Vatsalihakset!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
41
Mitä ootte mieltä,kannattaako vatsat tehdä jokaisena treenipäivänä,käyn salilla 4 kertaa viikossa.

Ja vaikuttaako massakausi/dieettikausi siihen mitenkään?

Hmm. Miten vatsalihakset eroaa muista lihaksista että niitä pitäisi/pystyisi treenata enemmän kun muita lihaksia? Vai teetkö 4 kertaa viikossa kaikki lihakset? Eli ei siis kannata 4 kertaa viikossa tehdä vatsoja. Ei ehdi palautua.

Schwarzenegger kirjoitti jossain kirjassaan, että vatsalihaksia pitäisi treenata aina, kun ehtii; esim. jos on tapettavana aikaa hotellissa, ainakin JOKA treenin päätteeksi. Samoin Bruce Leen sixpackin takana oli päivittäinen treenaaminen.

Mutta mitäpä nuo kaksi läskimahaa nyt tiesivätkään kuntoilusta....

Originally posted by Mixu
Schwarzenegger kirjoitti jossain kirjassaan, että vatsalihaksia pitäisi treenata aina, kun ehtii; esim. jos on tapettavana aikaa hotellissa, ainakin JOKA treenin päätteeksi. Samoin Bruce Leen sixpackin takana oli päivittäinen treenaaminen.

Tuo juttu oli muuten kirjassa "bodaa arnoldin kanssa" muistaakseni vuodelta 86.

Aika paljolta tuntuu joka päivänä. Arnoldhan muuten suositteli 20 sarjoja (esim. rinta). En tiedä sitten, että onko nykypäivänä treenitavat paljon muuttunu..?

Itelläni on ohjelmas vatsat joka päivälle, eli neljästi viikossa. Käytännös se meinaa 1-2krt viikossa.

Originally posted by sandman83
Mitä ootte mieltä,kannattaako vatsat tehdä jokaisena treenipäivänä,käyn salilla 4 kertaa viikossa.

Ja vaikuttaako massakausi/dieettikausi siihen mitenkään?

Kyllähän tuo pari kertaa viikossa riittäs. Tosin kolmekaan mitenkään liikaa vielä ole. Itse treenaan vaan kerran viikossa vatsoja.

Kyllä nykyään yleensä suositellaan 1-2 kertaa viikossa.
Eipä juuri kukaan enää muutenkaan treenaa Arnoldin aikakauden metodeilla eikä varsinkaan volyymeilla.
Jotkut tekee kolmekin kertaa vkossa mutta se alkaa olla aika paljon.

Moni treenaa esim. 2 kertaa viikossa/kiertonsa aikana niin, että tekee vain suhteellisen kerralla ja molemmilla kerroilla eri liikkeet.

Itse teen nykyisessä neljän päivän kierrossa seuraavasti:
1: rinta, hauis, kyynärvarret
2: jalat, vatsa (+pari pumppisarjaa selälle)
3: olkapäät, ojentajat
4: selkä, vatsa (+pari pumppisarjaa pohkeille)

vatsaa about seuraavasti:

2.treenissä
polviennosto riippuen/david-"kyynärpenkissä" 2 x 15-20
jalkojennosto penkillä maaten 2 x 10-15

4.treenissä
rutistus jalat 90 asteen kulmassa 2x20-25
kiertoliike laitteessa: 1-2x10-15/puoli

liikkeet vaihtuu välillä jossain määrin mutta periaate on itsellä aina tässä jaossa se, että teen jalkojennostoliikkeet jalkapäivänä ja ylävartaloa nostamalla/kiertämällä tehtävät liikkeet selkäpäivänä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mää teen neli-x viikos :
1pv-3x15allah, 2pv-3x15voimapyörä, 3pv-3x15allah,
4pv-3x15voimapyörä
ja hyvin ehtii vattat aina palautuu. Ja kyl mä ne suhtkoht kovaa teen.

Hola,

teen kerran viikossa ja toimii.
Esim. tein maanantaina vatsat, niin on vieläkin (to) kipeät kun esim. yskii.

Vatsatreenini on yleensä:
-voimapyörä 5-6*20 (Paras!)
-rutistukset/alavatsa tangossa roikkuen tai joku muu 3-4*20
-kyljet "keppijumppana" 3*max

Eli tuo voimapyörä on joka treenissä ja muut liikkeet sitten fiiliksen mukaan.
Tuon kaltaista treeniä ei voi tehdä esim. neljästi viikossa. En muutenkaan näe järkeä treenailla vatsaa kevyesti useita kertoja viikossa. Kerran kunnolla riittää (ainakin mulle).

Jos ei oo mahdollista tehdä tuon voimapyörän kanssa, niin väsätkää vaikka rutistuksia lisäpainoilla. Ite kun lopetin "turhat" eli kevyet vatsalihastreenit, niin six-packini tuli jopa näkyviin tuon snadin laardin alta.. :cool:

Tavoite ei ole mikään valtava sixpakki kun sitten rupeaa näyttämään pönäkältä, mutta miehillä ei liene ongelmaa siitä. Tulosta saan pitkillä sarjoilla yllättävän hyvin (tai sitten laihtuminen on saanut lihakset esiin). Koen 3x viikossa paremmaksi kuin 2x. Teen ma 4x50 rutistusta, to 4x50 rutistusta ja pe koneessa 4x25.

Originally posted by lappari
Tuo juttu oli muuten kirjassa "bodaa arnoldin kanssa" muistaakseni vuodelta 86.

Aika paljolta tuntuu joka päivänä. Arnoldhan muuten suositteli 20 sarjoja (esim. rinta). En tiedä sitten, että onko nykypäivänä treenitavat paljon muuttunu..?

Toisaalta ei ihmiskehon rakenne/koostumus ole muuttunut mihinkään evoluution toimesta 16 vuodessa. Arskan käyttämät "ravintolisät" ovat tietysti sitten asia erikseen, kaurapuurolla palautuminen on vähän hitaampaa...

Mä teen vatsat 2 kertaa viikossa.. Ekan kerran kunnolla ja toisen kerran pikkusen erilaisia liikkeitä hieman kevyemmin.. Ennen tein joka treenin jälkeen ja huomasin sen olevan turhaa.

Tuossa jo pari vastausta aiheeseen tulikin, mutta mikä on näkemyksenne sarjojen pituuksista vatsalihaksista?

Itse treenaan tällä hetkellä siten, että toisena päivänä on käytössä painot ja sarjat ovat lyhyitä (esim. 3x10) ja toisena päivänä tehdään pelkkää istumaannousua mahdollisimman pitkillä sarjoilla 3xN... Olisiko syytä pidentään noiden "voimapäivien" sarjoja?

Itse treenaan vatsat joka toinen treenikerta eli tulevat siten eri päiville. Useammin ei pysty, kun välillä tuntuu, ettei ehdi tuolloinkaan palautua...

Originally posted by Mixu

Nämä kaksi olivat a) erittäin lahjakkaita b) aivan vitun kovissa kamppeissa.

Ellei oleta, että kysyjä täyttä kohdat a ja b, minusta on vastuutonta ruveta ehdottamaan vastaavanlaista treeniä... Jos haluaa esimerkkejä samanlaisesta voi lukea esim. Muscle & Fitnessin treeniohjelmia. En tosin suosittele kellekkään treenin ohjenuoraksi em.

* Vatsalihakset 1-2 kertaa viikossa, niinkuin muutkin lihakset. Jos treenaa vain kerran, se ei varmasti ole liian vähän, jos siitä ottaa kaiken irti. Jos treenaa kaksi kertaa, se ei tod näk ole liikaa.

Mielestäni tärkeintä on se MITEN ne vatsalihakset treenaa. Itse teen vatsalihakset kohtuu lyhyillä sarjoilla ja suurilla vastuksilla, että seuraavaan kolmeen päivään ei pysty istumaan, nukkumaan saati nauramaan. Sitten kun ne eivät ole enää yhtään kipeät(yleensä menee se 3-4 päivää) treenaan ne uudestaan. Itse lähden siitä, että vatsalihakset eivät eroa muista lihaksista mitenkään; lihas joko supistuu tai ei supistu, ja se joko saa tarpeeksi ärsykettä tai ei saa.(hieman kärjistäen)

Ennen tein vatsat joka kerta treeninjälkeen 50+ sarjoina, ilman mitään kehitystä. Nyt olen tehnyt kolmella eri liikkeellä(kyljet+jalkojennostot+rutistus) maksimivastuksella sarjoina 25+20+15 ja voin sanoa, että kehitys on olllut JÄRKYTTÄVÄÄ!:)

Nyt kun vielä jaksais diettaa ne kunnolla esiin...

Suositut

Back
Ylös Bottom