Vatsatreenit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikko_P
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon ihmetelly tota voimapyörä hommaa, kun treeni kaverin kanssa kaikkia muita vatsaliikkeitä pystyy tekemään samoja sarjoja samoilla painoilla, mutta en pysty tekemään voimapyörällä edes polviltaan yhtään toistoa, kaveri vetelee ihan kunnon sarjoja, missä vika, heikot sisemmät vatsalihakset ?

Kaikki ei aina ole kiinni syvistä vatsoista vaikka osa niin väittääkin. Sulla on luultavammin liian heikot latsit kuin syvät vatsat.

Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, että mistä johtuu, että vatsa pullottaa entistäkin enemmän vatsatreenien jälkeen?

Jos voimapyörän suorittaminen rupeaa olemaan latsien voimasta kiinni niin kyllä sitten tekniikka on ihan päin persettä.

Voimapyörän ala-asennossa latsit ovat ehkä suurimmassa jännityksessä ja venytyksessä.

Katso vaikka googlesta latsien anatomiaa, sitten mieti kuinka suuressa osassa ne ovat voimapyörässä.

Ja sitten muistetaan se fakta että latsit kuuluvat myös "coren" lihaksistoon, ja muutenkin ojentavat ja stabiloivat lannerankaa.

Voimapyörän ala-asennossa latsit ovat ehkä suurimmassa jännityksessä ja venytyksessä.

Katso vaikka googlesta latsien anatomiaa, sitten mieti kuinka suuressa osassa ne ovat voimapyörässä.

Ja sitten muistetaan se fakta että latsit kuuluvat myös "coren" lihaksistoon, ja muutenkin ojentavat ja stabiloivat lannerankaa.

Tää on aivan totta. Voimapyörä ei ole 100% vatsaliike, ja varmaan ei kovin monikaan liike ole.

No jo on kummallinen vatsaontelon paineharjoitus, kun pitää vatsaa pullistella ulospäin! Kyllä poksingissa ym. tehdän harjoituksia joissa esim. treeni kaverit juoksee vuorollaan vatsan yli, tiputellaan kuntopalloa vatsanpäälle jne. tarkoituksena nimenomaan opettaa tuota keskivartalon paketiksi vetämistä ja hengityksen rytmittämistä iskun vastaanottamiseksi. Mutta enpä huonolla huumorillakaan keksi miksi ihmeessä pitää vatsaa pullistella ulospäin ja mitä tuo päällä seisoskelu tuohon ylipäätään auttaisi.

Voithan tuota kokeilla itsekkin miten ne paineet sinne kroppaan otetaan. Pullista vatsaa ulospäin voimakkaasti ja anna kaverisi vetää alakoukku/suora sinne kummun tienoille ja jahka olet keräillyt itsesi lattialta, niin kokeileppa samaa vetäen vatsa paketiksi ja iskua vastaanottaessasi tee ns. vastustettu ulospuhallus. Huomaatko eron?

Mutta mitäpä minä neuvomaan, jos mikäli sikäli joku haluaa makoilla lattialla vatsaa ulospullistellen kaveri vatsanpäällä seisokellen, niin siitä vain. Huvit ne on hullullakin.

Kyseessä on VOIMANOSTOA tukeva harjoite, ei nyrkkeilyä.
Voimanostossa kun käytetään nostovyötä ja silloin vatsaa pusketaan nimenomaan ulospäin niin kovalla paineella vyötä vasten kuin suinkin mahdollista. Silloin mies pysyy parhaiten kasassa muutama sata kiloa rautaa niskassa. Iskukestävyys nyrkkeilyssä on täysin eri asia.
...joskin olen sitä mieltä, että kyykyt ja mavet on ihan riittävästi harjoitusta vatsaontelon paineelle enkä tuollaiselle "eristävälle erikoisliikkeelle" ihan hirveästi tarvetta näe.

Asiaa auttaa hahmottamaan myös se, kun miettii, että mikä on käsivarsien liikerata pull overissa ja mikä se on voimapyörässä ( = sama ).

Juuri siitä syystä voimapyörä on kurkoliike, kun se on "kokovartaloharjoite".

Jaa'a, no aina sitä oppii jotain uutta. Enpä ole moisesta harjoituksesta koskaan kuullutkaan, vaikka jokusen voimailijan kanssa on tullut treenailtua, keskusteltua, niitä ohjailtua jne. Mä olen aina ymmärtänyt, että ne ketkä vyötä käyttää, puristelee ihan riittämiin sitä vastaa vyötä vasten jo nuissa kyykkyissä/vedoissa, ettei moiselle erikseen pullistelulle enää tarvetta ole.

Muutoinkin se vatsan pelkkä ulostyöntäminen ei oikein kuvasta mun makuun yhtään sitä, miten ne paineet otetaan. Olipa sitten käytössä vyötä taikka ei. Tieten tässä nyt voi olla taas näkemys ero siinä, mitä kukakin nyt sitten sillä ulos pullistamisella tarkoittaa. Aivan kuten esim. vatsan napakaksi vetämiselläkään, jonka senkin voi ymmärtää jonnin sortin stomach vacuumina, mitä se ei todellakaan ole.

Jaa'a, no aina sitä oppii jotain uutta. Enpä ole moisesta harjoituksesta koskaan kuullutkaan, vaikka jokusen voimailijan kanssa on tullut treenailtua, keskusteltua, niitä ohjailtua jne. Mä olen aina ymmärtänyt, että ne ketkä vyötä käyttää, puristelee ihan riittämiin sitä vastaa vyötä vasten jo nuissa kyykkyissä/vedoissa, ettei moiselle erikseen pullistelulle enää tarvetta ole.

Muutoinkin se vatsan pelkkä ulostyöntäminen ei oikein kuvasta mun makuun yhtään sitä, miten ne paineet otetaan. Olipa sitten käytössä vyötä taikka ei. Tieten tässä nyt voi olla taas näkemys ero siinä, mitä kukakin nyt sitten sillä ulos pullistamisella tarkoittaa. Aivan kuten esim. vatsan napakaksi vetämiselläkään, jonka senkin voi ymmärtää jonnin sortin stomach vacuumina, mitä se ei todellakaan ole.

Asiaa käsitellään mm. Dave Taten artikkelissa "Squat 900 Pounds"
http://www.t-nation.com/free_online...=3E06985DBD52211FE5AF33B6AA42A029-mcd02.hydra

Secret #7: Learn to use your belly!

I've caught more shit over this than any other aspect of training. But the truth is that every big squatter I know has learned how to use his abdominals while squatting. You must learn how to breathe into your belly. You want to pull as much air as you can into your belly, then flex and force your abdominals out.
...
Filling your belly with air will also create a larger torso and give you a bigger base of support from which to drive. Ever wonder why those with bigger waists squat so much? Think about it. We want as much tightness and support as we can get from the gross muscles of the spinal errectors, abdominals, and obliques.

(tämä vain lyhyt pätkä, kannattaa lukea koko artikkeli)

Ensimmäistä kertaa kun itse kokeilin tätä tyyliä keskikropan jännittämiseen kyykyissä, niin heti huomasi, että on HUOMATTAVASTI vakaampi asento ja keskikroppa pysyy paremmin kasassa isojenkin rautojen kanssa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
T-101: -Juu, olen mä tuon Taten jutun joskus tavannutkin läpi. Enkä millään muotoa epäile, etteikö mies tietäisi mistä puhuu. Hyvin pitkälti samoilla linjoilla, mutta tuo vatsan pullistelu nyt vaan kuulostaa mun makuun varsin hullulta. No, jaaritellaan nyt kuiten samat löpinät mitä on tullut ennekin jaariteltua, ihan vaan vaikka lämpimikseen.

Mun makuun nyt vaan on merkillistä, miksi ne paineet pitäisi ottaa erilailla vyötä käyttäessä kuin ilman? Mä kun olen käsittänyt, että se vyö on lisätukena, ei pääasiallisena tukena nostoissa. Ymmärtääkseni ne keskikropan paineet tulee aktivoimalla lantion pohjanlihat ja poikittaiset vatsat, tuota kauttahan se selän syvät stabilaattyoriktin sitten aktivoituvat. Vastapainen lantionpohjanlihoille ja poikittaisille vatsoille sitten pallealla puristamalla. Siis se syvän korsetin setti noin. Tuohon kun puristaa pintalihat tiukaksi, niin jo alkaa olemaan tiukka ja pitävä paketti kasassa ainakin omaan makuun. Jos ilman vyötä pullistellaan pallealla ulospäin, niin kyllä ainakin henk. koht. ne paineet oli ja meni. Miksei niitä paineita voisi vyön kanssakin ottaa samoin kuin ilman vyötä, eli ensin syväkorsetti tiukaksi ja sitten pinnallisilla puristaa ne lisäpaineet vyötä vasten?

Vyötä kun en käytä enkä sen käyttö kenelekkään erikseen opasta taikka ohjaa, niin voi olla että mä vaan olen kujalla sen käytöstä. Ei nuita selkävaivoja kyllä ole ollut niilläkään, jotka syystä tai toisesta mua uskovat miten reenailla. Päinvastoin, jokunen päässyt niistä jopa eroonkin mun ohjein, mukana myös nuita riskimpiä kavereita. Ohjeet riskeille siis ihan muusta kuin vyönkäytöstä... keskikropan kikkailuista sitten senkin edestä.

