Vartijan hallintaotteet...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late86
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hmm...Te jotka vartijana toimitte, niin mitä te teette jos tulee joku tilanne, että joku 5 hepun jengi alkaa käydä päälle ja olette yksin siellä? Ja varsinkaan jos ei minkäänlaisia voimankäyttövälineitä ole mukana. Tai onko siellä joku hommeli, että saa kutsuttua apuvoimia paikalle jossain hätätilanteessa?

Tuli vaan mieleen, kun ei varmaan ole varmaan mitään herkkua, jos tuollaisia tilanteita tulee. Ja nykyään varmaan ihan mahdollisiakin jossain kontulan spurgu k-kaupassa. :whip:

Jaa Kontumarketissa vai? Ei tule sellaista tilannetta, siellä on aina kavereita paikalla.

Totta ihmeessä vakseilla radiot on mukana. Ei siellä ramboilemassa olla. Ite menisin karkuun, mutta silti on aika epätodennäköistä joutua tuollaiseen tilanteeseen ilman voimankäyttövälineitä. Tai yleensäkään.

No, hätävarjeluksihan se menisi, että sen tekisin minkä pystyisin ja seurauksia mietitään myöhemmin. Eivät ne sekopäät minua ilmaiseksi saa lihoiksi pistettyä! PRKL!

Juu, siis radiot on mukana. Niissäkin kohteissa joissa ollaan yksin, saadaan kutsuttua piirivartijat apuun. Ja paikalliskohteissa (siis sellaisissa joissa on jonkinlainen "työpöytä", kassa, tai muu vastaava palvelu/työ -piste) on nk. "ryöstöpainike" jota painamalla apuuva! -hälytys lähtee kavereille/keskukseen.

Jooh, radiolla napautetaan kavereita paikalle, ja jos tosi paha tilanne tulee, niin mun maalaisjärki sanoo ainakin hälyttämään poliisit paikalle, koska jos sinne sanoo että "5 jannuu käy päälle", niin ne on siel todella nopeasti. Ei siellä tarvitse alkaa leikkimään mitään ninjaa, varsinkin jos sais ite vielä dunkkuun, niin siinähän sitä sit oltais. Toisaalta myyjiä tai vastaavia ei sais jättää pulaan, jos niiden päälle käytäis.

Eräällä kurssilla komisario totesi: "Jos joskus vartijan hommissa koette oikeasti olevanne hengenvaarassa, niin älkää silloin miettikö seuraamuksia tms.! Silloin kaikki on sallittua! Parempi ottaa hätävarjelun liioittelusta sakkoja kuin maata arkussa!"

Late86 sanoi:
Jooh, radiolla napautetaan kavereita paikalle, ja jos tosi paha tilanne tulee, niin mun maalaisjärki sanoo ainakin hälyttämään poliisit paikalle, koska jos sinne sanoo että "5 jannuu käy päälle", niin ne on siel todella nopeasti.

Pitänee nyt sitten muistaa näissä visioissa, että "kaverit paikalle" ja kytät "tosi nopeesti" toimii ainoastaan suuremmissa kaupungeissa. Pienemmissä kaupungeissa tilanne on vähän erilainen, apua ei ole saatavilla ja jos on, niin sitä ei välttämättä ole odotettavissa kovin nopeasti.

Jees, totta puhut. En nyt viitsi mainita paikkaa, mutta teen tosiaan semmosessa lähiössä puolet duuneista missä kytät käy moneen kertaan päivässä, niin ne karauttaa sinne nopeasti tarvittaessa. Tietysti muualla Suomessa/kasvukeskuksien ulkopuolella tilanne on erilainen, mutta tosiaan stadin pahimmat paikat on tiedossa poliiseilla:)onneksi..

Joo, en mäkään tosiaan ala kuolemaan tuolla duunissa, kyllä mä kaikkeni siinä vaiheessa teen jos joku aikoo meikän laittaa lihoiksi. Aika dramaattista spekulointia noin pienillä palkoilla:P

HITB sanoi:
Hmm...Te jotka vartijana toimitte, niin mitä te teette jos tulee joku tilanne, että joku 5 hepun jengi alkaa käydä päälle ja olette yksin siellä? Ja varsinkaan jos ei minkäänlaisia voimankäyttövälineitä ole mukana.

Kysymyksestä tulee mieleen kertomus siitä, miten armeijassa alokas aikanaan kysyi luutnantilta, että
"Herra luutnantti, mikä on oikea menettelytapa, jos astuu maamiinan päälle?"
Luutnantti vastasi: "Oikea menettelytapa on sinkoutua viisi metriä ilmaan ja ripottautua sen jälkeen maahan kahdeksan metrin säteelle pieninä paloina."

Ei se ole sen kummallisempaa. Jos viiden hengen jengi käy päälle, eikä välineitäkään ole, niin radiolla avun pyytäminen ei välttämättä ehdi edes tapahtua, puhumattakaan että ehtisi auttaa. Sitten tehdään mitä tarvitsee ja tarvittaessa kuollaan pois. Se riski on elämässä aina olemassa.

Kyllähän se niin on, että näillä palkoilla ei kannata ruveta sankaria leikkimään.. kaverit + poliisit paikalle jos tilanne näyttää todella uhkaavalta ja tarvittaessa tehdään uusi satasen kkk. :)

Minkä ikäsenä muute noihin järjestyksenvalvojan kursseille pääsee? Olitko Late ite täysikäne ku suoritit. Ja otitko sen 40 vai 100h:n kurssin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja aina ei vaadita kuin vähäsen elopainoa. Vuosia sitten olin vartsuna kohteessa yksin. Pihalla alkoivat kaksi hippinarkkia tappelemaan. Menin paikalle ja käskin lopettamaan. Eivät totelleet. Tässä vaiheessa löivät painia maassa, joten menin polvellani päällimmäisen selän päälle. Hengitys vaikeutui molemmilla sen verran, että päättivät noloina lopettaa ja lähtivät eri teille.

Se huonompi vaihtoehto olisi ollut alkaa vääntämään näiden veijareiden kanssa parinkymmenen silminnäkijän edessä ja saada siinä sivussa likaisesta neulasta käteensä sekä syyte pahoinpitelystä tms...

Meikäläinen ei oo järjestyksenvalvoja-kurssia käynyt, vasta menossa. Väliaikainen vartijakortti on hallussa, ja tarkotus ois se viiden vuoden korttikin tässä hankkia;)

Eiku sitä tarkotin, et olitko alle 18wee ku menit kursseille. Vip-chatissa tultiin siihen tulokseen et alle 18vuotiaana pääsis jo tonne kursseille, mut sulta ajattelin varmistaa (jos ees olit alle 18wee).

+ et JV kurssilla ei tarvitse istua 40 tai 100h :D Se pätee vain vartija kurssia.
Ja nykyään kannattaa käydä ammattitutkinto, etenkin jos ala kiinnostaa. Koulutuksesta ei ole haittaa. Se 100h on kuitenkin vain PERUSkurssi. :)
Itse olen käynyt aikoinaan vartijan ammattitutkinnon ja nykyään käyn työnohella turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkintoa. Pääsee sit jossain vaiheessa "kentältä" pois ja näistä huonoista palkoista.

tommih sanoi:
Eiku sitä tarkotin, et olitko alle 18wee ku menit kursseille. Vip-chatissa tultiin siihen tulokseen et alle 18vuotiaana pääsis jo tonne kursseille, mut sulta ajattelin varmistaa (jos ees olit alle 18wee).

Onko sillä nyt merkitystä että pääseekö alaikäisenä kursseille...?? Sehän kestää korkeintaan viikon ja kuitenkaan väliaikaiseksi vartijaksi ei voida hyväksyä kuin 18-vuotta täyttänyt henkilö, joten menee sinne kurssille sitten kun on ikää. Ei luulis kellään olevan niin kova hinku sinne ostarille seisomaan ettei viikkoa jaksais ootella... ;)

Meillä muistaakseni kouluttaja sanoi, että jos luokassa on alaikäisiä henkilöitä, niin voi poistua samantien..

ps. Noita kursseja pitää suorittaa nykyään niin helvetisti, että kaikki kortit ei mahdu etes lompakkoon.. :itku:

Ainiin, meillä oli koulutuksessa yksi tyttö, kuka täytti duunien alkamiseen mennessä 18w. en mä sitten tiedä, kyl sille tuntu hommia olevan...

kuulemma sinne otetaan jo alle 18 vuotiaita.. riippuen siitä kuka järjestää..saapahan rahat pois, vaikka se ei hommia voisi tehdäkkään(tai no voi tehdä? mutta ei saa korttia).
ainakin mulla vartijahommelit oli täysin erillaiset kuin j-valvojan...
siis pääasiassa voimankäyttöpuolella...

:offtopic:
Onko täällä ketään joka on tai on ollut töissä KVP:llä eli Kuopion Vartiointi Palvelulla?
Mitä huhuja olen kuullut, niin ainakin vielä jokunen vuosi sitten siellä on ollut melkosta meininkiä. Kuri on kuulemma pahempaa kuin intissä, jätkät harjottelee parhaimmillaan konetuliaseilla rynnäkköjä etc...Ja jossain vaiheessa pääsyvaatimuksena on ollut ruskea vyö jujutsussa tms. lajissa...
Ilmeisesti nykyäänkin perusvaatimuksena on reenata jotain ip lajia aktiivisesti, että saa pitää työpaikan...

Back
Ylös Bottom