Mahani ei oikein enää siedä ruista ja vehnää, siksipä ruisleipä on jäänyt lähes kokonaan pois. Aiemmin oli pitkiä aikoja, jolloin meni kovaa kuivaleipää, eli varrasleipää, hapankorppua ja näkkäriä joka päivä ja paljon, tykkäsin siitä kovasti. Pitäisi jaksaa käydä tarkemmissa tutkimuksissa, mutta verikokeissa ei ollut mitään merkkejä keliakiasta. Kahvi piti myös jättää pois, kuten myös sipuli ja chili. :( Noi harmittavat paljon ruista ja vehnää enemmän, koska noiden myötä menetän aika lailla arkisia aistinautintoja. Tuoreen laatukahvin tuoksu ja maku varsinkin olisi niin hieno lisä arkeen, mutta kun ei nyt uskalla.
Leipätiedotuksen ja muiden hiilariuskovaisten vastahyökkäyksistä taas, noh, ei tiedä, itkeäkö vai nauraako. Kun ei oikein monesti oteta muruakaan tieteellistä tietoa tueksi, vaan suolletaan silkkaa propagandaa. Esim. vieläkin toitotetaan väitettä, jonka mukaan aivojen on pakko saada hiilihydraattia. Pässit, ihan hyvin aivot pärjäävät ketoneilla pienen tottumisvaiheen jälkeen ja kroppa niitä rasvasta tekee.
Yleensäkään ns. virallisterveellisen makroravinnejakauma sillä noin 55-60% suositellulla hiilarimäärällä ei ole enää tätä päivää. Niin korkea hiilarimäärä sopii vain sellaisille, joilla on raskas fyysinen työ tai jotka ovat kestävyysurheilun aktiiviharrastajia, koska kyllähän hiiluista kieltämättä kätevimmin energiaa saa ja noi ihmisryhmät energiaa kuluttavat muita enemmän. Pitäisi vain Puskan & co jo herätä siihen, miten vähäiseksi suurimman osan länsimaisten ihmisten ihmisten fyysinen kuormitus on yleensäkin tippunut ja siten myös energiantarve. Samaan aikaan paskalaatuisen hiilarimössöruoan saatavuus on noussut rajusti (jumalauta jopa rautakaupassa ja postissa on karkkihylly, ei mitään järkeä! :curs: ), joten onpa ihme, että läskimäärä ja elintasosairaudet lisääntyvät yhä vain.
Komppaan maggieta Uwishin kana + rehu kombon suhteen. Ei pelkällä kanalla ja rehulla aterian kokonaiskalorimäärä mene kovin korkealle, eikä siten voi pitää nälkää loitolla. Täräytä voita, kookosrasvaa tai kermaa siihen lisukkeeksi, niin asia hoituu.
Lisäis vielä disclaimerin: minä en edelleenkään karppaa omasta mielestäni. Syön perunaa, banaania ja kauraa (kaurapuuro tai 100% kauraleipä) päivittäin ihan reilusti, jäätelöä ja suklaata satunnaisemmin, yleensä kumminkin vähintään kerran viikossa. Kumminkin kai mulla hiilarien kokonaisosuus makroravinteista pyörii siellä 35-40% paikkeilla (Zone vissiin), mikä tekee minusta joidenkin määritelmien mukaan karpin. En osaa itse ajatella sitä noin. Jos laskisin hiilarimäärän alle 100g/vrk, niin sitten mun lihasmassalla ja liikuntamäärällä tod.näk. olisin koko ajan ketoosissa ja karppaisin mielestäni. Silti vähintään hiilaritietoinen (kai se on sitten ns. hyväkarppaamista) syöminen on mielestäni lähes jokaiselle hyväksi ja leipää ei kovin monen kannattaisi syödä läheskään niin paljoa, kuin Leipätiedotus toitottaa (fyysisesti raskaan työn tekijöiden ja kestävyysurheilijoiden ehkä, tosin heidänkin kannattaisi käyttää vähän muitakin hiilarinlähteitä, kuin leipää).