Mielenkiintoinen keskustelu on syntynyt valokuvauksesta.
Toiset ovat sitä mieltä, että valokuvaus on vain filmille kuvaamista ja toiset taas sitä mieltä, että myös sähköisessä muodossa olevat kuvat ovat valokuvia.
Meitä on moneen junaan ja näin pitääkin olla. Ei yhteiskunta toimi ilman erilaisia ihmisiä.
Makuasioista on turha kiistellä.
Ja kun nyt tuon mielipiteeni esille niin voin sanoa etten lukenut koko ketjua läpi sillä materiaalia oli sen verran.
Puolessa välissä keskusteltiin mikä tekee hyvän valokuvan. Onko se editointi, valaistus, kokonaisuus, asetelmat, kamera, kuvaaja jne...
Oma vastaukseni olisi se, että kuva on hyvä kun kuvaaja ja katsoja/tulkitsija löytää kuvasta sielun. Onnistuuko se sitten aina? Toivottavasti.
Miten sitten ottaa hyvä kuva. Voit räpeltää aukkojen, objektiivien, filmien, salaman, säätöjen, namiskoiden, nappuloiden, vipujen, vipstaakien ja viellä lopuksi fotarilla käsitellä, mutta tuleeko siitä hyvä kuva?
Vastaukseni tähänkin on, että EI mikäli kuvassa ei ole sielua.
Itse pyrin kuvaamaan niin, että saan sielun kuvaan.
Jos kuvaat miehen viettämässä siestaa puun alla ja taustalla on pilvetöntä, aurinkoista, muuli miehen takana syömässä ruohoa tms.
Sinä tulkitset, että tämä kuva kahlitsee koska mies itsessään on mielenkiintoinen, mitäpä jos tämä olisi kuvattu yöllä täysin samoin asetelmin, mutta kuu olisi auringon tilalla. Olisiko se yhtä mieletön?
Toisen mielestä taas kuvassa on jotain mistä ei vain tiedä mikä on se jokin joka sitoo siihen. Ehkäpä kokonaisuus toimii sieluna eikä sanat riitä pukemaan käsitystä.
Kolmas on sitä mieltä, että muuli joka ruokailee tekee tästä kuvasta juuri tämän kuvan ja ilman muulia kuva olisi vain harmaata massaa muiden joukossa.
Esimerkeissäni halusin tuoda esille, että kaikki näkee asiat eri näkökulmasta.
Eri näkökulmia muodostuu lapsuudesta, koulutuksesta, ystävistä, elämän tilanteesta, mielialasta, miljööstä jne...
Näkökulmat muuttuvat, mutta niin myös ihmiset.
Kaunis lampi jossa joutsenia voi saada toisen lankeamaan polvilleen, mutta ihminen joka on ollut kauniilla lammella soutelemassa ja kaksi joutsenta ovat käynneet yhtäkkiä kimppuun ja soutaja on saannut tästä traumoja kuva saattaa olla niin pelottava/sykähdyttävä/kauhistuttava, että sitä ei vain pysty katsomaan.
Mikäkö sitten on modernia taidetta. Jokainen voi vetää tähän oman rajansa. Joitakin yleisiä rajoja on vedetty, mutta missä menee veteen piirretty viiva?
Olen harrastelija, kuvaan digitaaliseen muotoon ja siksipä tämä ei ole joidenkin mielestä valokuvaajan tekstiä ja tätä ei voida laskea keskusteluun mukaan (?). Mihin sitten vedetään raja kuka tai mikä tekee valokuvaajan. Onko se koulutus vai se, että ottaa hyviä kuvia.
Ja jotta ihmiset jotka eivät jaksa lukea koko viestiäni tai eivät ehkäpä ymmärrä mitä tarkoitan voivat saada maailmaani jonkin näköisen käsityksen valokuvilla:
http://sugo.kuvat.fi/kuvat/1/Viro/Lonely.jpg
http://sugo.kuvat.fi/kuvat/1/Viro/Hyvin_tarkennettu_kukaa.jpg
http://sugo.kuvat.fi/kuvat/3/07042006/think.JPG
Mielestäni parhaimmistoa ja tehän ette voi nyt tulla sanomaan "Aivan totaalisen paska kuva. Ota tuo toinen kuva ennemmin parhaimmistoosi." vaan voitte ilmoittaa sen näin: "Kuvat eivät olleet mieleeni sillä jotenkin vain ilmapiiri oli hiostava. Pidin enemmän tästä ja tästä, koska se nostaa nuoruusvuodet esille."
Niin kuin sanoman pitää: "Hyvä kuva ei tarvitse selittelyä."
Tai ehkäpä haluaisin hieman selittää viimeistä kuvaa (think.jpg), jotta kaikki ymmärtäisivät mitä tarkoitan eri näkökulmilla.
Itse näen kuvassa tyttöystäväni, kauniina kuten ylensä ja lumoudun lähes jokaisessa hänen kuvassaan silmiin, mutta mihin sinä sitten? Tuohon upeaan kaiteeseen joka omaa hienon maalipinnan tai pallolamppuihin taustalla.
Sinä päätät mitä sinä mietit - minä päätän mitä minä mietin.
Terveisin SupaHessu
supatinster@gmail.com
03.05.2006 @ 23:37