Vatsarullan mekaniikkaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Bongasin taannoin vip-treenipäiväkirjojen puolelta idean tehdä vatsarullasta raskaampi laittamalla painolevy selän päälle. Koska olen nörtti, aloin pohtia miten iso lisäpaino polviltaan tehtynä vastaa varpailtaan tehtyä ilman lisäpainoa.

Äkkiseltään järkeilin, että kädet, reidet ja sääret ovat suunnilleen yhtä pitkiä. Näin keskivartalon pitäisi kestää 1,5-kertainen rasitus. Jos painoa on 10 kg polvista alaspäin ja 70 kg polvista ylöspäin, tulee tästä 1/7 -osa lisää. Näin 50 kg lisäpaino (70+50=120) vastaisi samaa kuin tekeminen varpailtaan (80*1,5=120). Järkeily tuskin osuu oikeaan.

Koska joku liikuntatieteen laitoksella tms. miettii näitä ihan työkseen, laitan tämän kokeeksi tänne pohdittavaksi.

Tuskin säärten massalla juuri mitään merkitystä ole tuon laskemiseen. Enemmänkin kai voisi ajatelle kroppaa vipuna, jonka momenttipiste siirtyy säären mitan verran. Tuosta läpällä voisi arvioida uuden nousuun vaadittavan voiman, jos olettaa massakeskipisteen olevan vaikkapa mahan kohdalla.

Itse en laita vatsoihin ikinä mitään lisäpainoja. Teen vain aina maksimit. Suorilta jaloilta vedän rullauksen ja ottaa tarpeeksi. Keskivartalo on aina ollut todella vahva. Teen vatsat kolmen päivän välein aina. Perusvatsoihin kuuluu Dragonit, rullaus ja krusifiksi. Joskus jalkojennostoja tai jotain muuta ehkä viimeiseksi. Dragonit tai rullaus pääliikkeenä aina ja sen jälkeen krusifiksi. Kyljissä kiipeilijöiden liikkeitä tai muita. Joskus saatan lisäpainoilla kylkiä hinkata. Teen myös staattisia pitoja, kun jaksaa. En usko, että tarvitset vatsoihin moista rakettitiedettä.

Niin siis tiivistettynä, mielestäni moisen pohtiminen täysin turhaa. Jos moinen kiinnostaa niin kokeile, millä painolla jaksat tehdä rullausta ilman, että selkä antaa periksi...

Viimeksi muokattu:
Itse en laita vatsoihin ikinä mitään lisäpainoja. Teen vain aina maksimit. Suorilta jaloilta vedän rullauksen ja ottaa tarpeeksi. Keskivartalo on aina ollut todella vahva. Teen vatsat kolmen päivän välein aina. Perusvatsoihin kuuluu Dragonit, rullaus ja krusifiksi. Joskus jalkojennostoja tai jotain muuta ehkä viimeiseksi. Dragonit tai rullaus pääliikkeenä aina ja sen jälkeen krusifiksi. Kyljissä kiipeilijöiden liikkeitä tai muita. Joskus saatan lisäpainoilla kylkiä hinkata. Teen myös staattisia pitoja, kun jaksaa. En usko, että tarvitset vatsoihin moista rakettitiedettä.

Niin siis tiivistettynä, mielestäni moisen pohtiminen täysin turhaa. Jos moinen kiinnostaa niin kokeile, millä painolla jaksat tehdä rullausta ilman, että selkä antaa periksi...

Mikset laittaisi ikinä lisäpainoja?

Oot nää meleko pelle:face:

Ensinnäkin tämä sinun kommenttisi. Mitä sä luulet, kuinka moni ihminen hyötyy tästä palstasta ja näistä ketjuista kun kaltaisesi vittupäät suoltavat tänne jokarakoon asiatonta paskaa? Koita nyt ymmärtää, että tänne ei todellakaan tarvitse kirjoittaa varsinkaan asiasta mitään tietämättä, ellei se luo jotain rakentavaa keskustelua.

Itse olen todennut, että polvia korottamalla esim stepperillä tms n. 15-20cm saa ihan merkittävästi momenttia lisää. Eli siinävaiheessa, kun seisaaltaan ei vielä onnistu, niin suosittelen kokeilemaan. Pikkuhiljaa sen mukaan korotusta alle, kun tuntuu, että saa pidettyä selän suorassa ja syvät vatsalihakset pysyy kokoajan staattisessa jännityksessä.

E: Niin ja mitä tulee 50kg:n kiekkoon selänpäälle, niin todennäköisesti vähempi riittää verrattaessa seisten tehtyyn.

Meneekö rasitus edes ylipäätään polviltaan samaan kohtaan kun seisaaltaan?

Olin tehnyt jotain 3-4kk vatsapyörällä polviltaan enkä päässyt vieläkään seisaaltaan yhtään. Nyt oon tehnyt jonkun kuukauden verran seisaaltaan seinäävasten kyseistä liikettä ja pääsen jo kaksi seisaaltaan. Tuntuu muutenkin että rasitus kohdistuu seisaaltaan tehtynä paljon alemmas vatsoja kuin polviltaan tehtynä.

Paino selän päällä tuntuu rasitus lisääntyvän omalla kohdallani suhteettomasti hartioissa. Mielummin tekee seisten vajaita, vaikka seinää vasten tai ala-asennonpitoja.

Oon miettiny joskus ihan samaa. Jotenkin tuo varpailtaan tekeminen on ollut itelle aina hirveen vaikeeta ja polviltaan pukin päältä oon tehnyt parhaillaan 70kg lisäpainoilla ja se ei tuntunut mun mielestä yhtä raskaalta kun varpailtaan teko :D

ei tuohon hommaan kyllä mitään lisäpainoja tarvi jos tekee oikein. Itse saan polviltaan hitaalla negatiivisella ja yhtäjaksoisella keskivartalon jännityksellä alle 15 toiston sarjoja. Seisten menee rimpuillen 5, ei nyt ihan nenä maahan mut kuitenkin. Jotta koskaan saa yhtään toistoa seisaaltaan, pitää muistaa polvilteen tehtäessä tehdä se liike keskivartalolla, eikä käsillä pulloverina lattiaa vasten

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ei tuohon hommaan kyllä mitään lisäpainoja tarvi jos tekee oikein. Itse saan polviltaan hitaalla negatiivisella ja yhtäjaksoisella keskivartalon jännityksellä alle 15 toiston sarjoja. Seisten menee rimpuillen 5, ei nyt ihan nenä maahan mut kuitenkin. Jotta koskaan saa yhtään toistoa seisaaltaan, pitää muistaa polvilteen tehtäessä tehdä se liike keskivartalolla, eikä käsillä pulloverina lattiaa vasten

No perhana, olen sitten onnistunut tekemään tämän väärin. Höh, ajattelin että menee oikein kun vatsa on selvästi ollut liikkeen heikoin lenkki.

* * *

Alkuperäisestä kysymyksestä: Ei kai koko pakkotoiston kirjoittajakunta ole kiinnostunut voimailusta pelkästään käytännössä? Onko nörtti (sanan laajassa merkityksessä) salilla todella niin harvinainen ilmestys?

Rankka liike. Lisäpainoliivillä saa hyvin lisävastusta. Alamäkeen tehtynä näyttäisi olevan yksi tapa vaikeuttaa liikettä. Ylämäkeen tehtynä yksi tapa helpottaa liikettä. Voi myös tehdä ilman rullaa lähtemällä suorilta jaloin kävelemään eteenpäin käsillä pitäen jalat paikoillaa niin pikälle kuin kontroloidusti pääsee ja sitten kävellä käsillä takaisin alkuasentoon, tai kävellä jaloilla takaisin alkuasentoon jolloin treenissä voi toistojen sijaan hakea matkaa. Renkailla voi myös tehdä jättäen muutaman sentin renkaat maasta irti, tai tässä varmaan menee niin, että mitä korkeammalle renkkat säätää, sitä helpommalla pääsee. Liikeideat tuon miehen pätkistä. http://www.youtube.com/watch?v=1t-ini-Ru4w

Koska niitä ei noissa liikkeissä tarvitse. 20 toistoa noista liikkeistä on aika mahdoton suoritus.

Siitäkin voi olla montaa eri mieltä, että tarvitseeko. Silloin, kun kuukaudesta toiseen teet vatsoja kehonpainolla voi tehdä välillä hyvää, kun laittaa vähän lisäpainoa vastukseksi. Ainakin itselläni huomaa, että lisäpaino/ omapaino vaihteluissa saa aivan erilaista tuntumaa ja ärsykettä sinne vatsoille verrattuna siihen, että orjallisesti noudattaa vain toista tyyliä

Voimapyörää olen itse tehnyt ja usein sarjoja tulee 4 ja toistot liikkuvat sielä 12-20. Välillä, kun laittaa sitä lisäpainoa niskaan ja tekee <10 niin kyllä ainakin allekirjoittaneelle tuntuma on aivan erilainen, joten kovin äänekkäästi en ainakaan itse huutelisi, että lisäpainoja ei yleisesti tarvitse ollenkaan.

Kun polviltaan tehtynä alkaa rauhallisesti tehtynä tuntuun liian helpolta, niin sen jälkeen vajaita seisaaltaan. Tai no ensin vaikka 5 vajaata ja siirtyy pumppaan rauhassa polviltaan.

Tuolla taktiikalla sain omaan voimapyöräreeniin progressiivisuutta ja nyt menee 8 seisaaltaan. Vuoden vaihteessa ostin salikassiin voimapyörän.

Muutama sarja seisaaltaan sen mitä menee ja sen jälkeen superina polviltaan, niin kymmenenkin tekee jo tiukkaa saada siihen perään.

Se lisäpaino ois optimaalisinta sijoittaa johonki alaselän/perseen päälle, mutta voi mennä aika vaikeeks vapaiden levypainojen kanssa.

Näissä kehonpainohommeleissa kannattaa kyllä usein edetä mieluummin saman liikkeen vaikeempaan variaatioon kuin tehdä sitä helpotettua versiota lisäpainoilla. Minkä takia joku haluaisi tehdä esim. naisten punnerruksia lisäpainoilla tavallisten etunojapunnerrusten sijaan?

Ihan vasta olen itsekin ruvennut vääntämään suorilta jaloilta seinää päin. Pitkän aikaa olen runtannut polvilta ilman lisäpainoa ja nyt tälle keväälle vasta tajusin että sitä painoahan voi laittaa selän päälle tuossakin liikkeessä.

Aion kokeilla nyt toisenlaista tapaa lähestyessäni suorin jaloin tehtyä toistoa. Ekassa reenissä vajaita toistoja seinää päin ja toisessa reenissä sitten etulankkua. Lankuissa alaselän päälle niin iso kiekko että pidot on kovia 10-15s irvistyksiä. Annan about kuukauden aikaa tälle ja sitten nähdään onko siitä apua.

Vähän mutuilua, mutta hirveesti puhutaan notkoselkä-voimapyörä jutuista, joten eikö voisi kuvitella, että tälläisessä tilanteessa on lisäpaino järkevämpää sijoittaa lapaluiden alueelle, kuin alaselkään jos muutenkin on ongelmia ns. ehkäistä sitä notkon muodostumista ja ylipäätänsä vatsan/ alaselän hallinnassa.

Itse lievänä notkoselkäisenä joudun hirveen tarkasti jännittää ja keskittyä koko suorituksen ajan tekniikkaan, ettei vain pääse se alaselkä notkahtamaan ja tälläisessä normaalissa polvet maassa versiossakin se meinaa yksinkertaisesti välillä vain sieltä notkahtaa, jolloin se tuntuma on todella kova alaselässä. Itse saan tehtyä kyllä suorinjaloin versiotakin lähes ongelmitta, mutta kun haasteellisemmaksi liikettä haluaa niin itse saan tutuman lisäpainolla paremmin, kun seisaaltaan tehtäessä.

Voi olla, että johtuu tästä vammaselästä ja vatsalihaksien heikkoudestakin, mutta itselleni vain se liikerata on niin suuri seisaaltaan aloittaessa, että puolessa välissä se selkä notkahtaa automaattisesti, vaikka kuinka niitä vatsoja jännittäisi.

Toinen on se, että jos asetan kiekon alaselän päälle niin se provosoi vain sitä notkoselkää ja sen hallintaa, joten itselläni toimii paremmin lapaluiden päällä/ yläselässä variaatio kiekolle

Vähän mutuilua, mutta hirveesti puhutaan notkoselkä-voimapyörä jutuista, joten eikö voisi kuvitella, että tälläisessä tilanteessa on lisäpaino järkevämpää sijoittaa lapaluiden alueelle, kuin alaselkään jos muutenkin on ongelmia ns. ehkäistä sitä notkon muodostumista ja ylipäätänsä vatsan/ alaselän hallinnassa.

Ei sillon mun mielestä kannata laittaa lisäpainoa ollenkaan. Selän notkahtaminenhan tarkottaa vaan sitä, että vatsalihakset pettää, mikä taas tarkottaa, että vatsoissa ei oo voimaa normaaleihin toistoihinkaan. Miksi sillon pitäis koittaa vielä lisäpainoa saada?

Ei sillon mun mielestä kannata laittaa lisäpainoa ollenkaan. Selän notkahtaminenhan tarkottaa vaan sitä, että vatsalihakset pettää, mikä taas tarkottaa, että vatsoissa ei oo voimaa normaaleihin toistoihinkaan. Miksi sillon pitäis koittaa vielä lisäpainoa saada?

Varmasti näin, mutta riippuuko se aina huonoista vatsalihaksista ja niiden hallinnasta? Eikös notkoselästä puhuttaessa ole jonkinlainen variaatio selkärangan rakenteen ongelmasta, joka aiheuttaa sen korostuneen ''mutkan'' sinne.

Alaselästä kun puhutaan niin sitä kuormitusta kohdistetaan pois välilevyiltä, joka aiheuttaa taas omat ongelmansa ja sitä rataa. Vatsalihaksien vahvistus tietysti ennaltaehkäisee tätä ja auttaa, että lantio-alaselkä akseli toimii yhteistyössä paremmin ja saa pidettyä sen paketin kasassa.

Mutta eihän se silloin ole sama jos puhutaan rakenteellisesta ongelmasta, yliliikkuvuudesta tai jonkinlaisesta muusta synnynnäisestä toimintahäiriöstä, eikä niistä mihin itse voi vaikuttaa, kuten lihasheikkous, epätasapaino, jäykkyys ja niin edelleen..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom