Vatsarullan mekaniikkaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mutta eihän se silloin ole sama jos puhutaan rakenteellisesta ongelmasta, yliliikkuvuudesta tai jonkinlaisesta muusta synnynnäisestä toimintahäiriöstä, eikä niistä mihin itse voi vaikuttaa, kuten lihasheikkous, epätasapaino, jäykkyys ja niin edelleen..

Rakenteelliset ongelmat tietysti erikseen. Aika usein notkoselkä kuitenkin vissiin johtuu lihasepätasapainoista, jotka taas ovat korjattavissa.

Supistamalla vatsalihaksia ja persettä pitäis notkot hävitä. Ite tykkään ainakin tehä etunojat, lankut ja vatsarullat lievällä posterior pelvic tiltillä, tuntuu hyvältä. En tiedä suositellaanko sitä, mutta selkä suorana kun tekee niin ei voi ainakaan mennä pieleen. Ja kaikilla ihmisillä "suora selkä" on itse asiassa lievä notko, mutta sellanen alaselän yliojentelu noissa edellä mainituissa liikkeissä on joko vatsojen heikkoutta tai paha tekniikkavirhe.

Ja se lisäpainon paikka kannattaa valita usein siten, että saadaan sen voimavaikutus kohdelihakseen mahdollisimman suureksi. Mehän halutaan kasvattaa vääntöä lonkkaan eikä olkaniveleen, koska on kyse vatsalihasliikkeestä? :)

Ja kuten Joppa sanoi, niin noi selän probleemat johtuu usein lihasten kireydestä/epätasapainosta: http://www.youtube.com/watch?v=2-RZmGB7rqA

Ei sillon mun mielestä kannata laittaa lisäpainoa ollenkaan. Selän notkahtaminenhan tarkottaa vaan sitä, että vatsalihakset pettää, mikä taas tarkottaa, että vatsoissa ei oo voimaa normaaleihin toistoihinkaan. Miksi sillon pitäis koittaa vielä lisäpainoa saada?
Oon samaa mieltä tästä.

Itsekin notkoselkäisenä saan seisaaltaan tehtynäkin sen paineen pois alaselältä, kun jännitän alavatsaa koko liikkeen ajan ja ikään kuin työnnän lantiota eteenpäin ja vedän alavatsaa hieman sisään. Oikeaa asentoa voi kokeilla makaamalla selällään ja laittamalla alaselän siitä lattiaan kiinni.

Itsellä ollut myös tapana aina puhaltaa ulospäin koko liikkeen ajan ja vasta ylhäällä sisäänhengitys. Tämä auttaa pitämään vatsan tiukkana, jolloin se ei niin helposti pyöristy ja paine siirry selälle. Toimiihan vatsalihakset muutenkin uloshengityslihaksina.

En kyllä nyt usko, että kovinkaan moni tai kukaan tekee seisaaltaan 20 rullausta lisäpainoilla...

Eikä varmaan tule ikinä tekemäänkään, jos ajattelee jo omalla painolla seisaaltaan tehdyn vatsarullauksen olevan jotenkin kova tai riittävä suoritus.

Eikä varmaan tule ikinä tekemäänkään, jos ajattelee jo omalla painolla seisaaltaan tehdyn vatsarullauksen olevan jotenkin kova tai riittävä suoritus.[/QUOT

LP Viestin ~50kg passari, nainen, teki seisaaltaan 3x8 sarjan. Kun tuijottelin niin treenikaverinsa tokaisi mulle että haluutko tehdä perässä. Ei olis itellä kyllä menny lähelläkään noin kevyesti.

Lankussa ja voimapyörässä kannattaa kyllä välttää ristiselän neutraalia asentoa ja syvillä vatsalihaksilla vetää ristiselkää aavistuksen ylöspäin. Tulee muutoin täysin turhaa rasitusta ks. alueelle, tehostaa muutenkin molempia liikkeitä. Samaisesta syystä laittaisin ne lisäpainot itsekkin yläselän päälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom