Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Noin varmasti on, eli kynnysarvo on periaatteessa aika korkea. Se mun pointti olikin tossa se, että jos nyt ei varsinaisesti itse joudu takkiin ottaan, niin kandee sitoutua lunastaan tavara. Näin saat SUUNNATOTOMASTI paskaa käteen velalliselle. Esim. tarjoutuu/sitoutuu ostaan jonkun auton romun. Sitoutuu maksamaan autosta vaikka tonnin ja tietää, että sen saa myytyä eteenpäin 600€. Jos nuo nimeämäsi kulut ovat vaikka 500€ jää netoksi siis vain 100€. Se on kuitenkin enemmän kuin ei mitään ja lisäksi vellallinen on autoa köyhempi. Myyntipalkkiota tuskin menee, kun ostaja on jo valmiina.
Tiedän tapauksen, jossa vuokraisäntä tällaisella toimella teki velalliselle mahdottomaksi auton omistuksen. Auto ulosmitattiin heti, koska vuoraisäntä sitoutui ostamaan kaikki autot riittävällä summalla.
Ja Merkutio, todella ikävä tilanne, mutta minä en kyllä vielä menettäisi toivoa. Oletko ollut vuokranantaja luonnollisena henkilönä vai oikeushenkilönä? Eli oletko ollut tavallinen yksityinen ihminen vai onko vuokranantajana toiminut yritys? Jos olet toiminut yksityisenä henkilönä, niin ulosoton vanhentuminen kestää 20 vuotta, eikä 15. Siis näin ainakin ymmärsin, mitä tuota uutta ulosottokaarta olen tutkinut. Ja tuomioistuin voi määrätä määräajan jatkumaan 10 vuotta laskettuna alkuperäisen määräajan päättymisestä, jos velallinen on alkuperäisen määräajan kuluessa olennaisesti vaikeuttanut velkojan maksunsaantia. Esimerkiksi juuri salaamalla tietoja tai antanut vääriä tai harhaanjohtavia tietoja taloudellisesta asemastaan. Eli kannattaa nyt selvittää, onko nää ihmiset töissä vai ei. Kun eikös ne sille uudelle vuokranantajalle kertoneet käyvänsä töissä?
Kun otetaan huomioon niin 15/20 vuotta on aika pitkä aika. Tuskin ne koko tuota aikaa (laillisesti ainakaan) on niin persaukisia, etteivät pysty sitä velkaansa maksamaan. Ja jos ovat, niin kai saat tästä edes jonkinlaista henkistä tyydytystä? Sillä suojaosuudella, johon ulosottomies ei koske, ei nimittäin kovin leveästi eletä.
Ja sitten vielä on semmoinen mahdollisuus, että näillä velallisille tulee olemaan jossain vaiheessa saatavia kuolinpesästä, jos sattuvat perimään jonkun. Nämä varat ovat minun mielestäni ulosottokelpoisia.
Ymmärrän että nämä tämmöiset asiat ja ihmiset pistää vituttamaan, mutta kannattaa olla kärsivällinen. Eikä ainakaan kannata rueta uhkailemaan tai perimään itse pesäpallomailan kanssa. :D
Kannattas antaa ihmisten elää rauhassa omaa elämäänsä eikä ehdoin tahdoin sekoittaa toisten ihmisten elämää.
Asunnon vuokraamisessa on omat riskinsä ja niiden kanssa on vaan elettävä. Itselleni ei tulis mieleenkään soitella uusille vuokran-antajille. Järjetöntä touhua.
Hape, kai sinä teit velkakirjan kun lainasit kaverille satasen? Suullinenkin velkasitoumus on toki laillisesti sitova ja pätevä, mutta riidoille altis ja hankala todistaa.
Ihan oikeasti ihmiset tehkää velkakirja aina kun lainaatte rahaa! Se on helppo tehdä. Riittää että velallinen allekirjoittaa velkasitoumuksen. Muuten velkakirja saa olla melko vapaamuotoinen.
Pommacit Kuntosalimiehelle tuosta kommentista :kippis1:
Sehän kuuluu kansalaisvelvollisuuteen varoittaa tuommosista ihmisistä muille!!! Ne tekee sen aina uudestaan ja sitten se uusi vuokranantaja on samassa jamassa kuin minä. Vuokrat jää saamatta ja sitten kukaan ei taas voi mitään. Jos ihmiset haluaa asua ilmaiseksi, niin menisivät sillan alle asumaan.
Mä voinkin tulla sulle vuokralaiseksi. Saatan ehkä maksaa vuokraakin jos tuntuu siltä. Mitä nyt muutamasta tonnista.Itselläni on käynät kanssa niin että muutaman kuukauden vuokra on jäänyt joskus saamatta, mutta so what? Ei se muutama tonni elämää kaada. Tulee jos tulee, en jaksa stressailla.
Ei vaan varoitetaan seuraavaa vuokraisäntää, jolle nämä apinat on muuttamassa?Eli mikäli vuokralainen tieten tahtoen pahuuttaan ei maksa vuokraa, niin pistetään vahinko kiertämään? Ei vittu teidän kanssa.:curs:
Ei vaan varoitetaan seuraavaa vuokraisäntää, jolle nämä apinat on muuttamassa?
Ymmärsinkö sut noin väärin, vai ootko oikeesti ihan pihalla?
Kysytäänpä ihan mielenkiinnosta, että onko Merkution tapauksessa tullut mitään edistystä? Oletko saanut rahojasi takaisin?
Et kai sä tuota tosissas kysynyt?Ei ole rahoja kuulunu.. Eikä varmasti kuulu. Ulosottomies on voimaton. Itselläni meinasi olla hiljattain rahahuolia. Ja yksi pieni velka noin 400€ oli menossa ulosottoon. Soitin sinne ulosottovirastoon ja sanoin että mulla on saatavia ulosotossa että eikö sitä summaa voisi siitä vähentää Se akka nauro siellä puhelimessa ainakin vartin verran ja se kuulu siellä puhelimessa kertovan kyseisen kysymyksen jollekki kolleegalleen. Ja siellä ne molemmat nauraa räkättivät Ja siitten hän sai koottua itsensä ja sanoi että ei se ihan niin mene.. No onneksi sain maksettua ja en saanu luottohäiriömerkintää.