- Liittynyt
- 17.9.2008
- Viestejä
- 2 344
Kuten jo sanoinkin, niin ollaan samaa mieltä siitä, että ei tällaista pankkia tietenkään pidä perustaa toimimaan muiden pankkien tavalla yleisillä rahoitusmarkkinoilla.En ajatellut, että joku voisi ottaa tämän ehdotuksen kansanpankista tosissaan. Mutta ok, kuvitellaanpa, että ehdotus on tehty tosissaan.
[...]
Ensimmäinen ongelma [...] Toinen ongelma [...] kolmas ongelma [...] Neljäs ongelma [...]
Sosiaalinen luotonantohan on tietysti tulonsiirto. Se eroaa perinteisistä vastikkeettomista tulonsiirroista siten, että jos sosiaalisen luoton saajan taloudellinen tilanne paranee tai pysyy suunnilleen hallinnassa, hän maksaa saamaansa tulonsiirtoa takaisin, lukuunottamatta erotusta sosiaalisen lainan ja markkinahintaisen lainan hinnassa. Eli tulonsiirron kokonaiskustannukseksi muodostuu suunnilleen lainan hintojen erotus + maksukyvyttömiltä saamatta jäävät lainasaatavat. Kun taas vastikkeettomassa tulonsiirrossa kustannus on tulonsiirron koko määrä. Kenties vastikkeettoman sosiaaliturvan osittaista korvaamista lainamuotoisella voitaisiin perustella juuri kustannusnäkökohdilla; tai ehkä sitä on suunniteltu etenkin väliaikaisen vähävaraisuuden, kuten lyhytaikaisen työttömyyden aikaiseksi sosiaaliturvaksi - mahdotonta sanoa, kun mitään yksityiskohtia ei ole tiedossa. Esimerkiksi opintotuestahan osa on nykyisinkin tämän kaltaista (opintolainan valtiontakaus).Ja sitten edellisen jatkoksi kommentti harkinnanvaraisesta lainasta "sosiaalituen jatkeena". Valtio voi tasata tuloja kansalaisten välillä, näitä kutsutaan tulonsiirroiksi. Jos politiikkana on lisätä jonkin ryhmän tuloja, niin miksei yksinkertaisesti lisätä ryhmän tulonsiirtoja. Kaikki tällaiset second best -ratkaisut ovat jo lähtökohdiltaan arveluttavia.
Kaiken kaikkiaan minulle - niin kuin varmaan muillekin - on kyllä täysin hämärän peitossa, mitä Arhinmäkin on suunnitellut ja miksi. Se selvinnee tulevaisuudessa, mikäli tuota ehdotusta kehitellään tosissaan pidemmälle.