttelyn oletusasetuksellisuudesta kaikessa treenissä.

niggajou: ei tarvi herroitella. lisäpainoilla liikelaajuushaut on hyviä. venyttely edelleen myös, koska sä tarvit tiettyy liikkuvuutta siinä liikkeessä -> tarve. eka pitäs nähä sun teknikka, oiskos siinä jotain parannettavaa, usein on. mee hajareisin penkin päälle jalat leveelle. siitä sit napaa kohti penkkiä ja muutamassa viikossa et tunnista entistä kyykkytyyliäs enää. tollaset ylipitkät venyttelyt ei välttämättä ollenkaan ollu sun juttu. tiedän kyllä tyyppejä, joille ne on jopa välttämättömiä melkein. tee useempia sarjoja, mutta lyhyinä, 8-12*2-5s/ lihas esimerkiksi. tota mun mainitsemaa liikkuvuusjuttua penkin päällä voit tehdä myös tanko hartioille, eli istuen jullena. mikä sun omapaino on ja paljonko kyykkäät mittasyvyydestä? jalkojen leveys ja jalkaterien asento?

Mä venyttelen treenipäivänä iltaisin aina ylä tai alakropan riippuen kumpaa treenannut, eli jos rintaa ja hauista teen niin illalla koko yläkroppa venyy jne. Lihakset tulee treenattua kahdesti viikkoon joten ylä ja alakroppa saa sen pari/kolme venytyskertaa viikossa. Välipäivinä en venyttele koska domsseissa olevaa lihasta on todella kivuliasta venyttää ja tuskin edes suotavaa.

kyllä venytellä voi ja kannattaa ihan vaikka vaan senkin takia, jos sen tuntuu kivalta. senkin sanoin jo aiemmin. lähinnä mun kirjoituksen tarkotus oli hieman ravistaa pois siitä venyttelyn oletusasetuksellisuudesta kaikessa treenissä.

niggajou: ei tarvi herroitella. lisäpainoilla liikelaajuushaut on hyviä. venyttely edelleen myös, koska sä tarvit tiettyy liikkuvuutta siinä liikkeessä -> tarve. eka pitäs nähä sun teknikka, oiskos siinä jotain parannettavaa, usein on. mee hajareisin penkin päälle jalat leveelle. siitä sit napaa kohti penkkiä ja muutamassa viikossa et tunnista entistä kyykkytyyliäs enää. tollaset ylipitkät venyttelyt ei välttämättä ollenkaan ollu sun juttu. tiedän kyllä tyyppejä, joille ne on jopa välttämättömiä melkein. tee useempia sarjoja, mutta lyhyinä, 8-12*2-5s/ lihas esimerkiksi. tota mun mainitsemaa liikkuvuusjuttua penkin päällä voit tehdä myös tanko hartioille, eli istuen jullena. mikä sun omapaino on ja paljonko kyykkäät mittasyvyydestä? jalkojen leveys ja jalkaterien asento?
Meni vähän ohi tuo venytys. Tarkoitatko siis että menen istumaan penkille hajareisin ja siitä kallistun napa penkkiä kohtin? Vielä noista venytyksistä että hölmökin tajuaa: 5s, lihaksen rentoutus, 5s... jne? Nyt ei noita mittoja ole tähän hätään heittää, mutta kiitos jo noista vinkeistä!

mä laitoin: mee hajareisin penkin päälle jalat leveelle. siitä sit napaa kohti penkkiä
sä laitoit: Tarkoitatko siis että menen istumaan penkille hajareisin ja siitä kallistun napa penkkiä kohtin?

mikäs tässä nyt on se, mitä et tajua? et tiedä omaa pituuttasi, kyykkytulosta etkä pysty antamaan mitään osviittaa jalkojen asennosta...? mitä????

venytykset voit tehdä rauhallisemmassa tahdissa kyllä, ei mitään toistosysteemiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom