Vegaaneita kehonrakentajissa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Inertia

Nimittäin löytyy tuolta vegaanilistalta mm. pari mr. Olympiaa ja Paavo Nurmikin... :)

Paavo Nurmi ainakin sanoi olleensa vege silloin kun se voitti Night of the Champions:in.:)

Näemmä Pythagoraskin oli vege. Mielenkiintoista, että vaikka koko henkilön olemassaolosta ei olla yksimielisiä, koskaan-erehtymätön-internet julistaa hänet vegaaniksi.

Al Beckles

Olen muutamaan otteeseen ruokaillut yhdessä legendaarisen kehonrakentajan Albert "Al" Becklesin kanssa. Tämä vuonna 1931 Barbadoksella syntynyt teräsmies on muuten edelleen oivaqllisessa kunnossa. Mutta asiaan: Alin ruokavalio koostui kilpailuaikoina lihasta, kalasta, vihanneksista ja hedelmistä. Hän söi myös joskus riisiä, mutta hyvin harvoin ja pieniä määriä. Hän ei siis ollut missään nimessä vegaani, ei edes vegetaristi.

Al vieraili joitakin kertoja Suomessa järjestämissäni kilpailuissa joko guest poserina tai kilpailijana. Vuoden 1989 Helsinki Grand Prix´ssa hän oli vielä mahtavassa kunnossa poseeratessaan kappaleeseen "Forever young".

Ruotsalainen Andreas Cahling on sen sijaan jonkinasteinen vegetaristi, mutta tuskin vegaani. Hän söi ainakin huippuaikoinaan myös mm. juustoa ja muita maitotaloustuotteita. Amerikkalainen moninkertainen Mr. Universe Bill Pearl söi suunnilleen samaan tapaan, mutta myös jonkin verran kananmunia. Nämä kaksi herraa eivät syöneet koskaan paljon proteiinia, mutta lihaksia heillä kyllä oli vaikka muille jakaa. Pearl oli myös reilusti yli 200 kilon penkkaaja jo 1960-luvulla.

Olen henkilökohtaisesti jutellut melkein kaikkien Mr. Olympia -voittajien kanssa Dorian Yatesiin asti (en tavannut koskaan Larry Scottia enkä Sergio Olivaa, mutta kaikki muut kyll), eikä heistä kukaan ollut vegetaristi. En usko, että nykyisistäkään huipuista kukaan olisi kasvissyöjä.

Epäilen, ettei moninkertainen Ms. Olympia Cory Eversonkaan ollut kilpailuaikoinaan vegaani tai vegetaristi. Muistelen hänen Muscle&Fitness -lehden artikkeleissa kertoneen syövänsä sekaruokaa, proteiinilähteistä eniten kanaa ja kalaa.

Yleinen käsitys vegetaristin tai vegaanin ruokavalion riittämättömyydestä tavalliselle tallaajalle on yksi ruokavaliokeskustelumme suurimpia mustia aukkoja.

Faktoja on yleensä turha esittää, sillä niihin vastataan em. ruokavalioihin varauksella suhtautuvien suunnalta hyvin usein tunteella. Ts. keskustelu avataan mukatieteellisellä heitolla ja sen tieteelliseen kumoamiseen (esim. linssin ja soijan proteiinimäärät verrattuna esim. lihaan) vastataan tunteella.

En pysty arvioimaan tilannetta huippukehonrakentajien kohdalla, mutta erittäin kovatasoinen urheiluja voi olla täysin hyvin vegetaristi ja kenties jopa vegaani. Molemmat ruokavaliot lisääntyvät huimalla vauhdilla. Monissa kouluissa erittäin merkittävä osa ruokaililijoista ilmoittaa toisen em. ruokavalioista (vaikka esim. vegaaniruokaa ei juurikaan tarjota) ja vaikka monella kyse onkin ikäkauden kokeilusta, on joukko niin valtava, että ko. ruokavaliot yleistyvät jatkuvasti, mikä luonnollisesti tuo niistä lisää tietoa.

Originally posted by luumu
Monissa kouluissa erittäin merkittävä osa ruokaililijoista ilmoittaa toisen em. ruokavalioista (vaikka esim. vegaaniruokaa ei juurikaan tarjota) ja vaikka monella kyse onkin ikäkauden kokeilusta, on joukko niin valtava, että ko. ruokavaliot yleistyvät jatkuvasti, mikä luonnollisesti tuo niistä lisää tietoa.

Aika paljon on kysymys nimenomaan murrosiän kokeilijoista, joista tosin osa saattaa jäädä harrastamaan vegeilyä pitempäänkin. Kouluissa monesti asia on niin, että "Olen vegaani, mutta en tänään kun on lihapullia.". Eli esimerkiksi ala-asteella on aika turhaa kuunnella mitä ne kersat muka haluaa ruoaksi. Monipuolista ruokaa vaan: lihaa, kalaa ja maitotuotteita. Ja pakko taas heittää tähän juttu siitä, onko ihminen alkujaan kasvissyöjä? Eiköhän evoluutiossa homma ole aika hyvin näkyvissä? Kuinka monta prosenttia koko maailman väestöstä syö pelkästään kasvikunnan tuotteita? Kuinka moni alkuperäiskansa syö pelkkiä kasviksia? Eläinperäinen ravinto kunniaan sanon minä!

Seuraava kirjoittaja sitten lataakin perinnelaarista ne tyypillisimmät.

"Kouluissa monesti asia on niin, että "Olen vegaani, mutta en tänään kun on lihapullia.""

Sinä sen tunnut tietävän. Nuoren ihmisen elämään kuuluu kokeilu. Sillä ei silti voi määrittää kokeilun kohteena olevaa asiaa.

"Eli esimerkiksi ala-asteella on aika turhaa kuunnella mitä ne kersat muka haluaa ruoaksi."

Mukava tapa ajatella lähimmäisestä. Tiedoksesi että asiaa tiedustellaan tasaiseen tahtiin. Toivomuksia yritetään noudattaa hyvinkin pitkälle. Yleensä suosittu ruoka voi olla myös terveellinen ja sitä voidaan muokata hieman.

"Monipuolista ruokaa vaan: lihaa, kalaa ja maitotuotteita."

Kuulostaapa monipuoliselta. Monipuolisen ruokavalion voi koostaa monin tavoin. Kouluruokailulla ovat käytössä ravintoasiantuntijat.

"Ja pakko taas heittää tähän juttu siitä, onko ihminen alkujaan kasvissyöjä?"

Kerrotko mikä oli se alku? Ihminen voi syödä lihaa, mutta voi myös tunkea sormensa silmään. Ei ole pakko tehdä kaikkea, mitä voi. Jokainen valitkoon itse. Oleellista on se, että ihminen voi olla terve ja hyvinvoiva ilman lihaa. Ja vaikka ei voisi, on silti kyse jokaisen vakaumuksesta/valinnasta, eikä se kuulu muille, ellei ole kyse holhottavasta yksilöstä.

"Eiköhän evoluutiossa homma ole aika hyvin näkyvissä?"

Ihminen on syönyt, mitä on saanut. Luonnollisesti valikoiva ruokavalio kertoo joko vakaumuksesta tai yhteiskunnasta, jossa on sellainen peruselintaso, että voi valita mitä syö. Tosin sinäkin valitset. Veikkaan että et syö koiraa tai hevosta, mutta lehmä ja sika maistuvat.

"Kuinka monta prosenttia koko maailman väestöstä syö pelkästään kasvikunnan tuotteita?"

Jos tuo määrä tekee asian vääräksi niin kehonrakentajat ne vasta idiootteja ovatkin vai kuinka? Aika pieni joukko...

"Kuinka moni alkuperäiskansa syö pelkkiä kasviksia?"

Alkuperäiskansat ovat yleensä mukautuneet olosuhteisiin. Ja jos heidän ruokavalio tekee asian tyhjäksi niin moniko alkuperäiskansa kehitti langattoman viestinnän? Turhaa siis kai sekin...

"Eläinperäinen ravinto kunniaan sanon minä!"

Syö mitä huvittaa. Toivottavasti annat myös muiden. Sinulle voisi olla shokki asua vaikkapa New Yorkissa tai Lontoossa, jossa vilisee erilaisia ruokavalioita vakaumuksia, uskontoja tai kehon rajoituksia noudatellen...

Seuraava kirjoittaja sitten lataakin perinnelaarista ne tyypillisimmät.

blaa blaa blaa...

Näyttää olevan aika perinteinen laarivalikoima itse luumullakin... :0: En lähtisi noilla selityksillä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. :jahas:

Kasvissyönti on hieno juttu, lemmut pelastuu! Mutta taidanpa silti valita omalle lautaselleni kunnon pihvin :D

Minulla ei ole omaa lehmää ojassa.

Valitse mitä huvittaa. Silti edellä nähdyn kaltainen ahdasmielinen kommentointi kertoo enemmän asialla olevasta kuin asiasta. Täällä on muutoinkin näemmä kiva leikkiä miestä ja irvailla muiden ruokavaliolla. Yleensä asia vielä esitetään siten että neitimäiset vegetaristit ovat tuputtamassa jotain. Täällä tosin on näyttänyt jo jonkin aikaa siltä, että sekasyöjät lietsovat toisiaan ja tuntevat itsensä tosiäijiksi: vegetaristeja ja vegaaneja on näkynyt vähemmän...

Kiitoksia vaan. Ei ole mikään sydämenasia, mutta sääli lienee oikea sana kuvaamaan tunnetta, joka herää averagesuomalaistapunaniskaa kohtaan. Maailma on näille tosiselviytyjille niin pirun ahdas ja elämän anti lähinnä :kippis1: und :wall:

En tiedä väitteen paikkaansa pitävyydestä, enkä valitettavasti muista lähdettäkään (vahvasti alkaa :D ), mutta eräs tutkija väitti, että juuri runsas proteiininen ravinto on ollut yksi tekijä, joka on mahdollistanut ihmisrodun aivojen kehittymisen tälle tasolle. Vaikka pavuista ja pähkinöistä saisikin yhtälailla proteiinia, niin nuo lähteet eivät ole olleet hyödynnettävissä kaikkialla ja kaiken aikaa. Väittäisin siis, että liha on näytellyt hyvin merkittävää osaa lajimme kehityksessä. En usko, että senkään vuoksi lihaa tulisi lainkaan väheksyä ravinnon/proteiinin lähteenä.

on muutoinkin näemmä kiva leikkiä miestä ja irvailla muiden ruokavaliolla. Yleensä asia vielä esitetään siten että neitimäiset vegetaristit ovat tuputtamassa jotain.

Sitten siitä tunnepuolesta. Olet oikeassa. Tunnen itseni miehekkäämmäksi, koska syön lihaa. Voit haukkua minua sen vuoksi tyhmäksi vaikka heti. Lihan syöminen edustaa minulle seuraavanlaista ajatusmaailmaa: Katson luontodokumentteja ja niissä usein pienikokoisempi saalistaja kaataa isompikokoisen eläimen vaikka isompi tod. näk olisi vahvempi. Miksi? Isompi kasvissyöjä luovuttaa. Tuo saalistajien peräänantamattomuus on minua kiinnostava piirre. Nykymaailma ei ehkä ole fyysisesti niin primitiivinen. En siis pelkää, että joku puree minua kurkkuun kadulla, mutta nykymaailmassa primitiivisyys näkyy esim. yritysmaailmassa. Olen mielummin saalistaja kuin saalis! Siksi minä tilaan pihvini aina mediumina. ;)

Minulla ei ole omaa lehmää ojassa.

Valitse mitä huvittaa. Silti edellä nähdyn kaltainen ahdasmielinen kommentointi kertoo enemmän asialla olevasta kuin asiasta. Täällä on muutoinkin näemmä kiva leikkiä miestä ja irvailla muiden ruokavaliolla. Yleensä asia vielä esitetään siten että neitimäiset vegetaristit ovat tuputtamassa jotain. Täällä tosin on näyttänyt jo jonkin aikaa siltä, että sekasyöjät lietsovat toisiaan ja tuntevat itsensä tosiäijiksi: vegetaristeja ja vegaaneja on näkynyt vähemmän...

Heh! Tämä on sitten aina niin arka paikka, LOL! Hieman kun näpäyttää ei-vegetaristisella aatteella, niin heti alkaa tuleen täydeltä laidalta :lol2: Minä en esimerkiksi haukkunut ketään ahdasmieliseksi, heitin vaan muutaman jutun mitä voi nukkumaan mennessä miettiä.

Hohoh, aina vain paranee.

Kirjoitin heti alkuunsa:
"Ts. keskustelu avataan mukatieteellisellä heitolla ja sen tieteelliseen kumoamiseen (esim. linssin ja soijan proteiinimäärät verrattuna esim. lihaan) vastataan tunteella."

En ole ollut tieteen asialla, mutta apophis vetää kyllä ansiokkaasti perinnelinjaa.

Paikalle saapui tiede-apophis, joka kertoi mm. että monipuolinen ruoka on lihaa, kalaa ja maitotuotteita ja että ihminen oli "alkujaan" jotain ja että evoluutiossa näkyy jokin "homma". Mukana olivat myös alkuperäiskansat.

Hetken päästä tiede-apophis olikin jo tuossa mainitsemassani tunne-vaiheessa, eli koko keskustelu menee juuri tuota kaavaa, jonka mainitsin.

NIIIIN ennalta-arvattavaa. Ensin ollaan kovasti analysoitu tilannetta ja sitten ollaankin huumoriasialla.
:wanha:

:zzzz:

Kummoselle:

"Väittäisin siis, että liha on näytellyt hyvin merkittävää osaa lajimme kehityksessä. En usko, että senkään vuoksi lihaa tulisi lainkaan väheksyä ravinnon/proteiinin lähteenä."

Varmaankin on niin, että proteiini on ihmiselle tärkeää. Mutta jos liha on joskus ollut lähteenä tärkeä, olisi yhtä perusteltua väittää, että meidän pitää edelleen käyttää keihästä, kun se oli joskus merkittävä metsästyksessä tuon lihan ja sitä kautta proteiinin saamiseksi. Liha olkoon nykyruokavaliossa korvaamaton jos se on sitä tieteellisesti. Menneisyydellä ei ole väliä sen asian kanssa, mitä tänään syömme ravinnonsaannin kannalta.

Tiedemies Linné kirjoitti aikanaan matkojensa pohjalta, miten Ruotsin maaseudulla oltiin laiskanpulskeita ja puolestaan Lapissa jänteviä ja kestäviä. Hän arveli, että syy oli siinä, että etelässä syötiin viljatuotteista, joiden eteen piti tehdä suhteellisen vähän fyysistä työtä kun taas Lapissa kuljettiin pitkiäkin matkoja kovalla tahdilla ja ravintona oli kala ja liha. Hyviä ravintohuomioita ikuisuuksia sitten...

Ja edelleen jokainen syököön mitä haluaa...

Kiitoksia vaan. Ei ole mikään sydämenasia, mutta sääli lienee oikea sana kuvaamaan tunnetta, joka herää averagesuomalaistapunaniskaa kohtaan. Maailma on näille tosiselviytyjille niin pirun ahdas ja elämän anti lähinnä :kippis1: und :wall:

Mitä säälit ihmisissä, koska he syövät lihaa ????

Älä sano että yleistetään näissä vege asioissa ihmisiä paljon koska itse yleistät samalla tavalla, että "kaikkien" elämä olisi lähinnä :kippis1: ja :wall:

"Mitä säälit ihmisissä, koska he syövät lihaa ????"

Kuten sanoin, en ole vegetaristi enkä vegaani. Enkä sääli lihansyöjiä. Säälin ahdasmielisiä ja tietämättömiä (=punaniskaviittaus). Heidän elämänsä on ankeaa.

Kuten sanoin, en ole vegetaristi enkä vegaani. Enkä sääli lihansyöjiä. Säälin ahdasmielisiä ja tietämättömiä (=punaniskaviittaus). Heidän elämänsä on ankeaa.

Miten pystyt sanomaan että heidän elämä on ankeaa jos vaikka ovatkin ahdasmielisiä ja tietämättömiä ???

Ei tarvitse olla kaikki tietävä ja ymmärtävä että voi nauttia elämästä.

Tämän täytyy olla trolli... :piis:

No siten voin sanoa, että mielestäni elämä on ankeaa, jos tietää vähän eikä osaa käsitellä uusia asioita. Tämä taitaa olla mielipide- eikä tiedeasia vai kuinka?

Eikö silti elämästä voi nauttia jos tietää vähän ja ei osaa käsitellä uusia asioita ?

Miksi rupeat tieteellä vihjailemaan ?

Mutta loppujen lopuksi jokainen tekee mitä haluaa ja nauttii mistä haluaa.

Säälin ahdasmielisiä ja tietämättömiä (=punaniskaviittaus). Heidän elämänsä on ankeaa.

Heeii :confused: ,luumu saa pakin sekasin:curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom