Minä olen VTM (valtio-oppia, hissaa, kieliä ymv.) ja sain heti valmistuttuani duunin erään ministeriön politiikantutkimusryhmästä. Olin täysin keskitasoinen opiskelija, mulla ei ollut ihmeellistä työkokemusta tai suhteita, olen vieläpä alle 30-v. nainen. Olin vain sopiva henkilö haettuun hommaan.
Koulutus ei nykyään ole automaatti mihinkään, jos se nyt koskaan on ollutkaan, ja tulevaisuden työura riippuu pitkälti ihmisestä itsestään.
Juuri näin. Tutkinto on oikeastaan toissijainen tekijä kun töitä haetaan. Usein riittää, että täyttää muodolliset kelpoisuusehdot (ts. ylempi korkeakoulututkinto). Loput riippuu kokemuksesta, persoonasta, sosiaalisista taidoista, älykkyydestä, jne.
En siis väitä, että VTM/YTM torpedoisi täysin mahdollisuudet mielekkään työn löytämiseen. Kehoitan kuitenkin miettimään seuraavaa kysymystä:
"Miksi käyttää 5 vuotta yliopistolla oppien yleisluontoista "kiva tietää"-tietoutta, jos voisit käyttää saman ajan opetellen käytännön ns. teknisiä taitoja (oikeustiede, taloustieteet, jne.) tai vaikka uutta kieltä?"
Sitä kivaa yleistietoutta kun voi aina myöhemmin lukea omatoimisesti kirjoista, kun taas esim. lakimieheksi on aika vaikeaa oppia omillaan.