Mutta kuten yleensäkin, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Olen aika varma että saan suht hyväkuntosen heebon koutsattua alle kuukaudessa tekemään suorin jaloin voimapyörällä toistoja. Eli ei se niin hc-suoritus ole jos ei lähtötaso ole aivan infernaalisen surkea.

Kunhan mun tassu paranee niin treeniin lähtee yhdellä jalalla tehtävä voimapyörä. Siinä on kiertoliikkeen vastustus samassa, ja veikkaan että alkaa olla niitä äärirajapäkkiliikkeitä mitä tarvii koskaan nitkutella että pysyy koko iän core kuosissa.
Ihan nyt provoomatta haluaisin kuulla, millasella progressiolla lähtisit treenaamaan mainittua liikettä? Itse teen puhtaita toistoja n. 15 kpl 10kg limppu niskassa polviltaan, mutta suorilta tehtynä tuntuu jotenkin utopiselta. Muutama kerta tullut kokeiltua seinää vasten puolikkaita toistoja. Joku ramppi olisi tietysti kova sana varmaan tässäkin. Tyytyväinen olen kyllä vatsojen kehitykseen polviltaankin tehtynä, mutta olisihan tuo komia taito osata

Mulla sattuu alaselkään usein voimapyörässä, että teenkö jotenkin väärin vai onko vaan heikot lihakset? Kipu lieventyy ja lähtee kokonaan 5-8 toiston jälkeen. Olen kyllä kattonut miten se tehdään ja ottanut salilla konkareiltakin neuvoja, että olen ainakin luullut tekeväni oikein.

Mulla sattuu alaselkään usein voimapyörässä, että teenkö jotenkin väärin vai onko vaan heikot lihakset? Kipu lieventyy ja lähtee kokonaan 5-8 toiston jälkeen. Olen kyllä kattonut miten se tehdään ja ottanut salilla konkareiltakin neuvoja, että olen ainakin luullut tekeväni oikein.
Sulla pääsee selkä taipumaan notkolle, se johtuu joku voiman puutteesta tai sitten et tiedosta itse asiaa.

Ihan nyt provoomatta haluaisin kuulla, millasella progressiolla lähtisit treenaamaan mainittua liikettä? Itse teen puhtaita toistoja n. 15 kpl 10kg limppu niskassa polviltaan, mutta suorilta tehtynä tuntuu jotenkin utopiselta. Muutama kerta tullut kokeiltua seinää vasten puolikkaita toistoja. Joku ramppi olisi tietysti kova sana varmaan tässäkin. Tyytyväinen olen kyllä vatsojen kehitykseen polviltaankin tehtynä, mutta olisihan tuo komia taito osata

Lyhyesti:

1) staattisia pitoja ilman rullaa max 5sek 2-3h välein "romahduspisteessä" eli siinä missä voimapyörän kanssa romahtaa alaselkä = formi kusee = feilaa, westside barbell gymnastics thredissä selitin jollain sivulla tarkemmin tän toteutuksen, mutta ei se nyt kovin rakettikirurgiaa ole.
2) yhdesti tai kahdesti viikossa 1-2 toiston sarjoja viistoramppia/mäkeä pitkin toistoja suorin jaloin.

Lyhyesti:

1) staattisia pitoja ilman rullaa max 5sek 2-3h välein "romahduspisteessä" eli siinä missä voimapyörän kanssa romahtaa alaselkä = formi kusee = feilaa, westside barbell gymnastics thredissä selitin jollain sivulla tarkemmin tän toteutuksen, mutta ei se nyt kovin rakettikirurgiaa ole.
2) yhdesti tai kahdesti viikossa 1-2 toiston sarjoja viistoramppia/mäkeä pitkin toistoja suorin jaloin.

Ei kyllä kuukausi riittäisi siltikään. Vaatii yleisesti vahvan coren jo alkuunsa et polviltaan kykenee tekemään kelvollista sarjaa.

Maastanousu kämmensyrjille ja päkiöille toimii myös erinomaisena harjoitteena mikäli halajaa voimapyörää tehdä seisten.

T-101: -Juu, olen mä tuon Taten jutun joskus tavannutkin läpi. Enkä millään muotoa epäile, etteikö mies tietäisi mistä puhuu. Hyvin pitkälti samoilla linjoilla, mutta tuo vatsan pullistelu nyt vaan kuulostaa mun makuun varsin hullulta. No, jaaritellaan nyt kuiten samat löpinät mitä on tullut ennekin jaariteltua, ihan vaan vaikka lämpimikseen.

Mun makuun nyt vaan on merkillistä, miksi ne paineet pitäisi ottaa erilailla vyötä käyttäessä kuin ilman? Mä kun olen käsittänyt, että se vyö on lisätukena, ei pääasiallisena tukena nostoissa. Ymmärtääkseni ne keskikropan paineet tulee aktivoimalla lantion pohjanlihat ja poikittaiset vatsat, tuota kauttahan se selän syvät stabilaattyoriktin sitten aktivoituvat. Vastapainen lantionpohjanlihoille ja poikittaisille vatsoille sitten pallealla puristamalla. Siis se syvän korsetin setti noin. Tuohon kun puristaa pintalihat tiukaksi, niin jo alkaa olemaan tiukka ja pitävä paketti kasassa ainakin omaan makuun. Jos ilman vyötä pullistellaan pallealla ulospäin, niin kyllä ainakin henk. koht. ne paineet oli ja meni. Miksei niitä paineita voisi vyön kanssakin ottaa samoin kuin ilman vyötä, eli ensin syväkorsetti tiukaksi ja sitten pinnallisilla puristaa ne lisäpaineet vyötä vasten?

Vyötä kun en käytä enkä sen käyttö kenelekkään erikseen opasta taikka ohjaa, niin voi olla että mä vaan olen kujalla sen käytöstä. Ei nuita selkävaivoja kyllä ole ollut niilläkään, jotka syystä tai toisesta mua uskovat miten reenailla. Päinvastoin, jokunen päässyt niistä jopa eroonkin mun ohjein, mukana myös nuita riskimpiä kavereita. Ohjeet riskeille siis ihan muusta kuin vyönkäytöstä... keskikropan kikkailuista sitten senkin edestä.

Mutta kuten yleensäkin, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Monesta pointista olen samoilla linjoilla kanssasi ja ainoa asia mistä tunnut olevan tässä asiassa "kujalla" vyön suhteen on se, että tämä tekniikka mitä tuossa edellä kuvailin (sekä Tate artikkelissaan) koskee VOIMANOSTOA / VARUSTE VOIMANOSTOA. Eihän se vyö nyt sentään pääasiallisena tukena ole, mutta tarkoitus on kuitenkin maksimoida kaikki hyöty mitä varusteista saadaan... toisin kuin perustreenaajien (ei kilpailijoiden) kanssa joilla nimenomaan korostetaan sen oman korsetin käyttöä.

Ja siitä olen täysin samaa mieltä, että perustreenaajille on aina eduksi jos vyötä ei tarvitse käyttää. Kun taas voimanostossa kaikkea mahdollista käytetään niissä puitteissa mitä säännöt sallii ja olemassa olevista varusteista otetaan kaikki mahdollinen irti (jos olisi sallittua, niin siellähän laitettaisiin vielä toinenkin vyö päälle). Ja sehän on ihan luonnollista, että varusteen kanssa (oli se sitten vyö tai penkkipaita) on nostotekniikka erilainen kuin mitä se on ilman varustetta. Eikä se vatsa varsinaisesti pullistu silmin nähden (koska vyö on siinä), mutta sellainen fiilis notajalle tulee.

On täysin eri asia pitää "paineet" keskikropassa ja korsetti tiukkana kun tekee kyykysarjaa 150 kilolla kuin ottaa vyöllä ja trikoilla maksimiykkönen 300 kilolla. Voimanostoharjoitteluun liittyy paljon muitakin merkillisiä asioita... :D

T-101: -Kuten jo sanottuakin, ilmeiseen tuo paineidenotto ja pito on sitten vyöllä ja trikoilla nostajille sitten ihan eri toimenpide kuin ilman remeleitä nostavalle. Ihan loogistahan tuo on, mutta eipä nuita ole tullut mietittyä, kun en tuota varustenostelusta mitään ymmärräkkään. Ne remeleet kun on jo joillain sälleillä riskimpiä kuin minä nykyään :D Joten enköhän mä jatkossakin pysy ohjeineni ja ajatuksineni siellä peruskuntoilun ja voimailun osalta raakanostelun parissa, siellä kun riittää kun tietää miten kroppa toimii ja voima tarttuu, eikä tarvi arpoa miten mitäkin vermelettä oikein käytetään ja miten siitä parhaat tehto irti saa.

Mutta taitaapi mennä jo sen verta ohi ketjun aiheen, että jääköön tää keskustelu vaikka toiseen ketjuun. Jatketaan tässä vatsareeneistä itsessään.

Suositut

Back
Ylös Bottom