Vatsoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K.Maga
  • Aloitettu Aloitettu
Mun mielestä vatsojen teosta ei löydy tapaa mikä toimii kaikille.. Lähinnä kaikkien pitää löytää se oma juttunsa mikä toimii. Jotkut vääntää joka toisen treenin jälkeen vatsoja ja jotkut kahen viikon välein ja molemminpien tyylien taittajilta saattaa silti löytyä kunnon 6-pack. Itellä on lähes päähänpinttymä vatsojen kanssa että pakko näkyä joten on tullu kokeiltua helv monia eri tyylejä. Nyt oon jämähtänyt siihen että kerran viikossa etu- ja kerran viikossa sivut ja on toiminut hyvin. Liikkeitä teen aina 2 ja molemmissa 3 sarjaa. Etuvatsoille toimivat mulle rutistukset penkinreunalla istuen (35-30-25 toistoa 30sec palautukset), rutistukset maaten samanlaisilla toistoilla, Rutistukset taljassa ja Jalkojen nostot tyyliin 15-15-15 ja jälleen 30 sec palautukset.

Onko kukaan muuten koskaan kokeillu sellaista vatsalihastestiä? Siinä tehdään perus istumaannousua, ja niitä toistoja tehdään nauhalta kuultavan tahdin mukaan. Se tahti kiihtyy aina tasaisin väliajoin, eli loppuakohden se tahti alkaa jo olla murhaavan kova. Mietin vain, että jos sellaista tekis vaikka kerran pari viikossa, niin saattais olla vatsa suhteellisen hyvässä kunnossa jo parin kuukauden päästä. Itse suoritin liikuntadiplomin yhteydessä tämän ja sain tehtyä lähes 200 vatsaa erittäin tiuhaan tahtiin. Omasta mielestä ihan kelpo suoritus.

rilliturpa sanoi:
Onko kukaan muuten koskaan kokeillu sellaista vatsalihastestiä? Siinä tehdään perus istumaannousua, ja niitä toistoja tehdään nauhalta kuultavan tahdin mukaan. Se tahti kiihtyy aina tasaisin väliajoin, eli loppuakohden se tahti alkaa jo olla murhaavan kova. Mietin vain, että jos sellaista tekis vaikka kerran pari viikossa, niin saattais olla vatsa suhteellisen hyvässä kunnossa jo parin kuukauden päästä. Itse suoritin liikuntadiplomin yhteydessä tämän ja sain tehtyä lähes 200 vatsaa erittäin tiuhaan tahtiin. Omasta mielestä ihan kelpo suoritus.

meillä oli liikunta tunnilla sama testi joskus kauan sitten.. tais mennä vähän päälle sata toistoa

Huhtamo sanoi:
suosittelen, kokeilkaa ihmeessa edes yhdet treenit ja kertokaa mielipiteitanne. Sori kun tuli nain epaselva kirjoitus, mutta en tieda miten olisin taman paremmin selittanyt.

noh ei toi kirjotus nyt niin sekava ollut. ja tosiaankin toimii. tuska on aivan kauhea tuossa kohdan aikana. suosittelen muillekkin tätä ohjelmaa.

Tuo Huhtamon vatsalihas-treeni on todella hyväntuntuinen, kun sen tänään ensimmäisen kerran tein. Vatsa meni täysin "pumppiin".
Tätä alan tekemään kerran-kaks viikossa.

Vatsoista kun kerran kirjotellaan niin onko kellään teistä menny ikinä vatsa kramppiin kovan reeniin jälkeen?? Ku tossa toissapäiväsen reenin jälkeen oli seuraavana päivänä aina välillä vatsa kipee ja on vieläki. Tulee aina välillä sellasia vatsanväänteitä :/ En tiedä sit että liittyykö jotenki umpisuolileikkaukseen joka oli 3 viikkoo sitten, eli jo jonkin aikaa sitten..

Ajattelin vaan että se ois voinu siitä reenistä johtua ku tein jalkojen nostoja sekä sitten lisäpainoilla vatsoja ja kotiinpäästyä viimesillä voimilla vielä voimapyörällä pari sarjaa vaikka oli jo edellisestä reenistä vatsat kipeet.

Koittakaa nyt saada selvää:D

EDIT: Eli jos jollain kokemusta niin mimmosia oireita on ollu??

Crossmx sanoi:
Tuo Huhtamon vatsalihas-treeni on todella hyväntuntuinen, kun sen tänään ensimmäisen kerran tein. Vatsa meni täysin "pumppiin".
Tätä alan tekemään kerran-kaks viikossa.
Muistakaa nyt, että vatsat on samanlainen lihas kuin muutkin lihakset, eli sekin tarvitsee kovempiakin sarjoja. Eihän kukaan tee säännöllisesti vaikka hauiksille tollasta treeniä. Koitan siis sanoa, että se ei välttämättä tarkoita, että tyyli on hyvä jos se tuntuu pahalta.

samout sanoi:
voimapyörä on mun mielest paras laite vatsojen tekoon.
hoplaalle:
http://www.harjoittelu.net/voimapyora-p-140.html

edit: hintaa on tos linkissä 8e liikaa..
Mitä järkeä hommata joku tollanen erillinen laite, kun saman homman voi hoitaa salilla rullailemalla levytangolla? Maksaakin 17.90e vähemmän.

Ps. Toi linkki taidetaan laskea mainokseksi, koska on suoraan toisen nettikaupan sivuille.

Powerhousu sanoi:
Mitä järkeä hommata joku tollanen erillinen laite, kun saman homman voi hoitaa salilla rullailemalla levytangolla? Maksaakin 17.90e vähemmän.

Laiskuutta luultavasti. Itse aina koen sen levytangon kanssa voimapyoran tekemisen hieman vaivalloiseksi, kun pitaa etsia hyva paikka ja laittaa kiekot. Tama siis verrattuna siihen, etta loytyisi tollainen valmis vehje.

Levytangolla kuitenkin aina teen, mutta jos loytyy ylimaaraista rahaa niin mikas siina.

Tuollainen olisi mun mielesta ihan hyva loytya salin puolesta.

Powerhousu sanoi:
Muistakaa nyt, että vatsat on samanlainen lihas kuin muutkin lihakset, eli sekin tarvitsee kovempiakin sarjoja. Eihän kukaan tee säännöllisesti vaikka hauiksille tollasta treeniä. Koitan siis sanoa, että se ei välttämättä tarkoita, että tyyli on hyvä jos se tuntuu pahalta.

Aamen!

Kummastuttaa tää vatsalihasten treenaaminen kyllä ihan pirusti. Tuntuu että porukka tekee vaan jotain 3x20 istumaannousuja tjsp. saadakseen hyvän pumpin. Lihas mikä lihas, kyllä vatsatkin tarvitsee säännöllistä ja progressiivista treeniä kehittyäkseen. Ja ihan oikeasti, vaikka vatsat ei paistaisikaan sieltä rasvan alta hirveesti, ne on silti PIRUN tärkeät lihakset ja niitä pitäis treenata ihan muutenkin kuin ulkonäön takia. Kannattaisi perehtyä hieman vatsalihasten anatomiaan ja treenata kaikki vatsalihakset perusteellisesti, eli vaikka samalla tavalla kun Gillyanne (kiertävät, kyljet, suorat). Ja unohtakaa pumppi ja pitkät sarjat, ihan hyvin voi tehdä alle kympinkin sarjoja vattoille lisäpainoilla.

Voimakkaat vatsalihakset rokkaa.

Onko järkevää tehdä vatsoja joka päivä vai kannattaako tehdä vaikka joka toinen päivä. Et kehittyykö ne nopeempaa jos tekee joka päivä vai joka toinen päivä?

joels sanoi:
Onko järkevää tehdä vatsoja joka päivä vai kannattaako tehdä vaikka joka toinen päivä. Et kehittyykö ne nopeempaa jos tekee joka päivä vai joka toinen päivä?

Onko järkevää tehdä rintaa joka päivä? Kehittyykö rinta paremmin jos treenaa joka päivä vai joka toinen päivä?

joels:

Kaikki riippuu siitä miten kovaa ne vatsat treenaa. Jos vedät kunnolla räkä poskella kunnon vastuksella oikein kunnon treenin, niin riittää kerta viikossa. Jos teet vähän löysemmän treenin ja vähemmän sarjoja, niin pari kertaa viikossa on hyvä. Useammin en edes tekisi. Tarvitsee vatsatkin palautumisaikaa kehittyäkseen.

Eli varmaan mun kannattaa tehä vaan pari kertaa viikossa kun teen aina 3X30 istumaan-nousua ja 3X30 jalkojen nostoa ja joskus vielä siinä samalla 2X30 kiertovatsaa

joels sanoi:
Eli varmaan mun kannattaa tehä vaan pari kertaa viikossa kun teen aina 3X30 istumaan-nousua ja 3X30 jalkojen nostoa ja joskus vielä siinä samalla 2X30 kiertovatsaa
Onhan tossa aika paljon. Mutta sinuna miettisin myös sitä, että onko kovin järkevää tehdä vatsoillekaan noin pitkää sarjaa? Et kai sä rinnalle tai selällekään tee noin pitkiä sarjoja? Ei vatsat niistä eroa. Saahan noilla poltteen, mutta se ei aina ole yhtä kuin kasvu. Enkä tarkoita, että sarjat pitää jättää kesken, vaan ota mukaan lisäpainoja tai muuta tekniikkaa niin, että et yksinkertaisesti saa yli 15 toistoa. Sillä ne vatsat oikeasti kasvaa. Ei noi pitkät sarjatkaan turhia ole, mutta tehokkaampi on aina tehokkaampi.

Vatsat kannattaa tosiaan tehdä kuten muutkin lihakset. Jos treenaa nelijakoisella, niin riittää periaatteessa kerta viikossa. Tosin ne palautuu kohtuu nopeasti kuten pohkeetkin ja moni treenaa molemmat kahdesti hyvin tuloksin. Mutta jos treenaa vaikka koko kroppa kerralla, niin loogista on tehdä ne vatsatkin sillon joka treenissä ja tietysti silloin sarjoja tulee kerralla vähän.

K.Maga sanoi:
Tätäkin aihetta on varmaan koluttu ennenkin,mutta niin paljon tulee erilaisia näkemyksiä ainakin eri foorumeilla,että katsotaan miten täällä käy;)

Eli onko järkeä treenata vatsoille jotain 50 tai peräti 100 toiston sarjoja.
Ja kuinka usein sitä vatsaa nyt pitäis treenata?
Kun yksi sanoo,että kerta vkossa riittää,toinen taas että joka päivä...
Entä onko tie sixpackkiin ainoastaan lisäpainotreenin kautta (ja tiedän kyllä että muutkin asiat kuten ruokavalio pitää olla kuosissa).Jotenkin vaan ainakaan itse en saa esim. useimpia vatsakoneita hyvin tuntumaan.Ainoa miten saa hyvät poltot pakkiin on tyyliin 50-100 toistoa tai sitten jotain rutistuksia todella hitaasti.Vatsakoneissa tai taljassa narulla vatsat tuntuvat vaan kaikkialla muualla.Toki vika voi olla tekniikassakin,mutta olen tehnyt niin pienillä kuin isoilla painoilla.
Vinot vatsat saa varsin hyvin tuntumaan koneessa,siinä ei probsia.

Alavatsoja olen koittanut tehdä taljassa lisäpainoilla,mutta liike kyllä tuntuu enemmän käyvän nivusiin ja jalkoihin...oisko tähän vinkkejä?
Tosin aika hyvin on pelannut jalkojen nostot hitaasti,kädet niskan takana ja jos vielä lisää jalkojen ollessa ysikympin kulmassa sen pienen lantion noston ylöspäin,niin aika hyvin tuntuu.

Hakisin enemmän kuitenkin kestävyyttä kuin voimaa vatsoihin,mutta mikä on järkevä määrä tehdä,ettei tee liikaa...
Jossain kolossa tein kolme kertaa viikossa,kerran viikkoon alavatsat ja kaksi kertaa tavalliset (ja kiertävät).Toistoja tuli tuolloin per kerta n.350.
Silti vatsat ei tuntuneet kipeiltä seuraavassa treenissä eli en tuntenut että lihakset ei olisi ehtinyt palautua.

Mä en ole itse ikinä treenannut vatsoja kuin Rocky Balboan tyyliin täysiä, perille asti, vielä 10 lisää, ei katumiksia- tyylillä ja aina menee vatsat hyvin, ja kovat on kuin kivet (en nyt ylistä itseäni, kunhan sanon). Tietysti jos ei ole syönyt mitään niin eihän niitä vatsojakaan voi treenata.

Jos teen omalla painolla perus vatsaliikkeet ensin, niin yhteensä tulee reilusti yli 1000 toistoa per treeni. Jos taas aloitan vatsanrutistajalla niin tietysti teen siinä vaan jotain 20-60 toiston sarjaa loppuun asti jonka jälkeen ei omalla painolla pysty tehdä seinää vasten jalkanostoja suorin jaloin ja vatsanrutistajia kovinkaan paljoa. Sitten se, että jokainen sarja on pudottavaa ja polte on kova jokaisen sarjan jälkeen.

Ei ole valittamista. Vatsat ja pohkeet voit tehdä supereina ja täysiä ja hullun lailla aina omasta mielestäni. Mutta niillekin on palautus tosi tärkeä juttu. Teen vatsat jalkapäivänä ja välipäivänä, eli teen vatsat siinä 2-3 päivän välein

Kovarääpäle sanoi:
, ja kovat on kuin kivet (en nyt ylistä itseäni, kunhan sanon). Tietysti jos ei ole syönyt mitään niin eihän niitä vatsojakaan voi treenata.

kova ei ole synonyymi sanalle iso, ja tässä tapauksessa ei varsinkaan sanalle vahva.

en näe sun vatsatreenissä mitään hyvää. ainakaan jos haluat vahvat ja isot vatsalihakset.

Back
Ylös Bottom