Vartijan hallintaotteet...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late86
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
DoomStar sanoi:
..Koosta sen verran, että fyysinen koko toimii basic-deekuille jonkinlaisena peloitteena, mutta siihen ne edut kyllä oikeastaan jäävätkin. Kunnon pirinisti kyllä käy kurkkuusi kiinni vaikka olisit raskassarjalaisen sumopainijan tai Colemanin (off-season) kokoinen.

Toi Willien mainitsema kyynävarsilukko on myös yksi kuljetusote mitä käytän, eli ihan näitä perusotteita mitä vartijakurssillakin käydään läpi. Myöskin ote, jossa kuljetettavan käsi viedään taakse hiukan vajaaseen 90 asteen kulmaan, kämmen painetaan about lapaluun lapaluun alapuolelle/ristiselän kohdalle selkään kiinni. Pidetään ranteesta ja vaikka olkapäästä kiinni kuljetettaessa. Toi kyynävarsilukko on helppo kääntää täksi otteeksi.

Juu, oon parissa semmosessa kohteessa missä on alusta lähtien käyny selväks..siis, ettei noita narkkeja pahemmin kiinnosta kuka siellä on vastassa.No, onneksi on muutaman vuoden kamppailutausta, ettei ole ihan kädettömänä tilanteissa.

Late86 sanoi:
Jep, 18w. sitä ollaan. Vaan kylläpä olen työssä pärjännyt..

Mitenkään väheksymättä sun fyysistä olemusta tai muutakaan.. Mutta jos oot ollu about kaks päivää töissä, niin eipä siitä "tässä työssä pärjäämisestä" kannata vielä puhua. Kokemusta sulla ei oo vartijan hommista vielä edes kärpäsen paskan verran.

No offence.

:offtopic:
Juu tää on aika offtopic ,mutta olisin kiinnostunut semmoisesta ,että mitä kuuluu vartijan norm. varustukseen(pamput sun muut) ja onko jotain 170cm mittasella kaverilla mitään mahiksia vartijaksi ( riippuu paikasta mutta noin yleisesti ottaen)

Samqqa89 sanoi:
onko jotain 170cm mittasella kaverilla mitään mahiksia vartijaksi ( riippuu paikasta mutta noin yleisesti ottaen)

Helposti. Mun pomo vartijafirmassa oli about 55kg, 170cm äijänkäivänä.
Omisti firmastaan puolet ja oli tehnyt niitä hommia ties kuinka kauan, ainakin 15 vuotta.

Tosin, sillä oli aina koira, kaasu, ASPi ja ase mukana.

Samqqa89 sanoi:
Juu tää on aika offtopic ,mutta olisin kiinnostunut semmoisesta ,että mitä kuuluu vartijan norm. varustukseen(pamput sun muut)

Vartijan normaalivarustukseen ei välttämättä kuulu mitään muuta kuin vartijan asu.

Käydyistä kursseista ja tehtävästä riippuen mukana voi olla mm.
-käsiraudat
-kaasusumutin
-patukka/teleskooppipatukka
-ase
-yms sälää ja hifi-hifi kamaa joilla ei yleensä tee yhtään mitään

Työn kannalta melkeimpä tärkeimpiä välineitä ovat kunnolliset nahka/viiltosuojahanskat ja kertakäyttö vinyyli/lateksi/tms. materiaalista valmistetut hanskat.

Osa vartijoista käyttää suojaliivejä, osa ei.

Samqqa89 sanoi:
Juu tää on aika offtopic ,mutta olisin kiinnostunut semmoisesta ,että mitä kuuluu vartijan norm. varustukseen(pamput sun muut) ja onko jotain 170cm mittasella kaverilla mitään mahiksia vartijaksi ( riippuu paikasta mutta noin yleisesti ottaen)

On. Itse olen 170cm, ja näissä hommissa pyöritään, välillä vaativammissakin kohteissa. Eri asia onkin, miksi kukaan yleensä tahtoisi vartijaksi.

:offtopic: Lain mukaan vartijan tulee työtehtävissä käyttää laissa määrättyä toimiasua (poikkeuksena myymäläetsivät) sekä pitää mukanaan voimassaolevaa vartijakorttia. Eri tehtävien erilaisuuden vuoksi tärkeimmät työvälineet vaihtelevat kovasti, vartija-nimikkeen alla työskentelevät kun toimivat piirivartijoina, paikallisvartijoina, arvokuljettajina, receptionisteina, turvatarkastajina, henkilösuojaustehtävissä, myymäläetsivinä, hälytysvartijoina jne. Lähes kaikkialla tärkein työväline lienee, myös työturvallisuuden kannalta, kännykkä tai radio. Muita keskeisiä välineitä saattavat olla auto, avaimet ja kulkukortit, tietokone kulunvalvontajärjestelmineen ja sähköposteineen, patukka, taskulamppu, käsiraudat, ensiapupakkaus, metallinpaljastin, kaasusumutin, muistiinpanovälineet, hansikkaat, viivakoodilukija, suojaliivit, tuliase jne.
Ihmisen fyysinen koko on melko epäolennainen seikka alalle hakeutumisessa, työtehtäviin sillä saattaa olla vaikutusta muutamissa harvoissa toimeksiannoissa.

Takaisin asiaan. Erinomaisen hallintaotteen saa takaapäin, ote tulee kyseeseen lähinnä työparin kanssa työskennellessä tai saapuessa jo kärjistyneeseen tilanteeseen. Käsi (tässä vasen) viedään hallittavan samanpuoleisen olkapään yli ja edelleen kaulan ympärille niin että kyynärvarsi on kurkkua vasten. Kädellä voi tarttua otetta vahvistaakseen hallittavan vastakkaisesta olkapäästä. Vapaaksi jääneellä kädellä (tässä oikea) tartutaan samaan aikaan hallittavan samanpuoleiseen ranteeseen ja vedetään koko käsivarsi suoraksi ja kyynärlukkoon omaa kroppaa vasten.
Huomioimisen arvoista on:
-Otteessa pitää mennä tarpeeksi lähelle, hallittavan ja itsensä väliin ei saa jäädä rakoa joka edesauttaisi rimpuilua. Liian kauas jättäytyminen on yleisin virhe.
-Kyseessä ei ole kuristus vaan tiukka ote.
-Heti kun ote on saatu, astutaan puoli askelta taaksepäin ja horjutetaan hal(l)ittavan tasapainoa niin ettei painopiste ole enää jalkojen päällä vaan niiden takana. Hallittava siis nojaa taaksepäin. Horjuttaminen on helppoa, ihmisen refleksit pyrkivät pitämään niskan suorana ja keho seuraa päätä.
(Tästä esimerkkinä "pilkkiminen". Kun ihminen torkahtelee, hän ei suinkaan herää ja nosta päätään, vaan refleksi suoristaa ensin pään estääkseen niskan murtumisen. Ihminen herää vasta tuon nykäyksen seurauksena.)
-Jos hallittavalla on kädessään ase, tulee kädestä ehdottomasti saada ote samanaikaisesti kun vastakkainen käsi viedään kaulalle. Käden kietoutuessa kaulalle hallittavan kummatkin kädet todennäköisesti siirtyvät ottamaan kiinni siitä ja tämän jälkeen niitä on vaikea enää saada hallintaansa. Tällä ei ole merkitystä kun vastassa on aseeton henkilö.
-Hallittava on helppo viedä maahan nostamalla oma kengänpohja hallittavan polvitaipeeseen ja painamalla, EI POTKAISEMALLA.

Lisää hallintoja ja kuljetuksia kehiin.

Mitenkään väheksymättä takatukkaa:
Kovimmat äijät löytyy K1/UFC/yms. -kehistä tappelemassa, ei vaksin tai poken hommista ;-))
Jos ne vaksit joilla on 300 pussukkaa vyöllä on huvittavia, niin myös ne stadin raflat, joissa on 15 kpl 200 kg sustapöhöbodareita kaljuineen ovella pitämässä yllä valtakunnan järjestystä aiheuttaa pientä hilpeyttä jengissä ;-)))
Toista on tietenkin ne poket esim, jotka ovat yksin Kontulan ostarin kaltaisissa räkälöissä, joissa joka toinen asiakas on istunut linnassa taposta ja kantaa mukaan aina kättä pidempää, on asia erikseen......

Wintikka sanoi:
Mitenkään väheksymättä takatukkaa:
Kovimmat äijät löytyy K1/UFC/yms. -kehistä tappelemassa, ei vaksin tai poken hommista ;-))
Jos ne vaksit joilla on 300 pussukkaa vyöllä on huvittavia, niin myös ne stadin raflat, joissa on 15 kpl 200 kg sustapöhöbodareita kaljuineen ovella pitämässä yllä valtakunnan järjestystä aiheuttaa pientä hilpeyttä jengissä ;-)))
Toista on tietenkin ne poket esim, jotka ovat yksin Kontulan ostarin kaltaisissa räkälöissä, joissa joka toinen asiakas on istunut linnassa taposta ja kantaa mukaan aina kättä pidempää, on asia erikseen......

Wintikka puhuu asiaa. Noissa lähiökuppiloissa ihmissuhdetaidot on aika kovalla koetuksella. Tuollaisissa kuppiloissa et vaan yksinkertaisesti voi leikkiä niin vitun isoa ja vahvaa, että hapetat kaikki ja kuvittelet pärjääväs sillä. Siihen ei montaa minuuttia tarvita kun poke muuttuu kaikkien viholliseksi ja sit ottaa ohraleipä.

Niin.. ja vaksit 300 pussukkaa vyöllä ovat oikeasti huvittavia ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla ei oo ollu tähän mennessä mitään muuta kuin hanskat(ja tietysti raudat kotelossa), ja kohta saan viiltosuojahanskat. Jengi ei oo tullu pahemmin vittuilemaan, varmaan myöskin siitä syystä ettei oo mitään metrin teleskooppia vyöllä.

En puhuis lähiökuppiloista yleisenä käsitteenä, koska itse asun kunnon lintukoto-lähiössä, jossa ei kovin vaarallisia juttuja satu, ja ostarin häirikköryhmä on n.20 hengen kapakoiden vakioasiakkaat..muuten asuinalueella on oikein mukava asua. Toista se on tosiaan kontulassa, nim. kokemusta on:)

OT:

Noista "pussukkavartijoista" sen verran että onhan se toki hölmöä jos on muka jotain uber-voimankäyttövälineitä noiden rautojen, kaasun ja aspin lisäksi mukana. Minä toimin ostoskeskuksessa kiinteistövaksina ja pussukoita mulla on vyöllä ihan riittävästi. Ainoana voimankäyttövälineenä raudat+kaasu, mutta jokaista muuta nippeliä mitä vyöllä on tarvitsen päivittäin kun hommaan kuuluu niin paljon pientä huoltotyötä yms. Missäs muuten säilytät kun suorien housujen taskussa on vähän hikistä säilyttää mitään röökiaskia suorempaa... Noh, onhan se hölmöä jos on turhaa tavaraa mutta mä olen kyllä ihan minimiin supistanut kamat ja silti niitä on mun mielestä liikaa.

Ja aiheeseen...

Puhe on parasta voimankäyttöä. Voimankäyttötilanteita ei ihan aikuisten oikeasti tule kuin todella pieniä määriä jos vaan jaksaa siihen suulliseen kommunikointiin panostaa ja on edes jotain sosiaalisia taitoja. Sitten kun se voimankäyttötilanne tulee niin K.I.S.S. Sellaiseksi epämääräiseksi säheltämiseksi menemistä kannattaa varoa (vaikka siihen se kuitenkin menee) ja muistaa suhteuttaa toimet tilanteeseen katsoen sopiviksi. Kannattaa myös muistaa 1+1 eli katsella ympärilleen riittävästi uusien uhkien varalta ja varoa viemästä tilannetta sinne lähimmän mummon syliin. Tämänhän toki kaikki vartijat jo tiesivät mutta kun sitä kysyttiin niin :rolleyes:

Voisin myös oikeasti avautua pitkään ja hartaasti siitä kuinka erään vartiointifirman työntekijöistä suurin osa hoitaa tilanteet ja sitten ihmettelevät kun heillä on vääntöjä koko ajan, raudat paukkuu ja kundit saa nenilleen ja meillä ihan vieressä ei ole muuta kuin "hikisiä poistoja"...

Late86:
Juu, on toi totta, mutta tarkotin että oon tähän mennessä pärjännyt. Ja kaikkeni aion yrittää.

Odota vaan sitä ensimmäistä tilannetta kun olet yksin, apua et saa mistään ja porukkaa on muutamia kymmeniä sun ympärilläs ja keskittää agressionsa tehokkaasti suhun. Sai ainakin mut miettimään vähän uudestaan homman nimeä ja työn mielekkyyttä. Tuostakin tilanteesta selvisin kyllä puhumalla loppupeleissä ihan mallikkaasti mutta sen voin sanoa että jännitti aivan saatanasti. Parasta tossa oli ehkä se, että olin ollut 4kk duunissa ja kerkisin jo luulemaan että ei niitä pahoja keissejä oikeasti osu mun kohdalle. Nooh, kyllä se herätti siihen että mitä kiinnostaa vajaa 9 eken tuntipalkalla riskeerata henkilökohtaisella tasolla.

Eikä vaksin hommissa sillä koolla ole niin hirveän suurta väliä, enemmänkin sillä luonteen kovuudella ja sillä kuinka pystyy olemaan näyttämättä että jännittää tai sitten vaan ei jännitä, eli semmosen henkisen ylivallan kun saa toisesta niin helpottaa. Kuten tossa joku jo sanoi niin eihän siitä koosta haittaa ole mutta enivei..

Kyllä mua hirvittäisi ainakin olla tuolla pahassa kohteessa pienempänä mitä nyt oon, vaikken mikään hirveän iso olekkaan, niin sen verran kuitenkin(ainakin ikäisekseni), että jonkun verran tulee kunnioitusta perus-dorkilta.

Joo, ite en oo kiinteistön vaksihommissa, mutta annan tarvittaessa apua ko. kaverille..ja se mulle:)

Niin no... Omassa kohteessa on työkaverina sellainen ~155 cm pitkä 19-vuotias tyttönen. Nyrkillä tapettava, mutta voi jumalauta minkälainen temperamentti sillä on. Samaten puhuttelu on sen verran määrätietoista, että kun tulee tilanteita eteen, niin jään ihan suosiolla pari metriä taaemmas kaverin työskentelyä häiritsemästä. Muutenkin näiden "perusdorkien" kanssa vaikuttaa siltä, että naispuolisen henkilön puhe menee helpommin perille kun taas miespuolisille käydää aina haastamaan riitaa tai muuten vaan vittuilemaan. Ruput taas ovat oma asiansa, ne yrittävät aina iskeä ko. tyttöstä.

quaz sanoi:
erään vartiointifirman työntekijöistä suurin osa hoitaa tilanteet ja sitten ihmettelevät kun heillä on vääntöjä koko ajan, raudat paukkuu ja kundit saa nenilleen ja meillä ihan vieressä ei ole muuta kuin "hikisiä poistoja"...
Tämä on myös harvinaisen totta. Itsellä menee aina tilanteita hoitaessa puhuttaminen pitkäksi, mutta toisaalta vääntämään en ole silloin joutunut. Sitten yhtenä päivänä kun tuli uusi työpari messiin ja hoiti puhumisen, jouduttiin muutamankin kerran taluttelemaan väkeä.

Pussukkavartijoita on monenlaisia. Eräs työkaveri kantoi aina mukanaan settiä, johon kuului OC, raudat, radio, teleskooppi- ja vinyylipatukka, kännykkä, taskulamppu, 3 avainkoteloa, hanskakotelo ja joku ihme nussakka, josta ei ottanut selvää mikä se on.

No, kaikki toki jossain tilanteesa tarpeellisia, mutta tuosta olisi voinut jättää puolet pois. Itsellä kulkee pahimmillaan mukana OC, raudat, radio ja känny ja silloinkin tuntuu ihmeelliseltä välineurheilulta koko homma.

rafael30 sanoi:
Itsellä kulkee pahimmillaan mukana OC, raudat, radio ja känny ja silloinkin tuntuu ihmeelliseltä välineurheilulta koko homma.

Täh?? Mitä jättäisit pois. Itsellä on mukana aina edellisten lisäksi tkp ja valaisin (ainaikin Mini Maglite) ja mistään en luopuisi.

Alkuperäiseen kysymykseen: hanhenkaula toimii hyvin 90% tapauksista. Piripäät on tietysti erikseen eli jos ei mitään kipua tunne niin huono se on kivulla hallita.

chokehold sanoi:
Täh?? Mitä jättäisit pois. Itsellä on mukana aina edellisten lisäksi tkp ja valaisin (ainaikin Mini Maglite) ja mistään en luopuisi.

Noista omista varusteistani vai? En mitään, joissain tilanteissa OCn, raudat ja kännyn. Toisinaan tulee mukaan settiin ensiapupussin.

Jos tarkoitit kaverin varusteita, niin vinyylin, tkpn, taskulampun, sen ihme nyssäkän, muutaman avainkotelon ja hanskakotelon. Niin ja edelliseen vielä se, että olihan kaverilla mukana se ea-laukku.

Sen olen kanssa huomannut, että näillä jässeillä, jotka kantavat mukanaan jokaista [provo]pahoinpitelyvälinettä[/provo] tulee vastaan paljon enemmän tilanteita, joissa niille on käyttöä. Ovatko sitten helvetin huonoja puhujia vai provoavatko niin pirusti että näin käy? Ehkä se on asenteestakin kiinni, mutta meikäläisellä puhe on riittänyt tähän asti ilkeämmissäkin tilanteissa. Olen tavannut paljon näitä "Painu vittuun tai saat turpaan, nää on mun maita enkä mä mitään perusteluita tarvii"- mentaliteetilla liikkeellä olevia tyyppejä, jotka sitten ovatkin jatkuvasti vääntämässä.

Ja onhan se kohteestakin kiinni, mitä kantaa mukana, ei siinä mitään.

Joo, kyllä mä toisaalta ymmärrän tietyntyyppiset "väkivaltaset vartijat", koska duunissa kohtaa kaikennäkösiä runkkareita päivittäin..

Ite en ymmärrä näitä maksimivääntäjiä. Kuulin tuossa joku aika sitten taas, miten yks kaveri oli hapettanut viereisessä kohteessa eräät hyvin tunnetut Helsingin keskustassa pyörivät kaksoset, käytetään nyt vaikka muutettua nimeä Kummosen veljekset niin kollegat tietää mistä puhutaan. Kun taas ite tulen varsin hyvin juttuun näiden vesseleiden kanssa silloinkin kun pojilla on päässä muutakin kuin promilleja.

Tottakai voimankäyttötilanteiden määrä riippuu kohteestakin, mutta edelleen olen sitä mieltä, että hyvin paljon riippuu vaksin asenteesta ja ammattitaidosta se, minkä verran vääntöä tulee.

Ai niin, mistäs nyt puhuttiin?
Joo, kyynärvarsilukko on ollut se, jota käytetään. Jos kaveri käy liikaa veivaamaan, niin maahan vieminen on nopea ja simppeli toimenpide. Yksin en ole tilanteisiin vielä joutunut ja pyrin sellaista tilannetta välttämään, ja hyvin luultavaa on, että yksin en lähde ketään kuljettamaan.

Jaa muuten, sellaista otetta oon miettinyt, jolla sais nää itsepäiset pikkujurriset pätijät nostamaan perseensä penkistä. Tulee välillä näitä tilanteita, että kohteessa kaveri alkaa ottaa huikkaa/nappia/piikkiä (enkä puhu roinista) varsin näkyvällä paikalla olevalla penkillä.

Viimeksi otti työpari vähän liian reteällä otteella asiakkaan mukaansa tuolin tullessa mukana.

Ei oikein tunnu mielekkäältä tämä HanMooDo:sta tuttu nenä-niska-nostokaan, joten olisiko tähän jotain hyvää vinkkiä?

Joo, itse olen 176 cm, hoikanpuoleinen. Työkavereina on "puolet pienempiä" tyttöjä. Koko ei ole kaikki kaikessa. Vartijan duunia on myös monenlaista. Jos ei halua painia koko aikaa narkkien kanssa, kannattaa mennä töihin muualle kuin marketteihin tai metroon. Itse teen erilaisia valvomo-, keskus-, ja paikallisvartijan hommia eikä hirveästi tarvitse painia. Siistiä sisätyötä johon kuuluu kulunvalvonta, paloturvallisuus, kameravalvonta jne.

Silloin tällöin joudun tuurailemaan toisenlaisissakin kohteissa. Kyynärpäälukot ovat erinomaisia pystyssä niin taluttamiseen kuin tarvittaessa maahanvientiin. Olkapäälukot myös toimivia.

Penkistä haluton kaveri ylös? Jos ei välitä että näyttää typerältä, menee tyypin taakse, kädet siten tiukasti nyrkissä että peukalot ovat nyrkkien "päällä" jos nyrkkiä pitää pystyssä, painat voimakkaasti peukaloiden nivelet molemmilta puolilta kaverin pehmytkudokseen korvien alle sisään ja kun siellä, niin voimakkaasti nostat ylös. Jos kaveri on yhtään kunnossa tuntemaan kipua niin nousee ja äkkiä. Muutoin suosin jälleen kyynärpäälukkoa jonka voi ottaa hyvinkin monella eri tavalla kun vähän treenaa jotain.

Tärkeimmiksi välineiksi vaarallisissa kohteissa lukisin viiltosuojahanskat, turvakengät ja suojaliivit. Joissain kohteissa saa vyölleen teleskooppipatukan, pippurisumutteen tai käsiraudat, mutta ne ovat kaksipiippuinen juttu. Toisaalta osaavalle niistä on hyötyä, toisaalta ne ovat varsin provosoivia "asiakkaan" suuntaan. Tärkein "ase" tässä työssä on pää ja psykologia. On osattava jututtaa erilaisia asiakkaita kullekin sopivalla tavalla. Itselläni on yleensä vain taskulamppu mukana, johtuen juurikin kohteideni ja työtehtävieni laadusta, joka on ihan muuta kuin juoppojen taluttelu. Tämä ala kun sisältää lukemattomia vaihtoehtoja siitä mitä voi ja haluaa tehdä...

Back
Ylös Bottom