Vartijoilta asiallista käytöstä? (videonpätkä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Equ
  • Aloitettu Aloitettu
Juu, homma kääntyy aika päänlaelleen, mikäli näin on. Enkä yhtään epäile, etteikö olisi.

EDIT: päänlaelleen siis siitä, että vartijat olisivat tehneet moraalisesti väärin.
Kun ihmiset nyt vain ymmärtäisivät, mutta kun eivät voi käsittää turvallisuuspuolen töitä. Ei ole kovin helppoa kotisohvalta samaistua tuohon jatkuvaan henkiseen stressiin mikä on päällä kun noita hommia tekee pahassa paikkaa.

Olin tossa Rintafileen kanssa kahvilla Kampin Williamissa ja kun ulos mentiin röökille, niin onkos se London pub siinä vastapäätä mistä tuotiin yhden poken voimin joku häirikkö ulos. Kaveri otti siis niskasta kii ja pisti ulos. Asiakas ei totellut, vaan nosti pyrkit pystyyn, potkaisi pokea ja poke takaisin. Asiakas ei kyllästynyt vaan kävi päälle ja pisti nyrkkiä päähän, tähän poke vastasi yhdellä kunnon osumalla päähän ja häirikkö putosi. Poke meni takaisin sisälle, mutta asiakas nousi ylös ja lähti samantien takaisin ovelle. Tilanne ei enää kärjistynyt, vaan puhumalla meni loppu.

Tuon tilanteen olisi voinut kuvata siitä kohtaa kun poke lyö asiakkaan maahan ja taas olisi saatu mehukkaat keskustelut aikaan miten 19 vuotiaat osaavat ne hommat paremmin ja pinnakin pitää kotisohvalla niin mahdottoman hyvin.

ps. itse en olisi kyllä lyömään lähtenyt, vaan pistänyt kaverin maihin muulla tavalla ja rauhottanut siinä. Lyömisellä saa pahaa aikaan jos taju lähtee ja pää edellä kaatuu.

En siis missään nimessä kannata suoraa väkivaltaa, mutta toivoisin, että noiden töiden tekijöitä kunnioitettaisiin. Tässäkin ketjussa olevat muutamat varmaan ovat juuri noita suunsoittajia jotka provosoivat tappiin asti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maalimassa tuntuu besserwissereitä olevan vähän joka nurkalla. Milloin mitäkin ammattia ollaan muiluttamassa ja toitotetaan ruudun takaa kuinka mikäkin asia pitäisi hoitaa. Milloin lääkäri tekee hoitovirheen ja milloin kokki paistaa munakkaan väärin. Vartijat ei jää näiltä huomaamatta ikinä.
Ekassa videossa olis voinu tietty olla lyömättä "asiakasta", mut se on niin hemmetin helppo sanoa että "Olenhan minä nähnyt tätä hommaa jo 20 vuotta kaverien kertomana ja omana kokemuksena". Se ei tee vielä kokemusta asiasta että käy ostamassa viikon ruoat kaupasta aina perjantai iltaisin ja näkee siinä samalla kuinka deekua viedään ulos häiriköimästä.
Jälkimmäisessä videossa vartijalla ei paljon vaihtoehtoja ollut kuin kuunnella räkänokan päänaukomista, koska tyypillä hirvee joukkio mukana blingblingit valmiina odottamassa vartijan reaktiota.
Kukkahattutädit vois mielummin piettää moraalisaarnaa näille räkänokille ja deekuille. Jos asiakas ei olis kusipää niin ei tarvis vartijankaan olla.
Tämä vain minun näkemys asiasta.

Miten tuo tilanne näyttää mun mielestä siltä, että tuossa ennen ku tuo lyö sitä takaapäin, ni tuo pummi on nousemassa tappelemaan?

Kun ihmiset nyt vain ymmärtäisivät, mutta kun eivät voi käsittää turvallisuuspuolen töitä. Ei ole kovin helppoa kotisohvalta samaistua tuohon jatkuvaan henkiseen stressiin mikä on päällä kun noita hommia tekee pahassa paikkaa.

Olin tossa Rintafileen kanssa kahvilla Kampin Williamissa ja kun ulos mentiin röökille, niin onkos se London pub siinä vastapäätä mistä tuotiin yhden poken voimin joku häirikkö ulos. Kaveri otti siis niskasta kii ja pisti ulos. Asiakas ei totellut, vaan nosti pyrkit pystyyn, potkaisi pokea ja poke takaisin. Asiakas ei kyllästynyt vaan kävi päälle ja pisti nyrkkiä päähän, tähän poke vastasi yhdellä kunnon osumalla päähän ja häirikkö putosi. Poke meni takaisin sisälle, mutta asiakas nousi ylös ja lähti samantien takaisin ovelle. Tilanne ei enää kärjistynyt, vaan puhumalla meni loppu.

Tuon tilanteen olisi voinut kuvata siitä kohtaa kun poke lyö asiakkaan maahan ja taas olisi saatu mehukkaat keskustelut aikaan miten 19 vuotiaat osaavat ne hommat paremmin ja pinnakin pitää kotisohvalla niin mahdottoman hyvin.

ps. itse en olisi kyllä lyömään lähtenyt, vaan pistänyt kaverin maihin muulla tavalla ja rauhottanut siinä. Lyömisellä saa pahaa aikaan jos taju lähtee ja pää edellä kaatuu.

En siis missään nimessä kannata suoraa väkivaltaa, mutta toivoisin, että noiden töiden tekijöitä kunnioitettaisiin. Tässäkin ketjussa olevat muutamat varmaan ovat juuri noita suunsoittajia jotka provosoivat tappiin asti.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, enkä ole tässä itse ollut missään vaiheessa moralisoimassa. Tällaiset videot mitä netissä liikkuu ovat nimenomaan aikamoista propagandascheissea.

Tuossa kontulan keississä osumaa saanut venäläinen oli juuri tätä ennen hakannut oman muijansa paskaksi ja potkaissut naistaan mm. kasvoihin!! Eli taisi käpy palaa tältä kaljupäältä se takia. Ehkä siksi tämä lähtikin pokan luota pois ja antoi parinsa hoitaa homman ja meni itse hakatun muijan luokse ettei olisi käpy palanut lopullisesti?!

Paska homma ja voi mun puolesta kaikki ylilyönnistä paskanjauhajat katsoa peiliin, koska tota se todellisuus on monessa paikkaa suomessa. Ja propsit kuvaajalle kun sait videon editoitua niin että vartijat ovat tässä "pahoja" ja vielä siitä että levitit sitä kaikilla foorumeilla ja jakeluna kaikille lehdille! Nyt voidaan unohtaa se totuus ja keskittyä vartijoiden muroihin kusemiseen ennen kun juttu on edes ollut rosiksessa. Sinne tuo oli menossa ilman videotakin.

Jos tilanne on ollut tämä, niin kuka tahansa olisi saattanut reagoida vastaavalla tavalla vartijana toimiessaan. Naisen pahoinpiteleminen on kuitenkin meille suomalaisille " tabu " ja en ihmettele yhtään, että vartijat on käynyt vähän ylikierroksilla tässä tilanteessa.

Ja kyllä poliisitkin "kuittaavat" tilanteen joskus hankalalle "asiakkaalle"...

mikähän noissa fäpseissä on, en tiedä kaikista mutta kerran rautatieasemalla vinkkasin neutraalilla huudolla kahviaan juovalle vartijalle "töihin sieltä" kehotuksen , ku se juoru jonku henkilön kanssa niitä näitä, ni sitten se lähti kävelemään ja jonku aikaa mua seurattuaan se tuli huutaa mulle ja sain kivat haukkumiset siltä päin naamaa. Tais olla itse järjestyksenvalvojasta enemmän "Epä järjestystä" kun minusta. En tarkottanu edes mitään henkilökohtasta huudollani.

mikähän noissa fäpseissä on, en tiedä kaikista mutta kerran rautatieasemalla vinkkasin neutraalilla huudolla kahviaan juovalle vartijalle "töihin sieltä" kehotuksen , ku se juoru jonku henkilön kanssa niitä näitä, ni sitten se lähti kävelemään ja jonku aikaa mua seurattuaan se tuli huutaa mulle ja sain kivat haukkumiset siltä päin naamaa. Tais olla itse järjestyksenvalvojasta enemmän "Epä järjestystä" kun minusta. En tarkottanu edes mitään henkilökohtasta huudollani.

:david: Mitä itse tekisit jos oot tauolla duunissa ja joku fägäri tulee huutaa sulle Takas töihin siitä?

Niin että sä saat aukoa päätäs muille ja muut ei sulle? oknp.

:david: Mitä itse tekisit jos oot tauolla duunissa ja joku fägäri tulee huutaa sulle Takas töihin siitä?

No meikäläinen ainakin alottaisi nauramalla. En nyt välttämättä jaksais toisen perään lähteä.

No kyllähän niitä mätiämunia mahtuu joka porukkaan.

Sanopa muuta, itselleni on heitetty vastaava kommentti kun olin työpaikalla käymässä ihan vapaa-ajallani. Ja vielä täysin ulkopuolisen henkilön toimesta. Eikä se tullut lainkaan vitsillä vaan jopa vihaisella äänensävyllä.
Vitutti ihan järjettömästi mutta sain pidettyä pääni kiinni.

Ja marraskuun :david: -postaus menee.....CP6NJA:lle!!! Onneksi olkoon.

tuli heti mieleen se jonkun aikaa sitten tapahtunut välikohtaus ostoskeskuksessa kun narkkari yritti varastaa toppatakkia ja vartijan otettua hänet kiinni, alotti pienen show:n. Rupes heitteleen tavaroita ja käyttäytymään agressiivisesti, vartija koitti selvitä korottamalla ääntään, narkki kävi käsiks ja pienen pystypainin jälkeen oli vartija pakotettu laittamaan kaasut kyseiselle henkilölle. Yllätys, yllätys, narkkari jatkoi kiinni tulemistaan jolloin vartija antoi muutaman rauhottavan lyönnin pampustaan. Kyseinen narkkari nosti sitten syytteen liiallisesta voimankäytöstä ja vartija luotti videovalvonnan pelastavan hänet. Toisin kävi, videonauha vaan pahenti vartijan tilannetta sillä kaverit saapuvat nurkan takaa kuviin vasta pystypainin jälkeen jolloin näkyy vartijan kaasuttaminen ja pampun käyttö, eikä alkutilannetta. En muista kuinka tilanne sit ratkes, mutta tuossaki videossa voi olla alkutilanne täysin oikeutettu jonkun sortin "kopautukseen". Toivotaan nyt ettei tuosta tule kaverille isoja sanktioita, pikku huomautus olisi paikallaan, hyvä huomata vielä että löytyy näitä kavereita ketkä pitäävät "palveluammatilla" pientä mainetta kaduilla yllä etteivät ihan kaikki vartijat joudu aina voimankäyttöön vaan puhumallakin pärjää. :thumbs:

Noi nistit nyt häiritsee ihmisiä IMO, ite kun oli kaupassa töissä niin noita rähisiöitä oli ihan haitaksi asti, ja kyllä mun teki mieli opettaa juoppoja tavoille, mutta potkuthan siitä olisi tullut prkl. sitäpaisi jos noin isot jantsesterit jotain henkilöä pahoinpitelee kys. henkilö on teholla tai haudassa, pientä näykkimistä mutta ei toi pahoinpitelyä ole nähnykkään

No sinähän se sankari olet:eek:
Tuliko edes hyvä mieli? Pointsit kuukauden postaajalle...

Mulla ei ovella mennyt ikinä niin pahasti hermot että olisi ihmistä pitänyt hakata kunnolla. Mutta ymmärrän, että jokaisella meillä on rajansa. Ei sitä välttämättä ymmärrä ennenkuin kuuntelee kun joku huutaa räkä lentäen sun naamalle "mä tapan sut ja nussin sun muijaa perseeseen homo". Se on toki helppo 19 vuotiaan klopin sanoa, että ei pidä mennä duuniin missä ei kestä hermot kun itse on vielä koulussa eikä ole töitä edes nähnyt.

Minä en ymmärrä että edes hiukan hakataan asiakasta kun menee hermot huuteluun. Varsinkaan kun toinen makaa raudoitettuna maassa. Nuo jätkät eivät sovellu työhön jota he tekevät. Maassa makaava oli hakannut ennen videon alkamista muijansa tms? Vartijoidenko tehtävä on kostaa tapahtunut vääryys saman tien tekopaikalla?
Yksityisten yritysten tuottamissa turvapalveluissa on monia ongelmia, varsinkin kun vartijoiden tehtäväkenttä on laajentunut yjt:n valvontaan mm. asemilla ja junissa. Eli käytännössä turvataan yleistä järjestystä kiinniotto-oikeuksin ilman virkavastuuta. Alalle pääsee käytännössä kuka vaan, lyhyet kurssit kun on käynyt niin aspi vaan vyölle ja asemalle oikeutta jakamaan.
Virkamiesten voimankäyttö on hyvin säädeltyä ja kontrolloitua Suomessa. Samaa ei voi sanoa yksityisestä turva-alasta.
Niin ja mainittakoon vielä että katson tuntevani turva-alan melko hyvin, kokemusta eri sektoreilta n. kymmenen vuotta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom