Vastalauseita kasvissyönnille?

"Kasvissyöjien luuntiheys oli noin 4 % ja vegaanien 6 % pienempi kuin sekasyöjien"(American Journal of Clinical Nutrition 2009;90:943-950).

Vegetarianism poses no bone health danger: Study
(Ho-Pharn LT, Nguyen ND, Nguyen TV. 2009. Effect of vegetarian diet on bone mineral density: A Bayesian meta-analysis. Bone 44:S78.)

"
Consuming a vegetarian diet may result in slightly weaker bones, but not to a level that it becomes a clinical concern, says a new meta-analysis. “The results suggest that vegetarian diets, particularly vegan diets, are associated with lower BMD, but the magnitude of the association is clinically insignificant,” wrote researchers based in Vietnam and Australia in the American Journal of Clinical Nutrition.
"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syön lihaa samasta syystä kuin kannibaaliheimot syövät vihollisiaan: saadakseen heidän voimansa. Tosin nautojen lihat eivät ole siirtyneet ruumiiseeni ja olen sama lihaton plösö kuten ennenkin, joten ehkä pitäisi älytä lopettaa.

Mua ei lihansyönnissä yökötä mikään muu, kuin se jos liha on tuotettu tehotuotannossa. Itse suosin luomulihaa ja aionkin hakea pakkaseen jonkin elukan talven varalle. Rakastan lihaa, mutta en kykene syömään tehomaatalouden tuotteita.

Täytyy vielä lisätä, että tuc on lukuisilla jutuillaan onnistunut vakuuttamaan minut siitä että veget voi pärjätä ihan hyvin :) Aikaisemmin en ollut läheskään niin varma.
:thumbs: kiitos! :worship:

:offtopic: nro 2: Räjähtäisköhän maapallo jos pahimmat vege- ja vhh-fanaatikot ottais yhteen tässä ketjussa? :D
Kokeilin karppaus.infossa. Räjähti. :david:

The Dirt Facts

Jos en väärin muista niin tuossa luennossa Paul Chek (tjsp) meinaa, että kukaan ei oo kasvissyöjä. Ei edes kasvit. Nekin käyttää hyödykseen kuolleista elukoista syntyvät ravinteet imeskelemällä ne maaperästä. Se perinteinen elämän kiertokulku - maasta tullu ja maahan menee.

Ei sillä, oma kokemukseni tuosta ns. "kasvissyönnistä" on kyllä positiivinen, mutta liha on vain niin hiton hyvää, ettei siitä tullut pysyvää ratkaisua.

Back to topic. Pidä mielikuvitusleikki:
Aika: 1950, kevättalvi
Paikka syrjäinen kolkka jossain Suomessa

Miettikää ituhippien kanssa mistä saisi soijapihvejä, tuoretta salaattia ja luomutomaatteja. Neitsytoliiviöljy ja pähkinärouhe olisi lisäksi jees päivän ainoaan lounaaseen kunhan jätkät lopettelee metsätyöt.

Back to topic. Pidä mielikuvitusleikki:
Aika: 1950, kevättalvi
Paikka syrjäinen kolkka jossain Suomessa

Miettikää ituhippien kanssa mistä saisi soijapihvejä, tuoretta salaattia ja luomutomaatteja. Neitsytoliiviöljy ja pähkinärouhe olisi lisäksi jees päivän ainoaan lounaaseen kunhan jätkät lopettelee metsätyöt.
Mielikuvitusleikki:
Aika: 2009, syksy
Paikka mikä tahansa kolkka jossain Suomessa

Mieti miten helppoa on saada soijapihvejä, tuoretta salaattia ja luomutomaatteja. Kuten myös oliiviöljyä ja pähkinärouhetta.

Eli en nyt oikein näe tämän ajatuskokeen relevanssia tämän hetken kasvissyönnille. Sanotaan nyt tähän, että itse kyllä syön lihaa, mutta en keksi mitään syytä, miksi kasvissyöjiä pitäisi jotenkin dissata. Miksi ihmeessä jonkun pitäisi syödä lihaa, jos ei halua? Sitä paitsi kasvissyönnillä on monia hyviä puolia, kuten pienemmät ympäristövaikutukset ruuan tuotannossa ja se, että ei tarvitse rääkätä tuotantoeläimiä. Toki niitä eläimiä voisi kohdella hyvinkin, mutta tällä hetkellä se ei kovin hyvin toteudu.

Mä olin useamman vuoden kasvisyöjä ja pitää vaan todeta, että hyvä liha on vaan aivan omassa luokassa makunsa puolesta. Vertaa sitä sitä mihin tai kenen tahansa tekemään kasvisruokaan.Mulle on tehnyt mm. kasvisruokiin erikoistunut kokki ruokaa, olen syönyt kasvisravintoloissa etc. Kyse siis ei ole siitä, etteikö sitä ruokaa olisi osattu laittaa (tai jos on niin helvetin vaikea sitä oikeasti hyvää kasvisruokaa on löytää. Liian vaikeaa).

Tuo yksinkertainen syy laittoi mut takaisin ruotuun.

Enkä mä kyllä dissaa yhtään kasvissyöjää. Miksi pitäisi. Eipä ne ole mullekkaan valittanut mun lihan syömisestä. Ei tää mitään ekologista puuhaa varmaan ole, mutta paremman makuista joka tapauksessa. Hyvä ruoka on kuitenkin yksi elämän parhaimmista nautinnoista.

Lisänä voi tietty lisätä sen vaikeuden. Siis jos on yksin kasvissyöjänä liikenteessä. Siinä on hauskaa grillailla tofunakkeja, kun koko loppu poppoo tekee ruuan porukkaan. Aina saa olla varautumassa siihen mitä sitä sitten syö.

Eli en nyt oikein näe tämän ajatuskokeen relevanssia tämän hetken kasvissyönnille. Sanotaan nyt tähän, että itse kyllä syön lihaa, mutta en keksi mitään syytä, miksi kasvissyöjiä pitäisi jotenkin dissata. Miksi ihmeessä jonkun pitäisi syödä lihaa, jos ei halua? Sitä paitsi kasvissyönnillä on monia hyviä puolia, kuten pienemmät ympäristövaikutukset ruuan tuotannossa ja se, että ei tarvitse rääkätä tuotantoeläimiä. Toki niitä eläimiä voisi kohdella hyvinkin, mutta tällä hetkellä se ei kovin hyvin toteudu.

Ei kasvissyönnissä mikään muu ärsytä kuin se saarnaaminen oman uskontonsa puolesta.

Ei kasvissyönnissä mikään muu ärsytä kuin se saarnaaminen oman uskontonsa puolesta.

Kyllä mä keskustelen edelleen niidenkin kaverien kanssa jotka ovat kasvissyöjiä/vegaaneja, eikä ne mulle mitään saarnaa. Saatetaan me joskus keskustella/väitellä mutta en koe, että mulle mitään pakkosyötetään. Enkä itse suostu myöntämään saarnanneeni lihansyöjille. Se oli mun valinta ja that's it.

Ehkä se kasvissyöntihirstoria säästää sitten mut saarnalta.

Veget ei saa hemirautaa, joka imeytyy paremmin kuin kasvisruokavaliosta saatu rauta.
Ja sitten kiitos lähdeviitteitä, jotka osoittaa että näin on, ja että tällä on jotain merkittäviä terveysvaikutuksia.

edit:
Kuparikatto sanoi:
Mun kokemuksen mukaan kyllä sitä saarnaamista esiintyy ihan yhtä paljon molempiin suuntiin ja aina se on yhtä typerää. Niin kuin täälläkin jotkut kasvissyöjät ovat maininneet, niin monesti lihansyöjät saarnaavat siitä lihansyönnin autuudesta. Ja etenkin vanhemmalla väellä tuntuu toisinaan olevan suuria vaikeuksia sulattaa sitä, että joku ei vaan halua syödä lihaa.

Ja nämä kokemukset mulla on siis ihan vaan ympäristöäni tarkkailemalla, koskaan en ole itse ollut kasvissyöjä.

No eihän tuossa sanottu edes mitään sellaista, että eläinperäisen raudan saaminen olisi jotenkin tarpeellista. Ainoastaan, että se imeytyy paremmin kuin kasviperäinen. Eli en mä tätä nyt oikein näe argumenttina kasvissyöntiä vastaan.

No eikö ravintoaineen imeytyminen nyt kuitenkin aika tärkeää ole, jotta elimistö pystyisi sen hyödyntämään?

No eikö ravintoaineen imeytyminen nyt kuitenkin aika tärkeää ole, jotta elimistö pystyisi sen hyödyntämään?
No enpä ole ainakaan sellaista kuullut, että vegetaristit tai vegaanit kovin usein kärsisivät raudan puutoksesta. Eli ilmeisesti se imeytyy ihan tarpeeksi hyvin myös kasvisravinnosta. Tosiaan kun kummallakaan ei tässä nyt mitään tutkimustietoa ole käsillä, enkä itse ainakaan jaksa ruveta googlettamaan, niin asian voi ainakin minun puolestani jättää tähän.

Kannattaa käyttää näitä:

"Mä olen tehnyt pupujen kanssa sopimuksen. Mä en syö niiden salaatteja ja ne ei koske mun kaljoihin."

...Pikku idealistivegespedet
...
itufriikeille...

Syön lihaa samasta syystä kuin kannibaaliheimot syövät vihollisiaan: saadakseen heidän voimansa.

Pakkis delivers :D

Tähän kaipaisin vähän lisäselvennystä:
Jos lihaa aletaan kasvattamaan labrassa synteettisesti, niin minä lopetan lihan syönnin.

Tarkoitatko, että sinulle lihansyönnissä on tärkeää se, että lautasella oleva lihanpala on tuotettu aiheuttaen kärsimystä sen aiemmin omistaneelle eläimelle?

Saarnakin menisi mutta se ylimielinen asenne. Maalima pelastuu jollain tofun syönnillä tai söpöjä elukoita ei saisi rääkätä.

Terveellisyys sitten semmonen asia mihin ei edes moderni tiede pysty antamaan tyhjentävää vastausta. (onneksi ihminen on sekaravinnon syöjä ja pysyy hengissä melkein millä appeella vaan)

Eipä mitn, koville se otti mutta pakko oli uskoa todistusaineistoa :)
Hyvä ettei itse tarvitse olla todistusaineisto, on nimittäin juuri tällä hetkellä niin siro kunto että hävettää. Liikaa aerobista, pitäisi lailla kieltää moinen prkl. :itku:

Oisko sulla linkkiä tuohon keskusteluun? Tai tuu joskus joutessas tänne pakkikselle haastamaan riitaa:D

Soijasta väännetty tässä:

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=727367#p727367

Tehotuotannosta:

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=4&t=37286

Kaikkein parhaalle mättöketjulle kävi näin:

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=4&t=38103

Ankara Aatu sanoi:
No enpä ole ainakaan sellaista kuullut, että vegetaristit tai vegaanit kovin usein kärsisivät raudan puutoksesta.
Tottahan tuo on. Ei sitä puutosta ole enempää ko. ruokavalioissa.

Tuo hemirautakommentti on kyllä periaatteessa paikkansapitävä, eli hemirauta on kyllä paremmin imeytyvää. Tossa kuitenkin pari tieteellistä viitettä, joissa osoitetaan, että vegaaneilla ei oo sekasyöjiä enempää anemiaa:

Haddad EH, Berk LS, Kettering JD, Hubbard RW, Peters WR. Dietary intake and biochemical, hematologic, and immune status of vegans compared with nonvegetarians. Am J Clin Nutr 1999;70(suppl):586S-93S.

Obeid R, Geisel J, Schorr H, et al. The impact of vegetarianism on some haematological parameters. Eur J Haematol. 2002;69:275-9.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom