Vatsatreenit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikko_P
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
DragonFlagit ovat kyllä yli voimaisesti parhaita syvien kasvattajia

Jaa-a. No, ehkä on, ehkä ei. Täytyy varmaan alkaa panostaan siihen että vetää sitä napaa kunnolla sisään. Muuten se tuntuu menevän vaan ihan 100% yläpalikoille (siis ihan yläpalikoille, tuntuu että alavatsat ei tee mitään).

Bilateraaleissa joutuu keskittyyn niin satasella etten pudota kuulaa/tankoa naamalle, pari kertaa meinas alkuun käydä juurikin näin. Mahtifiilis kun viimehetkellä kerkeää siirtää pään pois nyrkkeilytyyliin ja 48kg rautaa tärähtää korvan viereen.. Vois suosiolla tehdä penkillä bodylevereitä.

Oon funtsinu, että oisko paras syvien lihasten kasvattaja joku staattinen älyttömän raskas stabilisaatiopito, tyyliin smithissä pitäis pystypunnerruksen yläasentoa lukittuna 110% raudoilla.

Tai esim toi JTOn inspiroima mavelukitus, että otetaan smithiin 70% maveykkösen raudoista ja liikutaan noin 10cm päähän tangosta, irrotetaan tanko ja pidetään aikaa vastaan. Siinä vetäis napaa sisään. Multa ainaki hakkas noi sivuvatsat aivan paskaksi pitää 3x10s viiden sekunnin tauoilla. Yleisesti ottaen, mietin oisko parempi tehdä just jotain tosi raskasta, tosi vaikeaa stabilisaatioliikettä syville.

Toinen idea suoraan Pavelilta on ottaa 140% kyykky-ykkösestä, ottaa pois räkistä ja seisoa sen alla 10sek. Vähän vaikka nitkuttelee/liikuttelee, ja vetää kokoajan napaa sisään. Tommosia vaikka joka treenin alussa/lopussa pari satsia. Vois hyvin vaikuttaa jännityksentuottoon ja sitä kautta dynaamiseen voimaan.

EDIT: Mitähän vittua taas selitän. Jandoja vaan. Siinä on ultimature vattaliike, niin syville kuin pinnallisille.

Semmonen vinkki että älä ikinä vedä napaa sisään. Varsinkaan voimaharjoittelun yhteydessä.

Ookoo, se aktivoi transversus abdominista(poikittainen vatsalihas), mutta samalla inhibitoi rectus abdominista (suora vatsalihas).

Toisin sanoen estät tärkeämmän lihaksen toimintaa.

Henk.koht mielipide on muutenkin että vatsojen treenaaminen omilla liikkeillä on pääsääntöisesti ajanhaaskausta.

DragonFlagit ovat kyllä yli voimaisesti parhaita syvien kasvattajia toki myös kannattaa tehdä staattisia liikkeitä ja perus rutistuksia. Ja niin kuin monii muukin on sanonnut pitää tehdä myös selkiä ja diettailla onhan se kiva kulkea ranalla sixpacki näkyvissä ilman että jännittelee niitä pahemmin ;)

Miten olet päässyt tutkimaan poikittaisen vatsalihaksen hypertrofiaa??

Ja ei kyllä kannata ihan kauheasti normirutistuksia tehdä, suurelle osalle väestöä niistä on enemmän haittaa.

Henk.koht mielipide on muutenkin että vatsojen treenaaminen omilla liikkeillä on pääsääntöisesti ajanhaaskausta.

Mutta onneksi vain pääsääntöisesti, eikä tässä oteta huomioon esim näiden jandojen ja muiden 100% eristävien liikkeiden vaikutusta sitten siihen kokonaisuuteen joka tulee isommissa nostoissa esille, kun niissä isommissa nostoissa ei vedetä sitä napaa sisään. :) Eli jos esim tekee voimatreenityyppistä sykliä vaikka jandoilla, eli paukuttaa vaikka yhden-kaks työsarjaa joka päivä, yhden aamulla, yhden illalla, ja samalla tekee kolmesti viikkoon raskaita perusliikkeitä sisältävää voimaohjelmaa, niin vaikutus näillä "aikaa haaskaavilla" minisarjoilla on ihan älytön siihen kokonaisuuteen.

Itellä alkoi maastaveto paranemaan eksponentiaalisesti kun aloin joka duunipäivänä tekemään 3x3 toistoa voimapyörällä suorin jaloin aina kahvitauoilla. Eli 1x3 kolmesti päivässä noin 3h välein. Ruoto alkoi pysymään ihan ongelmitta suorassa. :)

Tämä siis omakohtaista kokemusta, eikä perustu oikeastaan mihinkään muuhun. GTG-tyylillä (pitkin päivää) treenattuna jandat on oivallinen tapa buustata palikoiden voimantuottoa. Ainakin salitreeneissä tuntuu "löytävän" sen oikean tavan jännittää päkkiä että paketti pysyy kasassa paremmin.

Mutta onneksi vain pääsääntöisesti, eikä tässä oteta huomioon esim näiden jandojen ja muiden 100% eristävien liikkeiden vaikutusta sitten siihen kokonaisuuteen joka tulee isommissa nostoissa esille, kun niissä isommissa nostoissa ei vedetä sitä napaa sisään. :) Eli jos esim tekee voimatreenityyppistä sykliä vaikka jandoilla, eli paukuttaa vaikka yhden-kaks työsarjaa joka päivä, yhden aamulla, yhden illalla, ja samalla tekee kolmesti viikkoon raskaita perusliikkeitä sisältävää voimaohjelmaa, niin vaikutus näillä "aikaa haaskaavilla" minisarjoilla on ihan älytön siihen kokonaisuuteen.

Itellä alkoi maastaveto paranemaan eksponentiaalisesti kun aloin joka duunipäivänä tekemään 3x3 toistoa voimapyörällä suorin jaloin aina kahvitauoilla. Eli 1x3 kolmesti päivässä noin 3h välein. Ruoto alkoi pysymään ihan ongelmitta suorassa. :)

Veikkaan että latsit ne on siinä vahvistunut. Vahvat latsit = vahvat nostot.

En vain ole itse nähnyt koskaan suurta hyötyä vatsojen treenaamisesta, eikä kukaan ole vielä vakuuttanut mitenkään että se kannattaisikaan.

Kyllä ne vatsat vahvistuvat esimerkiksi pelkästään painonnostoa harjoittelemalla, ja todennäköisesti enemmän kuin vatsoja treenaamalla.

Kyllä ne vatsat vahvistuvat esimerkiksi pelkästään painonnostoa harjoittelemalla, ja todennäköisesti enemmän kuin vatsoja treenaamalla.

Onko tää vähän sama kuin "kyllä se lihas kasvaa proteiinilla, ja todenäköisesti enemmän kuin hiilaria syömällä?" Miksei voi nitoa molemmista toimivaa pakettia?

Onko tää vähän sama kuin "kyllä se lihas kasvaa proteiinilla, ja todenäköisesti enemmän kuin hiilaria syömällä?" Miksei voi nitoa molemmista toimivaa pakettia?

Tottakai voi, jos kokee sille tarvetta! Olisi myös dogmaattista ( ;) ) väittää että vatsojen treenaamisesta ei ole kenellekkään koskaan hyötyä.

Liikevalikoima ratkaisee paljolti koko homman.

Istumaannousuja en suosittele, koska se opettaa lantiota menemään fleksioon, ja sitä nykyihminen harrastaa muutenkin ihan liikaa.
Joten miksi opettaa alaselkää dippaamaan varta vasten?

Jalannostot yksi jalka kerrallaan on huomattavasti parempi vaihtoehto. Ja se vahvistaa/aktivoi lonkankoukistajia. Olen nähnyt aika huikeita muutoksia kyykkytekniikassa kun olen pistänyt treenattavan tekemään esim. etukyykyn ensimmäisten sarjojen yhteydessä jalannostoja.

Lonkankoukistajien pitää myös toimia kunnolla jos haluaa kyykätä muutakin kuin hiluja. Esimerkiksi Psoas on tärkeä lannerangan stabilaattori.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Istumaannousuja en suosittele, koska se opettaa lantiota menemään fleksioon, ja sitä nykyihminen harrastaa muutenkin ihan liikaa.
Joten miksi opettaa alaselkää dippaamaan varta vasten?
Jalannostot yksi jalka kerrallaan on huomattavasti parempi vaihtoehto. Ja se vahvistaa/aktivoi lonkankoukistajia. Olen nähnyt aika huikeita muutoksia kyykkytekniikassa kun olen pistänyt treenattavan tekemään esim. etukyykyn ensimmäisten sarjojen yhteydessä jalannostoja.
Lonkankoukistajien pitää myös toimia kunnolla jos haluaa kyykätä muutakin kuin hiluja. Esimerkiksi Psoas on tärkeä lannerangan stabilaattori.

Noniin, tajusithan sä mitä yritin selittää.. ja hyvin tajusitkin. Vatsarutistus kaarilaudalla on tärkeimpiä apuliikkeitä joilla oon saanut vähän kyykkyä kulkemaan. Oon myös huomannut et situpit ei aina mee ihan kunnolla ja alaselkä voi vetää helposti huonoon asentoon..

Fuhrer: -Jaa'a, mä kyllä olen aikalailla eri mieltä tuosta keskikropan treenaamisesta, mitä tulee tuohon "keskivartalo treenaantuu riittämiin painonnostoa harjoittelemalla". Tottakai etukyykkyt, raskaat vedot ja punnertelut/työnnöt pään päälle on loistavaa harjoitusta keskikropalle itsessään, mutta ei se silti pois sulje sitä, että hyvin monesti ne keskikropan lihat silti kaipaa kohdistetumpaakin treeniä.

Jos painonnostoharjoittelu itsessään olisi avain teräksiseen keskikroppaan, miksi ihmeessä suurin osa (miltei kaikki) painonnostajista tekee keskikroppaa lähes joka treenin yhteydessä? Samoin voimanostajat, jossei nyt joka treenissä, niin viikottain. Kyllähän suurimmalla osin jalat jaksaa kyykyissä ja vedoissa isommat romut mitä keskikroppa jaksaisi, tällöinhän on mun makuun hyvinkin perusteltua antaa kunnolla runttua sille keskikropalle itsessään, eikä jättää sen treenausta lajinnostojen ja niiden apuliikkeiden varaan. Näin siis jo pelkästään voimanostajien/painonnostajien näkökulmasta ajatellen.

Muilla urheilijoilla, esim. kamppailjat, yleisurheilijat ym. tuo keskikropan monipuolinen treenaaminen korostuu tieten entisestään, kun jo lajisuorituksissa sen keskikropan tehtäväksi tulee muutakin kuin pitää ruoto asennossaan. Tulee vääntöjä, kiertoja, suunnanmuutoksia jne.

Mitä taas tulee tuohon suorien vatsojen treenaamiseen ja siinä lannerangan fleksion harjoittamisen "turhuuteen" on mun makuun kyllä turhan yksipuolinen ajattelu tapa. Kyllä se kunnollinen R A:n treenaaminen vaatii sitä lannerangan eteen taivuttamista, sehän se on kyseisen lihaksen pääasiallinen tehtävä. Eli esim. jalan nostoissa nostetaan ne polvet/jalat kunnolla sinne leukalinjaan tai yläpuolelle, että se lanneranka tosissaan taittuu kasaan.

No joo, kuten aina, eri mieltähän toki saa ja mahdollisesti kannattaakin olla. Eikähän mun mielipide keskikropan treenaamiseen liene selvä jo kaikille, jotka on joskukskaan näitä mun turinoita lukeneet vastaavanlaisissa ketjuissa. Mitä useammin ja monipuolisemmin, sen parempi. Liian vahvaa keskikroppaa kun en ole koskaan vielä nähnyt enkä tuskin tule näkemäänkään.

Fuhrer: -Jaa'a, mä kyllä olen aikalailla eri mieltä tuosta keskikropan treenaamisesta, mitä tulee tuohon "keskivartalo treenaantuu riittämiin painonnostoa harjoittelemalla". Tottakai etukyykkyt, raskaat vedot ja punnertelut/työnnöt pään päälle on loistavaa harjoitusta keskikropalle itsessään, mutta ei se silti pois sulje sitä, että hyvin monesti ne keskikropan lihat silti kaipaa kohdistetumpaakin treeniä.

Jos painonnostoharjoittelu itsessään olisi avain teräksiseen keskikroppaan, miksi ihmeessä suurin osa (miltei kaikki) painonnostajista tekee keskikroppaa lähes joka treenin yhteydessä? Samoin voimanostajat, jossei nyt joka treenissä, niin viikottain. Kyllähän suurimmalla osin jalat jaksaa kyykyissä ja vedoissa isommat romut mitä keskikroppa jaksaisi, tällöinhän on mun makuun hyvinkin perusteltua antaa kunnolla runttua sille keskikropalle itsessään, eikä jättää sen treenausta lajinnostojen ja niiden apuliikkeiden varaan. Näin siis jo pelkästään voimanostajien/painonnostajien näkökulmasta ajatellen.

Muilla urheilijoilla, esim. kamppailjat, yleisurheilijat ym. tuo keskikropan monipuolinen treenaaminen korostuu tieten entisestään, kun jo lajisuorituksissa sen keskikropan tehtäväksi tulee muutakin kuin pitää ruoto asennossaan. Tulee vääntöjä, kiertoja, suunnanmuutoksia jne.

Mitä taas tulee tuohon suorien vatsojen treenaamiseen ja siinä lannerangan fleksion harjoittamisen "turhuuteen" on mun makuun kyllä turhan yksipuolinen ajattelu tapa. Kyllä se kunnollinen R A:n treenaaminen vaatii sitä lannerangan eteen taivuttamista, sehän se on kyseisen lihaksen pääasiallinen tehtävä. Eli esim. jalan nostoissa nostetaan ne polvet/jalat kunnolla sinne leukalinjaan tai yläpuolelle, että se lanneranka tosissaan taittuu kasaan.

No joo, kuten aina, eri mieltähän toki saa ja mahdollisesti kannattaakin olla. Eikähän mun mielipide keskikropan treenaamiseen liene selvä jo kaikille, jotka on joskukskaan näitä mun turinoita lukeneet vastaavanlaisissa ketjuissa. Mitä useammin ja monipuolisemmin, sen parempi. Liian vahvaa keskikroppaa kun en ole koskaan vielä nähnyt enkä tuskin tule näkemäänkään.

Stuart McGill on ainakin vahvasti sitä mieltä että istumaannousut ovat enemmän haitallisia kuin hyödyllisiä valtaosalle väestöä.

Syy miksi en usko rutistuksiin sun muihin on se että "core" ei ole pelkästään vatsalihakset, se käsittää kymmeniä lihaksia joista isoimpia ovat latsit ja pakarat.
Joten olen sitä mieltä että keskittymällä kyykkyihin, vetoihin, leukoihin etc saat paljon enemmän todellista voimaa.

En myöskään väitä että vatsaa ei pitäisi koskaan treenata, en vain ole vielä nähnyt tarpeeksi järkeä siinä jotta sisällyttäisin vatsatreenejä ohjelmiin juurikaan.

Nykyihminen istuu RA lyhentyneenä muutenkin tietokoneella ja autossa tuntikausia päivittäin. Se ei vain mahdu mun logiikkaan että sitten vielä erikseen harjoitellaan lumbaarifleksiota salilla.

Ja yksi hyvä pointti johon olen törmännyt usein kirjallisuudessa, ja olen itsekin tullut samaan tulokseen. Vatsalihasten pääasiallinen tehtävä ei ole TUOTTAA liikettä, vaan ESTÄÄ sitä.
Tämä on hyvin loogista jos sitä rupeaa pohtimaan.

Fuhrer: voisitko kommentoida esim. Pullover harjoituksia? Sehän on iso perusliike ja ottaa vatsaan +latseihin lujaa.
Etunojapunnerrukset on myös perussettiä (pakarat töissä). Kyykyissä sunmuissa core on melkein aina se heikko lenkki ja se tarvii lisää harjoitusta. Leuat on myös hyvä juttu.
Oon myös kuullut samat jutut et situpit huonoja ja vatsat enemmän vakauttajia kuin liikuttajia. Oikeastaan tää riippuu aika paljon mitä treenaa, voimailussa vatsat aina jäykkänä mut kestävyyslajeissa niitä sanotaan moottoriksi (erityisesti vinot vatsat). Sama pätee selkään, soutaessa veneellä selkä liikkuu paljonkin ja taas kulmasoudussa tangolla tarkoitus pitää jäykkänä. Treenaan molempia sekaisin ja koitan olla menemättä sekaisin siitä mikä on coren rooli missäkin.

Mul toiminu hyvin nyt 3-jakosessa kerran viikossa 3x Istumaannousu lisäpainoilla ja 4x voimapyörä.
Saa nähä kun ekaa kertaa bulkilla 3jakosella miten paisuu... :)

p90x ohjelmassa on abribber niminen vatsatreeni mikä kestää 15minuuttia putkeen ilman varsinaisia taukoja (ainoastaan se aika mikä kestää katsoa miten uusi liike tehdään ja heti aloitetaan se). Siinä on 11 liikettä joissa muutamassa tehdään liike käänettynä toiselle kyljelle esim, tai vastaavaa ja toistoja tulee yhteensä 349 rutistusta.

Se on sellainen vatsatreeni että kun sen vetää puhtaasti läpitte nii voi sanoa et on absit kunnossa. Tohon lisäksi vielä vatsarullaa seisaalteen nii johan on poltot tiedossa muutamalle seuraavalle päivälle.

Suositut

Back
Ylös Bottom