Varusmiehistä kymmenesosa keskeyttää

13.9.2007 12:26

Varuskunnat ovat huolissaan varusmiesten lisääntyvistä palveluskeskeytyksistä.

Kesällä palvelukseen astuneista varusmiehistä jo yli 11 prosenttia on keskeyttänyt kahdeksan viikon jälkeen palveluksensa, kertoo torstaina ilmestynyt Ruotuväki-lehti.

Joukko-osastojen välillä on myös suuria eroja. Esimerkiksi Porin Prikaatissa Säkylässä kypäränsä on lyönyt tiskiin jo 17,1 prosenttia kesällä saapuneista.

Porin Prikaatin henkilöstösektorin johtajan, majuri Kari Toivosen mukaan prikaatin tiedossa ei ole mitään yksittäistä syytä ongelmaan. Kaksi kolmasosaa keskeytyksistä johtuu fyysisistä syistä, esimerkiksi polvi- ja nivelvaivoista. Vaivat ovat siviilielämässä hankittuja ja uusiutuvat sitten varusmiespalveluksessa. Myös asenne vaikuttaa siihen, kuinka palveluksessa pärjätään.

Ruotuväki-lehden mukaan Kainuun Prikaatissa keskeyttämisprosentti on 10,6 ja Karjalan Prikaatissa 9,5. Peruskoulutuskauden jälkeen poistuma yleensä vähenee.

Lehti arvioi, että keskeytysten määrää saattaa tulevaisuudessa vähentää osaltaan uusi ennakkolääkärintarkastusjärjestelmä, jonka kautta palvelukseen astuvalle löydetään heti aiempaa luotettavammin oikea palveluskelpoisuusluokka. Nykyinen terveystarkastuslomake aiotaan myös uudistaa ensi vuoden alussa.

STT

Ei tämä minusta ole paras mahdollinen suunta, ajatellen Suomen maanpuolustuksellista järjestelmää. Miksi nykyään keskeytetään varusmiespalvelus niin monessa tapauksessa? Koulutus liian vaativaa, paikat hajalle? Ei kestä kuunnella komentoja, henkinen kantti jne.?

Mielipiteitä, keskustelua?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisivat suoraan vapauttaa ne valmiiksi gonahtaneet kaverit kun ei ne siellä kuitenkaan pitkään pysy. Jos sota tulee niin siellä on kuitenkin myös kaikki c-miehet aseet kädessä.

Kaikki on nykyään liian helppoa. Jengi on tottunut liikaa mukavuuksiin. Asutaan pitkään kotona, ja joku muu tekee vittumaiset työt puolestasi. Koulussa pärjää vaikkei yritä, ja koulun jälkeinen tehdastyö on monille sopivan simppeliä ja vastuutonta.

Sitten astutaan harmaisiin. Voi poikaparkoja, kun pitää tehdä jotain, ja kotona totuttu valitus ei enää toimi. Alkaa hajottamaan, kotona odottaisi uusi Core 2 Duo-tykkivehje ja WOWin uusi lisäosa. "Mitä vittua mä täällä teen, pelleilyä tää on vittu, mä haluun himaan pelaa!" etc.

Ketään ei kiinnosta. Vemppaa pari viikkoa, ja sitten sanoo ettei pää kestä.

Voisivat suoraan vapauttaa ne valmiiksi gonahtaneet kaverit kun ei ne siellä kuitenkaan pitkään pysy. Jos sota tulee niin siellä on kuitenkin myös kaikki c-miehet aseet kädessä.

Mutta olis ihan hyvä käydä edes ampumaradalla, jotta tunnistais aseen ja osais pitää sitä oikein. Kiinnostaa itseäni joukkueenjohtajana, jottei joku tavallinen puupää unohda varmistinta.

Jes! Uusi Nuoriso on velttoa ja ennen miehet olivat rautaa -threadi ;)

Millaisia lukuja ennen on saatu? Syyksihän tuohon ilmoitettiin nuo lääkärintarkastushässäkät ja siviilissä saadut vammat, joten en nyt jaksa uskoa, että mitään suurempaa ongelmaa tuossakaan on.

Mieli tekisi sanoa, että saatanan paskahousuja tää nykyajan nuoriso. :)

Mutta pari asiaa mitä nyt tulee mieleen...

- Melkein kaikki kesketykset tulee nimenomaan alokaskaudella.
- 10 % kuulostaa paljolta, mutta jos esim. 60 miehen porukasta keskeyttää 6, ei se kai mikään katastrofi ole (keskimääräinen miestappio Venäjän armeijan sotaharjoituksissa? ;) )
- Onko asia nyt oikeasti pahentunut? Jos tilastoja lähdetään tutkimaan, en tiedä mikä on totuus. Esim. omassa komppaniassani -93 keskeytti ehkä 4-5, joka oli melko lähellä kymmentä prosenttia.
- Kriteerit on (väittäisin) tiukentuneet armeijassa. Eli ei pidetä kaikkia väkisin siellä, vaan annetaan niiden mennä joita ei kiinnosta/eivät kykene ja keskitytään siihen 90 % joissa on jotain potentiaalia.

Kaikki on nykyään liian helppoa. Jengi on tottunut liikaa mukavuuksiin. Asutaan pitkään kotona, ja joku muu tekee vittumaiset työt puolestasi. Koulussa pärjää vaikkei yritä, ja koulun jälkeinen tehdastyö on monille sopivan simppeliä ja vastuutonta.

Sitten astutaan harmaisiin. Voi poikaparkoja, kun pitää tehdä jotain, ja kotona totuttu valitus ei enää toimi. Alkaa hajottamaan, kotona odottaisi uusi Core 2 Duo-tykkivehje ja WOWin uusi lisäosa. "Mitä vittua mä täällä teen, pelleilyä tää on vittu, mä haluun himaan pelaa!" etc.

Aikamoista jeesustelua 23-vuotiaalta. Itse varmaan hiihdit kouluun silloin joskus kaukaisella 90-luvulla sen 20 kilometriä joka päivä susien ja karhujen ahdistelemana ja koulussa hakattiin kaikki jos ei oltu hiljaa. Itseäni ei joku asepalvelus kiinnostanut paskaakaan vaikka siellä sen 6kk olinkin. Ei paina ainakaan minulla hartiaa pätkääkään jos joitakin ei intti nappaa.

Joskus 12-vuotiaana jaksoin pyssyleikkejä vielä mutta kyllä täysi-ikäisyyteen mennessä oli jo leikki-ikä sen verran ohimennyttä että sitä halusi käyttää aikaansa johonkin hyödylliseen.

Koulutus nyt ei minun mielestä ole liian vaativaa, kun vasta intin oon ite käyny. Tottakai täytyy sairaat miehet karsia pois heti kättelyssä ja niinhän jo tehdään. Henkinen kanttihan nyt voi olla yks syy tuossa kyllä. Eikös joku vuosi ollut niin, että joku sai vapautuksen nettiriippuvuuden takia? Menee kyllä yli mun ymmärryksen. Eikös se just parasta vierotusta ois, ku nakataan metän keskelle kuukaudeks ilman mtn erikoisempia vempaimia? Mutta tähän suuntaan sitä vaan ikävä kyllä ollaan menossa.

Aikamoista jeesustelua 23-vuotiaalta. Itse varmaan hiihdit kouluun silloin joskus kaukaisella 90-luvulla sen 20 kilometriä joka päivä susien ja karhujen ahdistelemana ja koulussa hakattiin kaikki jos ei oltu hiljaa. Itseäni ei joku asepalvelus kiinnostanut paskaakaan vaikka siellä sen 6kk olinkin. Ei paina ainakaan minulla hartiaa pätkääkään jos joitakin ei intti nappaa.

Joskus 12-vuotiaana jaksoin pyssyleikkejä vielä mutta kyllä täysi-ikäisyyteen mennessä oli jo leikki-ikä sen verran ohimennyttä että sitä halusi käyttää aikaansa johonkin hyödylliseen.

itse käyn armeijan ihan niinkuin muutkin mutta ymmärrän kantasi.
Oikeasti se on ajan hukkaa. Jos sota tulee olen saatana mieluummin vaikka venäjän puolella. en ole tälle maalle mitään velkaa.
Suomen pitäis katsoa että ihmiset joita ne tunkee armeijaan todella pitää suomesta:rolleyes:

Monella tosiaan olisi VÄHÄN tärkeämpää tekemistä kuin pyöriä metsässä yöt ja päivät.

Oikein vituttaa kun tein laskelman siitä kuinka rahaa jää saamatta intin takia.

Eli en tuomitse sitä että armeija ajan voisi tosiaankin käyttää johonkin hyödyllisempään.
Vituttaa hoitaa liikeasioita jostain pusikosta:D

"Mitä vittua mä täällä teen, pelleilyä tää on vittu, mä haluun himaan pelaa!" etc.

entä ihmiset jotka on töissä? joilla on monen ihmisen elanto kontollaan?
Elämä tosiaan pysähtyy intin ajaksi... voi vittu...

Ei se kyllä mikään ihme ole jos paljon porukkaa keskeyttää, aika moni C-mies sinne päätyy kutsuntatarkastuksen jälkeen mallilla "kävelee omin jaloin ja hengityskin näyttää luonnistuvan, laitetaan B ja käy kokeilemassa" - omassa tuvassani oli mm. kaveri jolla oli kuulolaite - sisääntulotarkastuksesta suoraan pihalle. Toinen kevyesti latvasta laho kaveri potkittiin lopullisesti P-kauden loppupuolella psykiatrin lausunnolla ulos, tämä oli kyllä oikeasti lievästi sanottuna yksinkertainen tapaus.

Osittain saattaa olla myös armeijalla budjettisyitä potkia aiempaa herkemmin pois, varaakin taitaa olla kun eikös tuota aktiivireserviä vastikään taas supistettu n. 100.000 miehellä ja näin ollen voidaan vähän kaapia alapäästä sakkia poijes? Asennevammallakin sieltä nykyään kuulemma voi saada läksijäiset - ihme kun itseäni ei aikanaan potkittu :D

Niin ja pitää muistaa, että kukaan ei ole samasta puusta veistettu. Jos joku väittää, että täällä on kaikki samoista lähtökohdista jokainen lähtöisin ja jokainen on elänyt samanlaisen elämän ja jokainen elää vieläkin samanlaista elämää nyt ja tässä, niin oikeassa hän ei ainakaan ole. Yleistämistä ja yleistämistä yleistämisen perään. Kaikki keskeyttäjäthän haluavat siis suoraan sanottuna takasin kotiin mamman helmaan tietokonetta pelaamaan pyrkiviä nörttejä? Jos yksi polttaa laskettelurinteessa pilveä niin koko rinnehän on sitten pilviveikkoja täynnä? Laajempia näkemyksi asiasta saa ja pitää olla. Vai onko sittenkin olemassa muunlaisiakin ihmisiä? Ei voi olla mahdollista.

Kaikkihan on tosiaan tänä päivänä niin helppoa. Rahaa tulee tilille ja rikastumaan pääsee Suomessa. Kaikille löytyy aina johtajan paikka ja julmettuman kovat liksat. Ei ole köyhyyttä. Ei mitään huonoja asioita. On vain kaikkialla onnellista ja naisetkin pistää viinirypäleitä suuhun kun Wowia pitäisi pelata. Ah ihana paratiisi. Miten onnellista voikaan elämä olla.

Oma mielipide on tuohon, että ehkä se prosenttimäärä tajuaa jossain vaiheessa, että ehkä se ei olekaan oikea valinta ja ehkä se ei ole heitä varten. Maailma on mahdollisuuksia täynnä ja valintoja on kunhan valitsee. Kellään ei pitäisi olla sanomista siihen. Vai onko nyt näin että on yleinen mielipide ja yleiset teot? Niistä et saa poiketa. Älä eroa muista.

no niin just. jos joku vituttaa niin YLEISTYS!!
Eli jos joku haluaa pois niin ehkä se ei halua kotiin pelaamaan?
Kaverillani kuoli inttiaikana äiti ja ei päässyt pois (!!!!!!) joten ampui itsensä kun ei pystynyt enää olemaan siellä.. :(

Eli miettikää nyt vittu vähän ennenku yleistätte.

pääsekö intistä helpommin pois jos saa B paperit kutsunnoissa?

Riippuu siitä miksi ne saa, eli esim yhelle kaverille annettii mahis käydä intti B-miehenä kun hajotti jalkansa ennen armeijaa. Jos ois menny valittaan tassuaan, niin varmasti olisi kyselemättä vapautuksen...
Muutoin ois armeija viivästyny kaksi vuotta jne jos ei ois B-miehenä menny palvelukseen.

En tiedä, ei kai siinä eroja oo?Siis jos ei ole jostain tollasesta kyse?

saan kyllä ne B-paperit, syy voidaan sopia herran kanssa kahdestaan.
tyhmää kun pitää olla miehiä a:sta ö:hön..

Muutenkin kutsunta systeemi on sellainen että sinne vain ihan kaikki.
sama pystyvätkö vai eivätkö, katotaan ketkä tulee pois.

pääsekö intistä helpommin pois jos saa B paperit kutsunnoissa?

Helpommin ja nopeammin. B-luokitushan tarkoittaa lievää terveydellistä haittaa, jonka takia ei ole 100% palveluskelpoinen mutta joka ei kuitenkaan välttämättä estä sotilastehtävissä toimimista, esim. astma, ihottuma tai muu krooninen muttei vakava sairaus. B-miehet toimivat käytännössä sisätöissä kasarmiasukkeina eli kirjureina, huoltomiehinä, mekaanikkoina jne. mutta jos todetaan että terveydentila voi huonontua palveluksessa niin voi saada C:tä paperiin.

B-miesten erikoisuutena on että pesti on käytännössä aina 6kk mittainen, paitsi jos välttämättä hinkuu lisäkakkua esim. AUK:in muodossa.

Kävin itte armeijan -99 ja silloin ne jotka keskeytti olivat jotain tyyliin:
a) Loukanneet itsensä (marssimurtuma jne)
b) Mielenterveys ei wörkkiny

Nuo oli yleisimmät, pari vuotta sitten luin myös joidenkin lopettaneen intin nettiriippuvuuden takia...
Kävisköhän itelle noin jos nyt joutus armeijaan:rolleyes:

"anon iltavapaata"
Mihinkäs alokas onkaan menossa?
"pakkikselle herra Kapteeni, pakkikselle":rock:

Ei varsinaisesti kuulu threadin aiheeseen, mutta kellään tietoa mihin tehtäviin sijoitetaan sellaset jantterit jotka joutuu b-miehiksi huonon näön takia? Eli sellaset jotka ei näe nenäänsä pidemmälle ilman klaseja.:(

Ei varsinaisesti kuulu threadin aiheeseen, mutta kellään tietoa mihin tehtäviin sijoitetaan sellaset jantterit jotka joutuu b-miehiksi huonon näön takia? Eli sellaset jotka ei näe nenäänsä pidemmälle ilman klaseja.:(

no niille hankitaan lasit?:D eikai B:ukoks pääse pelkän näön takia jos ei ole sokea...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom