Vastuullista journalismia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makhak
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kai se nyt mikään pakko ole vaihtoehtomedioihin sekaantua? Mäkin olen puolesta noista sun listaamista asioista eri mieltä kuin valtamedia, mutta ei mulla ole kyllä mitään hinkua lukea valemediaa tai ottaa kierroksia valtamedian kirjoittelusta. Itse asiassa pidän kyllä koronauutisointiakin melko epäonnistuneena, mutta pidän siitä huolimatta myös koronavastaisia öyhöttäjiä aivan pelleinä. Ei ole mikään pakko ampua aina ääripäästä toiseen.
Ja on hyvä kyllä muistaa, että mikäli kokee esim. Iltalehden klikkihuorauksena ja Ylen poliittisesti liian latautuneena, niin löytyy kyllä muutakin informaatio/media-alustaa kuin toiseen ääripäähän todella vahvasti latautuneet (esim. vain Ukrainan vääryyksiin keskittyvä tai koronaa globaalina salaliittoteoriana kokeva vaihtoehtomedia).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja on hyvä kyllä muistaa, että mikäli kokee esim. Iltalehden klikkihuorauksena ja Ylen poliittisesti liian latautuneena, niin löytyy kyllä muutakin informaatio/media-alustaa kuin toiseen ääripäähän todella vahvasti latautuneet (esim. vain Ukrainan vääryyksiin keskittyvä tai koronaa globaalina salaliittoteoriana kokeva vaihtoehtomedia).
Ikävä tosiasia on se, että hyvin pieni prosentti suomalaisista seuraa maailmanmediaa, kyllä valtaosa imee sen "tiedon" IL & YLE:n kaltaisilta propagandatehtailta. Ja siitähän tässä minun paasaamisessani on hyvin pitkälti ollut kyse, ei siis siitä, ettenkö minä löytäisi luotettavaa toetoa, vaan siitä, että valtaosa suomalaisista ei sitä "löydä" siis kun se tieto otetaan vain edellä mainitsemiltani julkaisuilta, jotka nykyään toimivat hyvin samankaltaisesti, kuin (parjaamansa) venäjän ja kiinan mediat.

Suomalaiset ovat kuin herkkusieniä, ne pidetään pimeässä ja niille syötetään paskaa!

Olen eri yhteyksissä ja ketjuissa kyllästymiseen asti sanonut ja myös linkkejä niihin laittanut, siitä, että maailman valtamedioissa löytyy myös narratiivin vastaisia näkemyksiä ja artikkeleita, mutta nämä uutiset eivät juuri koskaan ylitä suomessa uutiskynnystä. Esimerkiksi ukrainan uutisoinnissa tuulensuunta on alkanut kääntymään ja useampi valtio on alkanut pesemään käsiään siitä.

Mode edit: Facesta jaetut kuvat ei toimi kunnolla, joten poistin ne. Suosittelen käyttämään jotain toista palvelua kuten imgur jakamiseen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei kai se nyt mikään pakko ole vaihtoehtomedioihin sekaantua? Mäkin olen puolesta noista sun listaamista asioista eri mieltä kuin valtamedia, mutta ei mulla ole kyllä mitään hinkua lukea valemediaa tai ottaa kierroksia valtamedian kirjoittelusta. Itse asiassa pidän kyllä koronauutisointiakin melko epäonnistuneena, mutta pidän siitä huolimatta myös koronavastaisia öyhöttäjiä aivan pelleinä. Ei ole mikään pakko ampua aina ääripäästä toiseen.
No hyvin se uutisointi näytti purevan kun lammas meni mukaan piikki rumbaa, eli en hirveesti pelleksi ketää huutelis kun kaveri ei vieläkää pystynyt myöntää on tullu kusetutetuksi ja pahasti.

Kerrotko mulle mikä on valemedia?? Jos viittaus mvveee nii hyvinpä heidän jutut osu aiemmi ja edelleen osunu kohdalle miten tää pikku virus on edenny, tuli koronapassit digi id , viruksen varjolla Suomi viedään Eu liittovaltioon jne jne. Varmaa ihan vahingos mveee jutut osu kohalle hyviä poikia arvaamaan
 
No hyvin se uutisointi näytti purevan kun lammas meni mukaan piikki rumbaa, eli en hirveesti pelleksi ketää huutelis kun kaveri ei vieläkää pystynyt myöntää on tullu kusetutetuksi ja pahasti.

Kerrotko mulle mikä on valemedia?? Jos viittaus mvveee nii hyvinpä heidän jutut osu aiemmi ja edelleen osunu kohdalle miten tää pikku virus on edenny, tuli koronapassit digi id , viruksen varjolla Suomi viedään Eu liittovaltioon jne jne. Varmaa ihan vahingos mveee jutut osu kohalle hyviä poikia arvaamaan
Tästä voitaneen ilmeisesti lukea rivien välistä, että pidät MV-lehteä vastuullista journalismia edustavana media-tahona?
 
Tästä voitaneen ilmeisesti lukea rivien välistä, että pidät MV-lehteä vastuullista journalismia edustavana media-tahona?
Paskaa on joka mediassa huom jokaisessa. Mutta kerrohan miten esim mvee jutut osui nii hyvin kohdalle jos valemedia?

Jos kertojana esim il Is ja näen itse heidän jutut pitäisikin paikkaansa totta helvetissä uskoisin.

Huomaa sun asenteen heti kun kyseessä vaihtoehto media kaikki täytyy olla valetta

Toivon sinulta nyt perusteluita miten mvee on valemedia kun pikku viruksesta jutut osui täysin oikeaan, virus poliittinen, tulee digi id, koronapassi, rokotus pakko hoitoalalle, elvytyspaketilla Suomi vietii eu liittovaltioon koska yhteisvelat??
 
Paskaa on joka mediassa huom jokaisessa. Mutta kerrohan miten esim mvee jutut osui nii hyvin kohdalle jos valemedia?

Jos kertojana esim il Is ja näen itse heidän jutut pitäisikin paikkaansa totta helvetissä uskoisin.

Huomaa sun asenteen heti kun kyseessä vaihtoehto media kaikki täytyy olla valetta

Toivon sinulta nyt perusteluita miten mvee on valemedia kun pikku viruksesta jutut osui täysin oikeaan, virus poliittinen, tulee digi id, koronapassi, rokotus pakko hoitoalalle, elvytyspaketilla Suomi vietii eu liittovaltioon koska yhteisvelat??
Se on kyllä ihan totta, että joka mediasta löytyy myös enemmän tai vähemmän paskaa.

Miksi toivoisit multa perusteluita, miksi MV-lehti on valemedia ja viittaat koronaa koskevaan uutisointiin? En pysty, koska a) en osaa sanoa mitään MV-lehden laadusta nykyisellään, b) en ole ko.lehden kohdalla puhunut valemediasta, c) minulla (kuten ei kenelläkään muullakaan palstan jäsenellä) ei ole kompetenssia arvioida aidosti koronaa niin laajasti ja syväluotaavasti, että kokonaisuuteen kannattaisi ottaa mitään mustavalkoista kantaa. Ja ei nyt koronasta mitään vääntöä tähän ketjuun. Mutta niin kauan kuin tiedeyhteisö ei ole yksimielinen, en luule tietäväni paremmin.

MV-lehti jota joskus pakolaisvyöryn aikaan vilkuilin, oli poliittisesti yksisuuntaisin media, jota olen seurannut ja jos tätä ei silloin huomannut, on kyllä totaalinen puusilmä. Jutut olivat pakinoita, eivätkä mitään uutisia. Mutta tämä oli silloin, en nykyisestä MV-lehdestä osa tosiaan sanoa.
 
Kun ei kykene näkemään ja käsittelemään asioita objektiivisesti, niin on aika turhauttavaa edes yrittää keskustella tämmöisen henkilön kanssa. Ensijulkaisijoina näihin ukrainan tai lähinnä venäjän milloin mihinkin hirmutekoihin syyttäjinä on ollut aika useasti soroksen ja/tai CIA:n rahoittamia medioita, hyväntekeväisyysjärjestöjä yms. Eli erittäin suurella rahalla organisoitua propagandaa ja tehokasta sellaista. Mutta kun joku riippumaton taho rupeaa asiaa tutkimaan, niin aika usein näistä väitteistä puhisee ilmat pihalle.

Mutta laitetaan nyt sitten esimerkkiä. YK on juuri saanut valmiiksi tutkimuksen, jossa Ukraina (ja USA) syyttivät sitä viljan varastamisesta, ja kuljettamisesta afrikkaan. YK ei tutkimuksissaan löytänyt mitään todisteita näistä väitetyistä asioista, eli valeuutinen. Tuohon myös löyhästi liittyen, aikaisemmin väitettiin, että venäjä on miinoittanut ukrainan satama-alueet, estäen ukrainan viljankuljetukset. Valeuutinen, jonka jo zelensky on itsekin myöntänyt, eli Ukraina on itse asentanut ne miinat.

Ja tässä oli nyt enemmänkin kyse mediasta, ja sen tavasta uutisoida, suomen mediassa käytännössä taukoamatta Zelensky ja ukraina syyttää venäjää jostain, ja nämä uutisoidaan faktoina, ja venäjän vastaukset, jos niitä edes laitetaan juttuun, esitetään väitteinä. Sen lisäksi hyvää journalistista tapaa ei kunnioiteta siinäkään, että jos ukrainan syytteet osoittautuvat vääriksi, niistä media pääosin vaikenee.

Tuota ääretöntä ryssävihaasi voit mennä potemaan ukrainaketjuun, tämä ketju on nimensä mukaisesti tarkoitettu keskustelulle vastuullisesta journalismista.

Linkkejä näihin väitteisiin? Tuosta viljan varastamisesta on todisteita ja venäläiset on itsekin myöntäneet sen. Venäjän laivasto on tulittanut jopa turkkilaisia laivoja mustalla merellä ja tätä kautta estäneet merenkulun. Ukraina on myös joutunut miinoittamaan satamia estääkseen Venäjän maihinnousuja.

Ja kun puhutaan Venäjän vastauksista, niin onko ihmekään ettei heitä oteta tosissaan, kun sieltä tulee tällaisia kommentteja. Jos toinen puoli valehtelee näin räikeästi ja tarkoituksella, niin onko ihmekään, ettei heitä oteta vakavasti?

VENÄJÄN ulkoministeri Sergei Lavrov väittää yhä, ettei Venäjä hyökännyt Ukrainaan. Britannian yleisradioyhtiö BBC haastatteli Lavrovia torstaina.

”Me emme hyökänneet Ukrainaan, vaan me julistimme sotilaallisen erikoisoperaation, koska meillä ei ollut mitään muuta keinoa selittää lännelle, että Ukrainan vetäminen Natoon on rikollista,” Lavrov sanoo.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008891455.html
 
Ikävä tosiasia on se, että hyvin pieni prosentti suomalaisista seuraa maailmanmediaa, kyllä valtaosa imee sen "tiedon" IL & YLE:n kaltaisilta propagandatehtailta. Ja siitähän tässä minun paasaamisessani on hyvin pitkälti ollut kyse, ei siis siitä, ettenkö minä löytäisi luotettavaa toetoa, vaan siitä, että valtaosa suomalaisista ei sitä "löydä" siis kun se tieto otetaan vain edellä mainitsemiltani julkaisuilta, jotka nykyään toimivat hyvin samankaltaisesti, kuin (parjaamansa) venäjän ja kiinan mediat.

Suomalaiset ovat kuin herkkusieniä, ne pidetään pimeässä ja niille syötetään paskaa!

Olen eri yhteyksissä ja ketjuissa kyllästymiseen asti sanonut ja myös linkkejä niihin laittanut, siitä, että maailman valtamedioissa löytyy myös narratiivin vastaisia näkemyksiä ja artikkeleita, mutta nämä uutiset eivät juuri koskaan ylitä suomessa uutiskynnystä. Esimerkiksi ukrainan uutisoinnissa tuulensuunta on alkanut kääntymään ja useampi valtio on alkanut pesemään käsiään siitä.

287632743_112062034868818_7481525392307220786_n.jpg

286199550_112062294868792_9161884416995581330_n.jpg

287234975_112062408202114_784963256742093481_n.jpg

Mikä tuulensuunta alkanut kääntymään?? Nyt en ymmärrä yhtään mitä selität. Eikös se Zelensky pitänyt olla amerikkalaisten ohjaksissa ja nyt se ei sitten uskonutkaan mitä ne sanoi sodasta etukäteen. Vai miten se meni?

Nyt on kuitenkin luvattu tukea vaikka sota pitkittyisi. Ja aseistusta tulee koko ajan. Muutaman viikon sisään käytössä ovat pidemmälle yltävät raketinheittimet. Tuskin niillä tilanne kovin paljon muuttuu, mutta yltävät ainakin puolta kauemmas.
 
Tiesin että HS on paskaa, mutta tää menee jo todella törkeäksi.

 
Tiesin että HS on paskaa, mutta tää menee jo todella törkeäksi.


Rydman profiloitunut maahanmuuttokriittisenä, niin Hesari hyökkää. Ei tartte tutkia tai todistaa, simple accusation = conviction.
 
Jos ei nyt vielä hypätä johtopäätöksiin niin HS:n kuin itse osallisen suhteen. Alaikäisten kanssa pelleily ei ole mitenkään hyväksyttävää. Ulkopuolelta voidaan spekuloida mitä vaan, mutta ei ole ehkä fiksua nyt lähteä vielä puolustelemaan tai syyttelemään ketään. Annetaan asianomaisten tahojen selvittää mistä on kyse ja sen jälkeen tiedämme tarkemmin. Jokainen joka etukäteen spekuloi mitään oman vakaumuksensa kautta voi tehdä itsestään narrin.

ps. olen Kokoomuksen jäsen, niin ei tule mitään "vihervassari" länkytystä.
 
Jos ei nyt vielä hypätä johtopäätöksiin niin HS:n kuin itse osallisen suhteen. Alaikäisten kanssa pelleily ei ole mitenkään hyväksyttävää. Ulkopuolelta voidaan spekuloida mitä vaan, mutta ei ole ehkä fiksua nyt lähteä vielä puolustelemaan tai syyttelemään ketään. Annetaan asianomaisten tahojen selvittää mistä on kyse ja sen jälkeen tiedämme tarkemmin. Jokainen joka etukäteen spekuloi mitään oman vakaumuksensa kautta voi tehdä itsestään narrin.

ps. olen Kokoomuksen jäsen, niin ei tule mitään "vihervassari" länkytystä.

Luitko tuota Rydmanin juttua läpi?
E: Ymmärtääkseni ei ole mitään mitä viranomaiset tutkivat, ei rikosilmoitusta. Huhuja ja lehdistön rakentama keissi. Ja tuollaisesta aiheesta lehdistön juttu sinällään on jo tuomio julkisuuden henkilölle.
 
Viimeksi muokattu:
Luitko tuota Rydmanin juttua läpi?

Tottakai. Editoin kun sinäkin lisäsit, niin kyse ei ole siitä, että "ei ole rikosta", vaan että mikä on sopivaa ja väärää käytöstä. Meillä Suomessa on erittäin korkea syyttämisraja, joka on erittäin hyvä asia, että mistä tahansa ei käräjöidä kuten amerikassa, mutta se ei tee silti asiasta hyväksyttävää JOS pelataan suojaikärajan perusteella, että "mitään laitonta ei tapahtunut". Olen itsekin (nyt aikuisen) tyttären isä, mutta myös kokoomuksen jäsen ja en tiedä mistä perspektiivistä sinä asiaa katsot. Mutta kuten sanoin, niin katsotaan miten tämä keissi päättyy, sillä asia on edelleen TÄYSIN auki.
 
Viimeksi muokattu:
en tiedä mistä perspektiivistä sinä asiaa katsot.

Vastuullisen journalismin kannalta. Juttu on kuitenkin muotoa kaivelimme vanhoja ja ilmiselvästi jutusta haluttu tehdä mahdollisimman vahingoittava kohteelleen. Ja hieman epäilyttävän katkera exä päämoottorina taustalla?
Omakohtainen kokemus toimittajasta: selvität puhelinhaastattelussa asian toimittajalle ja joudut korjaamaan useamman kerran kun se haluaa kuulla väärin. Ja siltikin kun juttu on ulkona, niin siinä lukee niin kuin toimittaja oli alunperin päättänyt kirjoittaa, eikä niin kuin selvensit. Omalla kohdalla mitätön pisnesjuttu ei mitään väliä loppujen lopuksi. Kun kyseessä maahanmuuttokriittinen Rydman joka on tietenkin suomalaisen konsensustoimittajan vihollinen, niin voin hyvin nähdä miten kuullaan haastatelluilta mitä halutaan kuulla, johdatellaan jne. Joka tapauksessa sana sanaa vastaan varsin subjektiivisista asioista, niin maksimaalisena tulipallona jutun kohteen ampuminen alas ei ole ehkä ihan oikea tapa.
Mutta jäädään odottamaan lisäinfoa.
 
Mikäli Rydman puhuu totta, niin kuin vaikuttaa, Toivon, että Hesari joutuu maksamaan kunnon korvaukset, sekä nuo mustamaalaajat joutuu vastuuseen. Todella oksettavaa toimintaa.

Tietenkin, jos Rydman on alaikäisiin sekaantunut, niin vastuuseen joutaa teoistaan.
 
Rydman profiloitunut maahanmuuttokriittisenä, niin Hesari hyökkää. Ei tartte tutkia tai todistaa, simple accusation = conviction.

En pidä lainkaan mahdottomana, että tämä juttu on lähtöisin kokoomuksen sisältä ja syötetty sieltä hesarin lapaan. Rydman on hyvin kovaäänisesti vastustanut tukipaketteja, kokoomuseliitin vastaisesti. Ja nyt on jälleen tulossa uusi tukipaketti, joten kokoomuksen johto "siivoaa" Rydmanin ulos. Toimii varmaan myös hyvänä pelotteena muille "niskuroijille"
 
Itse mietin, että tää vois olla enemmän vasureiden suunnalta false flag operaatio. Vaalit tulossa ja kokoomus nauttinut liian kovaa suosiota ni jotain pitänyt keksiä.
 
Itse mietin, että tää vois olla enemmän vasureiden suunnalta false flag operaatio. Vaalit tulossa ja kokoomus nauttinut liian kovaa suosiota ni jotain pitänyt keksiä.
Helpoin selitys kyllä, mutta vaaleihin vielä niin pitkä aika, että tämä on jo täysin unohdettu silloin (valtaosalla äänestäjistä on vitun huono muisti, mutta lyhyt).
Toki ainakin vasemmisto media tästä täyden hyödyn ottaa, ja näin on myös voinut ajatella kokoomuseliitti, eli vasemmistoa tästä syytetään, ja heitä ei edes epäillä. Ja kun kyseessä on inha juttu (olkoon totta tai ei), niin orpon pitää toimia ryhdikkäästi, ja potkaista Rydman pois puolueesta. Tuon seuraksena kokoomus saa lisää kannatusta, kun on näin ryhdikäs puolue, ja orpo on saanut kaksi voittoa. Ja kunhan vaan siis foliohattuilen.
 
Back
Ylös Bottom