Vastalause karppaukselle - Leipätiedotus ry

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Invisus
  • Aloitettu Aloitettu
No just näin. Ylläpitää voi ilman nälkää, mutta joillakin se nyt vaan menee niin, että keho huutaa kaloreita miinuksella. Mä kuulun siihen joukkoon. Ainakin sellaisella dieetillä, jolla on tarkoitus säilyttää lihakset&voimat. Kalorit on nyt ollut keskimäärin 1500kcal/vrk, kerran viikossa enempi ihan jo että pää kestää, aerobista salitreenin lisäksi yleensä aamuisin tyhjällä mahalla juostuna 8-16km, ja silti fläsä palaa vain n. puolen kilon viikkotahtia. Mitään merkkejä alentuneesta perusaineenvaihdunnasta ei ole. Ei väsymystä, palelua tai mitään. Mä nyt vaan olen fysiologialtani helevetin energiatehokas. Mä olen kasvattanut mun kaikki lihakset samoilla kalorimäärillä, joilla normi natukehonrakentajanainen kiristelee. Tulokset puhuu puolestaan. Paska mäihä, mut näin vaan on, kyllä ihan tiedän mitä teen.

Et syö rasvaa juurikaan, ja juokset tommosia aamulenkkejä tyhjällä vatsalla, ja sanot että tiedät mitä teet?
Ja dieetin idea on säilyttää lihakset ja voimat?

Sanotko tosissasi että et menetä lihasta ta voimaa tuolla tavalla?

Mistä olet niin varma että et voisi tehdä asioita tehokkaammin erilailla?

Tuo kuulostaa omaan korvaan niin karmealta. Energiatehokkuuskin johtuu luultavasti siitä että sulla on aineenvaihdunta niin päin persettä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Et syö rasvaa juurikaan, ja juokset tommosia aamulenkkejä tyhjällä vatsalla, ja sanot että tiedät mitä teet?
Ja dieetin idea on säilyttää lihakset ja voimat?

Syön rasvaa varmasti enemmän kuin suurin osa ns. vähärasvaisella dieetillä olevista. Tottakai tuo juokseminen on katabolista, kerrotko vielä miten laihdutaan ilman kataboliaa? Oletan nyt, että tiedät, että katabolinen ja anabolinen tila vuorottelevat, ja niiden nettovaikutus on se, joka määrää mihin suuntaan kroppa muuttuu. Mun tyhjällä mahalla tehdyt aamulenkit tuskin kadottavat mun lihakset. Itse asiassa aina, kun aloitan juoksemisen uudestaan (ja teen sen yleensä miinuskaloreilla), mun jalat kasvaa ensimmäisten viikkojen aikana. Sattuneesta syystä mun muu treeni on ylävartalopainotteista.

Sanotko tosissasi että et menetä lihasta ta voimaa tuolla tavalla?

Jep. Viimeiset 6 vuotta tulokset tasaisessa nousussa ja on yhä. Lihasmassaa tullut lisää väh. 10kg ja siitäkin suurin osa yläkroppaan. Viime kesänä mun treenit oli harvassa ja sekin pelkkää vääntötreeniä, elokuussa otin puntin taas mukaan ja samalla aloitin dieetin ja juoksun. Kädet kasvoi silmissä ja voimaa tuntuu yhä tulevan treeni treeniltä. Eli kyllä, näin väitän. Kieltämättä tulee vähän noviisi olo, kun läski muuttuu lihakseksi miinuksilla. Nyt kuitenkin päätin, etten pudotakaan alempaan painoluokkaan mm-kisoihin, koska en pysty hyödyntämään mun pitkää kyynärvartta lyhytkätisiä vastaan, ja 10kg pudotus tarvitsee jo niin pitkän dieetin, että siinä vaiheessa voi jo ne voimatkin kärsiä. Punttimimmien kuvista voi mennä katsomaan miltä näytin 70kg luokassa, väittäisin että paino lähti läskistä eikä lihaksesta. Nyt tarkoituksena pieni syklittely, pudotan 80kg -> 75kg ihan jo siksi, että mun pää ei kestä sitä, että mahasta saa nipistettyä makkaran sormien väliin. Saan sitten syödä paremmin useamman viikon ajan ennen niitä mm-kisoja.

Mistä olet niin varma että et voisi tehdä asioita tehokkaammin erilailla?

Tuo kuulostaa omaan korvaan niin karmealta. Energiatehokkuuskin johtuu luultavasti siitä että sulla on aineenvaihdunta niin päin persettä.

Mulle riittää, että saan lihasta ja voimaa, ja jos tämä toimii, niin se toimii, piste. Ihan sama mille se muiden korvaan kuulostaa, kauheeta kitinää, vaikka mä itse en tästä edes valita. Että mikäs tässä nyt on se ongelma, kun sitä ei mulla itselläni ole? Nytkin hiihtelen tässä viileässä talossani t-paidassa ja ilman sukkia, jos olisi perusaineenvaihdunta jotenkin madaltunut, niin kyllä viluttaisi. Normaalisti mä palelisin jo.

miten niin? nälkä ei tarkoita sitä, että kuolet 30 sekunnissa jos et vedä mitään napaasi.

Älä saatana, ei vai?

Pointtina oli, että lähestulkoon aina kun sanotaan "minulla käy AINA asia x kun teen asiaa y" niin ei oikeasti ole kokeiltu kaikkea koska ei tiedetä tai vastaavasti "tiedetään kaikki". Toki jos se nälkä ei häiritse niin ei siinä sitten mitään. Heitin tuon vain noin niinkun yleisenä huomiona.

PS. tää ketju muuten hyvin kiteyttää taas miten hedelmällistä ja eteenpäin vievää ravintoasioista keskusteleminen on. :D

joo ei urheilijat tarvitse hiilareita, vyölaukkumiehen sanoin: "turhaa!"

ja jos tosissaan puhutaan urheilijoista niin keskimäärin urheilijat on kestävyysurheilijoita jotka pysyy aerobisella puolella.

kuka käskee sotkemaan rasvaa leipään? jotain kalkkunaleikettä päälle niin rasvaa saa etsiä mikroskoopilla.

itse olen tullut siihen tulokseen, että elintason noustessa leivällä ei vaan enää ole niin paljoa menekkiä. aikanaan uunien koko mitattiin sillä että kuinka monta leipää mahtuu kerralla arinalle, nyt uuneja arvioi puppelipojat kaulahuivit kaulassa että "tää on ihqdaa tää uuni niinku retro sisustusta niinq!". ennen leivän raaka-aineet tuli omasta pellosta kunhan jyvät käytti myllärillä ja lisäsi veden, nyt tulee työnteosta palkaksi rahaa jolla voi ostaa mitä tahansa mitä kaupan hyllyiltä löytää.

Puhuinkin omasta mielipiteestäni. Hiilareita kyllä tarvitaan, mutta esimerkiksi puuro olisi siinä tapauksessa parempi vaihtoehto, kuin voileipä levitteillä. Ja ei, kukaan ei käske laittamaan levitettä, mutta näin se yleensä henkilöillä on, jotka leipää syövät.

Terve!

Minua ihmetyttää se kun olen katsonut näitä karppaus reseptejä mm. hupen ruokia, niin en ainakaan itse täyty niin pienillä ja olemattomilla annoksilla. 200 g kanaa jollain kermakastikkeella + vihannekset eivät vain riitä alkuunkaan. Hiilareilla on vaan helppo hankkia lisää kaloreita ja varsinkin maidolla, joka taitaa olla myös kielettyjen listalla. Miten saan karppaamalla helposti ja halvalla kaloreita? Öljyä juomalla vai syömällä voita paketista? Kun noista ''Broilerigratiini'' annoksesta syön kerran tai 2 http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=136

Itse olen 180cm ja n. 90 kg ja työni on fyysisesti raskasta ja punttia 3-4 viikkoon ja myös muuta liikuntaa 2-3 vk:n, niin kulutukseni pyörii siinä 3000-5000kcal päivästä riippuen. Ei enkä halua laihtua, en ole väsynyt, turvonnut ja koen olevani muutenkin hyvässä kondiksessa, niin miksi minun pitäisi rueta karppaamaan?

Ja syön omasta mielestä muuten terveellisesti, mutta protskua tulee välillä varmaan liikaa kun joskus rahkaakin tulee syötyä 1kg ja siihen päälle vielä lihat ja maidot.

Itse en juuri arkena leipää mussuta. Viikonloppuisin jälkiuuni rukiista toisinaan. Suurin osahan kaupoissa tarjottavista leivistä on täyttä paskaa, mpullamössöä. Mutta silloin kun syön leipää niin kyllä se aito voi kuuluu siihen. Ehkä tärkeintä on tinkiä pulista ja muista sokerisista vehnätuotteista, ei ne pari ruisleivän palaa pahaa tee. OiIKEA ruisleipä kyl on pirun hyvää.

Minua ihmetyttää se kun olen katsonut näitä karppaus reseptejä mm. hupen ruokia, niin en ainakaan itse täyty niin pienillä ja olemattomilla annoksilla. 200 g kanaa jollain kermakastikkeella + vihannekset eivät vain riitä alkuunkaan.

Eikös Hupen annokset ole tuunattu tarkoituksella sellaisiksi valokuvauksellisiksi ja ravintolamaisiksi, jolloin annoksen koko voipi olla melko vaatimaton.
Ja aika monen karppaus-reseptin annoskoot on jotain laihduttavaa naispuolista henkilöä silmälläpitäen laadittu.
Jos haluaa ja tarvitsee isompia annoksia, niin ei se ole vaikeaa reseptejä muokata. Kerro einesten määrät vaikka kolmella ja luulis riittävän paremmin.

Miten saan karppaamalla helposti ja halvalla kaloreita? Öljyä juomalla vai syömällä voita paketista?

Reilulla öljyjen, kermojen ja täysrasvaisten tuotteiden käytöllä ruoanlaitossa. Ei tarvitse ostaa sitä kevyt ranskankermaa, kun voi laittaa kunnon nokareen täyttä tavaraa. Tai mittailla kevyt salaattikastiketta lusikalla, vaan kaataa pullosta kunnollista.

Ei enkä halua laihtua, en ole väsynyt, turvonnut ja koen olevani muutenkin hyvässä kondiksessa, niin miksi minun pitäisi rueta karppaamaan?

Moni mielestään kohtuullisessakin kunnossa oleva on parantanut fiiliksiään ja esimerkiksi veriarvojaan karppaamalla.

Moni mielestään kohtuullisessakin kunnossa oleva on parantanut fiiliksiään ja esimerkiksi veriarvojaan karppaamalla.

Aijaa? Ite kun tein raskasta työtä ja pelasin futista, niin kyllä olo ja jaksaminen parani huomattavasti kun lisäsin hiilarien määrää ravinnossa.

Tuntuu, että tätä karppausta yrittää nyt aivan kaikki, eikä ajattele mitään muuta, kun että hiilarit nolliin. IMO ruokavalio on todella yksilöllinen asia ja pitää löytää sellainen mikä itellä tuntuu parhaalta.

Tätä ei kai kukaan ollut vielä tänne postannut: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...us+kumpikin+riskejä+terveydelle/1135269533098

Itse kiinnitän huomiota leivän ja muiden viljatuotteiden laatuun, en niinkään määrään. Muuta kuin täysjyvää syön todella harvoin. Joka päivä tulee sitten syötyä AITOA ruisleipää ainakin muutama siivu, eli siis sellaista leipää, missä on vain ruista, vettä ja suolaa. Se on niiiiiin hyvää paahdettuna. Aivan tuore, juureen leivottu ruislimppu onkin siitä vielä astetta ihanampaa kunnon herkkuruokaa, eikä sitä malta olla vetämättä vähän enemmänkin kerralla.

Myös tummaa pastaa, perunaa yms. karppaajien kauhuja syön hyvällä omallatunnolla. En mitään ylettömiä määriä, mutta mielestäni sopivasti. Rakastan myös kaikenlaisia vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Protskunsaantiin kuitenkin kiinnitin hiljattain entistä enemmän huomiota. Suurin muutos oli varmaan se, että iltapäivällä menee nyt rahkaa leivän sijaan. Ei siksi, että välttelisin hiilareita, vaan siksi, että saisin sopivasti proteiinia.

Karppaajien laihtuminen on mun uskoakseni eniten kiinni siitä, että he kiinnittävät karppaamaan ryhtyessään ylipäätään huomiota ruokavalioonsa, mitä eivät välttämättä ennen ole tehneet. Mulla skarpattavaa olisi lähinnä sokeristen herkkujen määrässä, ei muissa hiilarinlähteissä.

Terve!

Minua ihmetyttää se kun olen katsonut näitä karppaus reseptejä mm. hupen ruokia, niin en ainakaan itse täyty niin pienillä ja olemattomilla annoksilla. 200 g kanaa jollain kermakastikkeella + vihannekset eivät vain riitä alkuunkaan. .

Kyllä rasvalla saa helposti ison määrän kaloreita. Mun kanakastikkeeseen tulee 1-2 dl kermaa ja ehkä 50 g voita ja pelkästään niistä tulee 500-700 kaloria... Mä en ole laihduta ja silti olen VHH:lla koska näin on vaan parempi olo :) Jälkkäriks juon lisäksi usein kahvia/teetä jossa n. puol desiä kermaa...

Hiilareita kyllä tarvitaan, mutta esimerkiksi puuro olisi siinä tapauksessa parempi vaihtoehto, kuin voileipä levitteillä. Ja ei, kukaan ei käske laittamaan levitettä, mutta näin se yleensä henkilöillä on, jotka leipää syövät.

Viikonloppuisin syön aamupalaksi ohrapuuroa täysmaitoon keitettynä, siihen on kätevä lisätä merisuolaa, lisäksi sokeroitua vadelmakeittoa.

Monella tuo leipä eväänä, koska helppo, eikä jääkaappia...
Itsellä työnanantaja tarjoo kahveilla 2xpäivässä kahvin+leivän.
Eväänä valjon pehmeä rahka + abban tonnikala vedessä. Ei tuo rahka mihinkään muutu muutamassa tunnissa.

Toki 1500kcal ruokavaljolla saa katsoa, mitä syö, jos meinaa syödä sen 160 tai yli protea....

Suositut

Back
Ylös Bottom