Vedätystä työpaikalla...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Pieni ongelma olisi, työpaikalla meikäläisen työpisteessa pari työkaveria vedettää hommia aika kiitettävästi. Meillä ei sinällään ole henkilökohtaista työnseurantaa, lähinnä vaan koko ryhmää voidaan tällä hetkellä seurata. Pistää vähän :curs: kun parilla henkilöllä se aika kuluu tupakalla ja paskaa jauhaessa. On jo ollut mietinnässä mennä TJ:n juttusille, kun alkaa v-käyrä kasvamaa huolella, mutta tätäkään ei viittis tehdä. Lähin esimies ei paljon näistä välitä, vittuilee lähinnä jostain turhanpäiväsestä.

Mitä te muut tekisitte tällaisessa tilanteessa? Jos suoraan sanoo, niin on varmasti muiden hampaissa ja silmätikkuna sen jälkeen. TJ puuttuu asiaan varmasti, mutta onko sekään sitten hyvä juttu? Toisaalta penniäkään ei ole minulla siinä kiinni, että ei muhun silleen mitään vaikuta. Mutta jossain vaiheessa tämä kupla varmasti vielä puhkeaa ja vähän on pelko perseessä, että syyt tulee sitten myös syyttömien niskaan. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse yrittäisin jutella ennemmin duunikavereiden kanssa suoraan kun menisin esimiehen/TJ:n juttusille. Paljon helpompi sopia keskenään kun, että TJ tulee näyttämään kaapin paikan. Sen jälkeen voi olla varma, että on silmätikkuna.

Minkä kokoinen ryhmä on? Ajattelin vaan, että jos on yli kymmenen hengen ryhmä, niin jotenkin anonyymisti TJ:lle viestiä vaan näistä joille työ ei maistu. Eivät tietäisi koskaan kuka ryhmästä heidät kärtsäsi :evil:

Ryhmän koko 7 henkilöä. Ja tiedän kyllä riskit mennä asiasta puhumaan yhtään kenellekään. Ja en todellakaan ole ainut jota tämä tilanna syö, en todellakaan.

jarkon kanssa samaa mieltä. Ei kannata heti kärkeen hommata vaikeuksia toisille (ja itselle). Rehellisesti sanot, että sua vituttaa tää homma ja se, että henkilökohtaista työpanosta ei voi mitata, vaan nää sällit tekee hallaa kaikille työporukan jäsenille.

Mä tiedän kuinka vittumaista tuo on, joskus olin sellaisessa paikassa hommissa missä ukot hävis 14.45-15.00 työpaikalta kotiin (työaika 15.30 asti). Kiva sitä sitten itse olla paikalla 15.30 ja koittaa tehdä hommia. Pomo ei varmaan huomaa mitään kun on poistunut työmaalta 14.30.. Työt on tasan tarkkaan siinä samassa tilanteessa missä hänen lähtiessä. No koko porukka siitä sitten vuoden jälkeen sai reippaasti paskaa, min ä muiden mukana. :angry:. Olis pitäny jätkien kanssa puhua asiasta. Ei ne voineet olla niin tyhmiä, etteivätkö olisi ymmärtäneet, että jossain kohtaa palautetta tulee.

Tulipa taas pitkä ja epäselvä teksi. Antaa olla, mä lähen kattomaan lätkää :skool:

Vaikuttaako tuo sluibailu teidän työtehtäviinne vai potuttaako tuossa vain se, että muut eivät tee mitään? Aivan varmaa on se, että jos tuosta lähtee viemään juttua eteenpäin herra isoherralle, keskustelematta asiasta ensiksi asianosaisten kanssa niin ilmapiiri tulehtuu pahasti. Ottakaa muiden työkavereiden kanssa asia puheeksi ja kertokaa fiilikset ja se, että jos homma ei ala toimimaan eri tavalla niin sitten siitä informoidaan ylöspäin. Mielummin tosiaan ottaa asian ensiksi puheeksi asianosaisten kanssa ja vasta sitten miettii jatkotoimenpiteitä.

Minun mielesta kannattaisi ottaa asia esille koko ryhman ollessa koolla ja keskustella siita. Ja jos ei asiat muutu niin rupea itsekin olemaan tekematta mitaan. Kiviakin kiinnostaa asenne voisi toimia tuossa tilanteessa. Olet vain siella tyopaikalla ja teet olevinaan niita toita.

Jos ne työkaverit olisi miehiä, olisi tämä asia paljon helpompi hoitaa puhumalla. Mutta kun ovat mua reilustikin vanhempia naisia ja tiedän jo kokemuksesta, että jos asian otan esiin, niin soppa on valmis ja kyttääminen ja paskanjauhanta alkaa saman tien.

Ja väkisinkin tämä vaikuttaa duuniin, toiset tekee siis enemmän. Paskanko väliä sillon kun on hiljasta, silloinhan pitääkin ottaa vähän löysemmin. Mutta kun kiireaikaankiin vedätellään jotta pääsee ylitöihin. Mun työmoraali on vielä senverran korkea, että itse en tohon kiireaikaan vedättämiseen pysty ja siksi tämä ehkä vituttaakin niin paljon. Ja kuten sanoin ja Jakob jo totesi, niin paskat sataa vielä syyttömien niskaan, ennemmin tai myöhemmin tän joku päättävä taho tajuaa.

Timba79 sanoi:
Jos ne työkaverit olisi miehiä, olisi tämä asia paljon helpompi hoitaa puhumalla. Mutta kun ovat mua reilustikin vanhempia naisia...
Joo, tää kyllä varmaan mutkistaa asioita. Melko varmaan tuo sluibailu on heille "saavutettu etu" jota sinä lähdet arvostelemaan. Itsekin ollut joskus tuollaisessa työpaikassa jossa työyhteisö koostuu vanhemmista naisista jotka ovat olleet talossa _kauan_ eikä heidän työtapoja kannata ottaa tarkastelun alle.

Hieman tulenarkaa on varmaan ottaa puheeksi mutta kuten sanoitkin, ennen pitkää homma tulee eteen...

Suoraa vaan TJ:n juttusille.
Mullakin on muutama astetta löysempi työkaveri ollut ja olen aina tokaissut työnjohtajalle, että mä esim. "maalaan kaks kertaa enemmän kuin nuo kaks kaveria yhteensä, enkä edes kuseta". Sen jälkeen on äijien vauhti "vähän" nopeutunut eikä niille ole tullut edes mieleen syyttää mua. Heh. :D
Pidemmän päälle vituttaa katsella laiskoja paskoja, jotka saavat vielä enemmän palkkaa kuin itse.

Timba79 sanoi:
Jos ne työkaverit olisi miehiä, olisi tämä asia paljon helpompi hoitaa puhumalla. Mutta kun ovat mua reilustikin vanhempia naisia ja tiedän jo kokemuksesta, että jos asian otan esiin, niin soppa on valmis ja kyttääminen ja paskanjauhanta alkaa saman tien

No tässä sitten on kädet täynnä paskaa...
Mulla on työkokemusta jo vuodesta -88 ja en ole ollut kuin kolmessa duunissa mutta kaksi ekaa niistä oli täysin miesvaltaisia ja mitään ongelmia ei ollut. Siellä puhuttiin asiat kerralla selviksi ja toimittiin sen mukaan. Mutta nyt kun olen sellaisessa duunissa jossa on myös naisia mukana niin voi sitä kyräilyä ja puukotusta. Voisin paljonkin kertoilla asiaa ja näkemyksiä mutta parempi olla hiljaa sillä joku duunissa voi jopa lukaista tämän...

Minkä takia ne hidastelee siellä työ paikalla? Voisko laiskottelun yks syy ola se että he ajattelevat että hommat ei ikäänkuin loppuis kesken jos vähän hitaammin tekee eli hommia riittäis ja potkuja ei tulis, vai mikä siinä on takana?

Saapas sanoi:
Suoraa vaan TJ:n juttusille
Pidemmän päälle vituttaa katsella laiskoja paskoja, jotka saavat vielä enemmän palkkaa kuin itse.
Ethän vaan ole kateellinen??? :piis:

No, teet aloitteen etta toitten tehostamiseksi jokainen raportoi paivittain mita on tehnyt. Ei pitais kenellakaan olla mitaan sita vastaan, ja jos jollain on, tyhmemmankin pitaisi tajuta kysya, etta minkahan takia rouva vastustaa ko. kaytantoa.

Omalla työpaikallani on kaksi vitun paavoa (pomon)naapureita! Jolle työ ei tunnu maistuvan ,mutta palkka on parempi näillä kahdella kun mulla vaikka olen kauemmin töitä tehny siin firmassa. Ja nyt olen alkanu tekemään töitä samaan tahtiin kun muut. Niin nyt tullaan kyselee mikä on kun homma ei meinaa edistyä. Sanoin pomolle suoraan että vittu nyt nähdään kuka niitä töitä täällä tekee. Ja nämä kasi paavoa oli todistamassa tilannetta. Kyllä oli pojat hiljasia.Mutta ei ne laiskat paskat siit mitään oppinu.Se kyllä vitutta jos muut luistaa hommistaan. :curs: :wall: Onneks on jo tiedossa toinen paikka!

neutraali sanoi:
Minkä takia ne hidastelee siellä työ paikalla? Voisko laiskottelun yks syy ola se että he ajattelevat että hommat ei ikäänkuin loppuis kesken jos vähän hitaammin tekee eli hommia riittäis ja potkuja ei tulis, vai mikä siinä on takana?

Enpä usko että on ainakaan potkut kenelläkään mielessä. Nämä kun ovat vakkareita ja meillä on myös määräaikaisiakin ja niitä muita hommiakin on ihan rästeiksi asti, eli ei ole siitä kiinni kyllä.

Kummastuttaa kun meilläkin hiljaa hyväksytään sen tupakointi taukojen ulkopuolella ja nämä tapaukset siihen helposti kuluttavat 30-60 min päivässä ja vielä kaikenmaailman juttelutuokiot päälle. Mitähän sanois TJ jos menisin ja ehdottasin, että saanko minä lukea pakkista tunnin päivässä työaikana kun tuntuu saavan siellä tupakalla kiellosta huolimatta käydä miten haluaa. Tuskin tulis lupaa, kun tuntuu joitakin rassaavan jo tää tauolla koneen ääressä istuminen.

Mutta muuten on työpaikka hyvä ja ei mitään liiallista selän takana kyttäämistä, mutta vähän on pelko perseessä, että siihen tämä meneen kun näin törkeästi tilannetta hyväksikäytetään.

DoDo sanoi:
Ethän vaan ole kateellinen??? :piis:
Mä kans mietin, että olenkohan, mutta en ole päässyt mietinnöissäni vielä kunnolliseen lopputulokseen.

Ei, en mä taida hirveän kateellinen olla, ennemminkin pidän yrityksen puolia.
Kai. :rolleyes:

Paskaako siinä. Kyllä pitää sanoa, jos joku tosissaan hiertää. Itse sanoin suorin sanoin helvetin isoille pomoille mikä on perseestä kun viime viikolla tuli lähtö kouluun harjoittelupaikasta. En usko, että on tosin takaisin menemistä... ;)

Mutta en aio tosiaankaan alkaa katsomaan sitä meininkiä, jos ja kun sinne joutuu menemään kuitenkin vakipaikalle töihin. Ei ikinä. Kyllä asioista pitää pystyä puhumaan suoraan.
Jos joku on ollut esim. projektiryhmässä laiska, on multa tullut palautetta: "sä olet laiska paska", eikä takaisin heti alkuun ole saanut kuin lakonisen toteamuksen, että "niin oon." Myöhemmin on kyllä syntynytkin tosin jotain.

(sanoo Narutumppu, jota kohtaan kaikki tuntevat syvää inhoa vielä vuosien jälkeenkin.. :lol2: )

Edit: Siksi toisekseen en ole töissä onnistunut edes ottamaan jostain luistajasta herneitä nenään, viime työssäkin lähin esimies ei käytännössä tehnyt mitään kuin ryysti kahvia ja hoiti juoksevat asiat, kun itse ryvin rasvassa ja hoidin koneet yms. konstruktiot kuntoon sillävälin, mitkä olisivat olleet sen hommia aivan yhtälailla. Ei harmittanut yhtään. Miksi, sitä en edes tiedä, kai oon sellainen tyyppi joka osaa saada sen tyydytyksen tehdystä työstä. Asia erikseen, jos se työ ei esim. valmistuisi aikataulussa sluibareiden takia.. :david:

Toihan kuulostaa aivan mun työmoraalilta. :) Eli duunissa pidetään 3h ruokataukoja, selaillaan kirjastossa milloin mitäkin, tullaan töihin kl.10-11. :) Lopulta sitten proffa tulee ja kehuu, että on ollut aikaansaava. :)

Ei mutta mua kyllä vituttaa sellaiset, jotka eivät saa mitään aikaiseksi. Eräskin jamppa duunissa oli viime futiksen MM-kisojen ajaksi roudannut telkkarin mukaan töihin... Se katto sitä periaatteessa sen 8h putkeen, heitti läppää maaleista muille ja lähti sitten himaan. Tyyppi ei oikeasti saanut mitään aikaiseksi moneen viikkoon. Siinä kyllä kasvo vitutus aika reippaasti.

Muunlaista vedätystä saan kyllä kokea lukausien aikana lähes päivittäin. Eli matikan kursseilla laskuharjoituksissa opiskelijat yrittää vedättää kopsaamalla kaveriltaan vastaukset... mikä siis on aivan normaalia. Mutta vedätystä sekin mun duunipaikalla. :) Tosin näitä tapauksia on helvetin hauska piinata silloin ainakin jos kyseessä on joku joka tulee ihan paskat housussa vääntämään vastausta kun pelkää jäävänsä kiinni.

Timba79 sanoi:
Kummastuttaa kun meilläkin hiljaa hyväksytään sen tupakointi taukojen ulkopuolella ja nämä tapaukset siihen helposti kuluttavat 30-60 min päivässä ja vielä kaikenmaailman juttelutuokiot päälle. Mitähän sanois TJ jos menisin ja ehdottasin, että saanko minä lukea pakkista tunnin päivässä työaikana kun tuntuu saavan siellä tupakalla kiellosta huolimatta käydä miten haluaa. Tuskin tulis lupaa, kun tuntuu joitakin rassaavan jo tää tauolla koneen ääressä istuminen.

Entisenä sauhuttelijana täytyy sanoa että tunnin välein tuli töissä poltettua. Eikä juuri kukaan valittanut koskaan tosin jätin kahvitauot sitten pitämättä. Yksi paskiainen nyt kitisi noista röökitauoistakin. Jotenkin olis varmaan parempi hoitaa vaan omat hommansa eikä puuttua toisten tekemisiin. Ei siitä yleensä kukaan tykkää vaikka kuinka hienosti koittaa asiansa esittää. Parempi pitää vaan turpansa kiinni on mun neuvo jos et halua itsellesi vaikeuksia. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom