Vatsalihakset kesäkuntoon! Vinkkejä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jhulmi
  • Aloitettu Aloitettu

jhulmi

Lihastohtori
Olen koonnut hieman ajatuksiani, joita on eri ketjuissa käsitelty vatsalihasten harjoittamisesta erilliselle blogille.

Tässä vatsalihakset kesäkuntoon artikkelisarjan osa I - perusteet:

http://wikiliikkuja.wordpress.com/2011/12/21/vatsalihakset-rantakuntoon-osa-i/

Seuraavia osia sitten joskus vuoden alusta treenivideoilla ja huumorilla höystettynä. Tänne ketjuun voi ehdotella mitä seuraavissa jutuissa voisin mahdollisesti käsitellä. Esimerkiksi kysymys-vastauksia jne.

En nyt ala väittelemään asiasta, mutta itse olen lukenut että stomach vacuum auttaisi tuon adonis beltin näkymiseen, samoin kuin muut syviä vatsoja treenaavat liikkeet. Korjatkaa toki, jos olen pahasti väärässä ja tuhlaan vain aikaa noiden vacuumien tekoon. :)

Yritän seuraavaan osioon kirjoitella reenivinkkejä, mutta kyllähän nuo "muotoseikat" ovat valitettavan paljon geeneistä kiinni. Vinoja vatsalihaksia kannattaa toki reenailla:
http://www.medicalook.com/systems_images/Muscles_of_the_Abdominal_Wall.jpg

Olen varmaan hieman vanhanaikainen kun en ole ollut tietoinen tuon "adonisvyön" suosiosta ;) Kylkitaivutuksia ja "sivuvakuumeja/lankkuja" kannattanee myös joskus tehdä:

http://plaza.fi/s/f/editor/images/keskivartalo-kuosiin3.jpg

Näillä saa hieman "lihaksista jenkkakahvaa" kun muistaa hypertrofisen reenin aakkoset eli ei mitään kestävyysreeniä pelkästään :)

Itseä kiinnostaa miten vatsat saisi järkevästi reenattua suht nopeilla vedoilla vaikka joka treeniin loppuun. Joskus on kiva tehdä joku erillinen pidempikin vatsatreeni, mutta yleensä aika on rajoite tässä kun salille meen iltavuorossa ennen töihin menoa. 12.00 pojat päiväkotiin ja 13.45 oltava töissä. Suihkussa tietysti käytävä jottei koko työpäivää dunkkaa niin ettei duunikaverit usakalla samaan tilaan. Sama sitten iltapäivällä kun pääsee 14.00 ja pojat pitää hakea 16.00 mennessä. Tällöin ei ole pakko käydä heti salilla suihkussa, mutta sitten on yleensä porukkaa mikä vie ajan.

Joskus ei ehdi ollenkaan vatsoja treenaileen ja joskus jää 15-20 minuuttiakin aikaa. Eli miten ne suht nopeella vedolla saisi järkeväsi reenattua?

Jos sen sikspäkin ekaa kertaa saisi kunnolla esiin muualtakin kuin jääkaapista. Yleensä on se dieetti-into laantunut turhan aikaisin, katsotaan miten tulevana keväänä.

Yritän tuohon perehtyä hieman seuraavassa jutussa. Sen voin sanoa suoraan, että ei suorat vatsalihakset eli "six-pack -lihakset" mitään hirveetä volyymia onneksi tartte kunhan sen läskilaardin sieltä päältä saa pois.

Ei jumalauta, voiskohan enää rasittavampaa videoo olla. Mitenkään kommentoimatta itse liikkeitä. Helvetin raskasta katella tollasta paskanjauhamista tossa alussa. Kaveri ei osaa puhua eika kirjoittaa. Mikähän lienee kaverin äidinkieli!?!

Heh, kaveri kyllä hieman rasittava, mutta muutama aika HC liike oli. Jäis meikältä tekemättä. Kattelin ekan kerran ilman ääniä, joten eipä tuokaan pistänyt edes silmään...eikun korvaan.

Itseä kiinnostaa miten vatsat saisi järkevästi reenattua suht nopeilla vedoilla vaikka joka treeniin loppuun. Joskus on kiva tehdä joku erillinen pidempikin vatsatreeni, mutta yleensä aika on rajoite tässä kun salille meen iltavuorossa ennen töihin menoa. 12.00 pojat päiväkotiin ja 13.45 oltava töissä. Suihkussa tietysti käytävä jottei koko työpäivää dunkkaa niin ettei duunikaverit usakalla samaan tilaan. Sama sitten iltapäivällä kun pääsee 14.00 ja pojat pitää hakea 16.00 mennessä. Tällöin ei ole pakko käydä heti salilla suihkussa, mutta sitten on yleensä porukkaa mikä vie ajan.

Joskus ei ehdi ollenkaan vatsoja treenaileen ja joskus jää 15-20 minuuttiakin aikaa. Eli miten ne suht nopeella vedolla saisi järkeväsi reenattua?

Jos sen sikspäkin ekaa kertaa saisi kunnolla esiin muualtakin kuin jääkaapista. Yleensä on se dieetti-into laantunut turhan aikaisin, katsotaan miten tulevana keväänä.
Yksi hyväksi havaittu tyyli on tehdä joka treenin päälle yksi vatsalihasliike vaihtelevilla sarjapituuksilla ja -toistoilla joka kerta liikettä varioiden.
Esim. 1. vatsat taljassa 3x6 // 2. Jalannostoja vetokumilla 2x12 // 3. Kyljet smithissä 3x8

Ei vie juuri mitään aikaa ja hyvin vahvistaa keskivartaloa.

Mä oon ottanu vatsat jalkapäivinä aina koipien perään, mutta joku aika sitten aloitin tekemään vielä ihan viimeiseksi liikkeeksi pari sarjaa etukyykkyä.

Tuntuu kyllä etari palikoissa aika infernaaliselta voimapyörän ja rutistusten jälkeen :D

Mä oon ottanu vatsat jalkapäivinä aina koipien perään, mutta joku aika sitten aloitin tekemään vielä ihan viimeiseksi liikkeeksi pari sarjaa etukyykkyä.

Tuntuu kyllä etari palikoissa aika infernaaliselta voimapyörän ja rutistusten jälkeen :D

Itse kanssa vedellyt jalkapäivänä treenin loppuun vatsat, normaaleja rutiksia lisäpainoja apuna käyttäen ja syville jalkojen nostoja tangossa roikkuen lisäpainot jaloissa, sikaiso polte aina vatsassa monta päivää tämän jälkeen! Kannattaa kokeilla! :)

Yhdes vaihees vedin monesti treenin perää kolmen komboja jotka tehtiin ilman taukoja. es. voimapyörä 1* Rutistukset 1* Jalannostot 1* TAUKO 1-2min ja sama rumba. Vaihtelin monesti liikkeitä ja hyvältä tuntui.

Youtubesta löysin hyvän vatsalihastreeni ohjelman. Voi helposti kotonakin vetää, ellei kiinnosta salilla tehdä. En missään huippukunnossa ole niin oli lihakset hieman hellänä treenin jälkeen. :rolleyes: Parempi kuntoisille löytyy samantapainen level 2 lyhyemmillä palautuksilla ja pidemmillä toistoilla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vanhana vatsalihashinttinä voin kertoa tekeväni nykyään lähinnä dragon flageja, spread eagleja ja erilaisia kikkailuja esim. kahvakuulan kanssa. En tiedä onko noissa mitään järkeä, mutta kyllähän nuo ainakin tuntuvat, jos ei mitään muuta. Lisäksi lajitreeneissä tulee tehtyä välillä vähän erikoisempia liikkeitä.

Youtubesta löysin hyvän vatsalihastreeni ohjelman. Voi helposti kotonakin vetää, ellei kiinnosta salilla tehdä. En missään huippukunnossa ole niin oli lihakset hieman hellänä treenin jälkeen. :rolleyes: Parempi kuntoisille löytyy samantapainen level 2 lyhyemmillä palautuksilla ja pidemmillä toistoilla.

Hyvän olonen setti tuo oli vetää joskus läpi. En mä ihan tuollaista itse hae päivittäiseksi, mutta vaikka kotona voisi tosissaan joskus tehdä.

Voimapyörää + Pudotussarjana rutistuksia + Staattisia pitoja ja äbsit huutaa hoosiannaa

Täällä myös samaan tyyliin ja koitan kehittää erillaisia variaatioita myös välillä ( kotona ) ei viitsi / kehtaa salilla levitellä raajoja miten sattuu :D

Back
Ylös Bottom