Veljet hakkasivat siskonsa sairaalaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yussi
  • Aloitettu Aloitettu
siskolikka sanoi:
"Minulle ilmoitettiin, että minun pitäisi mennä naimisiin yhden meillä nyt asustelevan kundin kanssa", tyttö kertoi poliisille. "Kundin kanssa en ole keskustellut, eikä hän edes tiennyt asiasta. Vanhempani tällaista liittoa yrittivät järjestää."
:lol2: Kiittämätön suttura.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tomppa85 sanoi:
Tässä somalitapauksessa nyt pistään silmään lähinnä tuo kunnia-motiivi, mitä ei perinteisessä suomalaisessa perheväkivallassa juurikaan esiinny.
Jaa, minä kun muistelin useammankin suomalaisen listineen perheensä ja itsensä kun ei ole kestänyt esim. velkavankeuden tuomaa nöyryytystä. Pettäneen (tai siitä epäillyn) kumppanin listiminen on kans kunniakysymys, sitä harrastetaan Suomessa monta kertaa vuodessa.

Sumu sanoi:
??????

Eikös tuossa nyt nimenomaan mennyt homma niin, että tuomio tuli ja selityksiä ei hyväksytty.

Eipähän tässä tapauksessa mitään niin ihmeellistä ole että asiasta jaksaisi suuremmin vauhkota.

puusilmällä luetunymmärtäminen tökkii :nolo:

Mika1979 sanoi:
Ihan hyvä pointti mutta aika selkeänä erona just tuo että suomalaiset vaimonhakkaajat yms. ei missään vaiheessa oo minun tietääkseni väittänykään että heidän idioottimaiset tekonsa olisivat jotenkin oikeutettuja. Päinvastoin kuin nuo somalit ja muut arabimaat joissa naisen alistaminen ja hakkaaminen on heidän mukaan hyväksyttyä koska se kuuluu kulttuuriin. Vähän sama kuin se uutisissa ollut irakilaisnainen(?) joka sai kuolemantuomion kun puukotti tyyppiä joka yritti raiskata sen. Oli muuten kiva jätkäkaveri sillä kun lähti karkuun ja jätti tytön raiskaajan käsiin:david: No tää tais olla jo vanhaa juttua..
Sairasta porukkaa anyway

Teosta tekee oikeutetumman se, että ei väitä teon ollen oikeutettu? Pätisiköhän oikeudessa "tein sen huvikseni"-puolustus?

Käsittääkseni myös suomalaiset miehet hallitsevat tämän "se oli sen vika" selityksen.

Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, ettei suomalainen oikeusjärjestelmä kevennä tuomiota sen vuoksi, että jossain kulttuurissa on tapana tehdä sitä ja tätä. Ei suomalaistenkaan pahoinpitelijöiden tuomioita kevennetä sen vuoksi, että pahoinpitelyjä tehdään niin paljon.

Tupla-J sanoi:
Jaa, minä kun muistelin useammankin suomalaisen listineen perheensä ja itsensä kun ei ole kestänyt esim. velkavankeuden tuomaa nöyryytystä. Pettäneen (tai siitä epäillyn) kumppanin listiminen on kans kunniakysymys, sitä harrastetaan Suomessa monta kertaa vuodessa.

Tuo edustaa kyllä jo todella väljää tulkintaa kunniamurhasta. Ennemminkin kyse on kostosta tai mielenhäiriössä (velan aiheuttama epätoivo) tehdystä murhasta.

Käsittääkseni kunniamurha kohdistuu yleensä biologisiin perheenjäseniin, ja teon suorittaa naisen omat sukulaiset, pelastaakseen kasvonsa ja suvun maineen.

Yussi sanoi:
Miehet puolustautuivat oikeudessa sillä, että "somalikulttuurin mukaan on sallittua käyttää jonkinasteista väkivaltaa perheenjäsentä kohtaan, joka on rikkonut perinteisiä käyttäytymistapoja."
Jep, kyllähän se on selvä että kaikkien tulisi saada toimia oman kulttuurinsa mukaisella tavalla missä päin maailmaa tahansa. Itä-Helsingin alueen myllypurolaisheimon kulttuurin mukaan on sallittua kohdistaa pahoinpitelyä suorittamasta tavattaviin neekereihin liikesarja 'kuinka-potkin-kulttuurinrikastajan-pullamössöksi-alta-minuutin'.

Tomppa85 sanoi:
Teosta tekee oikeutetumman se, että ei väitä teon ollen oikeutettu? Pätisiköhän oikeudessa "tein sen huvikseni"-puolustus?

