Vastalause karppaukselle - Leipätiedotus ry

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Invisus
  • Aloitettu Aloitettu
Iskipä silmään uutisissa tämä;

http://www.mtv3.fi/makuja/minisaiti...-auttaa-laihtumaan?hyvaa_leivasta/tiedonjyvia

Näemmä leivän myynnin romahtaminen (?) on saanut leipäteollisuuden porukat hermostumaan. Nyt ei ole mitään linkkiä tarjota, mutta eikös leivän myynti ollut rojahtanut jopa toistakymmentä prosenttia viimeisen parin vuoden aikana?

Henkilökohtaisesti minua rupesi naurattamaan tuo virallissuosituksiin ja treenaajiin vetoaminen; 60% energiansaannista hiilareista + 6-9 viipaletta leipää päivässä. Kyllä elämä kävisi pirun raskaaksi jos tuon 9 viipaletta yrittäisi joka päivä puputtaa täysjyväruikkarista. Sinänsä minulla ei ole mitään leipää vastaan, sitä tuli vedeltyä eritoten töissä ollessa, kun eväsleipä oli nopea, helppo ja melko täyttävä eikä tarvinnut mikroa. Mutta kyllä jäi leivät omalta kohdaltani ainakin pois kokokaan kaikissa muissa tilanteissa, eipä kuulu juuri millään tapaa enää vaimon ja meikän arkeen viipaleet eikä limput. Varsinainen VHH-diettailija en ole, mutten vain koe leipää mitenkään erityisen suureksi suosikiksi omaan ruokavaliooni.

Mitenkäs muut pakkislaiset, minkälaiset safkatottumukset leivän suhteen; löytyykö joka aterialta vai onko jätetty kaupan hyllylle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tule kyllä syötyä leipää käytännössä ikinä, poislukien yksi siivu aterian kaverina työpaikkaruokalassa. Koen sen liian kiinteäksi ja työlääksi ahtaa masuun verrattuna siitä saataviin ravintoaineisiin. Varsinkin plussakaloreilla. Rahka-mehukeitto-mysli mössö on vaan niin paljon helpompi saada alas.

Leivän syönti tulee saatanan kalliiksi, itse leipä on aika halpa ruoka-aine, mutta meikäläinen kun vaatii siihen päälle juustoa ja leikkeleitä (joiden molempien hinta on ihan järkyttävän korkea). Muutenkin leipä on yleensä hyvää vain tuoreena, sellanen kuivahtanut ruispala on aika kuivaa pureskeltavaa jota melkeen vituttaa syödä.

Joo kyllä melkeen vakuutti että pitää alkaa taas leipää mussuttamaan. Varsinkin kun lähde on Leipätiedotus Ry ja mulla menee vatsa sekasin jos syön pariki päivää putkeen ruisleipää (enkä tarkota kolmea pussia päivässä).

Otan kyl mielummin vitamiinit ja kuidut vihanniksista, eikä ihan omalta kohalta pidä paikkaansa tuo että rasvanen ruoka ei pidä nälän tunnetta kauaa poissa, mutta täysjyväleivän hiilihydraatit pitävät. Ja minkäköhän takia artikkelissa sanotaan näin: "Erityisesti naiset voivat tasapainottaa ruokavaliotaan lisäämällä aterioilla leivän syöntiä, kevyin lisukkein." :rolleyes:

edit: Siis mitä hemmettiä. Sponssaako ruispalat tai joku tota sivustoa kun siellä on muitaki artikkeleita missä suositellaan syömään täysjyväleipiä? http://www.mtv3.fi/makuja/minisaiti...i-olla-vaarallinen?hyvaa_leivasta/tiedonjyvia On kyllä niin turha artikkeli että. Eihän siinä muuta sanota ku "tämä voi..." - "mahdollisesti..." - "tutkimus osoitti että monta ihmistä syö näin" (<- hui!)...

Aamuisin syö, ja silloin myös jos joskus jonkin keiton tekee. Muuten ei se kyllä mene yleensä ruuoan kanssa tai muuten välipalana.

Ruisleipä etenkin on mun mielestä vittumaista syödä suuremmissa määrin, tökkii hyvin nopeasti.

Eipä tuu hirveän useasti leipää nautittua, ehkä parisen kertaa kuukaudessa, sillonki yleensä hampurilaisen tmv muodossa :D...

Joka arkipäivä tulee duunissa vetästyä reissarin tai ruispalan siivu tai pari reilun Oivariinin kera. Vetäisin voilla, jos ois tarjolla. On se hyvää... Himassa kans safkaan jälkiuunipaloja tajuttoman metukkakuorrutuksen kera. En koe tätä vaaralliseksi.

Valkoista leipää nyt en popsi juuri koskaan.

Viimeinen lause: "Terveellisiä ja herkullisia VAASAN -leipäreseptejä. " :D ...eikö tuo kerro jo kaiken.

Nyt joku tietämätön rupee vetää sen 9 palaa leipää päivässä juustojen ja muiden kera, kun on ymmärtänyt tän harhaanjohtavan artikkelin idean väärin. jep "tosi" kevyttä..

Muutama pala ruisleipää tulee syötyä viikossa. Aamupalan tai päivällisen yhteydessä. Juustot, kinkut, kurkut, tomaatit messiin niin ei maistu niin kuivalta ja saa hyvin ravinteita kun plussalla koittaa pysyä. Pakki ei vaan hirveesti tykkää viljamätöistä ja onhan noi lisukkeet melko kalliita leivän päälle, niin usein jää leipäpussi hyllyyn.

Luin nuo linkkien takaa löytyvät tekstit ja yksi asia paistoi silmään. Missä ovat ne aiemmin vähähiilihydraattisia diettejä vastaan käytetyt argumentit kolesteroliarvojen noususta ja sydänsairauksista? Nyt ei ainuttakaan viittausta niihin.

Leipä on hyvää sapuskaa. Ruuan kanssa ei tule koskaan syötyä leipää, keitot poislukien. Itse syön leipää välipaloina rahkan tai kahvin kanssa.

Puolikas Perheleipureiden ruisleipä menee melkein joka aamu, on niin hyvää etten malta luopua enkä edes keksi miksi pitäisi.

En oo syöny leipää ties milloin viimeks... Ehkä joskus kesäkuussa tuli viimeks vedettyä ruisleipää aamupalaks, mutta se tais olla viimeinen kerta. Eikä oo kamalan ikävä ollu, koska niit pelkkiä leipä viipaleita saa vetästä 4 kerrallaan, että nälkä lähtee aamulla ja sitten jos jokaiseen niistä 3 palaa leikkelettä ja jotain kasviksia ja ehkä hyvällä tuurilla juustoa, niin kyllähän niihin kaloreita ainakin saa tällei aamutuimaan.
Aamupalaksi mennyt kaura- tai 4-viljan puuroa ja sen seurana joko rahkaa, raejuustoa tai herajauhetta ja ne kyllä pitävät nälän loitolla siihen kouluruokaan saakka ihan hyvin. Ei noista leivistä ole oikein miksikään, mutta on se paahdettu ruisleipä tai itsetehty saaristolaisleipä perkuleen hyvää silti. Sit joskus, kun jaksan taas tehdä ja maistaa palan nii tulee varmaa joku makuorgasmi :D

Elokuus ostin leipää, tarjosin sitä kaverille, jonka jälkeen laitoin sen pakastimeen, missä se yhä majailee.. siis leipä, ei kaveri.

Leipä ei oo koskaan ollu omis intresseis kovin korkeella. Keiton kanssa menee, mutta esim työpaikka/opiskeluruokalois en oo ottanut leipää vuosiin.

Pari kertaa olen syönyt tämän vuoden puolella äidin juuresta huolella tehtyä tuoretta ruisleipää. Ja tottakai kunnon puulämmitteisessä leivinuunissa paistettua. Se on vaan niin tajuttoman hyvää voin ja juuston kanssa! :kuola: Muuten ei juurikaan viljoja mene.

Kyllähän noi leivät melkein paras sapuskavaihtoehto itselle on töissä, kun ei tosiaan mitään jääkaappia tahi mikroa ole työmaalla.
Leipää uppoaa näin plussilla se 6-8 puolikasta duunipäivän aikana. Vaikkakin se leipä oikeastaan on vain se alusta mihin saa sotkea voita, juustoa, kinkkua ja metukkaa tuhottomat määrät :D. Saahan niistä helposti kaloreita ja terveellisiäkin ovat kai sitten nähtävästi.

En voisi kuvitella (miinus)dieettiä ilman viljaa. Joko ruisleipää tai mysliä on saatava aamulla. Kun käyn aamuisin n. tunnin juoksulenkillä ja vedän sen päälle pannullisen kahvia ja 100g mysliä (rasvattomalla & laktoosittomalla maidontapaisella juomalla), pysyy nälkä poissa helposti 4h. Illalla taas saatan kiskaista puoli kiloa kanaa vihanneksilla, eikä nälkä edes lähde. Parin tunnin päästä nukkumaan mennessä on jo niin nälkä, että vituttaa. Jos en tarvitsisi proteiinia, voisin hyvin diettailla pelkillä viljoilla.

Kyllä terveelliseen ruokavalioon kuuluu ruisleipä PISTE. :rock:
En kyllä voisi kuvitella eläväni ilman ruisleipää, on se vaan niin pirun hyvää kun se on tuoretta. Päivässä menee 6-8 viipaletta, kinkulla ja voilla höystettynä.

Kaupasta ostettavien vaaleiden teollisuusleipien ongelma ei ole vain vehnä, vaan pikemminkin hiivan yletön käyttö. Kai sillä saadaan leivät nousemaan paremmin pienemmästä taikinasta, mutta ero on dramaattinen kun vertaa itse tehtyyn leipään. Tosin vaalean leivän olen jättänyt kokonaan pois, ruisleipää tulee joskus syötyä yksi siivu. Vituttaa kun miettii kuinka monta vuotta tuli jauhettua vaaleaa leipää, jos joku tulee puhumaan minulle siitä niin tungen limpun sen anukseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom