Vatsa omina päivinään

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
39
Mulle toi vatsan treenaus muitten lihasryhmien kanssa samana päivänä tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Varsinkin jalka-ja selkäpäivinä olen treenin jälkeen niin puhki, ettei vatsan treenaamista jaksa ajatellakkaan. Ennen treeniä se taas vie motivaatiota tulevista kovemmista koitoksista. Treenaan neljä kertaa viikossa ohjelmalla:
MA: RINTA, HAUIS, POHKEET
KE: SELKÄ, EPÄKKÄÄT, TAKAOLKAPÄÄT
PE: OLKAPÄÄT, OJENTAJAT, KYYNÄRVARRET, EPÄKKÄÄT , POHKEET
SU: REIDET
Olen yrittänyt tehdä vatsan keskiviikkoisin ja sunnuntaisin, mutta ei vaan löydy puhtia ennen eikä jälkeen muun treenin tehdä niitä. Ei kiitos palautetta tyyliin: "Nyt otat poika itteäs niskasta kiinni!" tai "Ei taida kiinnostus riittää!"
No ei sillä, tosi asiallista palautetta ja vastauksia olen PAKKIKSELTA tottunut saamaan! :worship: Mutta alkuspekuloinnin jälkeen itse kysymykseen. Eli voisko vatsan treenata tuon neljän treenikerran viikossa yhteydessä erikseen omina päivinään, eli tiistaisin ja torstaisin? Kotoa nyt löytyy jotain pientä vimputinta niin ei tarttisi pelkän vatsan takia lähetä salille kikkailemaan. Eli periaatteessa treenipäiviä tulisi viikossa kuusi(liikaa!), mutta vaikuttaako elimistön ja muitten lihasten palautumiseen paljoakaan, jos treenaisin vaan sen pelkän vatsan noina "extra-päivinä"? Jotkut kuitenkin tekee punnerruksia ja leukoja ihan normaalien salipäivienkin lisäksi ja tuntuu kehittyvän hyvin. Mitä mieltä pakkotoiston herrasväki on? Kiitos taas etukäteen! :)

En ole mikään ex-pertti, mulla on samaa ongelmaa eli eipuhti oikein tahdo riittää vatsojen reenaamiseen muun treenin jälkeen. Rankat vatsaliikkeet ottaa myös selkäpuolelle (sekä mulla esim voimapyörä väsyttää ojentajat), joten kannattaisi miettiä tarkkaan mihin kohtaan viikkoa sen vatsapäivän sijoitat. Ite laittasin yhden extrapäivän raskaampia vatsoja (voimapyörä, linkkarit, venäläinen kierto) lauantaille ja sitten kevyempää rutistusta/roomal. tuolia vaikka ma tai ke.

Itselläni on tapana treenata vatsat heti ensimmäisenä sinne salille tullessa eikä se ole muuhun treenaamiseeni vaikuttanut. Ja luulisin, että, jos lepopäivinä vatsat treenaat niin ei siitä muille lihaksille haittaa koituisi. Kokeile muutama viikko, että miltä tuntuu :) Sekä sinun olisi hyvä kokeilla erilaisia systeemeitä eli, jos muu treeni on raskaampaa vedät vähemmän treeniä vatsoille ja taas päinvastoin.

tein aikanaan omana päivänä vatsat ja mun mielestä se oli hyvä kierrolle,
kun sai "kevyemmän" päivän väliin...
(vatsat voi treenata raskaastikin, mutta jalat & selkä on silti asia erikseen)
tosin nykyään en ehdoton maksimi , treenien määrä 5/vk, silloin oli aikaa ja ruokapuoli enemmän kuin kunnossa..
kyseessä taitaa olla motivaatio, löytyykö sitä välipäiviksi/lepopäiviksi, JOS LÖYTYY niin TSEMPPIÄ vaan.. :D

IMO ei ole merkitystä kokonaislevon kannalta jos ne tekee välipäivinä, jos niille tekee jonkun (järjellisen) kovankin vatsatreenin -> eihän siihen mene ku 10 min. Ja vaikka tekis noita vatsaliikkeitä mitkä ottaa myös muuhun kroppaan, on se silti ihan eri asia ku sahata sahata tunti kovaa isoja lihasryhmiä.

Hyvä yhdistää ne vatsat vaikka johonkin palauttavaan kevyeen aerobiseen + palauttavaan venyttelypäivään, jos vaan potkua riittää. :thumbs:

Muutamia kertoja olen treenannut vatsalihakset omana päivänään. Kuitenkaan mulla ei ole mitään erityistä vatsapäivää. Treenaan kaksijakoisella ma-ke-pe, ja lauantaina tai sunnuntaina käyn salilla tekemässä aerobista treeniä. Vatsojen tekeminen tuolloin viikonloppuna sopii mielestäni ihan hyvin muuhun treeniin.
Tuona "ylimääräisenä" treenipäivänä voin myöskin vähän paikata viikon treenejä, jos jokin (pieni) lihasryhmä on jäänyt syystä tai toisesta vähälle huomiolle, kuten esim hauis tai pohkeet. Ja koska tämä on ylimääräinen treeni, sitä ei tarvitse tehdä joka viikonloppu, ja sen sisältöä voi vaihtaa jatkuvasti.

B.O.S.S. sanoi:
Hyvä yhdistää ne vatsat vaikka johonkin palauttavaan kevyeen aerobiseen + palauttavaan venyttelypäivään, jos vaan potkua riittää.

Juuri näin. Jalka- tai selkäpäivää edeltävänä päivänä en kuitenkaan suosittelisi vatsoja tekemään, koska tärkeänä tukilihaksistona vievät kipeytyessään huomattavasti puhtia kyykystä, maastavedosta yms. Samat prinsiipit koskee alaselkää.

Wildemar sanoi:
Juuri näin. Jalka- tai selkäpäivää edeltävänä päivänä en kuitenkaan suosittelisi vatsoja tekemään, koska tärkeänä tukilihaksistona vievät kipeytyessään huomattavasti puhtia kyykystä, maastavedosta yms. Samat prinsiipit koskee alaselkää.

Hyvä pointti.

Vatsan treenaaminen välipäivänä on toiminut myös itselläni erinomaisesti. Itse treenaan 2-jakoisella, ja vatsat teen kerran viikossa omana päiväään.

Ennen pelkkä ajatus vatsatreenistä esimerkiksi olkapäiden jälkeen oli tuskainen, mutta nyt vatsatkin kiduttautuvat aivan uudella intensiteetillä.

Lämmittely 5 min, mieluiten juoksua

Vatsapenkki (n. 70 asteen kulmassa), 3X max

Voimapyörä ja staattinen pito (jalat ja kädet maassa), 3X max

Jalkojen nostot penkillä (Ab-swing -tyyppinen liike :lol2: ) 3X max

Hien pintaan puskeva lämmittely ennen vatsapumppailun aloittamista on itselläni ehkäissyt selän kipeytymistä.

Voimapyörän ja staattisen pidon teen superina.

Jokainen yksilö on erilainen, mutta kyseisellä "sikspäkki-kliseet" kumoavalla systeemillä on kehitetty nämä:

Liitteet

• minä1.webp
    minä1.webp
    21,6 KB · Katsottu: 2 665
Mr.Mister sanoi:
Vatsan treenaaminen välipäivänä on toiminut myös itselläni erinomaisesti. Itse treenaan 2-jakoisella, ja vatsat teen kerran viikossa omana päiväään.
:thumbs:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom