varamiespalvelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu
En ole varma asiasta, mutta lisätään nyt tähän vaikka ei ole omaa kokemusta noista tuista tai varamiespalveluista.

Eli jos olet työtön ja ilmoittaudut tuollaiseen varamiespalveluun hommiin ja jostain syystä kieltäydyt jostain tarjotusta työstä, niin voipi mennä ilmoitus KELAlle, että kieltäytyy työstä ja jää ne työttömyystuetkin saamatta?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite on tullu tehtyy yhteensä noin 3kk hommia kahden eri VMP:n toimipisteen kautta ja usemmalla vuokraajalla monenlaista työtä. Ei ainakaan mulla ihmeempää valittamista ja silloin olin erittäin kiitollinen, että sain edes töitä. Toki palkka ei nyt mikään huikea ollut, mutta monessa paikassa oli mahdollisuus tehdä ylitöitäkin ja kyllä mulle ainakin tuli palkat aina oikein.

Itse työssä viihtyminen riippuu ihan siitä millaisen vuokraajan hommiin sattuu pääsemään. Välillä tietenkin vituttaa,kun ajattelee paljonko VMP laskuttaa sun työtunneista ja paljonko ite saat. Myös epävarmuus töiden jatkuvuudesta on näitä huonoja puolia ja välillä työpaikan vakkarit jaksaa jauhaa sitä varamies läppää vittuiluna. :jahas:

Sitten vielä muutama positiivinen asia: Mut otettiin molemmissa toimipisteissä todella avoimesti ja ystävällisesti vastaan, työkokemusta kertyy useammalta alalta ja töitä pystyy välillä tekemään vaikka ns. keikkaluontoisesti.
 
Eikä kerry eläkkeet & kesälomat..

Niin, tuohonhan vaikuttaa vain ja ainoastaan se, että työssäoloehto täyttyy. Loma-aikalaki on pakottava laki ja siitä ei käytännössä, teoriassa tai millään työehdolla voida toisin sopia, tai voidaan mutta ei työntekijälle heikommin ja joissain tapauksissa ei edes paremmin.

Yritysten välisissä 'kaupoissahan' näitä kertymiä ei luonnollisesti tule maksajan 'suoraan laskuun', vaan jokainen työllistävä yritys hoitaa nuo hommansa ja yleensä kyllä laskuttaakin niistä.
 
Onko kellään mitään hajua kuinka paljon esim. ManPower laskuttaa työnantajaa jos se itse maksaa työntekijälle vaikka 11e tunnissa +lomat etc...

Miksi tämä on työnantajalle niin kannattavaa.
 
Onko kellään mitään hajua kuinka paljon esim. ManPower laskuttaa työnantajaa jos se itse maksaa työntekijälle vaikka 11e tunnissa +lomat etc...

Miksi tämä on työnantajalle niin kannattavaa.

Joustavaa työvoimaa työnantajan näkökulmasta. Éi tarvi potkia ketään pihalle, kun tulee hieman hiljaisempaa.
 
Entäs sitten jos asiakasyritys ostaa useita työntekijöitä vuosien ajan eikä palvelun jatkamiselle ole tiedossa mitään loppua? Rekrytoinnin helpottamista, jotain veroetuja tjsp?

EDIT: Ainakin suuriosa tukipalveluista ulkoistetaan, ehkä syynä on suuri vaihtuvuus työntekijöissä eikä yritys halua olla jatkuvasti itse rekrytoimassa henkilökuntaa.
 
Eikös nuo vuokrafirmat maksa myös kaikki sivukulut mitä työntekijästä tulee? Eli ostava firma ei näitä mitään maksa. Eli kohtuu osa sen vuokrafirman "katteesta" lähteekin eri eläkevakuutuksiin sun muihin sivukuluihin.

Vaimo teki joku vuosi sitten keikkoja VMP:lle, ei mitään moittimista ainakaan mieleen jäänyt niistä.

Mutta noissa palkkavirheissä on se jännä puoli, että jotenkin mystisesti ne on aina laskettu alakanttiin. Luulis että ois joskus toisinkinpäin. Oma työni ei mitenkään liity VMP:hen tai muuhunkaan, mutta kaikki palkkavirheet on aina olleet sellaisia että on maksettu liian vähän. Jotenkin mystisesti. :jahas:
 
Eikös nuo vuokrafirmat maksa myös kaikki sivukulut mitä työntekijästä tulee? Eli ostava firma ei näitä mitään maksa.

Joo, poikkeuksetta juuri näin.


Mutta noissa palkkavirheissä on se jännä puoli, että jotenkin mystisesti ne on aina laskettu alakanttiin. Luulis että ois joskus toisinkinpäin.

Kyllä se on usein ollut toisinpäinkin enkä puhu pelkästään omista palkoistani. Yhtä suuri mysteeri on muuten myös se, että miten yksikään työntekijä ei huomaa tai katso tarpeelliseksi huomauttaa liikaa maksetuista palkoista, vastaavasti huomiointikynnys on olemattoman herkkä päinvastaisissa tapauksissa, joissa palkkaa on tullut tilille liian vähän :rolleyes:
 
Kyllä se on usein ollut toisinpäinkin enkä puhu pelkästään omista palkoistani. Yhtä suuri mysteeri on muuten myös se, että miten yksikään työntekijä ei huomaa tai katso tarpeelliseksi huomauttaa liikaa maksetuista palkoista, vastaavasti huomiointikynnys on olemattoman herkkä päinvastaisissa tapauksissa, joissa palkkaa on tullut tilille liian vähän :rolleyes:

Silkkaa tyhmyyttään jättävät huomauttamatta. Tai voihan sitä laskea sen pienen mahdollisuuden varaan ettei tota huomata. Pitää vain muistaa että se työantaja voi yhtälailla periä jälkikäteen virheellisesti ylimääräisenä maksetut rahat takaisin, ihan kuten työntekijäkin vastaavassa tilanteessa.
 
Onko kellään mitään hajua kuinka paljon esim. ManPower laskuttaa työnantajaa jos se itse maksaa työntekijälle vaikka 11e tunnissa +lomat etc...

Pikaisesti ajatellen 11€ +tt:stä koituvat suorat kulut on about 18€/h. Sitten lasketaan se, että mitä halutaan 'ansaita' yrityksenä, ottaen huomioon toiminnan kulut, niin varmasti jossain 25-30€ tietämissä pyöritään. Riippuu tietenkin siitä, paljonko myytyjä työtunteja firman kautta kulkee kokonaisuudessaan.



Miksi tämä on työnantajalle niin kannattavaa.

Mun käsittääkseni vuokratyöfirman porukka menee miltei järjestään siellä TES:n alimmassa palkkaluokassa. Ruuhkahuiput yms. pätkätyöt on ihan fiksua hoitaa tuollaisen vuokrafirman kautta. Ei jää työllistämisen vaatimuksia tai niitä riskejä, kun työ ostetaan toiselta firmalta.
 
Vuokratyöfirmat on oikeesti luonu itse itselleen aika messevän ansaintalogiikan.
Aika sikailuahan tuo voi paikka paikoin olla, mutta hyvä jos jotkut saa jopa palkankin.
 
Onko kellään mitään hajua kuinka paljon esim. ManPower laskuttaa työnantajaa jos se itse maksaa työntekijälle vaikka 11e tunnissa +lomat etc...

Miksi tämä on työnantajalle niin kannattavaa.

Oon ollut rekry firmassa palkanlaskijana. Kertoimet pyörivät siinä 1.5-2.0 välillä...
 
Pikaisesti ajatellen 11€ +tt:stä koituvat suorat kulut on about 18€/h. Sitten lasketaan se, että mitä halutaan 'ansaita' yrityksenä, ottaen huomioon toiminnan kulut, niin varmasti jossain 25-30€ tietämissä pyöritään. Riippuu tietenkin siitä, paljonko myytyjä työtunteja firman kautta kulkee kokonaisuudessaan.

11 euron tuntipalkasta (brutto) rakennusmiehen kulut on firmalle n. 19 euroa. Firma saa tunnista 2-5 euroa katetta. Joten veloitus 21-24 euroa, riippuen asiakkaasta ja työnkestosta. Mitä lyhyempi kesto ja pienempi miesmäärä, sitä isompi kate.
 
Eikö firmoille siis olisi helpompi maksaa saman verran palkkaa suoraan työntekijälle kuin se maksaa välitysfirmalle ja saada motivoituneempia työntekijöitä. Kuinka tuo voi kannattaa yrityksille.
 
Eikö firmoille siis olisi helpompi maksaa saman verran palkkaa suoraan työntekijälle kuin se maksaa välitysfirmalle ja saada motivoituneempia työntekijöitä. Kuinka tuo voi kannattaa yrityksille.

Firma säästää rekrytointikuluissa ja pystyy ottamaan töihin ihmisiä lyheksikin aikaa. Pihalle potkiminen on paljon helpompaa kuin määräaikaisen.
 
Eikö firmoille siis olisi helpompi maksaa saman verran palkkaa suoraan työntekijälle kuin se maksaa välitysfirmalle ja saada motivoituneempia työntekijöitä. Kuinka tuo voi kannattaa yrityksille.

Pätkätyöt, ruuhkahuiput, kausiavut, sairasloman sijaisuudet yms. Noissa tarvitaan noita keikkatyöntekijöitä. Firmalla ei tossa paljo riskiä ole, jos työntekijä ei ole soveltuva, sitten vaihdetaan seuraava tilalle. Kannattavampaa siis noi kuin lyhkäseen pätkään etsiä itse työntekijä.
 
Eikö firmoille siis olisi helpompi maksaa saman verran palkkaa suoraan työntekijälle kuin se maksaa välitysfirmalle ja saada motivoituneempia työntekijöitä. Kuinka tuo voi kannattaa yrityksille.

On siinä paljon muitakin maksuja. Terveydenhuolto jne.
 
Pakko mainita, että sattuu noita inhimillisiä palkanlaskuvirheitä toiseenkin suuntaan. Työkaveri sai palkkaa yhdeltä sunnuntailta 440 euron sijasta 4400 euroa.

Kuten joku tuossa mainitsikin, ovat palkanlaskijat ihmisiä siinä missä muutkin. Ja suuressa yrityksessä volyymit ovat aika suuria, virheettömyys olisikin jo ihme sinänsä!
 
Pakko mainita, että sattuu noita inhimillisiä palkanlaskuvirheitä toiseenkin suuntaan. Työkaveri sai palkkaa yhdeltä sunnuntailta 440 euron sijasta 4400 euroa.

Kuten joku tuossa mainitsikin, ovat palkanlaskijat ihmisiä siinä missä muutkin. Ja suuressa yrityksessä volyymit ovat aika suuria, virheettömyys olisikin jo ihme sinänsä!

Meidän palkanlaskija maksoi vahingossa puolalaiselle miehelle 800 euron sijasta 8000 euroa. Arvatkaa tuliko mies seuraavana päivänä töihin? :jahas:
 
Back
Ylös Bottom