Vatsaprässi ja liian isot painot?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Meikän vatsaohjelmaan kuuluu vatsaprässi (2x20 jalat edessä ja 2x20 jalat takana) ja voimapyörä. Teen vatsaprässiä ekan sarjan hieman pienemmillä, ja toisen maksimipainoilla, joilla juuri ja juuri tulee tuo 20 tai pari toistoa vajaa. Jalat takana painoja on hieman enemmän, koska niin päin on helpompaa.

Tein sitten yks päivä tuota viimestä sarjaa jalat takana, naama aivan virnees ja tiukkaa teki pari viimestä toistoo. Siihen oli tullu sellanen kolmekymppinen patu, ilmeisesti käyny salilla jo usiammana vuoden, ja seurasi vierestä koko ajan tarkkaillen ton viimesen sarjan. Sarjan päätteeksi se sitten sanoi, että "kannattais tehdä pienemmillä painoilla, tolla tavalla saat vain vatsan hajalle".

Eli miten on? Minkä kokoset painot siinä oikein pitäis olla? Oon nyt reilut 3kk käyny salilla ja tuntuu kyllä ett maha on vain kasvanut. Ei siis läskistä, mutta että siitä on tullu tosi ulkoneva verrattuna nivusten alueeseen. Lihakset ei alavatsassa oikein hyvin kyllä erotu, mutta lihasta se on :P Tavoitteena olis kyllä saada ne lihakset erottumaan. Mikä neuvoksi? Vai jatkanko samaan malliin niin josko ne joskus sit erottuis kunnolla.. ?

Kunnolla vaan listäpainoja vatsojen tekoon, ei ne muista lihaksista eroa niin paljoo että niitä pitäs hinkata pikkupainoilla tai ilman painoja pitkää sarjaa. Ja mitä tohon erottuvuuteen tulee niin ei paljon auta muu kun dietata läskit pois, sitten alkaa lihat erottumaan.

Timba79 sanoi:
Kunnolla vaan listäpainoja vatsojen tekoon, ei ne muista lihaksista eroa niin paljoo että niitä pitäs hinkata pikkupainoilla tai ilman painoja pitkää sarjaa. Ja mitä tohon erottuvuuteen tulee niin ei paljon auta muu kun dietata läskit pois, sitten alkaa lihat erottumaan.

Samaa mieltä, mutta kannattaa kuitenkin pitää se tuntuma siellä vatsalihaksissa. Toisissa vatsalihaslaitteissa voi helposti repiä painoja jaloilla.

hurmurico sanoi:
...Sarjan päätteeksi se sitten sanoi, että "kannattais tehdä pienemmillä painoilla, tolla tavalla saat vain vatsan hajalle".

Ei ne vatsat mene rikki vaikka tekisit ykkösiä.
Neuvoja kannattaa kuunnella, mutta pidä :david: -suodatin päällä.

Timba79 sanoi:
Ja mitä tohon erottuvuuteen tulee niin ei paljon auta muu kun dietata läskit pois, sitten alkaa lihat erottumaan.

Jeps.. tilanne vaan on se, että alotin nollatilanteesta liikkeelle (177/55), ja painoa on tullu nyt vasta pari kiloa lisää (reilun kuukauden vasta pitänyt oikeaa ruokavalioo, tarpeeks protskui, palautusjuoma jne.), että läskiä tuskin kovinkaan paljoa on. Vai voiko sitä näinkin kynäniskalla olla? Aika hullulta tuntuis dietata, kun sitä massaa pitäs saada nimenomaan lisää.. :o

Mutta tosiaan, puhun varmaan vasta turhan aikases vaihees koska oon käyny salilla vasta noin vähän. Eli lisää reeniä ja reeniä :whip:

hurmurico sanoi:
Jeps.. tilanne vaan on se, että alotin nollatilanteesta liikkeelle (177/55), ja painoa on tullu nyt vasta pari kiloa lisää (reilun kuukauden vasta pitänyt oikeaa ruokavalioo, tarpeeks protskui, palautusjuoma jne.), että läskiä tuskin kovinkaan paljoa on. Vai voiko sitä näinkin kynäniskalla olla? Aika hullulta tuntuis dietata, kun sitä massaa pitäs saada nimenomaan lisää.. :o

Mutta tosiaan, puhun varmaan vasta turhan aikases vaihees koska oon käyny salilla vasta noin vähän. Eli lisää reeniä ja reeniä :whip:
Laihalla ihmisellä voi olla yhtä hyvin läskiä jonkun verran. Muistan opiskeluaikoina, kun mittasimme toisiltamme rasvaprosenttia koulussa (pihtimittauksella). Yllätys oli melkoinen, kun eräällä todella laihalla kaverilla oli 4-5 yksikköä suurempi rasvaprosentti kuin minulla (mulla n. 7 % silloin). Olin kuvitellut meidän rasvaprosentit olevan juuri päinvastoin, sillä tuo kaveri oli todella lähes pelkkää luuta ja nahkaa.

Sinun tapauksessa tosissaan kannattaisi keskittyä hankkimaan sitä massaa ja unohtaa varsinaiset diettailut. Pidä vain tahti maltillisena, ettet kerää liikaa läsää ympärillesi, jota on aina vaikeampi sitten poltella pois. Peili on tässä asiassa lahjomaton mittari ja siitä on hyvä seurata tilannetta. Voit lisätä esim. hiukan aerobista treeniisi ja sillä voit poltella hiukan ylimääräistä pois vatsan päältä.

Vatsalihakset ovat lihasryhmä siinä kuin muutkin, joten ne tarvitsevat samalla tavalla kuormitusta lisäpainoilla kuin muutkin lihakset kasvaakseen. Tärkeintä on pitää vain tuntuma vatsalihaksissa, ettei jalkalihakset pääse varastamaan tehoa liikkeestä.

Jospa Velli-Veteraani ohjeistikin sen takia, että suorituspuhtaus kärsi? Nyt en tiedä minkälainen vatsaprässi on kyseessä, koska etenkin tuo ilmaisu "jalat edessä, jalat takana" hämää. Yksi mahdollisuus siis olisi, että avitit liikettä liikaa vetämällä käsillä? Enivei enidei, lisää rautaa vaan. :whip:

Wildemar sanoi:
Jospa Velli-Veteraani ohjeistikin sen takia, että suorituspuhtaus kärsi? Nyt en tiedä minkälainen vatsaprässi on kyseessä, koska etenkin tuo ilmaisu "jalat edessä, jalat takana" hämää. Yksi mahdollisuus siis olisi, että avitit liikettä liikaa vetämällä käsillä? Enivei enidei, lisää rautaa vaan. :whip:

Ei, kyllä mä sen liikkeen ihan oikein teen. Tais vaan pätykkä luulla että ei vatsoja saa tehdä suurilla vastuksilla. Eikä siinä oikein pysty käsillä auttaan, koska en tee käsillä mitään vaan ne on vapaana.

Hmm.. googletuksella löytyi sanalla "vatsaprässi" yks linkki, ja se ei ole sellainen vatsaprässi kuin tuo mun salilla oleva. En nyt muista mikä sen prässin on valmistanu.. joku italialainen se oli, tech... jotain luki nimessä. Kuitenkin siinä on penkki jossa istutaan. Sitten (ylä)rinnan kohdalla on sellanen pehmustettu tanko, jota sit väännetään alaspäin. Jalat pystyy laittaan alas eteen, vähä niinkuin tuolissa mutta hieman edempänä ja ne saa pidettyä sielä, koska jalkapöydän päällä on myös pehmustettu tuki. Sitten jalat saa laitettua myös taakse, eli perseen alapuolella ehkä hieman taaempana on myös sellanen pehmustettu tuki.

Tjoo.. ei tosta mun tekstistä kyl saa selvää, kuva kertois enemmän kuin tuhat sanaa :D

hurmurico sanoi:
Hmm.. googletuksella löytyi sanalla "vatsaprässi" yks linkki, ja se ei ole sellainen vatsaprässi kuin tuo mun salilla oleva. En nyt muista mikä sen prässin on valmistanu.. joku italialainen se oli, tech... jotain luki nimessä. Kuitenkin siinä on penkki jossa istutaan. Sitten (ylä)rinnan kohdalla on sellanen pehmustettu tanko, jota sit väännetään alaspäin. Jalat pystyy laittaan alas eteen, vähä niinkuin tuolissa mutta hieman edempänä ja ne saa pidettyä sielä, koska jalkapöydän päällä on myös pehmustettu tuki. Sitten jalat saa laitettua myös taakse, eli perseen alapuolella ehkä hieman taaempana on myös sellanen pehmustettu tuki.

Taidanpa tietääkin tämänlaisen laitteen. Olisiko merkki TechnoGym ja se jalkatuki on sellainen neliönmuotoinen?(edit: ei kyllä ole tämä, mutta nyt tajusin, minkälainen liike on kyseessä)

Oletko siis varma, että teet liikkeen oikein? Nimittäin, tuollaisissa laitteissa on todella helppo vetää se jaloilla ja lonkankoukistajilla. Jos olet 100% varma, niin eipä sitten mitään. Sitten uskoisin, että kyseinen henkilö tarkoitti sitä, että liikkeesi näytti rimpuilulta. :D

Vatsat ei siis kärsi siitä, että lätkit liian isoilla painoilla, mutta vatsalihasliikkeissä tuntumalla saa paljon paremmin vatsoihin massaa, kuin riuhtomalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
KäveleväRuumis sanoi:
Taidanpa tietääkin tämänlaisen laitteen. Olisiko merkki TechnoGym ja se jalkatuki on sellainen neliönmuotoinen?(edit: ei kyllä ole tämä, mutta nyt tajusin, minkälainen liike on kyseessä)

Saattais olla tuo TechnoGym. Valkoset raudat, siniset tyynyt.

KäveleväRuumis sanoi:
Oletko siis varma, että teet liikkeen oikein? Nimittäin, tuollaisissa laitteissa on todella helppo vetää se jaloilla ja lonkankoukistajilla. Jos olet 100% varma, niin eipä sitten mitään. Sitten uskoisin, että kyseinen henkilö tarkoitti sitä, että liikkeesi näytti rimpuilulta. :D

On aika huonosti tietoa, että kuinka tuo liike pitäisi oikeaoppisesti tehdä. Laitteessa on yksi pieni epäselvä kuva ja minimaaliset tekstit. Ei ole oikein varmuutta että esim. missä kulmassa pitäis jalat olla. Mutta pitänee nyt koittaa sitten tehdä vaan rauhassa ja keskittyä, että se myös kohdistuu vatsaan.

hurmurico sanoi:
On aika huonosti tietoa, että kuinka tuo liike pitäisi oikeaoppisesti tehdä. Laitteessa on yksi pieni epäselvä kuva ja minimaaliset tekstit. Ei ole oikein varmuutta että esim. missä kulmassa pitäis jalat olla. Mutta pitänee nyt koittaa sitten tehdä vaan rauhassa ja keskittyä, että se myös kohdistuu vatsaan.

Kyllä minun tarkoittamassani laitteessa on siniset pehmusteet, mutta raudat on kai mustat.

Tosin tuollaisissa vatsalihaslaitteissa on todella vaikea saada sitä liikettä "oikein". Liikerata on suunniteltu niin, että liike sopii kaikille, ilman kummempia säätöjä. Ja kun tuota varaa on liikkua mihin vain, niin tuollaisissa vatsalihaslaitteissa menee toistot vituilleen, jos vatsat on vähänkään finaalissa.

Meidän salin vatsaprässi on ainakin aivan :david: . Kyllä sillä eukot pystyvät vääntämään, mutta kun laittaa rautaa vähänkin yli kasikympin niin keikkuu niin maan prkl. Ootteko muuten koittaneet vetää vatsoja roikkumalla leuanvetotangosta ja siitä jalat suorana ylös kattoon. Kun ei tee huijaamalla(heilumalla) niin aivan loistava liike. Hakkaa vatsaprässit mennen tullen ja itse arvostan yhtä korkealle kuin voimapyörän. :thumbs:

Meidän salilla on varmaan tuollainen laite mitä tarkoitit. Jalat edessä tarkoittaa siis sitä ettei jaloilla saa autettua ollenkaan...

Ei nuo 20 toistot ainakaan liian lyhyitä ole joten anna mennä vaan. Tosin, jos käytät liian isoja painoja voi se näyttää siltä kuin olisit kala kuivalla maalla (liikerata jää liian vajaaksi). Kannattaa tehdä siten, että ylhäällä pikku pito ja rauhallinen palautus lähes alas asti.

Dobermann sanoi:
Samaa mieltä, mutta kannattaa kuitenkin pitää se tuntuma siellä vatsalihaksissa. Toisissa vatsalihaslaitteissa voi helposti repiä painoja jaloilla.

Totta puhut, siksi esim. minä itse en näitä härveleitä käytäkkään. Rutistuksia vaan lisäpainoilla ja voimapyörää...ja vatsat kiittää.

hurmurico sanoi:

Mutta tosiaan, puhun varmaan vasta turhan aikases vaihees koska oon käyny salilla vasta noin vähän. Eli lisää reeniä ja reeniä

Joo, ei muuta kun reeniä vaan ja tavottelemaan sitä sikspäkkiä suosiolla kesälle 2005! Tosin kannattaa jo tässä vaiheessa kiinnittää huomiota tohon syömispuoleen, syö niin että saa lihasta ja paino kasvaa, mutta jättää ne huonot hiilarit (sokerit yms.) pois muuten paitsi palautusjuomasta ja yleensäkin on plussalla vaikka 500 kcal. On muuten sitten kova homma siinä dietissä ensi keväänä ja helpolla polttaa vaivalla saatua lihaakin sitten pois.

Nightkin sanoi:
Ootteko muuten koittaneet vetää vatsoja roikkumalla leuanvetotangosta ja siitä jalat suorana ylös kattoon.

Huh, ei onnistu kyllä meikäläiseltä! :worship:

Jalat koukussa ja polvet melkein rintaan kiinni kyllä tuntuu mulla tarpeeksi.

hurmurico sanoi:
tuntuu kyllä ett maha on vain kasvanut. Ei siis läskistä, mutta että siitä on tullu tosi ulkoneva verrattuna nivusten alueeseen.

Tohon pömppömahaan auttaa esim. se kun teet vatsoja, niin vedät mahaa sisäänpäin. Ja kaikista paras tapa saada pömppömaha on tehdä raskaita perusliikkeitä voimanosto tyylillä. Eli laitetaan vyö ja pullistetaan mahaa sitä vasten niin että saadaan tukea selälle. Saahan sillä ihan mahtavan tuen, mutta saa sillä mahtavan mahankin.

Ja itse olen tullut siihen tulokseen vatsojen kanssa, että niitä pitää tehdä raskailla painoilla pitäen kuitenkin tuntuma vatsalihaksissa. Joillain rutistuksilla jotka tehdään aivan puhtaasti koko ajan pitäen jännitys vatsassa ja tehden negatiiviset tooosi hitaasti että saadaan liike edes tuntumaan vatsassa ei tee yhtään mitään. Tämän olen karvaasti saanut kokea. Mun kohdalla on just niin että jos haluan tehdä rutistuksia alle 30 toiston sarjoja, pitää liikkeeseen todella keskittyä ja yrittää saada siitä kaikin keinoin mahdollisimman rasittava. Ja se ei toimi. Kaikista parhaita on liikkeet joita saa vääntää täysillä että rauta liikkuu. Itse teen voimapyörää (joskus suorin jaloin) ja vartalon kiertoa laitteessa. Laitteeseenkin pitää laittaa lisäpainoja kun ei muuten riitä. Ja voin kyllä suoraan sanoa että kun tajusin treenata vatsoja tällä tavalla, on tulosta tullut enemmän kuin kiitettävästi.

Suositut

Back
Ylös Bottom