Vastalause karppaukselle - Leipätiedotus ry

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Invisus
  • Aloitettu Aloitettu
Fazerin ruispuikula on melkein ainoa leipä mitää tulee syötyä. Sitäkin vain töissä yhdellä tauolla, maksimissaan kahdella. Välissä pitää olla juustoa, meetwurstia ja salaattia.
Tuota karppileipää maistoin ja yhteen palaan jäi. Ei ihan ollut maku sitä mitä odotin. Makuhan on tärkeä kriteeri. :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^Se karppileipä on kyllä nihkeää, mutta paahdettuna imo ihan mahdottoman hyvää. Eli mikäli tykkäät ruista paahtaa niin kannattaa kokeilla.

Ruispaloja tulee päivittäin välipalaksi, väliin tietenkin reilusti täytteitä.
Siis menee sekä pohja että kansi kerralla, välissä täytteet.

Tuo menee vähemmän tuoreenakin mainiosti.

Hetken kokeilin karppausta kesällä, mutta ei tuo meikäläisellä toimi, kroppa tarttee hiilareita, varsinkin nyt bulkilla. Vaikka kuinka on syövinään paljon, ei tahdo paino nousta.

Tosin en syö mitään roskaruokaa...

Illalla taas saatan kiskaista puoli kiloa kanaa vihanneksilla, eikä nälkä edes lähde. Parin tunnin päästä nukkumaan mennessä on jo niin nälkä, että vituttaa. Jos en tarvitsisi proteiinia, voisin hyvin diettailla pelkillä viljoilla.

No ei ihme jos tulee nälkä noilla eväillä. Kokeile syödä 200 g kanaa voissa paistettuna kermakastikkeen + vihannesten kera. Ei varmasti tule nälkä piiitkään aikaan (pitää mulla nälkää 5-6h)

Mä syön leipää aika harvoin ja jos syön niin sitten sitä kaikkein vaaleinta pienen palasen. Täysjyväviljoista tulee maha kipeäksi, joten niitä välttelen.

4 palaa ruisleipää paahdettuna juuston ja kinkun kera + 250 - 500g maitorahkaa
Siinä mahtava välipala (en voisi elää ilman)

Mahani ei oikein enää siedä ruista ja vehnää, siksipä ruisleipä on jäänyt lähes kokonaan pois. Aiemmin oli pitkiä aikoja, jolloin meni kovaa kuivaleipää, eli varrasleipää, hapankorppua ja näkkäriä joka päivä ja paljon, tykkäsin siitä kovasti. Pitäisi jaksaa käydä tarkemmissa tutkimuksissa, mutta verikokeissa ei ollut mitään merkkejä keliakiasta. Kahvi piti myös jättää pois, kuten myös sipuli ja chili. :( Noi harmittavat paljon ruista ja vehnää enemmän, koska noiden myötä menetän aika lailla arkisia aistinautintoja. Tuoreen laatukahvin tuoksu ja maku varsinkin olisi niin hieno lisä arkeen, mutta kun ei nyt uskalla.

Leipätiedotuksen ja muiden hiilariuskovaisten vastahyökkäyksistä taas, noh, ei tiedä, itkeäkö vai nauraako. Kun ei oikein monesti oteta muruakaan tieteellistä tietoa tueksi, vaan suolletaan silkkaa propagandaa. Esim. vieläkin toitotetaan väitettä, jonka mukaan aivojen on pakko saada hiilihydraattia. Pässit, ihan hyvin aivot pärjäävät ketoneilla pienen tottumisvaiheen jälkeen ja kroppa niitä rasvasta tekee.

Yleensäkään ns. virallisterveellisen makroravinnejakauma sillä noin 55-60% suositellulla hiilarimäärällä ei ole enää tätä päivää. Niin korkea hiilarimäärä sopii vain sellaisille, joilla on raskas fyysinen työ tai jotka ovat kestävyysurheilun aktiiviharrastajia, koska kyllähän hiiluista kieltämättä kätevimmin energiaa saa ja noi ihmisryhmät energiaa kuluttavat muita enemmän. Pitäisi vain Puskan & co jo herätä siihen, miten vähäiseksi suurimman osan länsimaisten ihmisten ihmisten fyysinen kuormitus on yleensäkin tippunut ja siten myös energiantarve. Samaan aikaan paskalaatuisen hiilarimössöruoan saatavuus on noussut rajusti (jumalauta jopa rautakaupassa ja postissa on karkkihylly, ei mitään järkeä! :curs: ), joten onpa ihme, että läskimäärä ja elintasosairaudet lisääntyvät yhä vain.

Komppaan maggieta Uwishin kana + rehu kombon suhteen. Ei pelkällä kanalla ja rehulla aterian kokonaiskalorimäärä mene kovin korkealle, eikä siten voi pitää nälkää loitolla. Täräytä voita, kookosrasvaa tai kermaa siihen lisukkeeksi, niin asia hoituu.

Lisäis vielä disclaimerin: minä en edelleenkään karppaa omasta mielestäni. Syön perunaa, banaania ja kauraa (kaurapuuro tai 100% kauraleipä) päivittäin ihan reilusti, jäätelöä ja suklaata satunnaisemmin, yleensä kumminkin vähintään kerran viikossa. Kumminkin kai mulla hiilarien kokonaisosuus makroravinteista pyörii siellä 35-40% paikkeilla (Zone vissiin), mikä tekee minusta joidenkin määritelmien mukaan karpin. En osaa itse ajatella sitä noin. Jos laskisin hiilarimäärän alle 100g/vrk, niin sitten mun lihasmassalla ja liikuntamäärällä tod.näk. olisin koko ajan ketoosissa ja karppaisin mielestäni. Silti vähintään hiilaritietoinen (kai se on sitten ns. hyväkarppaamista) syöminen on mielestäni lähes jokaiselle hyväksi ja leipää ei kovin monen kannattaisi syödä läheskään niin paljoa, kuin Leipätiedotus toitottaa (fyysisesti raskaan työn tekijöiden ja kestävyysurheilijoiden ehkä, tosin heidänkin kannattaisi käyttää vähän muitakin hiilarinlähteitä, kuin leipää).

Eipä tuota leipää tule juurikaan syötyä. Koulussa lähinnä keittoruokien tms. kanssa, kotiin olen leipää ostanut bauttiarallaa vuosi sitten. Mielummin sitä vetää jotakin kaurahiutaleita rahkan joukossa. Meikälle leipä edustaa lähinnä tyhjiä kaloreita, joista nyt ei kerta kaikkiaan tule vatsa täyteen.

Vaikka olen siirtynyt VHH ruokavalioon, niin en minä näe mitään tarvetta olla ehdoton viljatuotteidenkaan suhteen. Niistä nyt vain on melko helppoa luopua suureltaosin.
Lähinnä leipää tulee syötyä silloin, kun käy ulkona hampurilaisella. Hamppareista en tahtoisi luopua pysyvästi. Sääli vain, että se on harvemmin ruisleipää enkä viitsi ryhtyä hankalaksi vaatimalla erikseen sellaista...

Mielestäni leipä kuuluu lounaaseen. Se tekee ateriasta monipuolisemman. Maitoa, ruisleipää(kinkkua päälle), ja itse lautasen sisältö (salaatti on must) on kaikki tärkeitä. Pelkkä lautanen täynnä safkaa ja vettä lasissa tekee ruokailusta tosi yksipuolisen. Kyllä ruisleipää pitää palanpainikkeena olla.

Jouluna meneekin sitten lähinnä limppu (tämä voin kanssa, muuten pelkkää kinkkua) ja muuten n. 2 palaa vaasan täysjyväruisleipää päivässä.

Mitä artikkeliin tulee niin lähinnä tekisi mieli lopettaa koko leivän syönti tuollaisen paskanjauhannan jälkeen. Mutta se on vaan niin hyvää.

Minä en oikein näe syytä syödä leipää, jos on urheilija saati kukaan muukaan. Turhaa rasvan ja hiilihydraatin sotkemista, (vaikka ysikymppinen onkin asiasta väitellyt, että ei vaikuta rasvan kerääntymiseen) kun ei kukaan varmaan ilman levitettäkään leipää syö, tai hyvin harva. Ennemmin rasvat oliivi ja kalaöljyistä ja hiilihydraatit esimerkiksi puurosta, täysjyväriisistä etc, jotka uppoavat ilman rasvaisia lisukkeita.

No ei ihme jos tulee nälkä noilla eväillä. Kokeile syödä 200 g kanaa voissa paistettuna kermakastikkeen + vihannesten kera. Ei varmasti tule nälkä piiitkään aikaan (pitää mulla nälkää 5-6h).

Läskiä tässä polttelen, siksi prodet ylhäällä, ei sovi rasva tähän dieettiin. Vihanneksia on toki muutama sata grammaa tuossa ohessa, ja raejuustoa. Tarkoituksenmukaista, mutta nälkä ei vaan lähde.

Siis miksi et syö rasvaa?

No syön toki rasvaakin, mutta määrän pidän alhaisena, koska muuten annoskoko olisi tuskallisen pieni. On tässä jo niin monta dieettiä vedetty, että tiedän faktaksi, että mun kohdalla on vaan pakko kärsiä vähän nälkääkin, jos meinaa miinuskaloreilla olla. En mä tästä enempä kitise, ihan tyydyn kohtalooni.

No syön toki rasvaakin, mutta määrän pidän alhaisena, koska muuten annoskoko olisi tuskallisen pieni. On tässä jo niin monta dieettiä vedetty, että tiedän faktaksi, että mun kohdalla on vaan pakko kärsiä vähän nälkääkin, jos meinaa miinuskaloreilla olla. En mä tästä enempä kitise, ihan tyydyn kohtalooni.

Ootko koskaan funtsinut, että teetkö juttuja vähän väärin?

Mä sulatan juustoa mikrossa ruisleivälle (punanen emmetal) ja siihen vielä meetwurstia päälle. Ei oo läheskään niin kuivaa se leipä ku juuston rasva imeytyy siihen.. se pehmenee hyvin mikrossa. Noita usein iltapalaksi. Lounaalla menee myös voileipää. Leipä on asiaa mutta en kyllä mitään isoa pakettia jaksa syödä yksin.

Minä en oikein näe syytä syödä leipää, jos on urheilija saati kukaan muukaan. Turhaa rasvan ja hiilihydraatin sotkemista

joo ei urheilijat tarvitse hiilareita, vyölaukkumiehen sanoin: "turhaa!"

ja jos tosissaan puhutaan urheilijoista niin keskimäärin urheilijat on kestävyysurheilijoita jotka pysyy aerobisella puolella.

kuka käskee sotkemaan rasvaa leipään? jotain kalkkunaleikettä päälle niin rasvaa saa etsiä mikroskoopilla.

itse olen tullut siihen tulokseen, että elintason noustessa leivällä ei vaan enää ole niin paljoa menekkiä. aikanaan uunien koko mitattiin sillä että kuinka monta leipää mahtuu kerralla arinalle, nyt uuneja arvioi puppelipojat kaulahuivit kaulassa että "tää on ihqdaa tää uuni niinku retro sisustusta niinq!". ennen leivän raaka-aineet tuli omasta pellosta kunhan jyvät käytti myllärillä ja lisäsi veden, nyt tulee työnteosta palkaksi rahaa jolla voi ostaa mitä tahansa mitä kaupan hyllyiltä löytää.

Ootko koskaan funtsinut, että teetkö juttuja vähän väärin?

miten niin? nälkä ei tarkoita sitä, että kuolet 30 sekunnissa jos et vedä mitään napaasi. se on ihan luonnollinen tunne jota ei kannata aina totella nykymaailmassa jossa suurin osa pääsee lähikauppaan vartissa ja ostaa 5 eurolla 2000kcal edestä eineksiä....

joo ei urheilijat tarvitse hiilareita, vyölaukkumiehen sanoin: "turhaa!"

ja jos tosissaan puhutaan urheilijoista niin keskimäärin urheilijat on kestävyysurheilijoita jotka pysyy aerobisella puolella.

Super5 taisi tarkoittaa sitä että hiilaria ja rasvaa ei pitäisi syödä samalla aterialla.

Super5 taisi tarkoittaa sitä että hiilaria ja rasvaa ei pitäisi syödä samalla aterialla.

Kyllähän Ossipena juuri tuota seikkaa kommentoi myöskin.

IMO leipä on vitun kova sana bulkilla, saa niin helposti energiaa. Fazerin 300g jälkiuunileipä on aika jees makuinen ja siinä on 750kcal enimmäkseen hidasta hiilaria. Miksi ei?

Maun takia sitten taas erilaisia vaaleita leipiä hyvien juustojen kanssa on toki vedettävä. Mutta kalliiksihan se tulee ja dieetillä aikamoisen saatanallista tavaraa, luulisim.

miten niin? nälkä ei tarkoita sitä, että kuolet 30 sekunnissa jos et vedä mitään napaasi. se on ihan luonnollinen tunne jota ei kannata aina totella nykymaailmassa jossa suurin osa pääsee lähikauppaan vartissa ja ostaa 5 eurolla 2000kcal edestä eineksiä....

No just näin. Ylläpitää voi ilman nälkää, mutta joillakin se nyt vaan menee niin, että keho huutaa kaloreita miinuksella. Mä kuulun siihen joukkoon. Ainakin sellaisella dieetillä, jolla on tarkoitus säilyttää lihakset&voimat. Kalorit on nyt ollut keskimäärin 1500kcal/vrk, kerran viikossa enempi ihan jo että pää kestää, aerobista salitreenin lisäksi yleensä aamuisin tyhjällä mahalla juostuna 8-16km, ja silti fläsä palaa vain n. puolen kilon viikkotahtia. Mitään merkkejä alentuneesta perusaineenvaihdunnasta ei ole. Ei väsymystä, palelua tai mitään. Mä nyt vaan olen fysiologialtani helevetin energiatehokas. Mä olen kasvattanut mun kaikki lihakset samoilla kalorimäärillä, joilla normi natukehonrakentajanainen kiristelee. Tulokset puhuu puolestaan. Paska mäihä, mut näin vaan on, kyllä ihan tiedän mitä teen.

Suositut

Back
Ylös Bottom