Vammaisurheilija ei voi olla "vuoden urheilija"

Ei vammaisurheilua voi kovin hyvin verrata "normaaliin" urheiluun, koska tasoero on kuitenkin niin suuri. On aivan eri asia pärjätä olympialaisissa kuin paralympialaisissa. Mä ainakin arvostan suhteessa enemmän normaalin ihmisen urheilullisia saavutuksia kuin vammaisurheilijan, koska normaalin on vaikeampi päästä huipulle. On vähän eri asia jos jotain lajia treenaa 10 miljoonaa ihmistä, kuin 10 tuhatta ihmistä.

Siitä olen kyllä sitä mieltä, että vammaisurheilijaa pitäisi pystyä äänestämään vuoden urheilijaksi. Siihen ei saisi vetää mitään rajoja, vaan kaikki ihmiset samanarvoiseen asemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vammaisurheilu on aina harrastajamäärältään marginaalilaji. Ehkä sen vuoksi on olemassa sääntö, joka estää vammaisurheilijaa tulemasta vuoden urheilijaksi. Sääntö on kuitenkin mielestäni typerä, sillä ovathan monet suomalaisten (urheilutoimittajien) rakastamat moottoriurheilulajitkin marginaalilajeja. Lisäksi, jos kukaan muu ei mainittavasti menesty niin silloin kunnia sille, joka menestyy.

Ja vaikka harrastajamäärien takia lajissa menestyminen olisikin vammaisurheilussa tilastollisesti helpompaa, tulisi ottaa huomioon, että jokainen päivä voi vammaiselle sisältää haasteita, joita tavallisen ihmisen ei tarvitse kohdata. Vaatii varmaan hiukan enemmän löytää itsestään voimia urheilun harrastamiseksi.

Mun mielestä ei oo mitään syytä yhdistää kahta näin erillaista urheilia kuntaa ku vammais urheiliat ja "terveet". Harrastaja määrät on niin erillaiset että vertaaminen on vaikeaa ellei mahdotonta, miksi vammaisurheilijat ei tyydy siihen että tulisi valituksi vuoden vammaiseurheilijaks?

Willie sanoi:
...Vammaisurheilulle on toki oma sarjansa, mutta niin on myös naisurheilijoillekin. Ei mene jakeluun miksi vammaisurheilija ei voisi myös voittaa kahta titteliä - tai peräti kolmea mikäli kyseessä olisi naisvammaisurheilija...
Eihän tossa mitään kahta tai kolmea titteliä tarvitse jakaa. Tähti vuoden parhaaksi urheilijaksi ja toiseksi parhaiten pärjännyt vammaisurheilija voitaisiin palkita parhaana vammaisurheilijoiden luokassa.

Minun mielestäni on aivan oikein, että vammaiset eivät ole yleisessä sarjassa yhtään väheksymästä heidän saavutuksiaan. Heidän tulisi saada toisenlaista tunnustusta, esim valtiolta tunnustusta ja huomiota kovasta työstä ja tsemppaamisesta. Minusta vammaisurheilu on kuitenkin niin eri asia kuin normaali urheilu, että heitä ei pidä laittaa samalle viivalle.

Dr Evil sanoi:
Minun mielestäni on aivan oikein, että vammaiset eivät ole yleisessä sarjassa yhtään väheksymästä heidän saavutuksiaan. Heidän tulisi saada toisenlaista tunnustusta, esim valtiolta tunnustusta ja huomiota kovasta työstä ja tsemppaamisesta. Minusta vammaisurheilu on kuitenkin niin eri asia kuin normaali urheilu, että heitä ei pidä laittaa samalle viivalle.

Mikäs vammaisurheilussa on niin erilaista?

Siinäkin treenataan, siinäkin nousee pulssi, siinäkin kasvaa lihakset, siinäkin on huippukunto?

Öö.. Mitä eroa tossa on normaaliurheiluun?

Jos unohdetaan nyt vammaisuuden tuomat sympatiapisteet niin asia on kuitenkin niin että terveiltä urheilijoilta ei tänä vuonna ole sellaista suoritusta mikä oikeuttaisi vuoden urheilija -titteliin ohi Tähden.

Hippa sanoi:
Mikäs vammaisurheilussa on niin erilaista?

Siinäkin treenataan, siinäkin nousee pulssi, siinäkin kasvaa lihakset, siinäkin on huippukunto?

Öö.. Mitä eroa tossa on normaaliurheiluun?

Etkö tosiaan erota ? :eek:

joku sano ettei voi verrata vammaisurheilijoita normaaleihin urheilijoihin...tota se jätkä joka voitti sen 100m juoksun, juoksi sen alle 11sec...? proteesi jalassa..kuinkahan lujaa juoksis omalla jalalla ;)

Sale sanoi:
Etkö tosiaan erota ? :eek:

Minä en puhu nyt ulkoisista seikoista, vaan itse urheilusuorituksesta.

Mitä eroa on vammaisen urheilisuorituksessa verrattuna ei-vammaisen urheilusuoritukseen?

Periaatteessa ei sit voi miehet ja naisetkaan olla samassa Vuoden urheilija -sarjassa, koska heilläkin on ulkoisia eroja (ja tuloseroja).

Hannibal sanoi:
Olin kerran kattomassa lätkämatsia niin siellä oli semmonen vammanen poika rullatuolissa. Se oli niin sympaattinen kun se heilutti sitä jokereiden lippua.

Hannipaali pelasti taas päivän :D

Minusta taas tuntuu siltä, että terveitä urheilijoita sorretaan, kun ne ei saa osallistua paralympialaisiin tai voittaa vuoden urheilija -palkintoa

Melvin sanoi:
joku sano ettei voi verrata vammaisurheilijoita normaaleihin urheilijoihin...tota se jätkä joka voitti sen 100m juoksun, juoksi sen alle 11sec...? proteesi jalassa..kuinkahan lujaa juoksis omalla jalalla ;)

Tuosta on joskus tullut dokkaria. En muista yhtään milloin, mutta siinä vähän spekuloitiin sitä, että meneekö tuo proteesijuoksu normaalijuoksun ohi tuloksissa ajan kuluessa.

Myös sellaista siinä pohdittiin haluaisko joku normiurheilija leikata jalkansa irti, jotta saisi proteesin tilalle ja sitä myöten parempia tuloksia.

HUOM! Nämä eivät ole minun ajatuksiani, vaan muistelen ko. dokumentin sisältöä.

Kyllähän tuo ehdokkuus piristäisi kummasti, sillä World-Cup jääkiekkojoukkuetta ja Janne Ahosta lukuunottamatta on menestystä urheilusaralla tullut viime aikoina vähänlaisesti!

masai1967 sanoi:
Tarkoitin että harrastajapohja on kuitenkin suht suppea maailmanlaajuisesti
esim pyörätuolirullauksessa.

Niin on formuloissakin ja kyllä joku Räikkönen voidaan valita vuoden urheilijaksi.

Raven sanoi:
Niin on formuloissakin ja kyllä joku Räikkönen voidaan valita vuoden urheilijaksi.
Näin ja joku voisi sanoa että urheilusuorituksen ero vaikkapa juoksulla ja auton ajamisella on vähintäänkin yhtä suuri kuin taittaako satasen juosten vaiko pyörätuolilla.

Jortsu sanoi:
Näin ja joku voisi sanoa että urheilusuorituksen ero vaikkapa juoksulla ja auton ajamisella on vähintäänkin yhtä suuri kuin taittaako satasen juosten vaiko pyörätuolilla.

Paitsi, että kun ajat autoa sä painat kaasua ja käännät rattia ja väännät vaihdekeppiä. Pulssi nousee lähinnä paineen ja jännityksen seurauksena pikemmin kuin lihastyöskentelyn tuloksena.

Kun pistät pyörätuolilla pikavauhtia siinä on elimistö kovilla. Sydän pumppaa täysillä ja lihasvoima on käytössä.

Mun mielestä ongelma tässä on se, että Tähti valittaisiin lähinnä muiden epäonnistumisen takia.

Jos joku suomalainen olisi voittanut jossain lajissa kultaa Ateenan olympialaisissa, se valittaisiin vuoden urheilijaksi. Siinä ei auttaisi vaikka Tähti olisi voittanut 5 kultaa paralympialaisissa.

Hippa sanoi:
Paitsi, että kun ajat autoa sä painat kaasua ja käännät rattia ja väännät vaihdekeppiä. Pulssi nousee lähinnä paineen ja jännityksen seurauksena pikemmin kuin lihastyöskentelyn tuloksena.

Kun pistät pyörätuolilla pikavauhtia siinä on elimistö kovilla. Sydän pumppaa täysillä ja lihasvoima on käytössä.
Tätä mä vähän niiq yritin ajaa takaa, en ilmeisesti onnistunut.

lasikuitujeesus sanoi:
Mun mielestä ongelma tässä on se, että Tähti valittaisiin lähinnä muiden epäonnistumisen takia.

Mitenkä niin? Voittavatko urheilijat yleisestikin muiden epäonnistumisten takia? Eikai ny sentää... Pidän enemmän positiivisemmasta ilmauksesta, että Tähti on pärjännyt paremmin kuin muut suomalaiset tällä kaudella :) Eihän tossa valinnassa pitäisi olla mitään muttia.

Jortsu sanoi:
Tätä mä vähän niiq yritin ajaa takaa, en ilmeisesti onnistunut.

Pakko myöntää, että ymmärsin sun viestisi väärin :)

Tosin ymmärsin sen suunnan mihin pyrit, mutta tuo vertaus johti harhaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom