Mike sanoi:
Väität toisaalla että harrastat laatikosta ulkona postmodernia kuvausta. Toisaalta sanot että kaikki kuvat ovat postmoderneja. Sitten kysytminulta miksi learin kuvassa ei ole postmodernia.
Sanoin, että kuvia tulkitessa kannattaa ns. astua sen laatikon ulkopuolelle. Eli jyrätä ne normaalit tarkastelukriteerit romukoppaan ja katsoa kuvia ikään kuin pintaa syvemmältä. En väittänyt harrastavani laatikosta ulkona postmodernia kuvausta.
Todellakin, jos toisaalta sanon että kaikki kuvat ovat postmoderneja. Niin suuremmalla syyllä kysyn miksi learin kuvassa ei ole postmodernia, mutta jään vaille vastausta.
Mike sanoi:
Annoin jo sulle vinkin, mene kuvaamaan, se on paljon fiksumpaa kuin puhua itseensä pussiin kokoajan.
Kuvailen päivittäin, se on jopa osa työnkuvaani. Luen ja kirjoittelen Pakkiselle vain pienen osan päivästä. Pelkäätkö itse puhuvasi itsesi pussiin, koska et vastaa esittämiini kysymyksiin?
Mike sanoi:
En viitsi alkaa selittämään sulle että hauki on kala. Jos et ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt valokuvauksen periaatetta, niin elä sitä multa ala kyselemään.
Jos oikein kauniisti pyydän voisitko silti selittää minulle, sen miksi valokuvauksessa nimenomaan haetaan vain lopputulosta, eikä mitään muuta. Ei ole mielestäni kohtuuntonta pyytä perustelua tuolle, mielestäni käsittämättömälle väitteelle, että valokuvauksessa nimenomaan haetaan vain lopputulosta.
Käsittääkseni olen ymmärtänyt valokuvauksen periaatteet, mutta ilmeisesti ne eroavat omista periaatteistasi, mitä asetat valokuvaukselle.
Joku muukin on tajunnut sen tosi seikan, että kyllä asiat kuvan taustalla vaikuttavat kuvan 'hyvyyteen'. Olisiko vuoden 2004 lehtikuva yhtä vakuuttava, jos intialainen nainen makaisi maassaan vain huvikseen, verrattuna siihen, että hän nyt on lyyhistynyt maahan surun murtamana nähdessään tsunamin tappaman sukulaisensa?
Kuva:
http://www.pma-show.com/world_press/001_photo_2004.jpg
Valokuvajournalismissahan paljolti pyritään kuvien kautta välittämään tunnetiloja. Kuviensa kautta valokuvaaja pyrkii välittämään kokemansa kurjuuden kuviaan katsoville ihmisille. Jonka koettuaan he olisivat valmiimpia auttamaan esimerkiksi nälänhädän uhreja. Vai olenko käsittänyt tuonkin väärin ja ihmiset menevät leuka auki loksahtaneena euron kanssa keräyslippaalle, koska kuvaaja oli ottanut niin makean näköisen kuvan?
Myöskin katsellessa kuvia julkkiksista kannattaa miettiä, olisiko kuva yhtä hyvä, jos siinä olisikin naapurin Reijo, eikä esimerkiksi Marko Savolainen?
rafael30 sanoi:
On olemassa paskoja valokuvia, myös monet omista kuvistani täyttävät siihen vaadittavat tunnusmerkit ja tämän vuoksi päätyvät roskikseen.
P.S. Onko se trollausta, jos esittää vaikean kysymyksen koskien moden esittämää omasta mielestäni käsittämätöntä väitettä. Ja moden (taidokkaasti) väistettyä kysymyksen, kysyy asiaa uudelleen?