Velanperintä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Merkutio
  • Aloitettu Aloitettu
Yhtään sen enempää viisastelematta, mutta jos on vuokraamassa omaa asuntoaan jollekin tuntemattomalle, niin tsekkaa ne luottotiedot, viime verotusvuoden tulot ja kysyy vielä tarvittaessa viimeisimmän palkkatodistuksen. Paitsi jos kyseessä on opiskelija, joka tulojensa puolesta nyt on riski joka tapauksessa....

Itse asiassa täyttä paskapuhetta:) Rahoitusalalla luototusten kanssa työskennelleenä voin kertoa että opiskelijat ovat ylivoimaisesti parhaiten maksunsa hoitava segmentti kaikista demografioista. Näin siis sekä maksuhäiriömerkintärekisteriä pitävän SAT:n mukaan, että rahoituslaitosten omien tilastojen mukaan. Mieleen tulee ainakin semmoinen syy, että opiskelijalla on mahdollisuus nostaa opintolainaa kovin helposti ja hädän tullessa vaikkapa pienempiä luottoja saa hakemalla, kunhan käytännössä tarpeeksi opintoja on kasassa eikä julkisia maksuhäiriömerkintöjä löydy. Opiskelijalle rahan hankkiminen on siis verrattaen helppoa. Lisäksi akateemiset ovat usein (ei kuitenkaan liikaa saa yleistää...) duunareita yms. valveentuneempia luottoasioissa. Tämän johdosta "paniikkirahaa" vai miksikä sitä nyt kutsuisi, hankitaan herkemmin, jotta maksuhäiriöiltä, ulosotoilta jne. vältytään. Tämä kaikki siis tutkimustietoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, tulojen puolesta, ei välttämättä maksukyvyn puolesta :D Ei Luottokuntakaan 60 opintoviikolla ja 400 eken tuloilla muuten myöntelisi luottokortteja...

Kyllähän se niin on, että 3000 euroa on loppujen lopuksi niin pieni raha, ettei sen vuoksi kannata mihinkään laitomiin uhkailuihin ryhtyä. Jos joutuu itse käräjille, niin voi olla pikkusumma.

Ymmärrän kyllä, että vituttaa, mutta toisaalta jos on varaa pitää sijoitusasuntoa, niin pitäisi olla varautunut siihen, että tuollaisia takaiskuja voi joskus tulla.

Jos olisit sijoittanut tuon asunnon sijasta osakkeisiin vaikkapa kesäkuussa, niin olisit voinut hävitä paljon enemmän rahaa.

Onhan se tosi että ei tässä mitään henkilökohtaista konkurssia vielä tehdä. Ja huonomminkin voi osakkeen kanssa käydä.

Ja itse olisin voinut ottaa enemmän selvää miten vaikeaa on tuommoinen asia kuin: asukkaan häätäminen ja velanperintä. Kyllä tässä pärjätään, ei siinä mitään. Osaketta vuokratessani luulin oikeasti että häätö ja velanperintä on ihan yksiselitteinen juttu.

Mutta kyllä se %&#¤£ v..uttaa, kun tietää että laki on sellaisten ihmisten puolella, jotka elävät tietoisesti toisten ihmisten kustannuksilla!! Ja ne ihmiset saavat valtiolta vielä oman ilmaisen perseenpyyhkijän, ettei niillä ei tule paha mieli kun ovat paskoneet housuunsa!!! Ja me jotka yritetään kaikkemme rehellisen leivän tekemiseen ja maksetaan oikeita veroja, niin meillä ei ole mitään oikeuksia. Ihan sen takia haluan sen v..un 3222€ takaisin, ettei mulla tule pahamieli. Ja sitten kun mulla tulee se pahamieli, niin ei varmasti ole valtio minulle ensimmäisenä antamassa tukeaan.

Niin, tulojen puolesta, ei välttämättä maksukyvyn puolesta :D Ei Luottokuntakaan 60 opintoviikolla ja 400 eken tuloilla muuten myöntelisi luottokortteja...

Ööh, itseasiassa Luottokunta ei myönnä mitään kortteja, vaan pankit ja rahoituslaitokset:D Mutta maksukyvyn voi käsittää monella tavalla. Opiskelijoilla maksukyky on hyvä koska he siis suhteellisesti parhaiten demografioista maksavat laskunsa. Miten lukumäärällisesti useaan laskuun tulot riittävät on toinen juttu:D Mutta vuokra aika monella ihmisellä on laskupinon kärjessä. Palatakseni alkuperäiseen kommenttiisi vielä, niin olet oikeassa ainakin siinä mielessä, että opiskelijat saattavat olla vuokranantajan mielestä riskiryhmä siinä mielessä, että vaihtavat kämppää useammin (ainakin omassa piirissä), ja kukaan ei loppujen lopuksi ole opiskelija kovin kauaa joten saattaa olla että joka vuosi joutuu näyttöjä järjestämään sijoitusasunnolleen. Tietysti jos asunnon sijainti on hyvä, ei kämppä tyhjillään joudu seisomaan mitä kukaan vuokranantaja ei halua.