Käsittääkseni myös suomalaiset miehet hallitsevat tämän "se oli sen vika" selityksen.

Minulla on kuitenkin sellainen käsitys, ettei suomalainen oikeusjärjestelmä kevennä tuomiota sen vuoksi, että jossain kulttuurissa on tapana tehdä sitä ja tätä. Ei suomalaistenkaan pahoinpitelijöiden tuomioita kevennetä sen vuoksi, että pahoinpitelyjä tehdään niin paljon.

No ei tietenkään tee sen oikeutetumpaa. En minä ihan sitä tarkoittanut vaan että nuo somalit ym. piiloutuvat kulttuurinsa taakse joka sallii miehen kohdella naista miten haluaa ja pitävät tekojaan oikeutettuina sen takia. Mutta on kyllä ihan totta että osaavat suomalaisetkin miehet "siirtää sitä vastuuta"
Mutta pisteet suomen oikeuslaitokselle jos tosiaan tuomiot tulee puhtaasti teko suhteessa lakiin eikä välitetä minkä värinen tyyppi on kyseessä niinkuin ei tietenkään pidäkään.

Tuo on hyvä, että hakkaavat välillä toisiaankin. Kun on pahimmat agressiot purettu lähisukulaisiin, niin ei tartte illalla mennä steissille hakkkaamaan viattomia ohikulkijoita. Tämä on somppujen piirissä ihan normaalia toimintaa, joten rasistit olkaaa hiljaa ja antakaa monikulttuurisen elämän kukoistaa!

Väärinhän toimitaan aina silloin,kun toisen ihmisen fyysistä koskemattomuutta rikotaan,teki sen sitten Rami 40,levyseppähitsaaja Nokialta perjantaipullon voimalla tai joku banaanilaatikossa Suomeen vahingossa tullut "kunnian" mies...

haba78 sanoi:
Väärinhän toimitaan aina silloin,kun toisen ihmisen fyysistä koskemattomuutta rikotaan,teki sen sitten Rami 40,levyseppähitsaaja Nokialta perjantaipullon voimalla tai joku banaanilaatikossa Suomeen vahingossa tullut "kunnian" mies...

Repesin.
Hyvä pointti vielä.

Tomppa85 sanoi:
Lakipykälien mukaan ei kevennä. Eikä näitä juttuja ole oikeudessa ollut niin paljoa, että mitään merkittävää oikeuskäytäntöä olisi päässyt muodostumaan sen suhteen, että lieventääkö vai ei.

Sen sijaan esim. pahoinpitelyn rasistinen motiivi on tuomionkoventamisperuste.

Mielestäni "kulttuuriin" vetoamisen tulisi tällaisissa tapauksissa olla myös koventamisperuste. ("Jos et vielä ole oppinut, että Suomessa ei noin tehdä, niin nyt sitten opit.")

reino sanoi:
Lakipykälien mukaan ei kevennä. Eikä näitä juttuja ole oikeudessa ollut niin paljoa, että mitään merkittävää oikeuskäytäntöä olisi päässyt muodostumaan sen suhteen, että lieventääkö vai ei.

Jäi vähän hymyilyttämään tämä, kun joistain postauksistasi saa pikemminkin sellaisen kuvan, että somalit tekisivät paljon rikoksia. Miten niin oikeuskäytäntöä ei ole päässyt syntymään? ;)

reino sanoi:
Sen sijaan esim. pahoinpitelyn rasistinen motiivi on tuomionkoventamisperuste.

Mielestäni "kulttuuriin" vetoamisen tulisi tällaisissa tapauksissa olla myös koventamisperuste. ("Jos et vielä ole oppinut, että Suomessa ei noin tehdä, niin nyt sitten opit.")

Mutuilua: Rasistinen motiivi on koventamisperuste sen vuoksi, että rasistisella rikoksella on muunlaista rikosta suurempi yhteiskunnallinen merkitys.

haba78 sanoi:

Samaa mieltä. Laki on Suomessa kaikille sama, riippumatta ihonväristä, motiivista, yhteiskuntaluokasta jne. Väkivalta on väkivaltaa ja se tulee tuomita kaikilla tasoilla. Ehkäpä Suomessa on hieman lievähkö rangaistuskäytäntö väkivalta rikoksissa, mutta sitä voidaan muuttaa lainsäädännöllä = aktiivisuudella eduskuntavaaleissa. Edustuksellinen demokratia toimii(?)

Noh ainakin tämä on länsimainen ja IMO paras tapa hoitaa asiaa...

Tomppa85 sanoi:
Jäi vähän hymyilyttämään tämä, kun joistain postauksistasi saa pikemminkin sellaisen kuvan, että somalit tekisivät paljon rikoksia. Miten niin oikeuskäytäntöä ei ole päässyt syntymään? ;)
Nyt mun tekisi mieli hyvän ystäväni Fridrikin sanoin kehottaa sinua lukemaan läpi aikaisemmat postaukseni. Kärsivällisesti. :whip: :D

Mutta tällä kertaa tarkoitin sitä, että Suomessa ei ole tainnut onneksi vielä tapahtua yhtään kunniamurhaksi luokiteltavaa murhaa. Myöskään somaliperheiden sisällä mahdollisesti tapahtuneita heidän kulttuuriinsa liittyviä väkivallantekoja (kuten tämä) ei ole kovin runsaasti käsitelty oikeudessa. Siispä oikeuskäytäntöä ei ole päässyt syntymään.
Tomppa85 sanoi:
Mutuilua: Rasistinen motiivi on koventamisperuste sen vuoksi, että rasistisella rikoksella on muunlaista rikosta suurempi yhteiskunnallinen merkitys.
No niin, nyt on Tomppa85 jälleen kerran asian ytimessä: yhteiskunnallinen merkitys. Kyllä minun mielestäni sillä on erittäin suuri yhteiskunnallinen merkitys, että hyväksyykö yhteiskunta esim. kunniamurhat, naisten ympärileikkauksen, järjestettyyn avioliittoon pakottamisen väkivalloin, jne.

Mielestäni ylläolevilla asioilla on jopa suurempi yhteiskunnallinen merkitys kuin sillä, että Charlie saa Virveltä piparia, kun se on niin kauniin suklaanruskea, mistä suivaantuneena Virven entinen hoito Tomi tirvaisee Charlie-poikaa turpaan.

Kaikki riippuu tietysti siitä, millaisessa yhteiskunnassa haluamme elää: monikulttuurisessa vai sellaisessa jossa eletään ihmisiksi.

reino sanoi:
Mutta tällä kertaa tarkoitin sitä, että Suomessa ei ole tainnut onneksi vielä tapahtua yhtään kunniamurhaksi luokiteltavaa murhaa. Myöskään somaliperheiden sisällä mahdollisesti tapahtuneita heidän kulttuuriinsa liittyviä väkivallantekoja (kuten tämä) ei ole kovin runsaasti käsitelty oikeudessa. Siispä oikeuskäytäntöä ei ole päässyt syntymään.

No tässä olen samaa mieltä, piti vain kokeilla kepillä jäätä. ;)

reino sanoi:
No niin, nyt on Tomppa85 jälleen kerran asian ytimessä: yhteiskunnallinen merkitys. Kyllä minun mielestäni sillä on erittäin suuri yhteiskunnallinen merkitys, että hyväksyykö yhteiskunta esim. kunniamurhat, naisten ympärileikkauksen, järjestettyyn avioliittoon pakottamisen väkivalloin, jne.

Tottahan toki kaikilla rikoksilla on jonkinlainen yhteiskunnallinen merkitys. Kysymys on nyt siitä, että millä rikoksella on se suurempi merkitys, ja tässä asiassa luulisin, tässä toistan aiempaa postaustani, että rasistisella rikoksella on suurempi merkitys kuin monella muulla rikoksella. Johtuen kenties siitä, että rasisti yrittää herättää konfliktin eri kansanryhmien välille, ja tällä tavoin moninkertaistaen teon suoran merkityksen.

Tomppa85 sanoi:
Johtuen kenties siitä, että rasisti yrittää herättää konfliktin eri kansanryhmien välille, ja tällä tavoin moninkertaistaen teon suoran merkityksen.
Jos pahoinpitelystä on kyse, niin taitaa aggressori kuitenkin yleensä vaan ajatella kurmoottavansa sitä vihan kohdetta - vailla kuvitelmaa kansanryhmien välisten laajempien otteluiden käynnistämisestä.

Edit. Eikä syrjintärikoksissakaan sen kummempaa motiivia taida normaalisti olla.

Ja somalit vielä ihmettelee miks niitä kohtaa kohdistuu niin paljon ennakkoluuloja :jahas: Ei mulla niitä somaleja vastaan mitään ole, jotka käy duunissa, osaa käyttäytyä ja noudattaa SUOMEN lakeja. Mutta tollast saatanan lahopäät sais kyllä potkia ahvenanmaalle asti! :curs: Ja totta kai suomen oikeusjärjestelmä katsoo kulttuurieron lieventäväks asianhaaraks. Kyllä somali saa raiskata ja tappaa jos se kerran kuuluu kulttuuriin jumalauta :curs: :down:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom