Mike sanoi:
Esim tukkoisuudesta ja puhkipalamisesta mellastetaan kovin usein, eli siis luetaan jotain opusta ja sitä noudatetaan kuin raamattua perustaen kaikki kritiikki siihen.
Tuo puhkipalaminen tulee osittain myös olosuhteiden pakosta ja nykytrendinä esille. Digitalisoituneet markkinat ovat osittain pakottaneet siihen, sillä esimerkiksi Zone*-mittauksiin ei kiihkeätempoisessa kuvaamisessa ole enää aikaa. Lisäksi digitaalin huono dynamiikka on osittain pakottanut mainostrendit näyttämään kuvan sellaisena, että nämä asiat voidaan toteuttaa. Puhkipalaminen tehokeinona on menettelevä, kun se vaan asennoidaan oikein kuva-alalle. Pistän tuohon loppuun oman malliesimerkkini, sen ehkä parhaiten valaistun kuvan, mitä olen studiossa ottanut. Tämäkin kuva on paperilla 100-kertaa sävykkäämpi, joten pitää muistaa webbikuvien asettamat rajoituksetkin... monitori ei toista kuin osan siitä, mitä kuvassa on.
* = Zonehan tarkoittaa Ansel Adamsin kehittämää kokonaismenetelmää, jossa mitataan jo kuvan ottohetkellä sävymaailma halutunlaiseksi ja se kehitetään kalibroiduissa olosuhteissa halutun jyrkkyyksiseksi negatiiviksi, josta vedostetaan 'nähty lopputulos' lopputulokseksi. Tässä käytetään venytystä ja supistusta filmin kehitysvaiheessa, mikä mahdollistaa sen, ettei kuvassa ole 'digitermein' 0, tai 255 kohtaa, vaan kaikki sävyt toistuu myös siinä paperissa jonkinlaisena harmaa-asteena.
Tätä voi muuten sovelletusti käyttää myös diaa/negaa kuvatessaan ja jopa digitaalisessa kuvaamisessa.
TheSami sanoi:
Enivei, halvallakin saa hienoja kuvia jos on silmää kuvata, kalliskaan kalusto ei auta jos ei ole silmää nähdä kuvassa muuta kuin puhkisalamista ja kohinaa.
Jep, tässä Sami on ihan prikuulleen oikeassa.
Sitten tuosta kamerakalustosta ja siitä ainaisesta digi-filmi väännöstä....
Itse kuvaan molemmille formaateille, eli filmille ja digille.....sillä molemmille formaateille on olemassa ns. tilaus ja oma paikkansa.
Filmi on 6x7 negaa yleisesti ottaen (diaa vähemmän), mutta digi on sitten sellainen 'tapahtumien ja jokapaikansähellyksen' kamera. Lisäksi jos haluaa, ettei suorat kustannukset/ruutu ole about 1€, niin voipi ottaa kuvat myös digitaalisena.... vaikkakin mun digikalusto on maksanut huomattavasti enemmän, kuin tuo Mamiyan RZ-paketti maksoi.
Edelleen filmi on joissain paikoissa enemmän kohdillaan ja syy löytyy pitkälti sävydynamiikasta. Lisäksi rae on epäsäännönmukaista ja jopa kaunista oikein tehtynä MV-kuvassa, mutta kohina on lähes poikkeuksetta ei suotavaa matskua.
Juuri myin vedostusvehkeeni pois, sillä huomasin ettei tällainen terrierinhermoilla varustettu kaveri oikein sovi sellaiseen touhuun. Se, kenelle ne myin tulee tekemään vedostukset puolestani sopivaa korvausta vastaan... ja hyvin. MV-kuvissa hyvä vedostus pesee vielä musteruiskut mennen tullen, vaikka musteruiskuillakin saa hienoa jälkeä aikaiseksi ja tuo väli kapenee koko ajan.
Itse en siis tosiaan tuota hyvää vedostamista ikinä oppinut, enkä varmaan opikkaan. Jäähän tuohon vielä mahdollisuus käydä kameraseuran pimiöllä harjottelemassa, jos kärpänen purasee pahasti, mutta laiskuusefekti lienee voimakkaampi