Kyllähän se niin on, että 3000 euroa on loppujen lopuksi niin pieni raha, ettei sen vuoksi kannata mihinkään laitomiin uhkailuihin ryhtyä. Jos joutuu itse käräjille, niin voi olla pikkusumma..

no kyllä 3000 euroa mulle olisi ainakin sen verran iso raha että yhteydenotto vaikkapa johonkin moottoripyöräkerhoon velanperintä asioissa ei olisi kovinkaan iso kynnys:D

itse oon yrittäny nyhtää puol vuotta entiseltä ystävältä/työkaverilta 100e lainaa mut löi yhteydet poikki.aluksi tuli selityksiä että on varmaa maksanu väärälle tilille, unohtanu viedä verokortin ni lähteny veroja palkasta joten ei voi maksaa jne...miettikää nyt saatana yks hikinen satanen! sälli käy töissä kuitenkin säännöllisesti ja mä lähin opiskelemaan (silläpä tuo hunttikin jo tuntuisi hyvältä saada takaisin).
jälkeen päin selvisi että tää heppu on useammalle työpaikan duunarille velkaa yhteensä vähintään sen 1000e..tiedä sitten kuinka paljon muihin suuntiin.

Minäkin olen sitä mieltä jotta velat on maksettava. Oli sitä velkaa 100€, 1000€ 10000€. Ja 20€ velastakin olen joskus aukonut päätä jos sitä ei ole maksettu ajallaan. Olen minäkin saanut joskus kirjeitä Intrum justitalta ja Lindorffilta ja niitä on pitäny nöyränä maksaa. Minkäs teet.....

Offtopikkina itse en enää lainaile rahaa kellekään ilman oikeaoppista velkakirjaa ja murhaavaa viivästyskorkoa ja elloksen pikavipit ylittävää korkoa yleensäkin. Viralliset paperit tehdään tai rahaa ei tipu. On kummasti loppunut kakskymppisten ruinaajat jotka eivät koskaan maksa takaisin.

jos antaa millinkään (millimetrin, ei miljoonaa :D) periksi niin jonossa on kohta satatuhatta ruinaajaa ja vinkujaa joilta on rahat loppu eikä takaisin aio maksaa.

Minäkin olen sitä mieltä jotta velat on maksettava. Oli sitä velkaa 100€, 1000€ 10000€. Ja 20€ velastakin olen joskus aukonut päätä jos sitä ei ole maksettu ajallaan.
Aamen merkutio!
toi satanenkaan ei mun taloutta kaada mihinkään suuntaan mut periaatteesta tässä on kyse.itselläni lähtenyt jo kotikasvatuksesta tämäkin asia.. onko velkaantuvilla ihmisillä joku vääristynyt käsitys lainarahasta?eikö ne raukat tajua ettei ilmasta hynää ole! tää mun kyseisen tapauksen pienin velka on just 20e eräältä meidän molempien yhteiseltä kaverilta.varoitin heppua etukäteen ettei mene lainaamaan pennin jeniä tälle mut lähinnä kokeilumielessä pummas johonkin tarkotukseen..velkaantunu teki hänelle samat temput mitä mulle.

Velanperintään kannattaa käyttää henkilöitä jotka tekee sitä ammatikseen.

Löytyy esim virallisia perintätoimistoja joita kunnioitetaan VÄHÄN enemmän kuin muita alalla yleisesti toimivia kirjeen lähettelijöitä.

Mikä tässä hommassa enempi vi..ttaa etten minä ole kyseisille velallisille suoraan antanut käteen lainaksi tätä 3000€, vaan tarjosin niille kotia kuukausikorvausta vastaan. Vaan sitten loppujenlopuksi jättivät maksamatta.. Se oikeasti kuormittaa! Ja vielä enempi kuormittaa se ettei kukaan ei voi mitään. Ulosottomies on voimaton.. Itse jos kysyn velallisilta että "voisitteko maksaa?" niin sitten istun loppuikäni vankilassa, syytettynä laittomasta velanperinnästä..

En tiedä onko tämä relevanttia, mutta kuitenkin... Siinä ulosotossahan on kait määritelty mitä ja minkä arvoista rompetta saa ulosmitata. Ongelmaksi saattanee muodostua, ettei ulosmitattava tavara ylitä arvoltaan ulosmittauksen kynnysarvoa. Tällaisessa tilanteessa, kun on todennäköistä, että rahaa ei koskaan tipu euroakaan, voisi harkita tuon kynnysarvon mukaisen summan tarjoamista ulosottajalle.

Esimerkki: ulosmittaus tehdään jos tavaran arvo on yli 300€. Velalliset omistavat television, jonka arvoksi voisi määritellä 200€. Tarjoutuu (vaikka kirjallisesti) ostamaan television 300€ hintaa ulosottoviranomaiselta. Tämä rahahan palautuu itselle. Näin siis velanhoitoon osittuu käytännössä 300€, eli tavallaan saa takkiin, koska television arvo on 200€. Kuitenkin on saanut jotain itselleen (esim. vuosikoron verran, jolloin itse lainasumma ei pienene) ja lisäksi velallisen vitutusta maksimoitua.

Mulle ulosottomies sopersi jotenki näin: Että velallisella pitää olla jotakin todella arvokasta. Esim. aito Mona Lisa tai Tsaarin jalokiviä että ne rupeaa tavaraa nykyään ulosmittaamaan. Koska jos tavara/irtaimisto ulosmitataan niin se myydään eteenpäin. Ja siitä myyntihinnasta pitää jäädä oikeasti rahaa, että se pystyy kattamaan: ulosottomiehen "pieni" palkkio, notaarin palkkio, myyntikulut ja oikeusministeriölle pitää myös jäädä voittoa. Ja tietenkin sille pitää jäädä loput sentit, jolle ollaan velkaa.

Ennen kuulema oli asiat toisin. Haettiin vain televisio ja auto mukaan ja myytiin pois, ja velan saaja sai hillot.

Noin varmasti on, eli kynnysarvo on periaatteessa aika korkea. Se mun pointti olikin tossa se, että jos nyt ei varsinaisesti itse joudu takkiin ottaan, niin kandee sitoutua lunastaan tavara. Näin saat SUUNNATOTOMASTI paskaa käteen velalliselle. Esim. tarjoutuu/sitoutuu ostaan jonkun auton romun. Sitoutuu maksamaan autosta vaikka tonnin ja tietää, että sen saa myytyä eteenpäin 600€. Jos nuo nimeämäsi kulut ovat vaikka 500€ jää netoksi siis vain 100€. Se on kuitenkin enemmän kuin ei mitään ja lisäksi vellallinen on autoa köyhempi. Myyntipalkkiota tuskin menee, kun ostaja on jo valmiina.

Tiedän tapauksen, jossa vuokraisäntä tällaisella toimella teki velalliselle mahdottomaksi auton omistuksen. Auto ulosmitattiin heti, koska vuoraisäntä sitoutui ostamaan kaikki autot riittävällä summalla.

Ehkä vähän huono tyyli tähän tilanteeseen. Velallinen ostaa pari romua autoa, jonka velkoja ostaa ~tonnilla ja velka onkin siinä.

Ehkä vähän huono tyyli tähän tilanteeseen. Velallinen ostaa pari romua autoa, jonka velkoja ostaa ~tonnilla ja velka onkin siinä.

on sekin huomattavasti parempi kuin istua ja odottaa hautaan asti niitä rahoja muuten.........

Tilanne tänäpäivänä: Sain selville häädettyjen/velallisten asukkaiden uuden osoitteen ja sain tietää myös asunnon omistajan. Soitin hänelle ja varoitin asukkaista. Ja hän mainitsi ettei ole vuokraa ollut kuluvaltakuukaudelta kuulunut. Vastasin hänelle " ja luultavasti et niitä rahoja saa." Ja samalla suositelin hänelle aloittamaan häätöprosessin samontein ennenkuin jäävät taas velkaa ihan vit#sti.

:(

Kannattas antaa ihmisten elää rauhassa omaa elämäänsä eikä ehdoin tahdoin sekoittaa toisten ihmisten elämää.
Asunnon vuokraamisessa on omat riskinsä ja niiden kanssa on vaan elettävä. Itselleni ei tulis mieleenkään soitella uusille vuokran-antajille. Järjetöntä touhua.

Itselläni on käynät kanssa niin että muutaman kuukauden vuokra on jäänyt joskus saamatta, mutta so what? Ei se muutama tonni elämää kaada. Tulee jos tulee, en jaksa stressailla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom