Velanperintä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Merkutio
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä järjetöntä siinä on? Olisi aloittajakin säästänyt rahansa jos entinen vuokraisäntä olisi hälle ilmoittanut tilanteesta. Minkä takia tuollaisia syöpäläisiä pitäisi paapoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hape, kai sinä teit velkakirjan kun lainasit kaverille satasen? Suullinenkin velkasitoumus on toki laillisesti sitova ja pätevä, mutta riidoille altis ja hankala todistaa.
Ihan oikeasti ihmiset tehkää velkakirja aina kun lainaatte rahaa! Se on helppo tehdä. Riittää että velallinen allekirjoittaa velkasitoumuksen. Muuten velkakirja saa olla melko vapaamuotoinen.

Ja sitten kun joku oli ehdottanu, että laitetaan velkaan niin kova korko, että varmasti maksaa takaisin. Ei kannata tehdä näin. Se tunnetaan nimellä koronkiskonta ja se on laitonta -> sakko- tai vankeusrangaistus. Eikä tuommoinen ole enää sitten edes pätevä oikeustoimi. Mikä sitten on kohtuuton korko, on tulkinnanvarainen juttu. Itse käyttäisin varmaankin korkolain mukaista viivästyskorkoa (viitekorko + 7 %-yksikköä).

Ja Merkutio, todella ikävä tilanne, mutta minä en kyllä vielä menettäisi toivoa. Oletko ollut vuokranantaja luonnollisena henkilönä vai oikeushenkilönä? Eli oletko ollut tavallinen yksityinen ihminen vai onko vuokranantajana toiminut yritys? Jos olet toiminut yksityisenä henkilönä, niin ulosoton vanhentuminen kestää 20 vuotta, eikä 15. Siis näin ainakin ymmärsin, mitä tuota uutta ulosottokaarta olen tutkinut. Ja tuomioistuin voi määrätä määräajan jatkumaan 10 vuotta laskettuna alkuperäisen määräajan päättymisestä, jos velallinen on alkuperäisen määräajan kuluessa olennaisesti vaikeuttanut velkojan maksunsaantia. Esimerkiksi juuri salaamalla tietoja tai antanut vääriä tai harhaanjohtavia tietoja taloudellisesta asemastaan. Eli kannattaa nyt selvittää, onko nää ihmiset töissä vai ei. Kun eikös ne sille uudelle vuokranantajalle kertoneet käyvänsä töissä?
Kun otetaan huomioon niin 15/20 vuotta on aika pitkä aika. Tuskin ne koko tuota aikaa (laillisesti ainakaan) on niin persaukisia, etteivät pysty sitä velkaansa maksamaan. Ja jos ovat, niin kai saat tästä edes jonkinlaista henkistä tyydytystä? Sillä suojaosuudella, johon ulosottomies ei koske, ei nimittäin kovin leveästi eletä.
Ja sitten vielä on semmoinen mahdollisuus, että näillä velallisille tulee olemaan jossain vaiheessa saatavia kuolinpesästä, jos sattuvat perimään jonkun. Nämä varat ovat minun mielestäni ulosottokelpoisia.
Ymmärrän että nämä tämmöiset asiat ja ihmiset pistää vituttamaan, mutta kannattaa olla kärsivällinen. Eikä ainakaan kannata rueta uhkailemaan tai perimään itse pesäpallomailan kanssa. :D

Noin varmasti on, eli kynnysarvo on periaatteessa aika korkea. Se mun pointti olikin tossa se, että jos nyt ei varsinaisesti itse joudu takkiin ottaan, niin kandee sitoutua lunastaan tavara. Näin saat SUUNNATOTOMASTI paskaa käteen velalliselle. Esim. tarjoutuu/sitoutuu ostaan jonkun auton romun. Sitoutuu maksamaan autosta vaikka tonnin ja tietää, että sen saa myytyä eteenpäin 600€. Jos nuo nimeämäsi kulut ovat vaikka 500€ jää netoksi siis vain 100€. Se on kuitenkin enemmän kuin ei mitään ja lisäksi vellallinen on autoa köyhempi. Myyntipalkkiota tuskin menee, kun ostaja on jo valmiina.

Tiedän tapauksen, jossa vuokraisäntä tällaisella toimella teki velalliselle mahdottomaksi auton omistuksen. Auto ulosmitattiin heti, koska vuoraisäntä sitoutui ostamaan kaikki autot riittävällä summalla.

Tässä ideassa on pointtia :)

Ja Merkutio, todella ikävä tilanne, mutta minä en kyllä vielä menettäisi toivoa. Oletko ollut vuokranantaja luonnollisena henkilönä vai oikeushenkilönä? Eli oletko ollut tavallinen yksityinen ihminen vai onko vuokranantajana toiminut yritys? Jos olet toiminut yksityisenä henkilönä, niin ulosoton vanhentuminen kestää 20 vuotta, eikä 15. Siis näin ainakin ymmärsin, mitä tuota uutta ulosottokaarta olen tutkinut. Ja tuomioistuin voi määrätä määräajan jatkumaan 10 vuotta laskettuna alkuperäisen määräajan päättymisestä, jos velallinen on alkuperäisen määräajan kuluessa olennaisesti vaikeuttanut velkojan maksunsaantia. Esimerkiksi juuri salaamalla tietoja tai antanut vääriä tai harhaanjohtavia tietoja taloudellisesta asemastaan. Eli kannattaa nyt selvittää, onko nää ihmiset töissä vai ei. Kun eikös ne sille uudelle vuokranantajalle kertoneet käyvänsä töissä?
Kun otetaan huomioon niin 15/20 vuotta on aika pitkä aika. Tuskin ne koko tuota aikaa (laillisesti ainakaan) on niin persaukisia, etteivät pysty sitä velkaansa maksamaan. Ja jos ovat, niin kai saat tästä edes jonkinlaista henkistä tyydytystä? Sillä suojaosuudella, johon ulosottomies ei koske, ei nimittäin kovin leveästi eletä.
Ja sitten vielä on semmoinen mahdollisuus, että näillä velallisille tulee olemaan jossain vaiheessa saatavia kuolinpesästä, jos sattuvat perimään jonkun. Nämä varat ovat minun mielestäni ulosottokelpoisia.
Ymmärrän että nämä tämmöiset asiat ja ihmiset pistää vituttamaan, mutta kannattaa olla kärsivällinen. Eikä ainakaan kannata rueta uhkailemaan tai perimään itse pesäpallomailan kanssa. :D

Ihan yksityishenkilönä olen vuokranut asunnon, eli velka-aika on 20vuotta tässätapauksessa. Onhan se tosi ettei ole mitään järkeä käyttää pesäpallomailaa, uhkailua tai jotain moottoripyöräjengiä. Itse siinä on sitte todella syvällä kusessa. Koska laki näkee minut siinä tapauksessa todella pahiksena. Minä saisin todellakin henkistä tyydytystä siitä, että tietäisin jos velalliset eivät pääse elämään leveästi tällähetkellä. He elivät minun asunnossani ilmaiseksi yli puolivuotta ja ihmettelivät vielä: "Mitä väärää me ollaan tehty..? Miksi meidät häädetäään? Mitä!? Pitääkö meidän todellakin maksaa rästivuokrat?!? Miksi!?"

Mutta kuten sanoit, minun pitää olla kärsivällinen.

Kannattas antaa ihmisten elää rauhassa omaa elämäänsä eikä ehdoin tahdoin sekoittaa toisten ihmisten elämää.
Asunnon vuokraamisessa on omat riskinsä ja niiden kanssa on vaan elettävä. Itselleni ei tulis mieleenkään soitella uusille vuokran-antajille. Järjetöntä touhua.

Pommacit Kuntosalimiehelle tuosta kommentista :kippis1:

Sehän kuuluu kansalaisvelvollisuuteen varoittaa tuommosista ihmisistä muille!!! Ne tekee sen aina uudestaan ja sitten se uusi vuokranantaja on samassa jamassa kuin minä. Vuokrat jää saamatta ja sitten kukaan ei taas voi mitään. Jos ihmiset haluaa asua ilmaiseksi, niin menisivät sillan alle asumaan.

Hape, kai sinä teit velkakirjan kun lainasit kaverille satasen? Suullinenkin velkasitoumus on toki laillisesti sitova ja pätevä, mutta riidoille altis ja hankala todistaa.
Ihan oikeasti ihmiset tehkää velkakirja aina kun lainaatte rahaa! Se on helppo tehdä. Riittää että velallinen allekirjoittaa velkasitoumuksen. Muuten velkakirja saa olla melko vapaamuotoinen.

En mä ainakaan frendille lainatusta satasesta rupee mitään allekirjoituksia pyytämään. Mä nään tuollaisen lähinnä epäluottamuslauseena (oli se sitä tai ei). Helpompaa on vipata satanen ja jos sitä ei näy takaisin niin tietää, että ei tartte uudestaan lainailla. Tähän asti on aina tulleet rahat takaisin. Sen verran pitää olla luottoa ystäviin, puolitutuille en lainaa fyrkkaa.

Harva työssäkäyvä konkurssiin menee siitä, että joku ei satasen tai kahden vippejä maksa takaisin. Jos menee niin olisi varmaan kannattanut miettiä taloudellista tilannetta ennen vipin antoa.

Sitten kun puhutaan useista sadoita tai tuhansista niin asia on toki eri.

Pommacit Kuntosalimiehelle tuosta kommentista :kippis1:

Sehän kuuluu kansalaisvelvollisuuteen varoittaa tuommosista ihmisistä muille!!! Ne tekee sen aina uudestaan ja sitten se uusi vuokranantaja on samassa jamassa kuin minä. Vuokrat jää saamatta ja sitten kukaan ei taas voi mitään. Jos ihmiset haluaa asua ilmaiseksi, niin menisivät sillan alle asumaan.

Eli mikäli vuokralainen tieten tahtoen pahuuttaan ei maksa vuokraa, niin pistetään vahinko kiertämään? Ei vittu teidän kanssa.:curs:

Itselläni on käynät kanssa niin että muutaman kuukauden vuokra on jäänyt joskus saamatta, mutta so what? Ei se muutama tonni elämää kaada. Tulee jos tulee, en jaksa stressailla.
Mä voinkin tulla sulle vuokralaiseksi. Saatan ehkä maksaa vuokraakin jos tuntuu siltä. Mitä nyt muutamasta tonnista.

en tätä satkua lyönyt kerralla kouraan vaan se koostuu parista eri vipistä lyhyen ajan sisällä. ja tosiaan samoin ku jakob en mäkään ole aiemmin kavereiden lainoista mitään papereita kirjotellu..tähän asti jokainen on maksanu takaisin ja yleensä vielä pikku koron kera. tää yks läski teki vain kusiset..mut näistä oppii..ja rahani tuun saamaan takaisin, keinolla jos toisella.

Niin no jokainen suhteuttaa sen lainan omaan varallisuuteensa, punnitsee velallisen luotettavuuden ja päättää sitten tarvitseeko velkakirjaa. Kyllä se oli itellekin eka vähän kiusallinen paikka ehdottaa velkakirjan tekemistä, mutta kyllä siihen asiallisesti suhtauduttiin. Ja miksikäs ei, kun toinen tarvitsee rahaa ja toinen tarvitsee vakuuden, että saa rahansa takaisin. Ja kysessä oli varallisuuteni nähden aika iso summa.
Ite oon tullu aika varovaiseks näiden asioiden kanssa, ku lähipiirissä tyttö lainas rahaa niinkin läheiselle ihmiselle kun poikaystävälleen muutama vuos sitten ja niitä rahoja odotellaan edelleen. Onneks tajus tehdä velkakirjan, mutta eipä sitä kannata eteenpäin viedä, kun tyyppi on työttömänä. Korkoa on kyllä kertynyt mukavasti ja tyttö voi olla varma, että jonain päivänä hän saa rahansa takaisin.
Niin ja sitten on tietysti semmosia odottamattomia tilanteita. Esimerkiksi jos olet lainannut rahaa kaverille, joka ihan varmasti maksaa takaisin, mutta tämä kaveri kuolee. Sinun on helpompi saada ne rahat sieltä kuolinpesästä, jos sinulla on esittää velkakirja.

Eli mikäli vuokralainen tieten tahtoen pahuuttaan ei maksa vuokraa, niin pistetään vahinko kiertämään? Ei vittu teidän kanssa.:curs:
Ei vaan varoitetaan seuraavaa vuokraisäntää, jolle nämä apinat on muuttamassa?

Ymmärsinkö sut noin väärin, vai ootko oikeesti ihan pihalla?

Ei vaan varoitetaan seuraavaa vuokraisäntää, jolle nämä apinat on muuttamassa?

Ymmärsinkö sut noin väärin, vai ootko oikeesti ihan pihalla?

Minäkin mietin just että ymmärsinkö jotain todellakin väärin.......? :wtf:

Pointtini on se että minun kansalaisvelvollisuuteen kuuluu varoittaa entisten asukkaitteni nykyistä vuokraisäntää. Jotta jotta nykyiselle vuokraisännälle ei kävisi samaa harmittavaa iskua mikä minulle on käynyt.. Ja minä varoitin häntä, ja hän oli hyvin kiitollinen kun otin häneen yhteyttä, ja kerroin miten minun oli käynyt.

En tiedä, ilmaisinko itseni jotenkin väärin aikeisemmin tässä threadissa.

Itse olin jo alle kirjoittamassa sopimusta kun tulevan vuokralaisen taustoista paljastui yli 10t luottomerkinnät ja peruutin tilanteen. En/emme ota pieniäkään riskejä vaikka henkilö vakuutteli menevän maksuja koko ajan ja maksavan vuokran ajallaan. Ei uskalla ni ei uskalla!

Kysytäänpä ihan mielenkiinnosta, että onko Merkution tapauksessa tullut mitään edistystä? Oletko saanut rahojasi takaisin?

Kysytäänpä ihan mielenkiinnosta, että onko Merkution tapauksessa tullut mitään edistystä? Oletko saanut rahojasi takaisin?

Ei ole rahoja kuulunu.. Eikä varmasti kuulu. Ulosottomies on voimaton. Itselläni meinasi olla hiljattain rahahuolia. Ja yksi pieni velka noin 400€ oli menossa ulosottoon. Soitin sinne ulosottovirastoon ja sanoin että mulla on saatavia ulosotossa että eikö sitä summaa voisi siitä vähentää :) Se akka nauro siellä puhelimessa ainakin vartin verran ja se kuulu siellä puhelimessa kertovan kyseisen kysymyksen jollekki kolleegalleen. Ja siellä ne molemmat nauraa räkättivät :hyper: Ja siitten hän sai koottua itsensä ja sanoi että ei se ihan niin mene.. No onneksi sain maksettua ja en saanu luottohäiriömerkintää.

Kaverilla oli kans vuokralaisena aikoinaan joku prätkäjätkä, joka luukutti piriä ja unohti kultaisen neuvon Scarface:sta: "Don't get high with your own supply". No vuokrathan siinä sitten jäivät maksamatta ja hirvee vaiva oli kuulemma saada kaveri ulos. Taisi mennä juurikin tuo puoli vuotta. Vieläkään ei ole jenin latia näkynyt ja tästä on jo pari vuotta.

Tosin polvilumpioiden terveys toki on tärkeämpi asia kuin vuokranmaksu....

Ei ole rahoja kuulunu.. Eikä varmasti kuulu. Ulosottomies on voimaton. Itselläni meinasi olla hiljattain rahahuolia. Ja yksi pieni velka noin 400€ oli menossa ulosottoon. Soitin sinne ulosottovirastoon ja sanoin että mulla on saatavia ulosotossa että eikö sitä summaa voisi siitä vähentää :) Se akka nauro siellä puhelimessa ainakin vartin verran ja se kuulu siellä puhelimessa kertovan kyseisen kysymyksen jollekki kolleegalleen. Ja siellä ne molemmat nauraa räkättivät :hyper: Ja siitten hän sai koottua itsensä ja sanoi että ei se ihan niin mene.. No onneksi sain maksettua ja en saanu luottohäiriömerkintää.
Et kai sä tuota tosissas kysynyt?

Mieti tilanne vaikka näin: Sun kaveri A on sulle velkaa vaikka 1000 € ja se on niin persaukinen ettei koskaan pysty tuota maksamaan ja sä itse olet kaverille B velkaa 300 €. A ja B ovat toisilleen täysin tuntemattomia. Ehdotat sitten B:lle jolle olet velkaa tuon 300 €, että josko tehtäis niin että vähennettäis sun velka tuosta A:n velasta. Mitä luulet B:n sanovan? Luultavasti nauraa sulle vähintäänkin sen vartin.

Australiassa on todella yleistä että yksityinen vuokranantaja pyytää "rental references", eli kirjallisen suosituksen (yhteistietoineen) jopa kahdelta edelliseltä vuokranantajalta kun olet vuokraamassa asuntoa. Hyvä systeemi jota voitaisiin ottaa käyttöön myös täällä Suomessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom