Vatsalihasreeniklippi by jhulmi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jhulmi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Valistakaa sivistymätöntä... Miten tuo "pilates 100" tehdään, tai siis miten siinä lasketaan se "100"? Onko se 100 hengitystä vai kädenheilautusta vai mitä? Ja hengitystekniikka on sitten se mistä ekalla sivulla puhuttiin, että nenän kautta sisään ja suun kautta ulos? Itse en siis ikinä ole perehtynyt pilatekseen, joten se ei oikeun auennut.:( Ja onko siinä muitakin oleellisia asioita jotka pitäisi tietää?

Ja millä liikkeillä saisi kehitettyä syviä vatsalihaksia? Taisin tehdä jotain väärin kun ekan videon ensimmäinen liike tuntui lähinä jaloissa. :I

Joogassa yleensä suositellaan normaalimpaa tapaa hengittää eli nenän kautta sisään ja nenän kautta ulos. Ei hengittämisestä kannata tehdä mielestäni niin hankalaa säätämistä kuin mitä pilates esittää.

Keskity kuitenkin rauhalliseen uloshengitykseen, juuri silloin on helpoin aktivoida syvät vatsalihakset. Samoin peräsuolen sulkijalihakset tiukalle, se helpottaa syvien aktivoimista. Niistä ei pystykään kovin helpolla fiilistelemään milloin "ottaa" ja milloin ei. Jos pinnallisia jännittää liikaa, niin tekee väärin syville vatsal. keskitetyt liikkeet. Niissä haetaan kestävyyttä ja tekniikkaa että jaksaa ja osaa luonnollisesti pitää vatsaa ryhdikkäästi sisällä, myös esim. habaliikkeiden, normaalin seisomisen jne. aikana.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Noissa videoklipeissä kehotetaan koko ajan pitämään vatsa sisällä. Miten se pitäis oikeen tehdä? Itelle tuntuu ainakin jotenki ihan mahdottomalta pitää vatsa sisällä vatsalihasliikeissä.

ei tuota hirveesti tartte korostaa, välttää vain ettei tee "pömppövatsana"

Kun pinnallisia reenaa, niin kannattaa ajatella ne samanlaisiksi lihaksiksi kuin muutkin luita toisiaan vasten liikuttavat ei-asentolihakset, esim. ojentajat jne. Eli niihin halutaan kerätä lihasmassaa ja tässä samat periaatteet pätee kuin muihinkin lihaksiiin. Syvät vatsalihakset taas ovat "asentolihaksia" samoin kuin esim. monet selkälihakset ja näissä tärkeää on se lihaksen oikeanlainen tasainen ja kestävä aktivointi ja sen oppiminen. Erilaista meininkiä siis kuin näissä "liikuttajalihaksissa". Toki näille liikuttajalihaksillekin staattista lähestyvät liikkeet ovat usein hyviä, esimerkkinä etukyykky, joka on loistava vatsalihasliike myös.

Mites tota kun vedän vatsalihakset aika pitkälti samoil toistomääril, kun muutkin liikkeet eli siinä 8-12 täl hetkel, niin kuinka monta kertaa viikos ne uskaltaa treenata?

periaatteessa pinnallisille tarkoitus on hypertrofia eli 1-3 kertaa viikossa. Ite teen 2-3 x ja muutaman sarjan reenissä = ylläpitoa eli en kovin paljon tee nykyään. Lisäksi "etukyykyt" ym. erinomaiset vatsareenit päälle. Syviä vatsalihaksia kannattaa tehdä joka pv --> pyöräillessä, kävellessä, polvennostojuoksua, punttisalilla monessa perusliikkeessä ym. kaikissa vatsaa kevyesti sisään vetäen ja "korsettia" pitäen tiukkana. Lisäksi muutama sarja esim. videoista muutama x viikossa.

Edit: on näemmä kohta vuosi kulunut näistä kysymyksistä. Valitan kun on niin kiire ettei ole ehtinyt vastaamaan...

riippuu henkilöstä, mutta venyttävät liikkeet eli linkkuveitset ja nuo "seiväshyppääjät" on ihan hyviä myös alavatsan tuntumaan, mutta yksi syy siihen on myös se, että lonkan koukistajilla on niissä rooli ja ne voidaan laskea periaatteessa alavatsalihaksiksi...

Onko näille syville vatsalihaksille olemassa vastaavaa lihasryhmää selässä, vai kuinka selkälihaksia kuuliuisi harjoittaa syvien vatsalihasten vastapainoksi? Onko olemassa mitään tiettyjä liikkeitä?

Kuinka suuressa roolissa pidät jhulmi lisäpainoilla tehtäviä vatsalihasliikkeitä reeneissäsi? Ei sillä etteikö nuo muutenkin olisi raskaita. :D

Kuinka suuressa roolissa pidät jhulmi lisäpainoilla tehtäviä vatsalihasliikkeitä reeneissäsi? Ei sillä etteikö nuo muutenkin olisi raskaita. :D

Sama kiinnostaa muuten meikäläistä. Selkäinahon suht tuoreessa Bodylehden artikkelissahan vannottiin lisäpainojen käytön nimeen nimenomaan VOIMANhankinnassa, mikä varmasti lienee perusteltua. Mutta syville lihaksille hommat voi olla sitten vähän toisia...

Kukaan tehnyt vatsalihaksia jumppapallon kanssa niin, että menet pallon päälle selin makuulle ja nostat siitä jalkoja ilmaan ? Tietty käsillä otat tukea (itse jostain hieman pään yläpuolelta) Itselläni ottaa vatsalihaksiin kovasti(ovat heikot kylläkin...) Liikkeessä jotain haitallista kenties, vai voinko hyvin mielin veivata vaan menemään ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulle itselle paras lisäpainoreeni vatsalihaksille on etukyykky (esim. zercher lienee vieläkin parempi). Nykyään teen paljon myös vatsalihaksia menemällä vatsapenkkiin väärinpäin eli pää ylöspäin ja tekemällä vatsoja alkuasento selkä kaarella (vatsalihakset kovassa venytyksessä) ja siitä ylös selkä suoraksi. On selkeä heikko lenkki tuo voimantuottokulma monella (kuten oli mullakin). Saman voi toki tehdä isolla kuntopallollakin, mutta itse en ole saanut siinä yhtä hyvää venytystä.

Nostetaas tää ylös. Mites ovat vatsareenit sujuneet? Onnistumisen elämyksiä? Vaikeuksia?
Teen aiheesta blogillemme pian jutun.

Kyllä sillon kun vuosia vuosia sitten alotin tän touhun ja tutustuin näihin juttuihin ja ylipäätänsä syvien vatsojen merkitykseen, staattisiin pitoihin.yms monipuolisiin vatsatreeneihin suureksi osaksi näiden ohjeidesi ansiosta niin kehitystä on tullut ja huimasti. Oma valttini kyllä nykyään on dragon flag:i mitä tulee tehtyä todella paljon, ja se sujuukin hyvin. Omaan nykyään kohtalaisen paksun ja hyvän vatsalihaksiston joka myös kesäisin on hyvin näkyvillä. Tilanne ei varmaan olisi tämä jos olisi tehnyt sen mitä suurin osa treenaajista tekee, veivaa niitä istumaannousuja päivästä toiseen..

Zone-sarja -42%
On pakko jakaa täällä oma onnistumisen elämys jonka sain tänä aamuna salilla.
Pitää vielä mainita, että salilla olen nyt käynyt syyskuun alusta lähtien ja tuota g6 -ohjelmaa olen tehnyt. Vatsat olen aina tehnyt 3 kertaa viikossa vatsalankulla painokiekko pään päällä.

Nyt sitten tämän ketjun innoittamana kokeilin eilen illalla kotona ensimmäistä kertaa janda-rutistusta ja muutama sellainen onnistui keppi polvitaipeissa ja kädet niskassa. Kuitenkin ajattelin, että suorituksessa oli pakko olla joku vika koska enhän nyt minä siihen oikeasti voi pystyä.
No aamulla kävin salilla ja treenin päätteeksi menin tekemään vatsat lattialle. Ensin kokeilin taas janda-rutistuksia ja niitähän meni kuusi kappaletta. Vatsoja poltteli aika lailla. Tein sitten vielä toisen sarjan siihen päälle.

Seuraavaksi päätin ottaa puolapuista tukea ja kokeilla dragon flagia. Kokeilin tuota ensimmäisen kerran pari kuukautta sitten eikä siitä tullut yhtään mitään. No nyt uusi yritys. Aluksi hain hieman tekniikkaa ja sen jälkeen tein 2 kymmenen toiston sarjaa dragon flageja! Tuli hyvä olo kun onnistuin. Vatsoja poltteli vielä pahemmin tämän jälkeen.

Kotona sitten kokeilin vielä leuanvetotangossa "seiväshyppääjää" ja vetäisin muutaman kerran jalat kattoon!

Luulen tämän johtuvan siitä, että olen huomannut tiedottomasti vetäväni koko ajan vatsaa sisään. Olen tehnyt sitä jo useita vuosia ja näin olen samalla ilmeisesti onnistunut huomaamattani kehittämään itselleni aika hyvät syvät vatsalihakset.

Jossain päin maailmaa alkaa kesä jo häämöttää ja moni haluaa eroon rasvamakkaroistaan. Jotkut jopa ottaisivat itselleen tai mielitietylleen jopa ns. pyykkilautavatsan eli ”six packin”. Tässä artikkelisarjassa yritän valoittaa miten tähän tavoitteeseen voisi päästä. Aloitetaan ihan perusteilla, jotka ovat mielestäni olennaisia kaikkien tietää.

Mitkä ovat vatsalihasten perustehtävät?

Vatsalihasten päätehtäviä ovat selkärangan koukistus, kierto, sivutaivutus, uloshengityksen avustus, vatsaontelon paineen ylläpito ja sisäelimien suojaaminen.

Mikä on six pack?

Media turhan usein hehkuttaa “six packiä” milloin mistäkin asiasta, vaikka tarkoittaa käsitteellä jotain aivan muuta kuin mitä se oikeasti on. Six pack ei tarkoita olutpakkausta, hallituksen kokoonpanoa eikä velkajärjestelyn lainsäädäntöpakettia, vaan ihan jotain muuta.

No, mitä six pack sitten tarkoittaa? Vatsassa on suoran vatsalihaksen (rectus abdominis) pysty- ja vaakasuuntaisia jännerakenteita. Keskilinjalla suoran vatsalihaksen erottaa vasempaan ja oikeaan puoliskoon pystysuuntainen linea alba (ks. kuva). Jos näiden rakenteiden päällä olevan ihonalaisen rasvan määrä on riittävän pieni ja suoran vatsalihaksen “palikat” ovat riittävän suuret muodostamaan kontrastin näihin jännerakenteisiin, niin tässä on six pack. Six pack tosin voi olla myös 4-pack tai 8-pack, mutta suomimiehen tapauksessa kuitenkin yleisimmin 1-pack. Näiden jännesaumojen symmetrisyys ja rakenne on geneettistä, eli jos et ole tyytyväinen, niin siitä sinun pitää syyttää vanhempiasi, ei siis ravintoa, harjoittelua tai perussuomalaisten vaalimenestystä. Usein voit tosin syyttää tilan valotusta, koska six-pack erottuu parhaiten jos kun valo kohdistuu vatsapalikoihin yläviistosta...lue lisää

absx.webp

Todella hyvä artikkeli.

Mulla ois yksi kysymys, johon taitaa tosta löytyä vastaus, mutta haluan olla varma siitä;
Esimerkkinä laitan yhden hepun, joka on treenannut nyt 20v natuna, sillä oli yhessä vaiheessa 22% rasvat, mutta vatsalihakset kuitenkin näky aika selvästi.Sitten kun verrataan toiseen tyyppiin, joka on treenannut paljon vähemmän ja on vaikka 15% rasvoissa, eikä vatsalihaksia näy ollenkaan, onko siis syy siihen "Lihasmassan kasvaessa 1) vatsapalikoista tulee muhkeammat ja sitä kautta kontrasti valossa lisääntyy. Lisäksi 2) ihonalainen rasva jakautuu hieman isommalle alueelle, jolloin tämän rasvakerroksen paksuus hieman vähenee." ?

Todella hyvä artikkeli.

Mulla ois yksi kysymys, johon taitaa tosta löytyä vastaus, mutta haluan olla varma siitä;
Esimerkkinä laitan yhden hepun, joka on treenannut nyt 20v natuna, sillä oli yhessä vaiheessa 22% rasvat, mutta vatsalihakset kuitenkin näky aika selvästi.Sitten kun verrataan toiseen tyyppiin, joka on treenannut paljon vähemmän ja on vaikka 15% rasvoissa, eikä vatsalihaksia näy ollenkaan, onko siis syy siihen "Lihasmassan kasvaessa 1) vatsapalikoista tulee muhkeammat ja sitä kautta kontrasti valossa lisääntyy. Lisäksi 2) ihonalainen rasva jakautuu hieman isommalle alueelle, jolloin tämän rasvakerroksen paksuus hieman vähenee." ?

Kiitos ja hyvä kysymys. Vastaus lienee molemmat kohdat, mutta kaverillasi lienee myös ihonalaisen rasvan määrä suhteellisen alhainen juuri vatsan seudulla. Tästä syystä unohtaisinkin rasva%-hömpötykset bodareilla ja sen sijaan olisi hyvä että puhuttaisiin alueellisten rasvakerrosten paksuuksista tai rasvapihdeillä saaduista ihopoimujen paksuuksista eri paikoissa. Alueellisessa rasvan jakautumisessa kun on eroja...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom