Vegaaneita kehonrakentajissa?

Originally posted by luumu
Hohoh, aina vain paranee.

Hetken päästä tiede-apophis olikin jo tuossa mainitsemassani tunne-vaiheessa, eli koko keskustelu menee juuri tuota kaavaa, jonka mainitsin.

Sanoisinpa että hohoh itsellesi :lol2: Kirjoitin vain yhden postin hieman provosoivaa tiedeasiaa ja tunteilun aloittajan voi käydä katsomassa tuolta hieman ylempää :D

Ehkä ne sekasyöjät eivät kuitenkaan ole ahdasmielisiä, vaikka arvostelevatkin toista leiriä? Toinen leiri vaan ottaa todella herkästi arvostelusta nokkiinsa. Tämä on nähty täällä useamman kerran :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No voi helvetti!! Taas tää menee tällaseks :wall:. Eiköhän tästäkin aiheesta ole jo keskusteltu tarpeeks. Vegaanihippien on ihan turha yrittää voittaa pakkotoiston lihansyöjien mielipiteitä puolelleen, joten tää keskustelu ei johda yhtään mihinkään. Jokainen kuitenkin pitää kiinni omista mielipiteistään niin tiukasti.

Kysymys oli kaiketi voiko kehonrakentaja olla vegaani, voi kai, mutta punainen liha on kyllä anabolisembi vaihtoehto kuin kana ja kala, kasvisruoka on näistä heikoin. Kasvisruoallakin voi tietysti kasvaa tiettyyn pisteeseen saakka. Tarkkaan saa vegaani kuitenkin ruokavalionsa koostaa välttyäkseen puutostiloilta.

Luumulle:
"Menneisyydellä ei ole väliä sen asian kanssa, mitä tänään syömme ravinnonsaannin kannalta."

Väärässä olet. Ihmisen evoluution voidaan katsoa alkaneen n. 4,4 miljoonaa vuotta sitten, jolloin elivät ensimmäiset ihmisen kehityslinjan edustajat. Moderni nykyihminen kehittyi Afrikassa 100 000-200 000 vuotta sitten. Koko tämän ajan ihmisen ruuansulatuselimistö on sopeutunut sekaravinnon käyttöön. Lisäksi eläinperäinen proteiini on parempilaatuista ja tämä on sitten tieteellisesti tutkittu juttu, ei mielipideasia.
Tiedän omasta kokemuksestakin, että kasvissyönnillä pysyy hengissä, mutta itse ainakin voin nykyisin lihansyöjänä paljon paremmin ja kehitys lihaspuolella on nopeampaa. Jokainen syököön mitä haluaa kuten itse sanoit, mutta miksi ihmeessä otat asiasta herneen nenään??!! SINÄ nimenomaan olit se, joka täällä alkoi tunteilemaan.

"Mutta jos liha on joskus ollut lähteenä tärkeä, olisi yhtä perusteltua väittää, että meidän pitää edelleen käyttää keihästä, kun se oli joskus merkittävä metsästyksessä tuon lihan ja sitä kautta proteiinin saamiseksi."

Voi hyvää päivää... :itku: :lol2: Ihminen on perusfysiikaltaan ja aineenvaihdunnallisilta toiminnoiltaan yhä periaatteessa sama tyyppi kuin 100 000 vuotta sitten, mutta aivot ja niiden mahdollistama kekseliäisyys on katsos kehittyneet vähän nopeammin... (Tämä on osaltaan tietysti LAADUKKAAN RAVINNON ansiota :) )

Originally posted by pahvieikka
punainen liha on kyllä anabolisembi vaihtoehto kuin kana ja kala, kasvisruoka on näistä heikoin.
Miksi punainen liha on anabolisempi kuin nämä muut proteiinilähteet? :confused: Mites hera ja vaikka maitotuotteet, myös näitä anabolisempi?

Originally posted by Mariko
Lisäksi eläinperäinen proteiini on parempilaatuista ja tämä on sitten tieteellisesti tutkittu juttu, ei mielipideasia.

No ei ehkä parempilaatuista mutta helpommin sulavassa muodossa. Pilkunviilausta, jonka Mariko minulle suonee. :)

Kerros luumu miksi kasvissyöjän ja sekaravinnon/eläinperäisen ravinnon syöjien suolisto poikkeaa niin suuresti? Miksi kasvissyöjillä, termiiteistä - lehmiin, on tyypillinen mikrobifloora, joka kykenee hajoittamaan selluloosaa ja muita kuitumaisia polysakkarideja? Eläinravinnonsyöjillä näitä ei ole.

Miksi kasviravinnon- , sekaravinnon- ja eläinravinnonsyöjillä on myös esimerkiksi erilainen veren LDL - HDL suhde, joka korreloi melko hyvin sitä mitenkä paljon ja millaisia rasvoja ruokavaliossa on. Ihmisen suolisto ja keho on sopeutunut käyttämään hyvin laajaa ravinnonlähdekirjoa, eikä siitä voida nostaa yhtään ravintoainetta muita korkeampaan asemaan.

Miksi näin? Monet kasvit ovat myrkyllisiä, eläimistä vain harvat. Siksi kasvien syönti on ollut riski. Lähes jokainen kasvi tuottaa puolustusaineita, jotta eläimet eivät söisi niitä. Nämä aineet eivät ole mitään pelkkiä karvaanmakuisia aineita vaan joukosta lyötyy niin metaboliaa häiritseviä aineita, syöpää aiheuttavia aineita ja alkionkehitystä häiritseviä aineita. Esim: Terpeenejä, alkaloideja, tanniineja, fenoleja...

Jos luumu tahtoo syödä vain kasveja niin ole hyvä. Ei se minua haittaa mutta voit jättää sen saarnauksen toiselle palstalle.

Originally posted by luumu

"Monipuolista ruokaa vaan: lihaa, kalaa ja maitotuotteita."

Kuulostaapa monipuoliselta. Monipuolisen ruokavalion voi koostaa monin tavoin. Kouluruokailulla ovat käytössä ravintoasiantuntijat.

Ja sehän näkyy kouluruoan laadussa. :david:

"Alkuperäiskansat ovat yleensä mukautuneet olosuhteisiin. Ja jos heidän ruokavalio tekee asian tyhjäksi niin moniko alkuperäiskansa kehitti langattoman viestinnän? Turhaa siis kai sekin... "

Itse asiassa kaikilla "alkuperäiskansoilla" lienee ollut langatonta viestintää. Puhe on langatonta. Ja jottei ihan hiuksia halottaisi, niin onhan niitä rumpuja, savumerkkejä, merkkitulia ym. Ihmisen luonne vain on sellainen, että se tahtoo kehittää kaikkea pitemmälle ja tehokkaammaksi. Kuten viestintää tai lihaksia. Tai ruokavaliota.

Vaikutat muuten itse kommentoivan melko tunnepohjaisesti.

Originally posted by Phat
Miksi punainen liha on anabolisempi kuin nämä muut proteiinilähteet? :confused: Mites hera ja vaikka maitotuotteet, myös näitä anabolisempi?

Kanasta ja kalasta puuttuu aminohappo alaniini, vaikka tämä ei olekaan välttämätön aminohappo aiheuttaa sen puute kataboliaa. Punaisen lihan anabolia perustuu sen rasvaan ja sinkkiin. Hyvälaatuinen hera oikeaan aikaan nautittuna puolustaa paikkaansa, mutta ei sillä kannata ruokaa lähteä korvailemaan. Maitotuotteet kohtuudella nautittuna ovat ok, mutta ongelmaksi muodostuu niiden sisältämä galaktoosi, joka aiheuttaa terveillekin vatsavaivoja. Vieläkin ongelmallisempaa on, että galaktoosi kuluttaa maksan ATP-varoja ja aiheuttaa proteiinisynteesin häiriintymisen!

Varmaankin on niin, että proteiini on ihmiselle tärkeää. Mutta jos liha on joskus ollut lähteenä tärkeä, olisi yhtä perusteltua väittää, että meidän pitää edelleen käyttää keihästä, kun se oli joskus merkittävä metsästyksessä tuon lihan ja sitä kautta proteiinin saamiseksi.

Jos ihmisen aivot olisivat kehittyneet keihäällä metsästämisen ansiosta, niin olisi perusteltua käyttää keihästä edelleenkin, jotta ihmisrotu oppisi entistä paremmin käyttämään aivojaan. Keihästely kehittää kuitenkin lähinnä sihtiä ja heittokättä. Aivot puolestaan ovat kehittyneet ehkä vaikkapa lihan optimaalisemman aminohappokoostumuksen vuoksi. Who knows!?

Sitä paitsi punaniskaa ei tarvitse sääliä. Punaniska kun ei tiedä paremmasta ja on sen vuoksi onnellinen. Oletko kuullut;"Tieto lisää tuskaa."

T: Hillbilly Joe

B12-vitamiinia saa vain eläinkunnan tuotteista.

Onko linssin aminohappoprofiili yhtä hyvä kuin esim. heran tai soijan?

Sekaravinnon syöjän on helpompi koostaa proteiinipitoinen ruokavalio. Soijan maku voi pidemmän päälle tökkiä(?)

Joidenkin lähteiden mukaan soija ei sovi miehille(?)

Originally posted by kekexx

Onko linssin aminohappoprofiili yhtä hyvä kuin esim. heran tai soijan?

Ei. Sillä saa yhdessä papujen, herneiden ym. kanssa tasapainotettua viljatuotteiden puutteellista aminohappokoostumusta.

ma otan vaan yhen esimerkin vegaanista:

http://www.veganbodybuilding.org/martin.htm

jos joku talla boardilla pystyy samaan mita Martin, niin nostan hattua.

ja sit yks esimerkki vegetaristeista:
www.ironmind.com/grippers.shtml
siella Hollen veljekset, maailman ehkapa vahvimmat otetreenaajat talla hetkella on kaikki vegetaristeja.

Nostin noi esiin koska otevoiman treenaajat kiinnostaa mua henkilokohtasesti.

taalla jo mainittiin Pearl ja Cahling vege bodareista, vegaaneista en niin tiia, ehkapa Mister O masters Jim Morris on kaikista tunnetuin vegaanikehonrakentaja ja sitten amatoorialottelijatasolla tormasin netissa www.veganbodybuilder.com

Tuosta martinista ja sen perunan puristeluista..

Itse kokeilin tuota ivanko super gripperiä Ranskassa joten ei se niin kova suoritus ole :), Ainoat "kovat" suoritukset tuossa ovat naulojen taivutus ja captains of crushereitten 3 sulkeminen.
Mutta kumarrukset pienelle perunan puristelijalle kuitenkin:worship:

hei juha, jos supergripper menee vahvimmilla asetuksilla, niin ei sulla varmaan pitka aika oo siihen etta saisit coc #3:n suljettua! Ainakin pitais sweep voimaa loytya. Treenaatko otetta vakituisesti?

joo toi martin sulkee sen coc #3:n kolmella sormella, arsyttavaa! :curs: ;)

mun mielesta toi 20kg:n plate curl on kanssa aika saavutus, vaikka yha useempi aija nayttaa siihen nykyaan pystyvan, enkkulainen David Horne vetaa silla jo noin 10 toistoa per kasi.

Ma en itse tajuu miten se saa murskattua raa'an perunan keski ja etusormen valilla, naulojen taivutukset on kanssa ihan omaa luokkaansa - tosin noi Hollen veljekset on siina kylla viela parempia.

Joo, pieni ja kevyt aija toi martin, aika hyva voimasuhde kun jatka veti yhden kaden tankomaastavedossa 175kg.

Originally posted by Taisteluahven
Kaikki tuollainen vegaanihömppä on vain huomiota hakevien kaupunkilaiskakaroiden pokkurointia ;)

Vedä poika hanskaan. Minä olin ihan maaseutukakarana 4 vuotta vegetaristi.

No niin, tännepä on hyvä laittaa jotakin. Eli:

Olen ollut lakto-ovo-vegetaristi 5,5 vuotta.Tämä johtuu periaate-paskanjauhantasyistä. Ja muutamasta allergiasta.

Ei tulisi mieleenkään tyrkyttää omaa ruokavaliota muille. Kai sitä saa ihminen päättää itse mitä syö.

Ja kyllä, on ihan PERKELEEN kova homma yrittää saada syötyä kunnolla treeniä ajatellen :wall:. Periaatteessa maitotuotteista tulee nykyisellään riittävästi proteiinia 75-kiloisen ukon ruokavalioon, mutta onkos tämä nyt taas kovin monipuolista?

Ja pitäisi vielä syödä niin maan perkeleesti. Ja vielä mainittakoon, että ruokalautanen harvemmin koostuu porkkanasta ja salaatista. Itse asiassa harvemmin sitä lautasta tulee edes kaapista otettua.

Vittuilua otetaan vastaan.

Originally posted by rafael30
Vittuilua otetaan vastaan.

No taalta tulee: miten vitussa se on sitten niin hankalaa? :curs:

ota nyt hyva mies selvaa asioista ettei ruokailu, jota nyt kuitenkin tehdaan useasti paivassa ja suht loppuelamamme, olis noin negatiivinen kokemus.

Itse oon ollu vegaani jotain 12-13 vuotta, painoo 98kg ja paivittain vedan noin 200-250g proteiinia, kaloreita en laske mutta kaiketi jossain 3500 paikkeilla. Ja ihan kasi sydamella voin sanoo etta taa on ihan hiton helppoo, ei mitaan hankaluuksia! Luulis etta lakto-ovo-mikalie on viela helpompaa ;)

Juha1, huomasin tuossa toisessa threadissa etta puhuit etta aiot hankkia CoC gripper #2:n, mutta tuossa aikasemmin sanoit etta Supergripperin sulkeminen kovimmalla asetuksilla ei oo kova suoriutus - naa on nyt vahan ristiriidassa, koska maailmassa ei oo montaa ihmista jotka voi sulkee supergripperin vahvimmilla asetuksilla. Unohtuko sulta toinen jousi? :confused:

Jos supergripper oli tosiaan iisi, niin unohda se #2, se on sulle ihan kun voita puristais...

Kaikkea kitaan niin kauan kuin suolta riittää. Koiralla on muuten aikalailla samat tottumukset eli kaikki käy ja kaikkea tarvitaan.

Originally posted by kasvisvoimaa
No taalta tulee: miten vitussa se on sitten niin hankalaa? :curs:

ota nyt hyva mies selvaa asioista ettei ruokailu, jota nyt kuitenkin tehdaan useasti paivassa ja suht loppuelamamme, olis noin negatiivinen kokemus.

No perkele! Tarkennetaanpas vähän. Itselläni ei ole mitään ongelmaa saada ruoasta tarpeeksi kaloreita/proteiinia. Joskus alkuun oli vaikeuksia muokata ruokavalio riittävän monipuoliseksi etenkin valkuaisaineiden kohdalta, tosin nyt kun tietoa on enemmän ei sitäkään probleemia enää ole.

Ongelmaa ei sinänsä ole kotioloissa, jos ei lasketa sitä pointtia että avokki ei muuta söisikään kuin lihaa jos saisi valita. Sen lisäksi ihmisiä vituttaa jos meikäläinen tulee kylään, koska useimmat ihmiset eivät osaa tehdä kasvisruokaa, vaikka meikäläiselle kyllä riittäisi vähemmänkin gourmet-henkinen sapuska.

Työpaikka/kouluruokailu oli ennen ongelmallista, mutta nykyisessä hommassa on helppo raahata omia sapuskoita mukana.

Onko Kasvisvoima näin, että et käytä lainkaan maitotuotteita? Annapa nyt tähän muutama hyvä proteiininlähde, niin olen kiitollinen. :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom