Vastalause karppaukselle - Leipätiedotus ry

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Invisus
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä leipä on jäänyt meikälläkin todella vähiin. Riippuen päivästä mutta keskiarvolla 1 pala per päivä ruisleipää tulee syötyä jos kalorit antaa myöden :D Se on vain yllättävän kaloripitoista purtavaa jos syöt esim. 3 puoliskaa ruisleipää ja voita päälle, niin kalorit lentelee jo sinne yli 200kcal...jumankauta tuolla 200kcal saa jo vaikka kuinka paljon ROHEIINIA! :D

Mutta silloin kuin syön leipää niin ainoa OIKEA vaihtoehto Oululaisen jälkiuunileipä + Oivariinia päälle! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yliherkkä sekä rukiille, että vehnälle. Monelle leivänsyönti/viljojen käyttö on tosi tärkeä asia ja se etten syö viljatuotteita/leipää kyseenalaistetaan aina. Itselleni leivästä (ja myös muista viljatuotteista) luopuminen oli ehkä maailman helpoin teko ja tällä ei ollut juurikaan tekemistä minkään karppaamisen kanssa. Samalla viljoen mukana häipyi turvotus ja ruoansulatusongelmat.

Enpä oikeastaan koskaan leipää syö, kaurahiutaleet rahkan joukossa on helpompi ja minusta parempi vaihtoehto. Noita tulee välipaloina vedettyä, ja sitten pääruoissa tulee hiilarit esim. tummasta riisistä, tummasta pastasta jne.

Aika harvoin tulee ostettua kun joka päivä käytännössä koululla menee pari palaa jotain ruisleipää. Sama kun menee vaikka kavereille tai sukulaisiin niin ne on jo oppinut ettei tarjoa mulle pullaa ja pipareita vaan ruisleipää. Helposti saa ravintoarvoja paremmaksi kun laittaa kunnon päälliset; kinkkua/kalkkunaa, juustoa ja kasviksia. Omia suosikkia on myös lämpimätleivät; tomaattipyreetä, pitsamaustetta, tonnikalaa, juustoa ja jalapenoja.
Aikamoiseksi möyhötykseksi menny jos ruislaipä on jonkun urheilevan mielestä pahinta myrkkyä, kuiteski sisältää hitaita hiilareita ja kuituja, myös esim hivenaineista rautaa on hyvin. Toki moni firma pilaa ruisleivän noilla vehnäjauhoilla, hiivalla, suolalla ja sokerilla, mutta kohtuudella kun vetää niin ei oo kovinkaan paha asia.

Kai se enemmän psykologiaa on, mutta pysyy nälkä kauemmin poissa, jos ateria on "kokonainen". Tahtoo sanoa, että lautasen vieressä on sekä leivänpala että juomalasi, ja lautasella sekä perunaa/riisiä/pastaa että lihaa/kalaa/kanaa.

Lol, leipä-yhdistykset alkavat heräilemään kun rahavirta pienenee.
No eipä paljoa liikuta.

Nimenomaan. Kehittelis vaasa ja puut puljut kans vhh-leivän niin kuin esim. perheleipurit.

Porukoitten luona kun on käymässä niin tulee jonkin verran juuri tuota perheleipureiden karppista syötyä kinkun,juuston,kurkun ja kalvin pikkelisin kans. :D

Keväällä pitkään taistelin että pääsin leivästä irti. Nykyään en voi enää kuvitellakaan ostavani mitään leipää, koulussa/porukoilla kyllä syön. :)

Leivän syönti vähentynyt itsestään pikkuhiljaa viimeisen vuoden aikan ilman sen erityisempää syytä, kuin ensin GoJuttaGo syömisten myötä ja nyt sitten MuscleChallengen kautta. Melkeinpä se leipäpussi jää vaimokkeen syötäväksi ja siitäkin viimeiset palat menevät roskikseen. Joskus tietysti himo iskee ja leipä tulee tehtyä eri herkuilla tai jos sellainen on valmiina jossain saatavilla ja tarjolla.

Nimenomaan. Kehittelis vaasa ja puut puljut kans vhh-leivän niin kuin esim. perheleipurit.
Mutta onko tämä sitten leivän tulevaisuus, vähähiilihydraattiset ja runsasproteiiniset leivät, vai onko Karppinen yksi keino houkutella tiettyä "marginaalisakkia" takaisin leivän pariin? Syön itse leipää ainoastaan keiton yhteydessä (keiton kanssa kuuluu olla leipää muutama siivu!), ja viimeksi ostin Karppista & juustoa lautasen kylkeen. Eipä ollut kovin hääppöistä sekaleipää, melkein jopa tympeän makuista.

Mielenkiintoista nähdä että täältäkin löytyy porukkaa laidasta laitaan leivänsyönnin puolesta/vastaan. Tämähän ei siis ollut mikään henkilökohtainen trololoo leipää vastaan, sillä en itse näe ainakaan mitään pahaa siinä jos sitä ruikkaria kinkkujen ja muitten päällisten kanssa tykkää kiskoa. Enempi juuri huvittaa tuo leipäteollisuuden herääminen ja yhtäkkinen hyökkäys vedoten virallissuosituksiin, jotka koen auttamatta vanhentuneiksi...

Syön leipää kolmisen kertaa päivässä, aamupalalla ja välipaloina, mutta en oikeastaan koskaan lämpimän ruoan kanssa. Pääasiassa ruisleipää, mutta myös paahtoleipää ja sämpylöitä menee. Omalla kohdalla leipä ei ole aiheuttanut -toistaiseksi- ongelmia ja on mielestäni helvetin paljon parempaa kuin vaikkapa... hyvät rasvat ja pähkinät.

Leipää tulee syötyä vähän harvemmin, ellei just Lidlissä ole -50%. Mutta täyshyvä kaurahiutaleita, riisiä, pastaa sitäkin enemmän 120g kaurahiutaleita aamulla, ja treenin jälkeen 200g riisiä/pastaa. Huomaa kyllä heti kun näitä alkaa syömään, alkaa tulokset nousemaan. Toi primal eating homma on mun mielestä hyvä noudattaa tiettyyn rajaan asti vaan kun kiristelee, mutta bulkilla hiilareita ja reilusti. Toki öljyt ja muut on hyvä olla. Tänä talvena siis hiilareita aivan suatanasti ja tulokset nousuun:rock:

Satuin törmäämään radiossa leipätiedotuksen pääsihteerin tai vastaavan haastatteluun. Aloitti kysymällä aamupalasta; "No minä söin aamupalaksi leipää ja tuoremehua!". Sitten tuli kyllä melkoista hömpänpömppää, jossa leivän terveysvaikutukset nostettiin suurinpiirtein kalan ja vihannesten tasolle. Olihan siinä ihan hyviäkin pointteja, kuten:

- Ei kannata leimata ruoka-ainetta kategorisesti epäterveelliseksi. Annos ja laatu määräävät vaikutukset.
- Leipä on halpa ja helppo keino kerätä ravintoaineita, etenkin kuitua
- Hiilarit sopivat ihmiselle jos hyvistä lähteistä ja kohtullisissa määrissä
- Täysjyvätuotteet niitä parhaimpia (? Vaikka paleoketjussa ainakin riisin kohdalla kyseenalaistettiin tätä)

Itsekin olen kyllä pyrkinyt leivän ja prosessoidun viljan käyttöä vähentämään, mutta en lopettamaan. Niin halpaa, helppoa ja hyvää. 0-3 palaa leipää menee päivässä kaikenvärisenä, kunhan ei ihan ranskanpullaa.

Ja minkäköhän takia artikkelissa sanotaan näin: "Erityisesti naiset voivat tasapainottaa ruokavaliotaan lisäämällä aterioilla leivän syöntiä, kevyin lisukkein." :rolleyes:

Heitän pienen yleistyksen mutta naisten nimenomaan pitäisi vähentää leivän syöntiä. Monet syövät siivutolkulla leipää ja minimaalisin lisukkein. Jos sitä leipää on pakko syödä niin päälle on saatava reilusti proteiinia sillä naiset (yleistys jälleen) tarvitsevat enemmän proteiinia kuin saavat. Siksi olen kironnut nämä "ohuen ohuet" leikkeleet alimpaan helvettiin. Niitähän saa laittaa kymmeniä siivuja leivän päälle kerralla että saa järkevää syötävää. Naiset pitää niitä kätevinä kun on ohuita kun voi laittaa leivän päälle yhden-kaksi ohutta siivua tai jopa ei ollenkaan. Siinä sitä on terveellistä purtavaa. :rolleyes:

Satuin törmäämään radiossa leipätiedotuksen pääsihteerin tai vastaavan haastatteluun. Aloitti kysymällä aamupalasta; "No minä söin aamupalaksi leipää ja tuoremehua!". Sitten tuli kyllä melkoista hömpänpömppää, jossa leivän terveysvaikutukset nostettiin suurinpiirtein kalan ja vihannesten tasolle. Olihan siinä ihan hyviäkin pointteja, kuten:

- Ei kannata leimata ruoka-ainetta kategorisesti epäterveelliseksi. Annos ja laatu määräävät vaikutukset.
- Leipä on halpa ja helppo keino kerätä ravintoaineita, etenkin kuitua
- Hiilarit sopivat ihmiselle jos hyvistä lähteistä ja kohtullisissa määrissä
- Täysjyvätuotteet niitä parhaimpia (? Vaikka paleoketjussa ainakin riisin kohdalla kyseenalaistettiin tätä)

Itsekin olen kyllä pyrkinyt leivän ja prosessoidun viljan käyttöä vähentämään, mutta en lopettamaan. Niin halpaa, helppoa ja hyvää. 0-3 palaa leipää menee päivässä kaikenvärisenä, kunhan ei ihan ranskanpullaa.

Tosi hyväähän leipä on..
Gluteenista jos puhutaan niin ikäävää on että jo milligramma riittää aiheuttamaan ongelmia.

Eräässä tutkimuksessa autistilapsilta poistettiin ruokavaliosta gluteeni, n.80% oireista hävisi. Ja sitten kun lapset altistuivat pienenpienelle määrälle gluteenia niin oireet palasivat välittömästi.

Joten, leipä on perseestä vaikka suuryhtiöt sanoisivat mitä.

Töissä hyvä välipala leipää välissä juustoa sekä helkkaristi kalkkunaa. Menee joku 4-8 viipaletta päivässä. Ei se nyt mitään herkkua ole, mutta kyllähän tuota syö.

Yhyy, itse olen viimeaikoina vähentänyt leivän syömistä , ennen meni 4-6 palaa päivässä, sitten 2, lopulta yks ja nyt ei enää ollenkaan.
Tänään kumminkin iski aivan tajuton himo sämpylään, joten hain kaupasta kuusi nyrkin kokoista ruissämpylää ja vedin namaan, nyt on koko päivän tuntunu ku olis potkupallon nielassa vaikka en ole pahemmin edes syöpötelly.
On myös "pöhöttynyt olo", hiilareita ei yleensä hirveästi tule päivässä syötyä, ainoastaan tyyliin desi riisiä + pari perunaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom