Kerroppa mulle miten SAK tai vasemmisto suhtautuisi jos EK tai kokoomus aloittaisi kampanjan - Ilmianna työntekijäsi
Ilmianna työntekijäsi -kampanjalla Kokoomusnuoret haastaa pomot kertomaan työpaikoillaan tapahtuvista laiskotteluista, työnantajalta varastamisesta ja muista epäkohdista, jotta ne saadaan julki. Kenenkään ei tarvitse kamppailla yksin epäinhimillisiä työntekijöitä vastaan.
Ihan vapaasti vaan voivat aloittaa tuollaisen kampanjan, ei siinäkään ole mitään laitonta. Työntekijöiden mahdollisuudet laittomuuksiin ovat vain huomattavasti kapeammat kuin työnantajilla.
Mitähän kaikkea laittomuuksia tai väärinkäytöksiä työntekijä voi tehdä?
- Laskuttaa liikaa palkkaa väärentämällä työkirjoja? Kiinnijäädessä potkut ja syyte.
- Myöhästymiset? Liiallisuuksista potkut.
- Poissaolot? Perusteellinen tai perusteeton, niin näitä ei koskaan katsota hyvällä - varsinkaan perustettomia poissaoloja, joista tulee todella nopeasti kenkää.
- Laiskuus? Ei tätäkään kauaa katsota ja tuloksena kenkää varsin nopeasti.
- Tavaroiden tai rahan varastaminen? Kiinnijäädessä potkut ja syyte.
- Ei tarpeeksi edustava, koeajan puitteissa potkut.
- Luontaisetujen hyväksikäyttö? Puhuttelu, varoitukset ja mahdollisesti potkut.
- Yritysvakoilu? Kiinnijäädessä potkut ja syyte.
- Väkivalta? Potkut ja syyte.
- Velvollisuuksien laiminlyönti? Seurauksina potkut ja mahdollisesti syyte vakavissa tapauksissa.
Ei mun nähdäkseni työntekijällä ole paljoakaan ns. pelivaraa laittomuuksiin tai väärinkäytöksiin. kenkää tulee todella helposti ja nopeasti, niin kuin kuuluukin. Työntekijän työnantajaan kohdistuvat laittomuudet ovat seurauksiltaan rahallisen arvon, tuotantokyvyn tai tiedon menetyksiä.
Työnantajan laittomuuksista ei välttämättä uskalleta edes puhua, saati puuttua niihin tai niistä ei edes tiedetä, koska työntekijöillä on harvoin tietoa esimerkiksi mitä laki sanoo vaikka palkasta, työajasta tai työolosuhteista. Lisäksi työnantajien laiton toiminta voi huomattavasti useammin vaarantaa terveyden ja hengen jos esimerkiksi työsuojelusäännöksiä ei noudateta. Mun mielestä tässä on ihan selkeitä syitä valvoa työnantajien toimintaa ja raportoida väärinkäytöksistä. Korjatkaa, jos olen tuosta listalta jotain oleellista unohtanut.
Omasta puolestani voin sanoa sen, että mullakin
oli joskus korkea työmoraali työntekijänä. Se on ikävä kyllä monta kertaa rapautunut, kun usea eri työnantaja on yrittänyt kusettaa palkassa, työsopimuksissa, työajoissa ja työsuojeluasioissa tai suoranaisesti uhkaillut. Keskolla osaston pomo "leikki poliisia" ja päätti ilman mitään todisteita, että minä olin syyllistynyt kuulosuojainten hajottamiseen ja vaati niiden korvaamista, johon en syyttömänä luonnollisestikaan suostunut.
On mulla toki hyviäkin pomoja ollut. Hyvä, suorasanainen ja reilu pomo voi tehdä työstä todella mielekästä.
Tollaset kampanjat on tyhmiä ja luo eripuraa vaikeina aikoina työnantajan ja työntekijän välille.
Jostain syystä vaikeina aikoina näitä laittomuuksia vain tuntuu tulevan enemmän esille.